Gépinfo

Mit tankolunk a jövőben a traktorokba?

Agrofórum Online

A mezőgazdaságban a traktorok és egyéb gépek hajtóanyaga hagyományosan a gázolaj. Azonban a környezetvédelmi szempontok és a fosszilis energiahordozók korlátozott készletei miatt egyre nagyobb figyelem irányul az alternatív üzemanyagokra.

De vajon melyik alternatíva válhat a jövő meghatározó hajtóanyagává a mezőgazdasági gépek számára?

Repceolaj

A repceolaj mint üzemanyag korábban ígéretes alternatívának számított. Andreas és Regina Platzer bajor gazdálkodók példája jól mutatja a helyzet változását. Saját gazdaságukban repcét termesztenek, amelyből olajat préselnek, és azt traktorjaikban használják fel. Az olajpréselés melléktermékeként keletkező repcepogácsát pedig takarmányként hasznosítják.

Azonban 2022 óta a repceolajra Németországban kivetett adó miatt ez az alternatíva kevésbé vonzó. Míg korábban adó-visszatérítést kaptak, most literenként 0,47 euró adót kell fizetniük, szemben a dízel 0,26 eurós adójával.

Hidrogénezett növényi olajok

A HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) egy paraffinos dízelüzemanyag, amely tulajdonságaiban nagyon hasonlít a fosszilis dízelhez, így a modern motorok különösebb átalakítás nélkül használhatják. Előnye, hogy megújuló forrásokból, például használt sütőolajból vagy állati zsírokból állítható elő, és akár tiszta formában (HVO100) is tankolható. Egyes traktor- és motorgyártók, mint például a MAN, már engedélyezték motorjaikban a HVO használatát.

Metán, biogáz és LNG

A metán mint üzemanyag szintén egyre nagyobb figyelmet kap. A New Holland például kifejlesztett egy traktort, amely sűrített földgázzal (CNG) vagy biogázzal működik. Egyes gazdaságok saját biogázüzemeikből származó gázt használhatnak fel, csökkentve ezzel az üzemanyagköltségeket és a szén-dioxid-kibocsátást. Az ilyen traktorok üzemanyagköltségei akár 40%-kal is alacsonyabbak lehetnek a dízelüzeműekhez képest.

Hidrogén: a jövő ígérete?

A hidrogén-üzemanyagcellás meghajtás szintén a lehetséges alternatívák között szerepel. A Fendt például részt vesz a H2Agrar nevű projektben, amelynek célja a hidrogén-infrastruktúra és a hidrogénnel működő traktorok fejlesztése. Bár a technológia még gyerekcipőben jár, és számos kihívással kell szembenéznie, mint például a hidrogén tárolása és szállítása, valamint a megfelelő infrastruktúra kiépítése, hosszú távon ígéretes megoldás lehet.

Elektromos meghajtás

Az elektromos traktorok fejlesztése is folyamatban van, azonban jelenleg főként kisebb teljesítményű gépeknél és rövidebb munkafolyamatoknál alkalmazhatók – derült ki az agrarheute német mezőgazdasági szakportál összegzéséből. A nagyobb teljesítményű traktorok esetében az akkumulátorok súlya és a korlátozott üzemidő még jelentős akadályt képez.

Fotó: Pexels

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Újabb innovációs díjat nyert az AMAZONE

2025. május 4. 13:10

Az AMAZONE 2025-ben sorozatban másodszor nyerte el a stern Innovációs Díjat, megerősítve vezető helyét a mezőgazdasági technológiában.

AXIÁL-NEXT márkanévvel erősítik a digitális átállást        

2025. május 2. 13:10

A magyar gépforgalmazó óriás vállalat egységes márkaként vezeti be digitalizációs megoldásait, AXIÁL-NEXT néven.

Elmarad a NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow-Mezőfalva

2025. április 15. 15:29

Ragadós száj- és körömfájás miatt elmarad a 2025-ös NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow mezőfalvi rendezvénye.

Sekély művelés 12 méteren: AMAZONE TopCut 12000-2T

2025. április 12. 16:10

Az AMAZONE TopCut 12000-2T, egy 12,1 m munkaszélességű kombinált aprítóhenger, rugalmasan alkalmazkodik a különböző növénykultúrákhoz.

Kilátás kompromisszumok nélkül - Forgatható, emelhető vezetőfülke Deutz-Fahr traktorokhoz

2018. szeptember 7. 09:00

Különleges, felemelhető, és akár 200 fokos szögben elfordítható vezetőfülkét fejlesztettek ki a Paul Nutzfahrzeug GmbH mérnökei egy Deutz-Fahr traktorra.

Felavatták a CLAAS cég új tesztközpontját

2019. április 25. 04:34

Az új tesztállomás segítségével lerövidíthető és a termelési ciklusoktól függetleníthető a kombájnok, járvaszecskázók és traktorok fejlesztési ideje. A szimuláció lehetővé teszi a mérnökök számára a gép működési és megbízhatósági ellenőrzését még a fejlesztés korai stádiumában.

Európa legnagyobb mezőgépgyártói - 2020

2020. december 30. 12:32

Amíg a világ négy legnagyobb full-liner (teljes portfóliót gyártó) mezőgépgyártója - Agco, CNH Industrial, Claas és John Deere - továbbra is vezeti a globális mezőgép piacot, addig az európai cégek és cégcsoportok megerősítették pozíciójukat a short-liner (speciális portfóliót gyártó) gyártók között.

Kombájn, traktor, rakodógép, permetezőgép, fejőrobot - Ezekkel vár az Axiál az AgrárgépShow-n!

2019. január 13. 08:59

A hagyományokhoz hűen az AXIÁL Kft. 2019. január 23. és 26. között ismét megrendezi 5-let Show névre keresztelt színpadi produkcióját.