Gépinfo

John Deere robot traktor, valódi- vagy álhír?

Agrofórum Online

Az elmúlt napokban több helyen találkozhattunk a hírrel, miszerint a John Deere cég Spanyolországban bemutatott egy robot traktor koncepciót. Összegyűjtöttük és a következőkben bemutatjuk az elérhető információkat.

A John Deere cég a közelmúltban számos elektromos traktor koncepciót mutatott be, amelyek között volt akkumulátoros erőforrású és volt elektromos hálózatról kábelen keresztül hajtott vezető nélküli változat.

A John Deere SESAM (Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery) traktor prototípus az első nagyteljesítményű akkumulátor meghajtású traktor, amely megtartja a hagyományos traktorok működési jellemzőjét, és közben az elektromos rendszer előnyös tulajdonságaival is rendelkezik.

SESAM nagyteljesítményű akkumulátor meghajtású traktor

A John Deere 6R sorozat alapjaira épült erőgép két 150 kW (200 LE) teljesítményű elektromotorral rendelkezik. Extra terhelés esetén a két erőforrás ideiglenesen össze is kapcsolható, és így már 300 kW (400 LE) áll a gépkezelő rendelkezésére. Az áramot 130 kWh-s, 670 voltos lítium-ion akkumulátorok biztosítják. Nagyságrendileg 3 órányi töltéssel 4 órányi munkára képes a gép. A traktor már alacsony sebességnél is nagy nyomaték leadására képes. A traktor technológiájából fakadóan emissziómentes, és csendes üzemű, ami különösen akkor fontos, ha lakóterület közelében, illetve éjszaka dolgozik.

A John Deere GridCON rendszerű elektromos prototípus traktora az első olyan John Deere erőgép, amely kizárólag elektromos vezetékkel működik és nincs vezetőfülkéje, vagyis önvezető.

GridCON rendszerű elektromos prototípus traktora

A traktor egy 1 km hosszú elektromos vezetékkel rendelkezik (300 kW-nál nagyobb villamos teljesítménnyel terhelhető), amely haladás közben automatikusan visszahúzódik, vagy éppen kienged, így nem akadályozza a traktor haladását. Az önvezető erőgépet 100 kW (136 LE) teljesítményű villanymotor hajtja, amellyel 20 km/h sebesség is elérhető. Csatlakozási lehetőség áll rendelkezésre a további 200 kW teljesítményű villanymotor működtetésére is. Így a kábelen keresztül üzemeltetett összesen 400 LE teljesítményt leadó traktor nehéz talajmunkára (pl. szántás) is alkalmas.

A traktor tömege (dobbal és a kábeltartóval), körülbelül 8,5 tonna. Ez egy hagyományos John Deere 6195R traktoréval megegyező, viszont a teljesítménye kétszer annyi. A kiváló teljesítmény-tömeg arány mellett a traktor rendkívül csendesen üzemeltethető, valamint kipufogógáz-kibocsátás sincs.

A legújabb vezető nélküli traktor egy érdekes elképzelés, amely egy gumihevederes traktor mellső részét kapcsolja össze egy tárcsás boronával. Az új elképzelésű járműnél elhagyták a vezető fülkét és a hátsó tengelyt, amelyet a tárcsás borona futóműve helyettesít. Feltételezések szerint a tárcsás borona részegység más munkagéppel is helyettesíthető.

Az új robot traktor elölnézetben

A Valenciai díler találkozón bemutatott új tanulmány traktor autonóm működésű (vezető nélküli), elektromos hajtás rendszerrel (zéró emisszió), gumihevederes járószerkezettel és csuklós kormányzással. A beszerezhető fotók egyetlen forrásból származnak (Terre Comtoise- Gauvain).

Az új robot traktor járószerkezete

A John Deere cég ezidáig nem közölt hivatalos információt, ezért csupán annyit lehet tudni, hogy az elektromos traktor több mint 500kW (680LE) teljesítményű és gumihevederes járószerkezetű. Egyelőre kérdés, hogy a motorház akkumulátor tömböt vagy hidrogén cellát rejt-e? A rendelkezésre álló ábrák szerint a traktor teljesen automatikus működésű és csuklós kormányzású, amelyre egy tárcsás boronát kapcsoltak.

Az új robot traktor tárcsás borona adapterrel

A John Deere cég részt vesz a német „Feldschwarm project”-ben (Robotraj program), ezért felmerül a kérdés, hogy vajon ez a tanulmány traktor része-e a programnak? Továbbá találkozhatunk-e az új koncepcióval a közelgő Agritechnica kiállításon?

Forrás: KITE.hu; Bob Karsten, Trekker magazine; Steven Vale, Profi Magazine; Jim Breen, Agri Land; https://www.farm-equipment.com

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A gazdák új legjobb barátja: így dolgozik a robotkutya

2025. augusztus 9. 16:10

Tényleg jönnek a robotkutyák! Egy új fejlesztés azt ígéri, hogy a négylábú gépek hamarosan a gazdák legjobb segítőivé válhatnak.

Forradalom a traktorok alatt: jönnek az okos abroncsok

2025. július 13. 11:10

Az agrár gumiabroncspiac 2025-ben világszerte eléri a 7 milliárd dollárt, Európában 2,3 milliárdot – fenntarthatóság és IoT vezérli a jövőt.

100 éve mozgásban – jubileumot ünnepel a Kramer

2025. július 9. 14:10

A mezőgazdasági és építőipari gépek egyik legismertebb európai gyártója, a Kramer idén ünnepli alapításának 100. évfordulóját.

Töretlenül nő a kereslet az akkumulátoros gépekre

2025. június 7. 14:10

Egyre népszerűbbek Magyarországon is az akkumulátoros kerti gépek és a robotfűnyírók – a Husqvarna szerint a piac szárnyal.

A John Deere 9R traktorok 2019-es változatai

2018. július 30. 07:15

Első alkalommal ajánlanak 3,05 méter nyomtávú 9470RX, 9520RX, 9570RX és 9620RX szériájú gumihevederes traktorokat 76,2 cm és 91,4 cm hevederszélességgel.

„Ufót” épített a Kubota hagyományos traktor helyett

2024. január 16. 14:40

Hat perc alatt feltölthető a Kubota legújabb koncepciótraktora, amely önműködő módon, tisztán elektromos hajtás segítségével képes dolgozni a mögé kapcsolt munkagépekkel.

Papuccsal a traktorfülkében – felesleges mánia, vagy követendő trend?

2024. február 25. 10:10

Új trend terjed a termelők, főleg a fiatalok körében. Igényessé váltak a környezetükre, és nem csupán munkaeszközként tekintenek a traktorra, amivel dolgoznak, hanem büszkék rá, és fontos számukra annak tisztasága.

Mi jön a dízel után gáz- vagy elektromos hajtás?

2019. január 1. 13:33

A dízelmotor örököse a hibrid- és a metánhajtás lehet. A teljes elektromos hajtással szintén kísérleteznek, de bevezetésére még várni kell. A dízel napjai a mezőgazdaságban megvannak számlálva.