Zöldség-Gyümölcs

A bioágazat fejlődése Hollandiában

Agrofórum Online

– A dolgok mindig dinamikusan és viharosan változnak, és ez a biotermékek esetében sincs másképp, mint a hagyományosaknál. A bioágazat fokozatosan növekszik. Néha túl nagy a kereslet, néha átmeneti hiány vagy átállási „boom” van, és akkor a keresletnek ezzel együtt kell változnia. Ennek megvan a maga dinamikája – kezdte mondandóját Jan Groen, a Green Organics alapítója és tulajdonosa, utalva arra, hogy a jelenlegi gazdasági dinamika milyen hatással van a bioszektorra. Ez a holland vállalat évente több mint 50 millió kilogramm bio-gyümölcsöt és -zöldséget termeszt, dolgoz fel és értékesít.

Az infláció azonban másképp érinti a két kategóriát.

– A hagyományos termékek árai sokkal gyorsabban emelkednek, mint a biotermékeké, amit én előnyösnek tartok. A hagyományos termékekért fizetett árak mindig is alacsonyabbak voltak, mint amennyibe a termelésük került. Az adófizetők persze nem maradnak ki ennek a rejtett költségnek a megfizetéséből, például az (állattenyésztő) gazdák 25 milliárd eurós felvásárlási árainak köszönhetően. Végül tehát mi fizetjük ezt a rejtett árat.

Az esélyek a biotermékeknek kedveznek

Jan szerint ez teszi érdekessé a dolgokat a bioágazat számára, valamint az, hogy ezek az eladások a különböző válságok ellenére folyamatosan növekednek.

Szerintem lassan elérkezünk arra a pontra, amikor a hagyományos drágább lesz, mint a bio. A bio üzenete kristálytiszta: az, ahogyan a kémiai növényvédő szerek és műtrágyák használatával bánunk a Földdel, nem folytatható tovább. Ez végül a világ végéhez vezet. Tehát a tények a biotermékek mellett szólnak

– mondja. Jan példaként a biotejet hozza fel: a biotej és a hagyományos tej ára szinte azonos.

A kettő közötti olló jelentősen összezsugorodott. A hagyományos tej gyorsan drágult; korábban feleannyiba került, mint a biotej. Ugyanez történik egyes zöldségeknél is.

Ennek ellenére a hollandiai termesztésnek csak négy százalékát végzik biotermesztéssel, és a bioélelmiszerek piaci részesedése is csak három százalék.

– Ennek a figyelemhez van köze; ha valamire nem fordítunk figyelmet, az nem fejlődik – magyarázza. Groen ezért üdvözli a nemrég bejelentett ökológiai cselekvési tervet, amelyben a kormány azt szeretné, hogy 2030-ra a mezőgazdasági területek 15 százalékát ökológiai gazdálkodásra használják.

Fenntarthatóság

Mindig lesz piac az ökológiai termékeknek, és ha fenn akarjuk tartani a világot, akkor ennek jelentősen bővülnie kell

– jegyezte meg, hozzátéve, hogy kínálati szempontból sok olyan termelő lehet, aki nagyon is hajlandó átállni, feltéve, hogy elegendő értékesítési lehetőség van. Tisztán gazdasági szempontból ez a kereslet és a kínálat egyensúlytalanságához vezetne. Ezért Jan azt javasolja, hogy másképp tekintsünk erre a fejleményre.

Sokkal nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a történet ökológiai és egészségügyi oldalára.

Jan szerint Hollandiából hiányzik az „igazi” gasztronómiai kultúra. –  Hollandiában az elsődleges emberi szükségletnek, az élelemnek olcsónak kell lennie, minden más lehet drága. Ha nem tudatosítjuk közösen és nem választjuk a fenntarthatóságot, akkor folyamatosan vesztes csatát fogunk vívni. Ebben a tekintetben még rengeteg munka vár ránk.

Fotó: hortidaily.com

Jan úgy véli, hogy a kormány az ökológiai cselekvési tervvel megtette az első tétova felelősségvállalást, és megadta a kezdeti lökést. Szerinte azonban a láncolat többi láncszemének – kereskedelem, feldolgozás, kiskereskedelem, kutatás, nem kormányzati szervezetek – ugyanezt kell tennie. – Minden félnek együtt kell működnie ahhoz, hogy a biofejlesztés sikeres legyen. Ezt azonban együttműködve kell tenni; nem úgy, hogy folyamatosan próbáljuk egymást túlszárnyalni, hanem úgy, hogy a sikeres láncok létrehozásán dolgozunk.

Láncszövetségek

Groen ebben a folyamatban a kiskereskedőknek is szerepet szán.

