Gépinfo

John Deere robot traktor, valódi- vagy álhír?

Agrofórum Online

Az elmúlt napokban több helyen találkozhattunk a hírrel, miszerint a John Deere cég Spanyolországban bemutatott egy robot traktor koncepciót. Összegyűjtöttük és a következőkben bemutatjuk az elérhető információkat.

A John Deere cég a közelmúltban számos elektromos traktor koncepciót mutatott be, amelyek között volt akkumulátoros erőforrású és volt elektromos hálózatról kábelen keresztül hajtott vezető nélküli változat.

A John Deere SESAM (Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery) traktor prototípus az első nagyteljesítményű akkumulátor meghajtású traktor, amely megtartja a hagyományos traktorok működési jellemzőjét, és közben az elektromos rendszer előnyös tulajdonságaival is rendelkezik.

SESAM nagyteljesítményű akkumulátor meghajtású traktor

A John Deere 6R sorozat alapjaira épült erőgép két 150 kW (200 LE) teljesítményű elektromotorral rendelkezik. Extra terhelés esetén a két erőforrás ideiglenesen össze is kapcsolható, és így már 300 kW (400 LE) áll a gépkezelő rendelkezésére. Az áramot 130 kWh-s, 670 voltos lítium-ion akkumulátorok biztosítják. Nagyságrendileg 3 órányi töltéssel 4 órányi munkára képes a gép. A traktor már alacsony sebességnél is nagy nyomaték leadására képes. A traktor technológiájából fakadóan emissziómentes, és csendes üzemű, ami különösen akkor fontos, ha lakóterület közelében, illetve éjszaka dolgozik.

A John Deere GridCON rendszerű elektromos prototípus traktora az első olyan John Deere erőgép, amely kizárólag elektromos vezetékkel működik és nincs vezetőfülkéje, vagyis önvezető.

GridCON rendszerű elektromos prototípus traktora

A traktor egy 1 km hosszú elektromos vezetékkel rendelkezik (300 kW-nál nagyobb villamos teljesítménnyel terhelhető), amely haladás közben automatikusan visszahúzódik, vagy éppen kienged, így nem akadályozza a traktor haladását. Az önvezető erőgépet 100 kW (136 LE) teljesítményű villanymotor hajtja, amellyel 20 km/h sebesség is elérhető. Csatlakozási lehetőség áll rendelkezésre a további 200 kW teljesítményű villanymotor működtetésére is. Így a kábelen keresztül üzemeltetett összesen 400 LE teljesítményt leadó traktor nehéz talajmunkára (pl. szántás) is alkalmas.

A traktor tömege (dobbal és a kábeltartóval), körülbelül 8,5 tonna. Ez egy hagyományos John Deere 6195R traktoréval megegyező, viszont a teljesítménye kétszer annyi. A kiváló teljesítmény-tömeg arány mellett a traktor rendkívül csendesen üzemeltethető, valamint kipufogógáz-kibocsátás sincs.

A legújabb vezető nélküli traktor egy érdekes elképzelés, amely egy gumihevederes traktor mellső részét kapcsolja össze egy tárcsás boronával. Az új elképzelésű járműnél elhagyták a vezető fülkét és a hátsó tengelyt, amelyet a tárcsás borona futóműve helyettesít. Feltételezések szerint a tárcsás borona részegység más munkagéppel is helyettesíthető.

Az új robot traktor elölnézetben

A Valenciai díler találkozón bemutatott új tanulmány traktor autonóm működésű (vezető nélküli), elektromos hajtás rendszerrel (zéró emisszió), gumihevederes járószerkezettel és csuklós kormányzással. A beszerezhető fotók egyetlen forrásból származnak (Terre Comtoise- Gauvain).

Az új robot traktor járószerkezete

A John Deere cég ezidáig nem közölt hivatalos információt, ezért csupán annyit lehet tudni, hogy az elektromos traktor több mint 500kW (680LE) teljesítményű és gumihevederes járószerkezetű. Egyelőre kérdés, hogy a motorház akkumulátor tömböt vagy hidrogén cellát rejt-e? A rendelkezésre álló ábrák szerint a traktor teljesen automatikus működésű és csuklós kormányzású, amelyre egy tárcsás boronát kapcsoltak.

Az új robot traktor tárcsás borona adapterrel

A John Deere cég részt vesz a német „Feldschwarm project”-ben (Robotraj program), ezért felmerül a kérdés, hogy vajon ez a tanulmány traktor része-e a programnak? Továbbá találkozhatunk-e az új koncepcióval a közelgő Agritechnica kiállításon?

Forrás: KITE.hu; Bob Karsten, Trekker magazine; Steven Vale, Profi Magazine; Jim Breen, Agri Land; https://www.farm-equipment.com

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Román kistraktorok a fiatal gazdáknak

2024. december 13. 08:40

Uniós országként Romániában is működik a Fiatal Gazda pályázat, amelyen a termelők 45 éves korukig vehetnek részt.

Letarolják a kínaiak az európai autópiacot?

2024. december 8. 14:10

A Chery vállalat 2024-ben kezdte meg európai terjeszkedését, elsőként az Omoda és Jaecoo márkák bevezetésével.

A Ford Ranger év végére megelőzheti a Toyota Hiluxot a magyar pickup-piacon

2024. december 5. 13:10

A tavalyihoz képest 13 százalékkal 4966 darabosra hízó pick-up-piacon a Toyota Hilux az első 43,1 százalékos piaci részesedéssel.

Éjszakai kiadás készült a Claas traktorokból

2024. november 21. 15:10

Exkluzív verzióban érhető el az Arion 550 Cmatic és 660 Cmatic, valamint az Axion 830 Cmatic, 870 Cmatic, 930 Cmatic és 960 Cmatic.

Megvan, melyik a legnépszerűbb traktormárka a magyar piacon

2023. július 7. 19:10

A rekordot hozó tavalyi első negyedévhez képest 2023. január–március között bő 15 százalékkal esett vissza a kerekes traktorok értékesítése Magyarországon. Nincs nagy meglepetés abban, hogy melyik a legnépszerűbb márka.

Traktorvezetői jogosítvány: egyelőre nem vezetik be az Európai Unióban

2024. március 6. 15:10

Az Európai Parlament egy módosítással elvetette, hogy a traktort vezetőknek egységes vizsgakövetelmények alapján kelljen jogosítványt szerezniük.

Területi Szántóverseny és Veterán Gép- és Gépésztalálkozó - Jászkisér 2019.08.17.

2019. augusztus 25. 04:36

Az idei verseny a szokásos ünnepélyes felvonulással, majd üdvözlő beszédekkel és ekeáldással kezdődött. A szántóverseny kiegészítéseként a nagyszámú látogató közönség számára különböző programokat szerveztek.

Elképesztő gépeket láthattunk a hajdúböszörményi traktorhúzó versenyen

2018. augusztus 14. 08:00

E hétvégén Hajdúböszörmény adott otthont a Traktorhúzó Európa Kupa versenysorozat utolsó állomásának.