Gépinfo

John Deere robot traktor, valódi- vagy álhír?

Agrofórum Online

Az elmúlt napokban több helyen találkozhattunk a hírrel, miszerint a John Deere cég Spanyolországban bemutatott egy robot traktor koncepciót. Összegyűjtöttük és a következőkben bemutatjuk az elérhető információkat.

A John Deere cég a közelmúltban számos elektromos traktor koncepciót mutatott be, amelyek között volt akkumulátoros erőforrású és volt elektromos hálózatról kábelen keresztül hajtott vezető nélküli változat.

A John Deere SESAM (Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery) traktor prototípus az első nagyteljesítményű akkumulátor meghajtású traktor, amely megtartja a hagyományos traktorok működési jellemzőjét, és közben az elektromos rendszer előnyös tulajdonságaival is rendelkezik.

SESAM nagyteljesítményű akkumulátor meghajtású traktor

A John Deere 6R sorozat alapjaira épült erőgép két 150 kW (200 LE) teljesítményű elektromotorral rendelkezik. Extra terhelés esetén a két erőforrás ideiglenesen össze is kapcsolható, és így már 300 kW (400 LE) áll a gépkezelő rendelkezésére. Az áramot 130 kWh-s, 670 voltos lítium-ion akkumulátorok biztosítják. Nagyságrendileg 3 órányi töltéssel 4 órányi munkára képes a gép. A traktor már alacsony sebességnél is nagy nyomaték leadására képes. A traktor technológiájából fakadóan emissziómentes, és csendes üzemű, ami különösen akkor fontos, ha lakóterület közelében, illetve éjszaka dolgozik.

A John Deere GridCON rendszerű elektromos prototípus traktora az első olyan John Deere erőgép, amely kizárólag elektromos vezetékkel működik és nincs vezetőfülkéje, vagyis önvezető.

GridCON rendszerű elektromos prototípus traktora

A traktor egy 1 km hosszú elektromos vezetékkel rendelkezik (300 kW-nál nagyobb villamos teljesítménnyel terhelhető), amely haladás közben automatikusan visszahúzódik, vagy éppen kienged, így nem akadályozza a traktor haladását. Az önvezető erőgépet 100 kW (136 LE) teljesítményű villanymotor hajtja, amellyel 20 km/h sebesség is elérhető. Csatlakozási lehetőség áll rendelkezésre a további 200 kW teljesítményű villanymotor működtetésére is. Így a kábelen keresztül üzemeltetett összesen 400 LE teljesítményt leadó traktor nehéz talajmunkára (pl. szántás) is alkalmas.

A traktor tömege (dobbal és a kábeltartóval), körülbelül 8,5 tonna. Ez egy hagyományos John Deere 6195R traktoréval megegyező, viszont a teljesítménye kétszer annyi. A kiváló teljesítmény-tömeg arány mellett a traktor rendkívül csendesen üzemeltethető, valamint kipufogógáz-kibocsátás sincs.

A legújabb vezető nélküli traktor egy érdekes elképzelés, amely egy gumihevederes traktor mellső részét kapcsolja össze egy tárcsás boronával. Az új elképzelésű járműnél elhagyták a vezető fülkét és a hátsó tengelyt, amelyet a tárcsás borona futóműve helyettesít. Feltételezések szerint a tárcsás borona részegység más munkagéppel is helyettesíthető.

Az új robot traktor elölnézetben

A Valenciai díler találkozón bemutatott új tanulmány traktor autonóm működésű (vezető nélküli), elektromos hajtás rendszerrel (zéró emisszió), gumihevederes járószerkezettel és csuklós kormányzással. A beszerezhető fotók egyetlen forrásból származnak (Terre Comtoise- Gauvain).

Az új robot traktor járószerkezete

A John Deere cég ezidáig nem közölt hivatalos információt, ezért csupán annyit lehet tudni, hogy az elektromos traktor több mint 500kW (680LE) teljesítményű és gumihevederes járószerkezetű. Egyelőre kérdés, hogy a motorház akkumulátor tömböt vagy hidrogén cellát rejt-e? A rendelkezésre álló ábrák szerint a traktor teljesen automatikus működésű és csuklós kormányzású, amelyre egy tárcsás boronát kapcsoltak.

Az új robot traktor tárcsás borona adapterrel

A John Deere cég részt vesz a német „Feldschwarm project”-ben (Robotraj program), ezért felmerül a kérdés, hogy vajon ez a tanulmány traktor része-e a programnak? Továbbá találkozhatunk-e az új koncepcióval a közelgő Agritechnica kiállításon?

Forrás: KITE.hu; Bob Karsten, Trekker magazine; Steven Vale, Profi Magazine; Jim Breen, Agri Land; https://www.farm-equipment.com

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Mezőgazdasági vontató az úton: a traktorvezetés szabályai

2025. szeptember 3. 14:10

A mezőgazdasági vontató biztonságos és szabályos kezelése nélkülözhetetlen a hatékony munkavégzéshez és a balesetek megelőzéséhez.

A gazdák új legjobb barátja: így dolgozik a robotkutya

2025. augusztus 9. 16:10

Tényleg jönnek a robotkutyák! Egy új fejlesztés azt ígéri, hogy a négylábú gépek hamarosan a gazdák legjobb segítőivé válhatnak.

Forradalom a traktorok alatt: jönnek az okos abroncsok

2025. július 13. 11:10

Az agrár gumiabroncspiac 2025-ben világszerte eléri a 7 milliárd dollárt, Európában 2,3 milliárdot – fenntarthatóság és IoT vezérli a jövőt.

100 éve mozgásban – jubileumot ünnepel a Kramer

2025. július 9. 14:10

A mezőgazdasági és építőipari gépek egyik legismertebb európai gyártója, a Kramer idén ünnepli alapításának 100. évfordulóját.

Solis traktorok 20-tól 90 lóerőig

2018. június 20. 17:32

A 90 LE-s Solis common rail befecskendező rendszerrel, 12/12-es mechanikus váltóval, két pár hidraulikacsatlakozóval, valamint egy és kétkörös légfékkel, tágas, klímával szerelt kabinnal kapható.

Gépészet Videó

„Másra nem cserélném le a régi traktoromat”

2020. április 16. 09:29

Idén a második FENDT 313 Vario traktor is megkezdte a szezont Víg Pál Hajdú-Bihar megyei gazdaságában, ahol a következő esztendőkben is folyamatos lesz a gépállomány fejlesztése.

Sárga festést kapott az MTZ traktor, így is észbontóan néz ki

2024. szeptember 3. 07:10

Maga a 2022.3-as modell nem újdonság, a szokatlan fényezést pedig az indokolja, hogy a Belarus/MTZ ezt a verziót reptéri használatra szánja.

Ha gépet adna el vagy venne: TRADUS már magyarul is

2018. május 8. 07:02

Újabb, online globális gépkereskedői piactér érhető el magyar nyelven, elindult a TRADUS magyar nyelvű változata is.