Gépinfo

III. Kiskőrösi Dutra Találkozó: a magyar traktor ünnepe (+KÉPEK)

Agrofórum Online

Gondosan restaurált példányok és kopott, rozsdás vasak díszfelvonulása, szenvedéllyel átitatott levegő, és persze olyan fokozott érdeklődés.

Gondosan restaurált példányok és kopott, rozsdás vasak díszfelvonulása, szenvedéllyel átitatott levegő, na és persze olyan fokozott érdeklődés, amitől még az esős idő is felderült – röviden így jellemezhető a III. Kiskőrösi Dutra Találkozó.

Teljes képgaléria >>>

A lelkesültségükről híres kiskőrösi dutrások idén is kitettek magukért, elszántságuktól pedig még az égi hatalmak is megriadtak és visszavonulót fújtak az aranyat érő május végi esőzésnek. Pedig jutott belőle bőségesen, ráadásul épp a felvonulásra tervezett nap reggelén, ám ez az érdeklődőket nem tartotta vissza, hisz ezrével érkeztek a Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény épületébe, aminek már bejáratánál felsorakoztatott Dutrák adták hírül az esemény jelentőségét.

„Érkeztek Zala megyéből, a Nyírségből, Kisbérről, külföldről pedig itt volt az egykori svéd importőr fia, Christer Esbjörnsson, de két angliai gyűjtő barátunk is megtisztelt a jelenlétével, a jövőben pedig Németországból és Ausztriából is várunk majd vendégeket.” – árulta el az Agrofórum Online érdeklődésére Kósa Gyula főszervező, akinek tavaly ősszel vásárolt UE 28-a biztosította a „csillaggarázs-szervizt”, vagyis a magukban kedvet érző látogatóknak a kerékcsere lehetőségét. Ez akár az első lépése is lehetne a gépre váró restaurálásnak, ami után – Kósa Gyula tervei szerint – majd „vitrintraktor” lehet belőle, bár azt is fontolgatja, hogy meglévő egy hold földjéhez olykor egy kis tárcsázásra majd néha elővegye.

Érdemes lenne, hisz ezek a gépek épp strapabírásuknak köszönhetően váltak ennyire kedveltté.  Mint ahogy az a belső térbe állított zöld 4400-as is, amiről tulajdonosa, a 2012-ben alakult kiskőrösi Dutra Baráti Kör tagja, Kiss Zsolt büszkén mesélte: ez a gép már számtalanszor bizonyított. Úgy szedte ki a sárból a leragadt pótkocsit, hogy az az előtte próbálkozó gépnek meg sem mozdult. A szintén elakadt traktort pedig úgy, hogy még sebességbe se tették. Zsoltnak ugyan másik gépe is van otthon, de – mint mondja – Dutrája még a nagyobb súlyú és lóerős traktorhoz képest is lényegesen jobban teljesít. „Érzelmileg is kötődünk hozzá, mert magyar, másrészt pedig azért, mert mind vonóerőben, mind fogyasztásban sokkal jobb, mint a kategóriájában más hasonló traktor”.

Egyszerűségében nagyszerű

Annak firtatására, hogy vajon melyik lehet a találkozó legkülönlegesebb gépe, Fábián Péter hamar lecsapta a választ: mindegyik az, hisz rengeteg munka, idő, energia és pénz van bennük.
Csakugyan tudhatja, hisz szintén kiskőrösi dutrásként személy szerint is mindent igyekezett megtenni annak érdekében, hogy a kiállított gépek a rendezvényen ne csak bemutathatók, hanem szépek is legyenek, és ezzel a látogatóknak is örömet szerezzenek. Ő két gépét is bemutatta. A tulajdonában lévő U28 és egy D4KA a felvonulás aktív résztvevője volt, otthon pedig dolgozik még egy D4KD típusún.

„Az egyik fő motivációs erő nálunk, hogy ez a gép olyan egyszerű, hogy mi is meg tudjuk szerelni.” – magyarázta, miközben Korbuly Jánosnak, a DUTRA megalkotójának érdemeit is lelkesen méltatta. „Ez a gép megbízható, stabil és kategóriájában a maga idejében a legjobb volt. Külföldről is számtalan díjat hozott el. Korbuly János és csapata olyat alkotott vele, mint a németek a bogárhátújáról ismert márkával.”

Márpedig a Dutra csakugyan fogalom a traktorok világában. A mára legendássá vált szerkezetek a maguk korában olyannyira számítottak korszerű, sikeres gépeknek, hogy a mezőgép-ipartörténelem a Vörös Csillag Traktorgyár 1948-1975 közti időszakát is „DUTRA-korszak” néven őrizte meg. A “dumper” (dömper) és a “traktor” szavak összevonásából megalkotott Dutra márkanéven ismert gépek jónéhány példánya máig munkaképes, és még látni őket dolgozni a hazai földeken.

A befektetett munka eredménye az újjáéledő gép

A kiskőrösiek motiváltságához talán csak Szarvasi Veteránjármű Baráti Kör  elhivatottsága hasonlítható, akik arról híresek, hogy „saját lábon” érkeznek a találkozókra, bárhol is legyen az. „Ezúttal kivételt tettünk – mondta a klub motorjának számító Csernus Mihály -, mert most platón hoztuk el a Lénárt Zoltán tulajdonában lévő csőtengelyes szürke kis U28-ast. Lett volna egy másik is, de nem készültünk el vele időben” – magyarázta. Persze, nem csak azzal tudtak volna előállni, hisz – ahogy mondta – szinte minden második csoporttagjuk rendelkezik egy-egy Dutrával.

