Májusban 16 535 személyautót és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 13 százalékos növekedés a tavalyi év hasonló időszakához képest, a két évvel ezelőttivel összevetve 32 százalékos bővülést jelent.
Az első öt hónapban összesen 71 639 személyautót és kishaszonjárművet adtak el itthon, ami éves alapon 10, kétéves alapon pedig 40 százalékos bővülést jelent – derült ki a Datahouse adataiból. A márkák sorrendjét a Ford vezeti a Suzuki, a Škoda, az Opel és a Volkswagen előtt. Ezek a márkák értek el eddig ötezer feletti eladást.
A pick-up-piacon az első tíz helyezett sorrendje ugyanaz, mint egy hónappal korábban. A Ford Rangerekből idén már 1304 darab kelt el, ami 52 százalékos piaci részesedést jelent. A Toyota Hilux 20 százalékkal a második, a dobogóra még a Nissan Navara állhatott fel 12 százalékos piaci részesedéssel. Őket az Isuzu D-Max követi, a Volkswagen Amarok, a Mitsubishi L200, a Mercedes-Benz X-osztály, a Fiat Fullback, az UAZ Patriot és a Dodge RAM 1500 előtt.
A SUV-piac élmezőnyében semmi újdonság nincs, őrzi vezető helyét az Esztergomban készülő Suzuki Vitara. Már 3649 darabnál tartanak, ami 17 százalékot jelent szegmensen belül. A Dacia Duster 8 százalékos, a Ford Kuga pedig 6 százalékos szeletet hasított ki a tortából. Az első tízbe a Nissan Qashqai, a Toyota C-HR, a Kia Sportage, a Hyundai Kona, az Opel Mokka X, a Toyota RAV4 és a Renault Captur fért még be. A Lada 4×4 ötvenedik helyen áll a SUV-modellek listáján 78 darabbal.
A kishaszonjárművek piaca éves alapon 35 százalékkal 5384 darabosra bővült. Április végéhez képest nem változott az első tíz sorrendje, az első három helyen a Ford Transit, a Fiat Ducato és a Renault Master áll.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) megállapította, hogy az első öthavi értékesítési számok némileg elmaradnak a növekedési várakozásoktól. Ennek egyik oka lehet a belsőégésű motorok – elsősorban a dízel – körüli valós és rémhírek, amelyek a vásárlók szándékait eltérítik, miközben ezek helyett más erőforrások még nem jelentenek életszerű alternatívát. Újabban pedig megjelennek már azok az elemzések is, amelyek az MGE régóta hangsúlyozott véleményével egyeznek, hogy a lokális és a globális szennyezés megkülönböztetése és helyén kezelése fontos, mivel egyáltalán nem biztos, hogy az elektromos autók minden esetben valós globális környezetvédelmet jelentenek.
„A kishaszonjármű-piac emelkedést mutatott, de időarányosan elmarad az előrejelzéstől. Továbbra is szükségesnek tartjuk és szorgalmazzuk a vegyeshasználatú kishaszonjármű kategória felélesztését. Ez a kategória nagymértékben támogatná a kis-, és középvállalatokat, ami a kormányzat deklarált célja is” – hangsúlyozta Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke.