Gépinfo

Mit tankolunk a jövőben a traktorokba?

Agrofórum Online

A mezőgazdaságban a traktorok és egyéb gépek hajtóanyaga hagyományosan a gázolaj. Azonban a környezetvédelmi szempontok és a fosszilis energiahordozók korlátozott készletei miatt egyre nagyobb figyelem irányul az alternatív üzemanyagokra.

De vajon melyik alternatíva válhat a jövő meghatározó hajtóanyagává a mezőgazdasági gépek számára?

Repceolaj

A repceolaj mint üzemanyag korábban ígéretes alternatívának számított. Andreas és Regina Platzer bajor gazdálkodók példája jól mutatja a helyzet változását. Saját gazdaságukban repcét termesztenek, amelyből olajat préselnek, és azt traktorjaikban használják fel. Az olajpréselés melléktermékeként keletkező repcepogácsát pedig takarmányként hasznosítják.

Azonban 2022 óta a repceolajra Németországban kivetett adó miatt ez az alternatíva kevésbé vonzó. Míg korábban adó-visszatérítést kaptak, most literenként 0,47 euró adót kell fizetniük, szemben a dízel 0,26 eurós adójával.

Hidrogénezett növényi olajok

A HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) egy paraffinos dízelüzemanyag, amely tulajdonságaiban nagyon hasonlít a fosszilis dízelhez, így a modern motorok különösebb átalakítás nélkül használhatják. Előnye, hogy megújuló forrásokból, például használt sütőolajból vagy állati zsírokból állítható elő, és akár tiszta formában (HVO100) is tankolható. Egyes traktor- és motorgyártók, mint például a MAN, már engedélyezték motorjaikban a HVO használatát.

Metán, biogáz és LNG

A metán mint üzemanyag szintén egyre nagyobb figyelmet kap. A New Holland például kifejlesztett egy traktort, amely sűrített földgázzal (CNG) vagy biogázzal működik. Egyes gazdaságok saját biogázüzemeikből származó gázt használhatnak fel, csökkentve ezzel az üzemanyagköltségeket és a szén-dioxid-kibocsátást. Az ilyen traktorok üzemanyagköltségei akár 40%-kal is alacsonyabbak lehetnek a dízelüzeműekhez képest.

Hidrogén: a jövő ígérete?

A hidrogén-üzemanyagcellás meghajtás szintén a lehetséges alternatívák között szerepel. A Fendt például részt vesz a H2Agrar nevű projektben, amelynek célja a hidrogén-infrastruktúra és a hidrogénnel működő traktorok fejlesztése. Bár a technológia még gyerekcipőben jár, és számos kihívással kell szembenéznie, mint például a hidrogén tárolása és szállítása, valamint a megfelelő infrastruktúra kiépítése, hosszú távon ígéretes megoldás lehet.

Elektromos meghajtás

Az elektromos traktorok fejlesztése is folyamatban van, azonban jelenleg főként kisebb teljesítményű gépeknél és rövidebb munkafolyamatoknál alkalmazhatók – derült ki az agrarheute német mezőgazdasági szakportál összegzéséből. A nagyobb teljesítményű traktorok esetében az akkumulátorok súlya és a korlátozott üzemidő még jelentős akadályt képez.

Fotó: Pexels

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

700 km-es hatótáv egy elektromos családi autótól? Igen!

2025. január 30. 14:40

Gyakorlati körülmények között, ráadásul autópályán, 130 km/h-val haladva teljesítettek két rátöltéssel 1000 km-t egy Peugeot E-3008-assal.

Land Cruiser: a legendás terepjáró születése és sikertörténete

2025. január 29. 13:10

Az első generáció 1951-ben született meg, és a típus azóta is a robusztusság, a megbízhatóság és a kivételes terepjáró-képességek szinonimája.

Ilyen autót akarnak venni a magyarok

2025. január 29. 11:10

A potenciális autóvásárlók kétharmada inkább használt autót keres, ezzel szemben 21 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy új autót venne.

A legújabb Zetor bemutatkozott Magyarországon

2025. január 28. 08:10

A 6-os szériával a Zetor tulajdonképpen visszatér a gyökereihez, évtizedekkel ezelőtt a szériákat nem nevekkel, hanem számokkal jelölték.

Dorker szántóföldi gépbemutató Tiszagyulaházán

2018. augusztus 22. 10:37

Szántóföldi gyakorlati gépbemutatóra gyűltek össze a termelők és a Dorker Kft. partnerei Tiszagyulaházán július 27-én. Az érdeklődőknek lehetőségük volt munka közben is megfigyelni többek között a Deutz-Fahr 9340 Warriort, valamint a Deutz-Fahr új kompakt négyhengeres modelljét, de találkozhattak még a Faresin, a Pronar és a Hardi legújabb fejlesztéseivel is.

Egyre erősebb traktorokkal árasztaná el Európát a kínai YTO

2024. január 6. 11:10

Az 55–115 lóerős tartományba tartozó, Stage V emissziós szintű traktormodelleket mutatott be nemrég a kínai YTO. A 2007 óta Magyarországon is jelen lévő márka már a 130–180 LE-s verziókon is bőszen dolgozik.

Megérkezett a „Főnök” a Valtrától: itt az S 416-os traktor

2023. szeptember 25. 13:10

Az S traktorsorozat legnagyobb tagját, a 420 LE-s S 416-os modellt mutatta be a napokban a finn Valtra. Az új gép nem retten meg a nehéz munkáktól, de immár akár tizedével kevesebb üzemanyaggal is beéri.

Nagy pezsgést mutat a használt mezőgazdasági gépek piaca - élő aukciók sora várható

2020. február 11. 04:36

Az éves traktoreladásoknak már 2018-ban is a 47%-át a használt gépek tették ki, amelyek az eddig ismertté vált adatok alapján tavaly át is vehették a vezetést az új eszközöktől.