A mezőgazdaságban a traktorok és egyéb gépek hajtóanyaga hagyományosan a gázolaj. Azonban a környezetvédelmi szempontok és a fosszilis energiahordozók korlátozott készletei miatt egyre nagyobb figyelem irányul az alternatív üzemanyagokra.
De vajon melyik alternatíva válhat a jövő meghatározó hajtóanyagává a mezőgazdasági gépek számára?
Repceolaj
A repceolaj mint üzemanyag korábban ígéretes alternatívának számított. Andreas és Regina Platzer bajor gazdálkodók példája jól mutatja a helyzet változását. Saját gazdaságukban repcét termesztenek, amelyből olajat préselnek, és azt traktorjaikban használják fel. Az olajpréselés melléktermékeként keletkező repcepogácsát pedig takarmányként hasznosítják.
Azonban 2022 óta a repceolajra Németországban kivetett adó miatt ez az alternatíva kevésbé vonzó. Míg korábban adó-visszatérítést kaptak, most literenként 0,47 euró adót kell fizetniük, szemben a dízel 0,26 eurós adójával.
Hidrogénezett növényi olajok
A HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) egy paraffinos dízelüzemanyag, amely tulajdonságaiban nagyon hasonlít a fosszilis dízelhez, így a modern motorok különösebb átalakítás nélkül használhatják. Előnye, hogy megújuló forrásokból, például használt sütőolajból vagy állati zsírokból állítható elő, és akár tiszta formában (HVO100) is tankolható. Egyes traktor- és motorgyártók, mint például a MAN, már engedélyezték motorjaikban a HVO használatát.
Metán, biogáz és LNG
A metán mint üzemanyag szintén egyre nagyobb figyelmet kap. A New Holland például kifejlesztett egy traktort, amely sűrített földgázzal (CNG) vagy biogázzal működik. Egyes gazdaságok saját biogázüzemeikből származó gázt használhatnak fel, csökkentve ezzel az üzemanyagköltségeket és a szén-dioxid-kibocsátást. Az ilyen traktorok üzemanyagköltségei akár 40%-kal is alacsonyabbak lehetnek a dízelüzeműekhez képest.
Hidrogén: a jövő ígérete?
A hidrogén-üzemanyagcellás meghajtás szintén a lehetséges alternatívák között szerepel. A Fendt például részt vesz a H2Agrar nevű projektben, amelynek célja a hidrogén-infrastruktúra és a hidrogénnel működő traktorok fejlesztése. Bár a technológia még gyerekcipőben jár, és számos kihívással kell szembenéznie, mint például a hidrogén tárolása és szállítása, valamint a megfelelő infrastruktúra kiépítése, hosszú távon ígéretes megoldás lehet.
Elektromos meghajtás
Az elektromos traktorok fejlesztése is folyamatban van, azonban jelenleg főként kisebb teljesítményű gépeknél és rövidebb munkafolyamatoknál alkalmazhatók – derült ki az agrarheute német mezőgazdasági szakportál összegzéséből. A nagyobb teljesítményű traktorok esetében az akkumulátorok súlya és a korlátozott üzemidő még jelentős akadályt képez.
Fotó: Pexels