A kombájnnak csupán a kalászok levágása a feladata egy argentin cég szerint, amely ultrakönnyű vágóasztalt fejlesztett, így szinte végig lehet repülni vele a táblákon.
A napjainkban kirajzolódó trend szerint a mezőgépgyártók igyekeznek minél nagyobb munkaszélességű, kapacitású és területteljesítményű kombájnokat gyártani. Elég csak megnézni például az idei budapesti AGROmashEXPO–AgrárgépShow kiállításon bemutatott New Holland CR11-es modellt (20 ezer literes magtartály, 15 méteres vágóasztal), és máris igazolva látjuk az előbbi kijelentést.
Az argentin G-FAS nevű start-up cég azonban másképp gondolja ezt, ők éppen az ellenkező irányba indultak el a fejlesztéseikkel. Igyekeztek egy végtelenül leegyszerűsített megoldással előállni, amelynek persze vannak bizonyos hátrányai.
A G-FAS elképzelése szerint a kombájnnak csupán az a feladata, hogy minél gyorsabban levágja az érett kalászokat, utána pedig a leválasztást, cséplést, tisztítást el lehet végezni a gazdaságban is, biztonságos fedél alatt. Így a gazdák kevésbé vannak kitéve az időjárás szeszélyeinek, például a betakarítást Magyarországon is egyre gyakrabban megnehezítő csapadéknak.
A G-FAS fejlesztése tehát szimplán egy aratógép, amely nem a tisztított magokat, hanem a kalászt némi szárral együtt gyűjti össze a tartályába. Mindez – amint a lenti videóban is látható – azzal az előnnyel jár, hogy a betakarítást a megszokottnál jóval nagyobb munkasebességgel lehet elvégezni.
A gép a szár nagy részét levágatlanul hagyja, vagyis a megszokottnál jóval magasabb tarlóval kell számolnunk. Ez egyrészt a talajnedvesség megőrzése, másrészt pedig a gyomok elnyomása tekintetében egyébként nem rossz megoldás.
A G-FAS különleges adaptere önmagában is kapható, és a legtöbb kombájntípushoz hozzáilleszthető. A felhasznált szénszálas műanyag komponenseknek köszönhetően a tömege sokkal kisebb a megszokottnál. A 13,7 méteres vágóasztal például mindössze 2500 kg-ot nyom. Az argentin cég mérései szerint ezzel a módszerrel az aratás 35–50 százalékos üzemanyag-megtakarítással végrehajtható.