15℃ 6℃
május 9. Gergely, Katinka, Alberta, Édua
Gépinfo

Hetven éve kezdődött a Transporter haszonjármű világsikere

Agrofórum Online

Az első Transporter 1950 márciusában készült el a Volkswagen wolfsburgi üzemében. Hetven év telt el a T1-től T6.1-ig – egyetlen más haszonjárműnek sem volt ilyen hosszú a gyártási időszaka. A Bulli-t továbbra is ikonnak tekintik a mikrobuszok, a kisteherautók és kompakt lakókocsik körében.

A Volkswagen Haszonjárműveknél rendkívüli történelmi évfordulót ünnepelnek. A Transporter – más néven Bulli, Kombi, Volkswagen kisbusz, kisteherautó vagy mikrobusz – a világ leghosszabb gyártási időszakával büszkélkedhet. Az első Transporter „Type 2” néven 70 évvel ezelőtt, márciusban gördült le a gyártósorról a Volkswagen wolfsburgi üzemében. A Bogár (Type 1) után ez volt a Volkswagen név alatt legtöbbet értékesített gépkocsi. A mai napig több mint 13 millió darab követte a modell sorozat első legyártott Transporterét. Ennek a kultikussá vált klasszikus autónak a története hat jármű-generációra terjed ki. A világutazók ezt lakókocsiként használva járják a világot, a vállalkozások mindig úgy gondolták, hogy ez a gépkocsi megbízható társ az alkalmazottak és az áruk szállítására. És a családok is biztonságosan vezetik a Bullit mindennapi életükben.

Már a koncepció megjelenése is legendás, mert a Bogár mellett Európában a gazdaság fejlődése során egy nagyobb járműre is szükség volt. A Volkswagen egy kompakt haszongépjárművet gyártott, maximális helykihasználással: a boxer motort hátulra építették, a vezető messze elöl ült, és nagy volt a tér a kettő között. Ezek a T1 – a kisteherautó első nemzedékének – jellemzői, amelyet a Volkswagen mérnökei fejlesztettek ki.

1949. november 11-én a Volkswagen felfedte a médiának egy kézi összeszerelésű szállító jármű, egy furgon jellegű autó prototípusát. Ami akkor még mindig hiányzott, az a név volt. A Volkswagen már 1949-ben lépéseket tett, többek között a „Bully” név védjegyként való szabadalmi bejegyzésére. Ám ezt egy kisebb balszerencse kísérte: egy másik cég bebiztosította magának a jogokat e név használatára.

A motor és a sebességváltó a Bogárból származott; a karosszéria, beleértve a megerősített alaplemezt, viszont már új fejlesztés volt. A maximális hasznos teher elérte a 750 kg-ot, ami már méltó volt a „gazdasági csoda” megjelölésre. Az autóba az oldalsó ajtókon, vagy később az utas oldalon lévő opcionális tolóajtón keresztül lehet bejutni. A T1-et furgonként, ablakokkal rendelkező utasszállító járműként és nyolcüléses minibuszként indították útra.

A még ennél is legendásabb Bulli 1951-ben jött: ez volt a „Micro Bus De Luxe” – amelyet nem hivatalosan „Samba busznak” hívtak – ez már körbefutó ablakokkal, egyedi tetőablakokkal és összecsukható napfénytetővel jelent meg a piacon. Egy évvel később megjelent a pick-up változat, az ’50-es évek kisteherautója. Ebből a sorozatból gyorsan felbukkantak a különböző karosszéria változatok is. A Westfalia a kemping változattal járult ehhez hozzá: egy olyan modullal, amelynek köszönhetően ez a gépkocsi lett az első kompakt lakóautó.

1956-ban a termelést áthelyezték a hannoveri új üzembe, hogy jobban ki tudják elégíteni a jármű iránt folyamatosan növekvő igényeket, illetve 1957-től kezdődően már Brazíliában is gyártották. Utódja 1967-ben történt piaci megjelenéséig megközelítőleg 1,9 millióan vásárolták meg az osztott szélvédővel és jól megkülönböztető orral rendelkező Transportert, és ezzel a gépkocsi világméretű sikerré vált.

 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Újabb innovációs díjat nyert az AMAZONE

2025. május 4. 13:10

Az AMAZONE 2025-ben sorozatban másodszor nyerte el a stern Innovációs Díjat, megerősítve vezető helyét a mezőgazdasági technológiában.

AXIÁL-NEXT márkanévvel erősítik a digitális átállást        

2025. május 2. 13:10

A magyar gépforgalmazó óriás vállalat egységes márkaként vezeti be digitalizációs megoldásait, AXIÁL-NEXT néven.

Elmarad a NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow-Mezőfalva

2025. április 15. 15:29

Ragadós száj- és körömfájás miatt elmarad a 2025-ös NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow mezőfalvi rendezvénye.

Sekély művelés 12 méteren: AMAZONE TopCut 12000-2T

2025. április 12. 16:10

Az AMAZONE TopCut 12000-2T, egy 12,1 m munkaszélességű kombinált aprítóhenger, rugalmasan alkalmazkodik a különböző növénykultúrákhoz.

A Volkswagen e-Crafter hatótávolsága 160 kilométer

2019. december 2. 10:21

A második generációs Crafter típust már eleve annak figyelembevételével fejlesztették ki, hogy elektromos változata is készül majd, így a tervezők optimálisan helyezték el az elektromos hajtáslánc elemeit.

Új elektromos autók a Szent István Egyetem járműparkjában

2021. január 21. 05:37

Várhatóan 30%-kal fogja csökkenteni a Szent István Egyetem járműparkjának üzemanyag-felhasználását az a tizenhárom hófehér, elektromos Volkswagen e-Golf típusú gépjármű, amelyeket a napokban vehettek használatba az Egyetem campusai.

Az év pickupja: „triplázott” az Amarok

2024. január 13. 16:10

Különleges kitüntetést adtak át a lyoni Solutrans 2023 logisztikai és szállítási szakkiállításon, a „Nemzetközi Pickup Díjat” ugyanis csak két-három évente ítélik oda, a Volkswagen Haszonjárművek új Amarok sorozata pedig győzedelmeskedett.

Belehúzott a Toyota Hilux a hazai piacon

2023. április 7. 14:39

A tavalyihoz képest 3,9 százalékkal 1022 darabosra bővült pick-up-piacon mindössze öt típus verseng. A Toyota Hilux modellekből idén már 530 darab kelt el, ami 52 százalékos piaci részesedést jelent.