A motorra szerelt önálló generátorral próbál csodát tenni a fehérorosz MTZ/Belarus a hibrid hajtású 3023-as modellnél, amelynek már elkezdődtek a szántóföldi tesztjei.
A fehérorosz MTZ/Belarus a 2023-as INNOPROM kiállításon egyszerre 6 traktormodellt mutatott be. Köztük szerepelt a Belarus 3023-as modell is, amely olyan sok érdeklődőt vonzott, hogy a Magyarországon is népszerű minszki gyártó külön videót szentelt a bemutatásának (lásd a cikk végén).
Mi is a különlegessége a 3023-asnak? Az MTZ már 2015 óta folyamatosan fejleszti ezt az erőgépet, amely sok híradásban elektromos traktorként szerepel, ám korántsem az. Viszont fejlett elektromechanikus átvitellel felszerelt, amely a hagyományos megoldáshoz képest számos előnnyel rendelkezik.
A 3023-as emellett egy hathengeres, Deutz BF 6 M 1013 FC hibrid erőforrással rendelkezik, amely 303 LE-s csúcsteljesítménnyel és 1300 Nm maximális nyomatékkal büszkélkedhet. A Stage II emissziós előírásoknak való megfelelés ugyanakkor azt jelenti, hogy az újdonságot ebben a formában biztosan nem forgalmazhatják az Európai Unióban.
A traktor manuális és automata módban is üzemeltethető, és a kettő közötti váltás egy joystick segítségével történik. A maximális sebesség közúton 40 km/h, szántóföldön 18 km/h. A masina 6400 mm hosszú, 2630 mm széles és 3250 mm magas, a hasmagassága 550 mm, a tömege pedig 12 800 kg. A hidraulikaszivattyú kapacitása 120 liter/perc.
Visszatérve az elektromechanikus átvitelre, ez a megoldás fokozatmentes sebességváltást tesz lehetővé. A motorra egy külön generátort szereltek, amely egy villanymotort hajt, és az felel a kerekek forgatásáért. A traktor az erőáramlás megszakítása nélkül üzemel, a motort nem éri lökésterhelés, ez pedig jelentősen megnöveli az élettartamát.
A MTZ már el is kezdte a szántóföldi teszteket a 3023-as modellel. A fejlesztésbe az orosz Ruselprom vállalat is besegített, és a hannoveri Agritechnica kiállításon pár évvel ezelőtt ezüstéremben részesült ez az érdekes műszaki megoldás. A hírek szerint a traktorújdonságnak egy 359 LE-s, szintén Stage II-es KAMAZ-689 dízelmotorral felszerelt verziója is létezik.