Az elmúlt napokban több helyen találkozhattunk a hírrel, miszerint a John Deere cég Spanyolországban bemutatott egy robot traktor koncepciót. Összegyűjtöttük és a következőkben bemutatjuk az elérhető információkat.
A John Deere cég a közelmúltban számos elektromos traktor koncepciót mutatott be, amelyek között volt akkumulátoros erőforrású és volt elektromos hálózatról kábelen keresztül hajtott vezető nélküli változat.
A John Deere SESAM (Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery) traktor prototípus az első nagyteljesítményű akkumulátor meghajtású traktor, amely megtartja a hagyományos traktorok működési jellemzőjét, és közben az elektromos rendszer előnyös tulajdonságaival is rendelkezik.
A John Deere 6R sorozat alapjaira épült erőgép két 150 kW (200 LE) teljesítményű elektromotorral rendelkezik. Extra terhelés esetén a két erőforrás ideiglenesen össze is kapcsolható, és így már 300 kW (400 LE) áll a gépkezelő rendelkezésére. Az áramot 130 kWh-s, 670 voltos lítium-ion akkumulátorok biztosítják. Nagyságrendileg 3 órányi töltéssel 4 órányi munkára képes a gép. A traktor már alacsony sebességnél is nagy nyomaték leadására képes. A traktor technológiájából fakadóan emissziómentes, és csendes üzemű, ami különösen akkor fontos, ha lakóterület közelében, illetve éjszaka dolgozik.
A John Deere GridCON rendszerű elektromos prototípus traktora az első olyan John Deere erőgép, amely kizárólag elektromos vezetékkel működik és nincs vezetőfülkéje, vagyis önvezető.
A traktor egy 1 km hosszú elektromos vezetékkel rendelkezik (300 kW-nál nagyobb villamos teljesítménnyel terhelhető), amely haladás közben automatikusan visszahúzódik, vagy éppen kienged, így nem akadályozza a traktor haladását. Az önvezető erőgépet 100 kW (136 LE) teljesítményű villanymotor hajtja, amellyel 20 km/h sebesség is elérhető. Csatlakozási lehetőség áll rendelkezésre a további 200 kW teljesítményű villanymotor működtetésére is. Így a kábelen keresztül üzemeltetett összesen 400 LE teljesítményt leadó traktor nehéz talajmunkára (pl. szántás) is alkalmas.
A traktor tömege (dobbal és a kábeltartóval), körülbelül 8,5 tonna. Ez egy hagyományos John Deere 6195R traktoréval megegyező, viszont a teljesítménye kétszer annyi. A kiváló teljesítmény-tömeg arány mellett a traktor rendkívül csendesen üzemeltethető, valamint kipufogógáz-kibocsátás sincs.
A legújabb vezető nélküli traktor egy érdekes elképzelés, amely egy gumihevederes traktor mellső részét kapcsolja össze egy tárcsás boronával. Az új elképzelésű járműnél elhagyták a vezető fülkét és a hátsó tengelyt, amelyet a tárcsás borona futóműve helyettesít. Feltételezések szerint a tárcsás borona részegység más munkagéppel is helyettesíthető.
A Valenciai díler találkozón bemutatott új tanulmány traktor autonóm működésű (vezető nélküli), elektromos hajtás rendszerrel (zéró emisszió), gumihevederes járószerkezettel és csuklós kormányzással. A beszerezhető fotók egyetlen forrásból származnak (Terre Comtoise- Gauvain).
A John Deere cég ezidáig nem közölt hivatalos információt, ezért csupán annyit lehet tudni, hogy az elektromos traktor több mint 500kW (680LE) teljesítményű és gumihevederes járószerkezetű. Egyelőre kérdés, hogy a motorház akkumulátor tömböt vagy hidrogén cellát rejt-e? A rendelkezésre álló ábrák szerint a traktor teljesen automatikus működésű és csuklós kormányzású, amelyre egy tárcsás boronát kapcsoltak.
A John Deere cég részt vesz a német „Feldschwarm project”-ben (Robotraj program), ezért felmerül a kérdés, hogy vajon ez a tanulmány traktor része-e a programnak? Továbbá találkozhatunk-e az új koncepcióval a közelgő Agritechnica kiállításon?
Forrás: KITE.hu; Bob Karsten, Trekker magazine; Steven Vale, Profi Magazine; Jim Breen, Agri Land; https://www.farm-equipment.com