9℃ 1℃
március 1. Albin, Albina, Leonita, Lea
Gépinfo

Megszületett az eke talajkímélőbb változata – nagy ötlet!

Agrofórum Online

Számtalan támadás éri manapság a szántás műveletét, de ennek is léteznek olyan alternatívái, amelyek a fenntarthatóság kritériumát is teljesíteni tudják. Egy ilyen innovációt mutatott be egy osztrák fejlesztő.

A szántás energiaigényes munkaművelet, jelentős szén-dioxid-kibocsátással jár, ráadásul alaposan megbolygatja a talajéletet is. A hagyományos ekék sokszor olyan mélyre forgatják a növényi maradványokat, hogy a lebomlás, humuszképződés folyamatához nem marad elég oxigén.

Ezt a problémát próbálta megoldani az osztrák Franz-Ferdinand Huber, aki speciális ekét fejlesztett ki. A Huberpflug névre hallgató munkaeszköz valójában egy tárcsás eke, ami önmagában nem új találmány, ám ennél a verziónál csupán szabadon forgó alkatrészeket találunk, ami akár 25%-os üzemanyag-megtakarítást eredményezhet szántásnál.

A Huberpflug felépítése is roppant szokatlan, hiszen minden függőlegesen orientált homorú tárcsához egy-egy vízszintes lapos tárcsa kapcsolódik. A feltaláló szerint a talaj jobban morzsolódik, és javul a növényi maradvány eloszlása is.

A „haladósabb” munkavégzés eredményeként nagyobb a területteljesítmény, ami szintén hozzájárul az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentéséhez. A speciális műszaki megoldások révén a munkamélység, illetve a művelési intenzitás fokozatmentesen állítható be.

Franz-Ferdinand Huber szerint ezzel a géppel a gazdák egyszerre három eszközt kapnak, ugyanis képes kiváltani az ekét, a kultivátort és a tárcsás boronát (rövidtárcsát) is. Az „alacsony energiájú” ekének hívott Huberpflug itt látható működés közben:

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ez lett a nemzet kedvenc traktora Németországban – meglepő?

2025. február 20. 09:40

2024-ben összesen 29 291 darab új traktor talált gazdára Németországban. Ez 1042 darabos, vagyis 3,4 százalékos visszaesést jelent.

Háromtengelyessé szerelték át az orosz nagytraktort

2025. február 19. 08:10

A Kirovec 6x6 erőgép immár 20,5 tonnás tömeggel büszkélkedhet, amivel persze nem túl kíméletes a talajhoz.

Elsőként a világon: elektromos hajtású forgóborona született – de mennyire bírja a kemény munkát?

2025. február 17. 14:40

Az olasz gyártó egyelőre a legkisebb, 3 méteres munkaszélességben készítette el az elektromos munkagép prototípusát.

Bikaerős gumihevederes traktorral kísérleteznek a kínaiak

2025. február 12. 13:10

Az egyelőre prototípusként létező gép 220 LE-s motorral szerelt, powershift váltóval ellátott, és meglepően fordulékony.

Moro Aratri az ekespecialista - Olaszország eke szegmensének piacvezetője az Agroázis kínálatában

2019. október 21. 08:42

A Moro Aratri gyárat 1957 november 5-én a Moro család alapította, amelyből kifejlődött a jelenlegi Moro Aratri, ami mára egy modern vállalkozás, amely tudást, műszaki ismereteket és célirányos ipari technológiákat alkalmaz a mezőgazdaság érdekében.

Repcevetést megelőző talajmunkák – Forgatás nélküli talajművelés, magágykészítés

2019. július 26. 04:36

A korábbi évtizedek tévhitei szerint elegendő 5-7 évente lazítani a talajt. Napjainkban már tudjuk, akár évente is szükséges lehet a lazító használata – észszerűen alkalmazva. A lazítókat korábban elmunkáló elem nélkül üzemeltették, így a nyitva hagyott, rögös felszínen keresztül elpárolgott a talajnedvesség.

Vakmerő: szántás és vetés egy menetben

2024. június 18. 16:40

Furcsának tűnhet, hogy a talajforgatás után rögtön sor kerül a vetésre, ám ehhez csupán egy jól átgondolt gépkombinációra van szükség.

Őszi szántások fontossága

2022. november 26. 05:36

A szántás a földnek ekével való megművelése, mely az összes talajművelési munkák közül a legfontosabb, ugyanis a talaj szövetében a leglényegesebb változásokat hozza létre, és olyan porhanyósságot idéz elő, amit más eszközökkel nem lehet elérni.