A nemzetközi koronavírus miatti korlátozások enyhítése az Ausztriából útnak induló borexport meredek emelkedését hozta. Januártól júniusig az export értéke meghaladta a 111 millió eurót, ami negyedével több, mint az előző év azonos időszakában. Ennek oka az összes fő exportpiac jelentős növekedése és a globális gasztronómia újbóli megnyitása.
2021 első felének borexport adatai azt mutatják, hogy erős nemzetközi kereslet mutatkozik az osztrák borok iránt: az erőteljes, 9,8%-os mennyiség-növekedésnél még nagyobb, 25,5%-os értéknövekedéssel. A borexport meglehetősen stabil volt 2020 első felében is a koronavírus terjedésének ellenére.
„Reméltük, hogy a világméretű korona-korlátozások feloldása jót tesz exportunknak – a jelenlegi adatok egyértelműen meghaladják várakozásainkat!” – mondta Chris Yorke, az ÖWM (Österreich Wein Marketing GmbH) ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a belföldi piacon sajnos a gasztronómia fellendülése továbbra is lassan halad, a gasztronómia újbóli megnyitása biztosítja, hogy szőlészeink ismét jobban tudják értékesíteni kiváló minőségű boraikat; ezt mutatja a meredeken megnövekedett exportérték. Ennek eredményeként a literenkénti átlagár ismét meghaladhatta a 3 eurós határt, ez jelenleg 3,02 euró.”
A 111 millió euró feletti féléves érték szintén jó lépés az éves 200 millió eurós export felé, ezt az értéket az ÖWM középtávú célként tűzte ki.
A növekedés minden fontos célországban biztosította a nagy értéknövekedést: Németország árérzékeny piaca figyelemre méltó 15%-kal, Svájc 21%-kal, az USA pedig 33%-kal nőtt. A skandináv országok, amelyek már 2020-ban meredeken emelkedtek, 14%-os pluszt mutatnak, Belgium és Hollandia összesen 37%-kal tudott növekedni. Az Egyesült Királyságban 52%-os a növekedés annak ellenére, hogy kiléptek az EU-ból. Kanada (+111%) és az ázsiai piacok is nagyon pozitív értékesítési fejleményeket mutattak: Japánban 52%-kal, Kínában pedig 247%-kal nőtt a kereslet.
Az egyes termékcsoportokban a pezsgők különösen nagy, 45%-os értéknövekedést értek el, de a palackozott fehér és vörös minőségi borok is jelentősen növelték eladásaikat (+33% és +18%) – számolt be az osztrák Bauern Zeitung.
A magas növekedést a boripar közös erőfeszítéseinek tudják be Ausztriában, a tavalyi első, 2020 márciusi lezárások után az osztrák borászok és az ÖWM intenzíven dolgoztak azon, hogy fenntartsák a kapcsolatot nemzetközi partnereinkkel. Az első lezárás óta az ÖWM 119 rendezvényt szervezett világszerte, amelyeken több mint 700 borász 5500 borát mutatták be.
Az export fejlődésének ellenére sem szabad megfeledkezni a szakértők szerint a nagyon fontos belföldi boreladásokról – mondta Yorke. Különösen a városi területeken a vendéglátóipar továbbra is érzi a járvány hatásait. Az is nagyon fontos, hogy a szállodák és éttermek a síszezonban is nyitva tarthassanak, mivel sok kiváló minőségű bort árulnak ott.