– Olyan kérdéseket kell megválaszolnunk, mint például, hogy hogyan érhetjük el, hogy a kiskereskedelemben részt vevő termékek a megfelelő módon jussanak el a fogyasztókhoz? És hogyan győzzük meg a vásárlókat a vásárlásról? Többé már nem felelős magatartás a nem fenntartható termékek folyamatos népszerűsítése. A kutatások azt mutatják, hogy az üzletek által forgalmazott termékek mintegy 70%-a nem fenntartható. Ha a kiskereskedelmi szektor nem tesz lépéseket, a következő lépés a kormányzati jogszabályok és szabályozások lesznek – magyarázta.

Jan a láncszövetségek fontosságát a saját ágazatában is tetten éri.

A termékláncokat a vetőmag beszerzésétől a késztermékig ellenőrizzük, hogy a lánc minden láncszemének jó bevételi modellt érjünk el

– jelentette ki, miközben azt is elárulta, kihívásnak tartja, hogy a biotermesztés ne menjen végig ugyanazon a folyamaton, mint a hagyományos termesztés, amely túlságosan az intenzifikációra és a gazdaságosságra összpontosít.

Nem csupán az a fontos, hogy a lehető legtöbbet kihozzuk egy termelőegységből, és ezt minél szélesebb körben értékesítsük. Hanem az is, hogy az egészséges ökológiai egyensúlyra törekedjünk, ami egy helyi termesztésre összpontosító gazdaságban egy széles jövedelmi modellt jelent. Először azt kell elérnünk, hogy egész Hollandia elkezdjen bioélelmiszert fogyasztani. A hazai piacot mindig egy kicsit könnyebb megközelíteni

– folytatta Jan.

Előre értékesítve

Ezt a széles körű kereseti modellt alkalmazza a Green Organics esetében is. Jan a friss, az ipari, a konzervipari és a fagyasztott ágazatokra összpontosít. A vállalat így biztosítja, hogy minden termékének legyen értékesítési pontja.

– Előre értékesítjük a terméket, amit termesztünk. Emellett a vállalat folyamatosan új piacokat keres. A Green Organics például a Hollandiában termesztett szójababot forgalmazza emberi fogyasztásra, ami – mint rámutatott – szokatlan.

Jan azt is vizsgálja, hogy milyen lehetőségek vannak a holland száraz szója beépítésére olyan termékekbe, mint a tofu vagy a húspótlók. A vállalatnak a fiskális fókusz mellett társadalmi fókusza is van.

Én afféle magánszövetkezetnek hívom magunkat: egy társadalmi mozgalom vagyunk, amely vállvetve dolgozik egy fenntartható világért. A termelőknek és a beszállítóknak osztozniuk kell a hosszú távú céljainkban, így közösen dolgozhatunk a biopiac fejlesztésén

– zárta mondandóját.

Forrás: https://www.hortidaily.com/article/9500804/we-re-reaching-a-point-where-conventional-costs-more-than-organic/

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Torma: a húsvéti asztal elengedhetetlen kísérője

2025. április 20. 16:10

Magyarország a tormatermesztés egyik európai nagyhatalma. Évente mintegy 10-11 ezer tonna tormát takarítanak be közel 1250 hektárról​.

DélKerTÉSZ: klímavédelem technológiai fejlesztésekkel

2025. április 4. 11:10

A klímaváltozás hatása már közvetlenül érezhető a magyar zöldségtermesztésben, derül ki a DélKerTÉSZ 2024-es beszámolójából.

Március 25. – Magyar gyümölcs tájfajták napja

2025. március 21. 12:00

Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepe alkalmából a hazai őshonos gyümölcsfajták megőrzésének fontosságárára hívják fel a figyelmet.

Kilónként 72 forint a sárgarépa termelői ára Hollandiában

2025. február 28. 11:10

A domináns termelői árszint 17-18 eurócent körül van, és ez a szint az elmúlt hetekben meglehetősen stabil maradt.

Egy részeg furgonos mentése közben halt meg a traktoros

2022. február 20. 07:39

Hollandiában meghalt egy traktoros, aki megpróbálta kimenteni részeg barátait egy árokból.

Automatizált üvegház konferencia Hollandiában

2022. június 23. 16:39

A látogatók betekintést nyerhetnek az üvegházi termesztés munkálataiba.

Sóakkumulátor az üvegházakban?

2023. április 13. 12:38

A termelők minden eddiginél nagyobb figyelmet fordítanak a gazdaságuk energiahelyzetére. Ez a magas energiaárak idején egyre inkább magában foglalja a villamosenergia-tárolást is.

Bajban a holland kertészeti ágazat a koronavírus miatt

2020. március 23. 08:02

Az elmúlt két hétben az árak 50 %-kal alacsonyabbak lettek, mint normális esetben. Múlt pénteken 20 %-a a készletnek megsemmisült, mert nem volt rá vevő.