Hogyan tudsz eladni valamit, ha nem mentél végig a termesztéssel, a telepítéssel és a termékek értékesítésével kapcsolatos teljes útvonalon saját magad?
Rendkívül tőkeigényes, magas működési energiaköltségek, az automatizálás hiánya és a hidroponikára alkalmas növényfajták hiánya – mi mindezeket a problémákat megoldottuk, sokkal olcsóbb, hatékonyabb folyamatokat és termesztési sokféleséget építettünk ki. Képesek vagyunk farmokat építeni a globális versenytársak költségeinek tizedéért a csúcskategóriás piacon
– állította Vihari Kanukollu, az indiai UrbanKisaan vertikális farmot üzemeltető cég társalapítója.
Amikor az UrbanKisaan elindult, nem az volt a céljuk, hogy a gazdáknak rendszereket szállítsanak. Helyette inkább saját maguk termesztettek először, hogy kitapasztalják a teljes termesztési folyamatot. Ez a tapasztalat vezette őket ahhoz, hogy mára továbbfejlesszék a termékeiket és megoldásaikat a CEA-térség számára. És ez a kínálat jóval alacsonyabb áron érhető el a versenytársakhoz képest – állította Vihari.
Vihari szerint az UrbanKisaan célja mindig is az volt, hogy technológiai vállalat legyen.
De hogyan tudsz eladni valamit, ha nem mentél végig a termesztéssel, a telepítéssel és a termékek értékesítésével kapcsolatos teljes útvonalon saját magad? Ezért az elmúlt két évben pontosan ezzel foglalkoztunk, most pedig arra törekszünk, hogy ezt a technológiát kínáljuk, és más termelőkkel együttműködve növeljük a hatékonyságukat
– folytatta a társalapító.
A területen szerzett tapasztalatuknak köszönhetően az UrbanKisaan segíthet a legalacsonyabb költséggel járó intelligens megoldások, vagy ahogy Vihari fogalmaz: „a józan paraszti észből született hatékony megoldások” megtalálásában. Ez mindig is a vállalat alapvető tézisét képezte. Úgy dolgozni, mintha nagyon kevés pénzt lehetne csak elkölteni, a gazdálkodó szemszögéből nézve. Vagyis, hogy hogyan oldana meg egy problémát a lehető legolcsóbban és leghatékonyabban?
Végül is a tradicionális termelőkkel kell versenyezni, és az ő áraikkal kell felvenni a versenyt, vagy legalább megközelíteni azokat. Ezért nem bánjuk, hogy low-tech technológiával rendelkezünk, mivel ez az indiai piac jelenlegi igénye. Nem építhetünk drága farmokat, hogy aztán a hagyományos mezőgazdasággal versenyezzünk, miközben megpróbáljuk visszaszerezni a kezdeti befektetésünket. Ezért olyan technológiát építünk, amely Indiát tartja szem előtt, de ez azt is jelenti egyúttal, hogy minden más országban mi lehetünk a legolcsóbbak
– magyarázta Vihari.
Versenyképes árak
Ha mások egymillió dollárt költenének egy farmra, mi 100 ezer dollárért építjük meg azt. Indiában már építettünk 30 hektárnyi farmot a költségek töredékéért, kevesebb energiát használva, és olyan farmokat, amelyek minden zöldségnövényt hidroponikusan tudnak termeszteni, például gyökérzöldségeket, tököt, bogyós gyümölcsöket és dinnyét, mindezt beltérben. Emellett az elsők között termesztünk sáfrányt zárt termesztőberendezésben Indiában és hatékonyabbak vagyunk, mint a hagyományos sáfránytermesztők.
A termesztett növények változatossága Vihari szerint a gazdaság árával is összefügg, mivel a legtöbb ember azért árul olyan dolgokat, mint a saláta, a bazsalikom és a kelkáposzta, mert az kilónként 5-10 dollárért (1700-3400 Ft) eladható, és a kezdeti befektetést szem előtt tartva biztonságos termesztésnek számít.
De ha kevesebbet fektetsz be, akkor elkezdesz más termesztendő növények után nézni, mert így már te dönthetsz arról, hogy mit csinálsz, ahelyett, hogy a biztonságos megoldást választanád.
Terjeszkedési tervek
Végül is nem az a célunk, hogy India legnagyobb farmja legyünk, ehelyett globálisan szeretnénk technológiát szállítani a vállalatok számára. Jelenleg a közel-keleti és délkelet-ázsiai piacokra összpontosítunk, és olyan vállalatokkal lépünk partneri kapcsolatba, amelyek négy kategória valamelyikébe tartoznak. Vállalatok, amelyek a meglévő üzletágakból szeretnének terjeszkedni, szupermarketek, amelyek visszafelé akarnak integrálódni, vállalatok, amelyek új technológiával szeretnének új piacokra belépni, vagy meglévő farmerek, akik a hatékonyságukat szeretnék növelni. Ugyanakkor szeretnénk az európai piacon és végül globálisan is terjeszkedni
– összegezte Vihari.
Az időzítés látszólag tökéletes a terveikhez, mivel az energiaárak világszerte emelkednek. Az UrbanKisaan számára nincs túl nagy vagy túl kicsi gazdaság, ráadásul a világ bármely pontjára el tudják szállítani a saját hardverüket és szoftverüket.
Körülbelül 10.000 dollárból fel tudunk állítani egy egyhektáros paradicsomot termesztő üvegházat. Nem csúcstechnológiás, bár van benne némi automatizáció a tápanyag-adagolásban, a vetésben és az emberi hibák csökkentése érdekében, de semmi több. Végül is a lényeg az, hogy a technológia segítségével hatékonyabban termeszthetünk, mint a hagyományos gazdák. A technológia céljai egyszerűek. Hatékonyabban termeszteni, kevesebb növényvédő szert használni, és jobb ízű termékeket előállítani. Ez minden, amit a fogyasztók akarnak. Akár robotokat használnak ehhez, akár nem. Minden a költségekről és a minőségről szól.
Gyors nemesítés
A növények életciklusának manipulálásában szerzett szakértelmünket a tápanyag-összetétel és a fényminőség különböző paramétereinek felhasználásával a „gyorsnemesítési” programokban is kamatoztattuk. Mi vagyunk az első haszonélvezői ennek a házon belüli technológiai vívmánynak; az elmúlt két és fél évben mintegy nyolc különböző növényből több fajtát tudtunk nemesíteni, és a vetőmagot nagy mennyiségben tudtuk előállítani a hidroponikus nagyüzemi célú termesztéshez. Ezt a technológiát most nyilvánosan elérhetővé tesszük, ami különösen a vetőmaggyártó cégek számára lehet nagy segítség világszerte.