Az orosz búzaexportőrök agresszívan pályáznak az új üzletekre külföldön, annak ellenére, hogy nem tudják, mekkora adót kell fizetniük a gabona szállításáért. Közben Moszkva fokozza harcát a hazai élelmiszer-infláció visszaszorítása érdekében.
Oroszország, a világ egyik vezető búzaexportőre képletalapú búzaexport-adót vezet be június 2-tól, amelynek célja a hazai gabonaárak csökkentése. Hetente kerül meghatározásra majd az adó, és felváltja a jelenlegi, tonnánként 50 eurós fix adót.
A globális szinten is óriási búzaimportőr, Egyiptom állami vásárlója április 6-i pályázatán 290 000 tonna orosz búzát vásárolt új terményszállítmányra augusztusra, az orosz búzát olcsóbban kínálták, mint az olyan riválisok, mint az Európai Unió.
„Ez egy kaszinó” – mondta egy oroszországi központú kereskedő, aki részt vett a pályázaton. „Nem tudjuk, hogy alakul a jövő az adóval. De ez olyan kockázat, amelyet készek vagyunk elfogadni” – tette hozzá.
Oroszország lépéseket tett az élelmiszer-infláció csökkentése érdekében, amely márciusban 7,6 százalék volt. Az élelmiszerárak emelkedése globális probléma, mivel az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) által készített referenciaindex márciusra – már egymást követő 10. hónapja – 2014 júniusa óta a legmagasabb szintre emelkedett.
Egyiptom Törökország után a második legnagyobb orosz búzavásárló. A nyári szállításra vonatkozó kiviteli szerződéseket aláíró kereskedők feltételezik, hogy a jelenlegi 50 eurós exportadó nem emelkedik az új szezonban – mondta Eduard Zernin, aki a gabonaexportőrök orosz szakszervezetét vezeti.
Az adó emelkedni fog, ha a globális árak emelkednek, de Oroszország 2021-es búzatermési kilátásai eddig jók. Az IKAR tanácsadó cég elemzői azt is elmondták, hogy a jelenleg búzát értékesítő exportőrök már garantáltak bizonyos készleteket, akár a termelőknek kínált betakarítás előtti kölcsönökkel, akár a cégeken belüli növénytermesztés révén.
Egyiptom állami vevője általában szoros szállítási határidőkre vásárol gabonát az év ezen időszakában. A szállítási dátumokat későbbre tolva arra törekednek, hogy lehetővé tegye a szállítók számára, hogy potenciálisan ne fekete-tengeri búzát szerezzenek be, ideértve az amerikai és az ausztrál gabonát is. Ez lehetővé teheti számukra, hogy versenyképesek legyenek a pályázatok során a szállítási költségek ellenére – írta a Reuters hírügynökség.
Kiemelt kép: Unsplash