„Szakmai szemmel nézve ezen a találkozón kevés az eredeti állapotba visszaállított gép, de egyre több a már nem a munkából kivett, hanem a hobbi traktorok jelenléte” – magyarázta U28-asa előtt állva Lénárt Zoltán, akinek ezen a téren már aligha lehetne újdonsággal előállni. A bordó üléses, kis szürke, kabin nélküli csőtengelyes 4 éve került hozzá egy Békésszentandráshoz közeli faluból.

„Vagy 15 évet állt egy fa alatt, amikor rátaláltam, ugyan szinte hiánytalan, de nagyon romos állapotban volt. A gazdája azt tervezte, hogy felújítja, de ismertem annyira, hogy tudjam: nem fogja megtenni. Ott rögtön megvettem, délután visszamentem érte egy rakodógéppel és egy pótkocsival. Majdnem egy évet dolgoztam rajta, mire a 2012-es szarvasi veterántalálkozón bemutatkozhatott”.

Miközben az eredeti festékszínt illetően is kortörténeti ismertetést adott, megmutatta, hogyan volt a burkolat összetaposva, hol kellett a kettes lemezt szétdarabolnia, kikalapálni, majd visszahegeszteni, és úgy elmunkálni, hogy mindezek nyoma egyáltalán ne látszódjon. Hiszen azt vallja, hogy nem csak megjavítani kell valamit, hanem amennyire lehet, az eredeti állapotára visszaállítani.

„A csőtengely vége le volt vágva, az elején a csapágy annyira el volt kopva, hogy nem állt meg, csak lötyögött. A tengelycsonkok újak, a függőleges tengely el volt görbülve, kiegyenesítettem, fölhegesztettem, nagyon sokat dolgoztam vele, mire ez lett belőle”. Bár Lénárt Zoltán otthon végez mezőgazdasági tevékenységet, de csőtengelyesét – mint ahogyan a további 6 dédelgetett kedvencét – csak rendezvényekre veszi elő.

A május 22-24. között rendezett III. Kiskőrösi Dutra Találkozón a mintegy 70 kiállított, egyszerre indított és látványosan felvonultatott Dutra mellett megannyi program szórakoztatta a jelenlévőket. Az alkalmi jegykezelővé avanzsált Kósa Gyula főszervező egy Ikarus 66-os busszal csalogatta városnézésre a nosztalgiajáratra is kíváncsiakat, a helyben maradókat azalatt filmvetítések és szakmai előadások sora várta. A legnépszerűbbnek azonban mégiscsak a „szigorúan” Dutrás programok számítottak: a gyerekek számára is kipróbálható szántás, a nagy sikert arató traktorhúzó verseny, és a meglehetősen látványos Dutra Cross, rally és buckaugratás.

(Csomós Éva – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kínos nevet kapott a német önjáró silózó, gyorsan el is tűnt a színről

2025. november 13. 09:10

Minden márka büszke a történelmi örökségére, de akadnak olyan esetek is, amikor egy név már vállalhatatlanná válik.

Új motorról suttognak a Fendt háza táján, ez új korszakot hoz el

2025. november 8. 13:10

Az ötödik generációs Fendt 800 Vario traktorokba már az új AGCO Power CORE80 motorok kerülnek, amelyek kiemelkedő teljesítményűek, miközben hihetetlenül takarékosak.

"A gép nem váltja ki az embert, csak jobb döntésekhez segíti" – Interjú a mesterséges intelligenciával

2025. november 7. 07:10

A mesterséges intelligencia nemcsak adatokat elemez, hanem döntéseket is segít. Interjú a jövő egyik legizgalmasabb „agrárszereplőjével”.

Egy nem szokványos vetőgép, amit kisebb gazdaságoknak érdemes kipróbálniuk

2025. november 6. 16:10

3 métertől 12 méterig terjedő változatokban egyaránt elérhető az a holland munkagép, amelyet takarónövények, repce, lóhere és fűmag vetéséhez ajánl a gyártó.

Már csak három százalékos a traktorpiaci mínusz

2020. szeptember 7. 12:03

Az augusztust szokás szerint a John Deere nyerte, ezúttal 41 darabbal, ami 23 százalékos piaci részesedést jelent.

Massey Ferguson KIFUTÓ SZÉRIA BEJÖVŐS ÁRAKKAL! MF 7700 S NEXT EDITION - Utolsó lehetőség egyedi megjelenéssel

2020. november 19. 18:59

A Massey Ferguson 7700 S az egyik legsikeresebb traktorszéria hazánkban, amelynek zöme nyolcévnyi szolgálat után elköszön. A búcsú végett az importőr Austro Diesel, rendkívül magas felszereltségű és kezdvező árú gépeket kínál egyedi fekete lakkozással 190, 200 és 260 lóerő teljesítménnyel!

Dögös mindenes Fehéroroszországból: MTZ/Belarus 1523 traktor

2023. december 4. 08:10

Felfrissített külsejű MTZ/Belarus 1523-as traktort mutatott be közösségi oldalán a fehérorosz gyártó. A háborús szankciók – úgy tűnik – eddig sem a gyár, sem pedig az ország gazdasági teljesítményét nem vetették vissza számottevően.

A CLAAS NEXOS sorozata most rugózott első híddal

2018. november 13. 14:32

Az aktuális NEXOS sorozat, melyet a 2016-os EIMA kiállításon mutatott be a CLAAS, 14, egymástól teljesítményükben és méretükben különböző traktor modellt foglal magába.