Elöregedett géppark jellemzi sok helyen a mezőgazdaságot Európa keleti felében, ezért jól jönnek a támogatási programok.
A mezőgépipar jó ideje válsággal küzd, mindenfelé elbocsátásokról, gyárbezárásokról, felvásárlásokról és az értékesítés pangásáról lehet hallani. Ilyen körülmények között jól jön a külső segítség, például a piac állami élénkítése, amint azt teszik Romániában is.
Keleti szomszédunkban korábban már nagy sikert aratott a Rabla nevű program (a szó egyszerűen csak „roncsot” jelent), amely kormányzati támogatás révén kívánta megújítani a romániai gépjárműparkot. 2004 és 2009 között ennek köszönhetően 107 ezer „csotrogányt” vontak ki a forgalomból, a tulajdonosaik állami támogatással vehettek újat, amelyek közül ráadásul több tízezernyi hazai gyártmány (Dacia) volt.
Felfüggesztés és újraindítás
A program most tovább folytatódik, szeptember 30-tól november 25-ig lehet regisztrálni rá, illetve amíg a 200 millió lejes (vagyis bő 15 milliárd forintos) erre szánt keret ki nem merül. Számunkra azonban most nem ez az érdekes, hanem a traktorokra vonatkozó Rabla program, mert Romániában a régi erőgépeket nyüstölő gazdákon is segíteni próbálnak ilyen módon. Augusztusban ugyanakkor kisebb felzúdulást keltett, hogy a programot december 31-ig felfüggesztették, éppen akkor – panaszolta sok érintett –, amikor a termelők leginkább rá voltak szorulva.
Ez elsősorban a kisebb területeken gazdálkodók modernizációs terveit húzta keresztbe, akik 55 ezer eurós támogatással vásárolhattak volna traktorokat és különféle mezőgazdasági gépeket.
„30 éves a traktorom, és a Rabla volt az egyetlen esélyem, hogy lecserélhessem. Csak az időt pocsékoltam az előkészületekkel. Most mit csináljak? Várjak az újabb ígérgetésre?”
– fakadt ki a Iasi (Jászvásár) környékén munkálkodó Dan Alexandru egy helyi lapnak. Most úgy tűnik, hogy nem kell sokáig keseregnie, mert a Rabla helyét még idén átveszi egy másik hasonló célú program, ezúttal az Európai Unió hathatós közreműködésével. Ráadásul a tervezettnél korábban, már december 1-jén elstartol, igaz a DR-14 kiírás valamivel kevesebb, 50 ezer euró vissza nem térítendő támogatást kínál. Mivel azonban a Rabla aligha indul újra a közeljövőben, a termelőknek most ezzel kell beérniük, ráadásul az elvárt önerő csupán 15 százalék.
Hazai gyártóknak (is)
Az új támogatási programot természetesen a romániai gépgyártók is várják. Arra számítanak, hogy a Daciához hasonlóan ők is érezhető mértékben profitálhatnak belőle. A reghini (szászrégeni) IRUM vállalat például a Magyarországon is jelen lévő Tagro traktormárkájával szállhat harcba.
„Amikor a Rabla programot bejelentették, óriási érdeklődést tapasztaltunk iránta. Összességében 24 ezer jelentkezés akadt, amelyből körülbelül 2300-an nyerhettek volna támogatást. Abban reménykedtünk, hogy ennek a jelentős része helyi gyártókhoz érkezik. A mi éves termelői kapacitásunk igen rugalmas, akár a 2000–3000 darabot is elérheti”
– nyilatkozta korábban Andrei Oltean, az IRUM fejlesztési igazgatója, akinek a családja birtokolja a vállalatot. Romániában a mezőgazdaság gépesítettsége még mindig messze elmarad a nyugat-európai szinttől, így van tér a fejlesztésre, különösen a kis és közepes gazdaságok esetén.
Tagro 102-es traktor bemutatója egy magyar gazdától: