Gépinfo

Végigrepül a kombájn a táblán, elképesztő betakarítási sebességet értek el Argentínában

Agrofórum Online

A kombájnnak csupán a kalászok levágása a feladata egy argentin cég szerint, amely ultrakönnyű vágóasztalt fejlesztett, így szinte végig lehet repülni vele a táblákon.

A napjainkban kirajzolódó trend szerint a mezőgépgyártók igyekeznek minél nagyobb munkaszélességű, kapacitású és területteljesítményű kombájnokat gyártani. Elég csak megnézni például az idei budapesti AGROmashEXPO–AgrárgépShow kiállításon bemutatott New Holland CR11-es modellt (20 ezer literes magtartály, 15 méteres vágóasztal), és máris igazolva látjuk az előbbi kijelentést.

Az argentin G-FAS nevű start-up cég azonban másképp gondolja ezt, ők éppen az ellenkező irányba indultak el a fejlesztéseikkel. Igyekeztek egy végtelenül leegyszerűsített megoldással előállni, amelynek persze vannak bizonyos hátrányai.

A G-FAS elképzelése szerint a kombájnnak csupán az a feladata, hogy minél gyorsabban levágja az érett kalászokat, utána pedig a leválasztást, cséplést, tisztítást el lehet végezni a gazdaságban is, biztonságos fedél alatt. Így a gazdák kevésbé vannak kitéve az időjárás szeszélyeinek, például a betakarítást Magyarországon is egyre gyakrabban megnehezítő csapadéknak.

A G-FAS fejlesztése tehát szimplán egy aratógép, amely nem a tisztított magokat, hanem a kalászt némi szárral együtt gyűjti össze a tartályába. Mindez – amint a lenti videóban is látható – azzal az előnnyel jár, hogy a betakarítást a megszokottnál jóval nagyobb munkasebességgel lehet elvégezni.

A gép a szár nagy részét levágatlanul hagyja, vagyis a megszokottnál jóval magasabb tarlóval kell számolnunk. Ez egyrészt a talajnedvesség megőrzése, másrészt pedig a gyomok elnyomása tekintetében egyébként nem rossz megoldás.

A G-FAS különleges adaptere önmagában is kapható, és a legtöbb kombájntípushoz hozzáilleszthető. A felhasznált szénszálas műanyag komponenseknek köszönhetően a tömege sokkal kisebb a megszokottnál. A 13,7 méteres vágóasztal például mindössze 2500 kg-ot nyom. Az argentin cég mérései szerint ezzel a módszerrel az aratás 35–50 százalékos üzemanyag-megtakarítással végrehajtható.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Újabb innovációs díjat nyert az AMAZONE

2025. május 4. 13:10

Az AMAZONE 2025-ben sorozatban másodszor nyerte el a stern Innovációs Díjat, megerősítve vezető helyét a mezőgazdasági technológiában.

AXIÁL-NEXT márkanévvel erősítik a digitális átállást        

2025. május 2. 13:10

A magyar gépforgalmazó óriás vállalat egységes márkaként vezeti be digitalizációs megoldásait, AXIÁL-NEXT néven.

Elmarad a NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow-Mezőfalva

2025. április 15. 15:29

Ragadós száj- és körömfájás miatt elmarad a 2025-ös NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow mezőfalvi rendezvénye.

Sekély művelés 12 méteren: AMAZONE TopCut 12000-2T

2025. április 12. 16:10

Az AMAZONE TopCut 12000-2T, egy 12,1 m munkaszélességű kombinált aprítóhenger, rugalmasan alkalmazkodik a különböző növénykultúrákhoz.

Így aratják az őszi búzát Tabajd határában (VIDEÓK)

2018. július 4. 09:07

Zsár Ernő Tamás tabajdi fiatal gazdálkodót látogattuk meg, ahonnan élőben jelentkeztünk a fülkéből, valamint drónvideót is készítettünk.

Aratás előtt: Deutz-Fahr C9000 újratervezve

2018. május 30. 12:03

A Deutz-Fahr újratervezte a C9000 sorozat öt és hat szalmarázóládás kombájnját.

Gépinfo Képgaléria Videó

Vásároljon új John Deere kombájnt kedvező árfolyamon, amit kifizethet akár terménnyel is!

2020. április 3. 08:56

Új kombájnberuházásnál a gép műszaki és specifikációs tulajdonságai mellett sokszor az egyik legfontosabb kérdés a különböző beruházást segítő megoldások lehetőségei a finanszírozás tekintetében. A legújabb KITE akcióban többféle megoldással igyekeznek segíteni a leendő kombájnvásárlókat ezen a területen is.

Kombájnok a Dunán: új „útvonalak” a mezőgépek európai szállításában

2020. október 4. 06:36

A közúti szállítással járó problémák miatt a CNH Industrial Transport Logistics csapata új lehetőségeket keresett és talált a Dunán történő szállításban.