Gépinfo

Mit tankolunk a jövőben a traktorokba?

Agrofórum Online

A mezőgazdaságban a traktorok és egyéb gépek hajtóanyaga hagyományosan a gázolaj. Azonban a környezetvédelmi szempontok és a fosszilis energiahordozók korlátozott készletei miatt egyre nagyobb figyelem irányul az alternatív üzemanyagokra.

De vajon melyik alternatíva válhat a jövő meghatározó hajtóanyagává a mezőgazdasági gépek számára?

Repceolaj

A repceolaj mint üzemanyag korábban ígéretes alternatívának számított. Andreas és Regina Platzer bajor gazdálkodók példája jól mutatja a helyzet változását. Saját gazdaságukban repcét termesztenek, amelyből olajat préselnek, és azt traktorjaikban használják fel. Az olajpréselés melléktermékeként keletkező repcepogácsát pedig takarmányként hasznosítják.

Azonban 2022 óta a repceolajra Németországban kivetett adó miatt ez az alternatíva kevésbé vonzó. Míg korábban adó-visszatérítést kaptak, most literenként 0,47 euró adót kell fizetniük, szemben a dízel 0,26 eurós adójával.

Hidrogénezett növényi olajok

A HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) egy paraffinos dízelüzemanyag, amely tulajdonságaiban nagyon hasonlít a fosszilis dízelhez, így a modern motorok különösebb átalakítás nélkül használhatják. Előnye, hogy megújuló forrásokból, például használt sütőolajból vagy állati zsírokból állítható elő, és akár tiszta formában (HVO100) is tankolható. Egyes traktor- és motorgyártók, mint például a MAN, már engedélyezték motorjaikban a HVO használatát.

Metán, biogáz és LNG

A metán mint üzemanyag szintén egyre nagyobb figyelmet kap. A New Holland például kifejlesztett egy traktort, amely sűrített földgázzal (CNG) vagy biogázzal működik. Egyes gazdaságok saját biogázüzemeikből származó gázt használhatnak fel, csökkentve ezzel az üzemanyagköltségeket és a szén-dioxid-kibocsátást. Az ilyen traktorok üzemanyagköltségei akár 40%-kal is alacsonyabbak lehetnek a dízelüzeműekhez képest.

Hidrogén: a jövő ígérete?

A hidrogén-üzemanyagcellás meghajtás szintén a lehetséges alternatívák között szerepel. A Fendt például részt vesz a H2Agrar nevű projektben, amelynek célja a hidrogén-infrastruktúra és a hidrogénnel működő traktorok fejlesztése. Bár a technológia még gyerekcipőben jár, és számos kihívással kell szembenéznie, mint például a hidrogén tárolása és szállítása, valamint a megfelelő infrastruktúra kiépítése, hosszú távon ígéretes megoldás lehet.

Elektromos meghajtás

Az elektromos traktorok fejlesztése is folyamatban van, azonban jelenleg főként kisebb teljesítményű gépeknél és rövidebb munkafolyamatoknál alkalmazhatók – derült ki az agrarheute német mezőgazdasági szakportál összegzéséből. A nagyobb teljesítményű traktorok esetében az akkumulátorok súlya és a korlátozott üzemidő még jelentős akadályt képez.

Fotó: Pexels

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Forradalom a traktorok alatt: jönnek az okos abroncsok

2025. július 13. 11:10

Az agrár gumiabroncspiac 2025-ben világszerte eléri a 7 milliárd dollárt, Európában 2,3 milliárdot – fenntarthatóság és IoT vezérli a jövőt.

100 éve mozgásban – jubileumot ünnepel a Kramer

2025. július 9. 14:10

A mezőgazdasági és építőipari gépek egyik legismertebb európai gyártója, a Kramer idén ünnepli alapításának 100. évfordulóját.

Töretlenül nő a kereslet az akkumulátoros gépekre

2025. június 7. 14:10

Egyre népszerűbbek Magyarországon is az akkumulátoros kerti gépek és a robotfűnyírók – a Husqvarna szerint a piac szárnyal.

50 éves a Fliegl: fél évszázada a mezőgazdaság szolgálatában! 

2025. június 3. 11:10

Érzelem, innováció és közösség: így ünnepelt együtt a Fliegl család és partnerei a cégcsoport fél évszázados történetét.

Itt az első olcsón üzemeltethető, mégis hatékony elektromos traktor?

2024. május 13. 05:10

A jelenlegi legnagyobb, 45 LE-s AutoNxt elektromos traktor a 35 kWh kapacitású akkumulátorcsomag segítségével 8 órás munkavégzésre képes.

Traktorokkal tiltakoztak az alacsony felvásárlási árak miatt a francia gazdák

2019. november 28. 09:03

Franciaország hat régiójából az agrártárca összesítése szerint 1086 traktor érkezett a főváros köré a hetekkel ezelőtt meghirdetett tiltakozó napra, amelyen a tüntetők képviselői azt követelték, hogy azonnal fogadja őket Emmanuel Macron államfő.

Kell a traktorra téli gumiabroncsot szerelni?

2023. november 27. 14:40

A jogszabály nem fogalmaz egyértelműen, de ha sokat van használatban télen is a mezőgazdasági vontatónk, akkor a téli abroncs a biztonságosabb és gazdaságosabb megoldás.

Már csak három százalékos a traktorpiaci mínusz

2020. szeptember 7. 12:03

Az augusztust szokás szerint a John Deere nyerte, ezúttal 41 darabbal, ami 23 százalékos piaci részesedést jelent.