11℃ 1℃
március 3. Kornélia, Kunigunda, Frigyes
Agrárgazdaság

70–80 forinttal lehet drágább az üzemanyag fél év múlva

Agrofórum Online

A még mindig magas infláció, valamint a jövedéki adóemelés miatt 2024 elején alighanem bőven 600 forint fölötti üzemanyagárakkal találkozhatnak a magyar autósok a töltőállomásokon.

Ki emlékszik már a 480 forintos benzinre és gázolajra? Pedig nem is volt olyan rég, hogy a kormány 2022. december 6-án eltörölte az üzemanyagokra vonatkozó ársapkát, és ezzel a magyarországi kutak árai is felzárkóztak az európai szinthez.

Jelenleg 574 forint körül alakul a 95-ös benzin E10 átlagára hazánkban, illetve 561 forint körül a gázolajé. Ez 20 százalékkal magasabb, mint egy éve, amikor még árstop vonatkozott az üzemanyagokra. Nagyjából fél év múlva mégis örülnénk ezeknek az áraknak, feltéve, ha valóban megvalósul a GKI Gazdaságkutató Zrt. friss prognózisa, amelyet az rtl.hu oldal idézett.

Eszerint ismét 600 forint fölé drágulhat az üzemanyagok literje ősszel, januártól pedig 650 forintos átlagár várható.

Az elemző cég szerint ugyanis nagyot gyengülhet a forint, illetve – ezt már korábban is tudtuk – literenként 41 forinttal több adót kell fizetniük az autósoknak jövőre. A jövedéki adóemelést nemrég szavazta meg az Országgyűlés. A GKI úgy kalkulál, hogy a decemberi egyszámjegyű infláció januárban ismét kétszámjegyű lehet az üzemanyagok drágulása miatt.

Emelkedik az alapanyagköltség is. A MOL 70-ről 50 százalékra csökkentené az orosz olaj arányát a finomítóiban decemberig. Ez kisebb drágulást okoz az Ásványolaj Szövetség szerint.

A GKI Gazdaságkutató Zrt. június 23-án adta ki aktualizált előrejelzését a 2023-as évre. Ebben az idei GDP 0,5 százalékos visszaesésére számít, sőt az ennél is nagyobb csökkenés veszélyét csak a mezőgazdaságnak a prognosztizáltnál gyorsabb bővülése akadályozhatja meg. A GKI továbbra is az infláció 19 százalék körüli emelkedését jelzi előre, de a korábban gondoltnál lényegesen nagyobb esélyt ad az év végi egyszámjegyű áremelkedés, s ezzel a valamivel 19 százalék alatti átlagos áremelkedés elérésének.

Átlagban a tavalyihoz hasonló, 390 forint körüli euróval számol.

(Fotó: Alexander Fox | PlaNet Fox/Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Az erdőnek az állam részére történő felajánlása, értékesítése, valamint állam általi kisajátítása

2025. február 26. 08:10

Az erdő mint ingatlan állami tulajdonba kerülésére a jelenlegi jogi szabályozás többféle módot is tartalmaz.

Merre csúsznak az olajosmagok?

2025. február 23. 14:10

Január harmadik hetében még Magyarországon és Ukrajnában is tovább emelkedett a napraforgó felvásárlási ára.

Gazdálkodási Napló – az ARASZ a megoldás a problémákra!

2025. február 17. 11:10

Gyorsan és stabilan szolgáltatjuk a Nébihtől független webes felületünkön a naplózási szolgáltatást: adatbeküldés néhány gombnyomással!

Lassú áremelkedés várható az értéklánc minden szintjén

2025. február 14. 14:40

2024 szeptemberében ugyan pozitívba fordult a mezőgazdasági árindex, de az első tíz hónapban még mindig masszív mínuszban volt a mutató.

Magasabb jövedéki adó visszatérítés jár a gázolaj után

2024. május 12. 10:10

A korábbi szabályozás szerint a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj után megfizetett adónak a világpiaci ártól függően eddig 86, illetve 87 százaléka volt visszaigényelhető.

- 10 Ft: ennyivel lesz olcsóbb péntektől az üzemanyag

2019. január 3. 13:39

A Mol bruttó 10-10 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken - értesült piaci forrásokból az MTI.

Jó ötlet vagy tilos fűtőolajat tankolni dízel helyett?

2024. március 18. 15:10

A dízel ára jelentősen meghaladja a fűtőolaj árát. Nem csoda, hogy időről időre felmerül a kérdés, helyettesítheti-e a fűtőolaj a gázolajat.

Gázolajos rémálom: fogytán az AdBlue-adalék Európában

2021. október 20. 09:26

Hatalmas probléma elébe néznek a dízelautók, korszerű dízel erőgépek, tehergépkocsik tulajdonosai, ugyanis Európában rövidesen elfogyhat az AdBlue-adalék. A gyártók a drága földgáz miatt vagy korlátozták a termelést és nem fogadnak új megrendeléseket, vagy már le is állították a gyártást.