Hazánkban is szembetűnően felkapott alapanyag lett a pisztácia. A pékségekben és cukrászdákban sorra jelennek meg a pisztáciás finomságok, a közösségi médiában tarol a pisztáciakrémmel töltött dubaji csoki nevű édességőrület. Sőt a McDonald’s is előrukkolt idén egy pisztáciafagylalttal. Mindez jól mutatja, hogy a pisztácia népszerűsége – nemzetközi és hazai szinten egyaránt – ugrásszerűen nő.
A pisztáciát sokan egészséges snackként tartják számon, nem véletlenül. Gazdag fehérjében, élelmi rostban, antioxidánsokban, valamint számos vitaminban és ásványi anyagban. Rendszeres fogyasztása hozzájárulhat a szív- és érrendszeri egészség védelméhez. Segíthet a koleszterinszint és a vércukorszint szabályozásában. Sőt, egyes kutatások szerint a kognitív funkciókat és hangulatot is javíthatja.
Nem meglepő tehát, hogy az utóbbi években az egészségtudatos táplálkozás hívei körében ugrásszerűen nőtt a pisztácia népszerűsége. Fontos megjegyezni, hogy bár a pisztácia szuperélelmiszer hírnévnek örvend, kalóriatartalma is magas, így mértékkel ajánlott fogyasztani.
Gasztronómiai különlegességek pisztáciával
A pisztácia sokoldalúsága kulcsfontosságú szerepet játszik a népszerűség növekedésében. A mag jellegzetes, édeskés-mazsolás íze és élénk zöld színe egyaránt vonzóvá teszi, így a gasztronómiai trendek élvonalába került. A hagyományos közel-keleti és mediterrán konyhában régóta használják – gondoljunk a török baklavára vagy az olasz pisztáciafagylaltra. De ma már új hullámos édességek és italok sztárja is.

Pisztáciával töltött croissant-variációk (az olasz cornetti), pisztácia-mártásos tészták és halételek, sőt pisztáciás pesztó is megjelent a gasztro-repertoárban. Fagylaltok, krémes desszertek, pralinék egész sora készült el belőle világszerte. 2025-re a szakértők egyenesen az év ízének kiáltották ki a pisztáciát.
Közösségi média hype a pisztácia körül
Az internet és a közösségi média tovább fűti a pisztácia körüli rajongást. A TikTok-on és Instagramon sorra bukkannak fel a pisztáciás receptek. Hatalmas trend lett például a pisztáciával ízesített latte és egyéb kávéitalok megosztása, a szemnek is tetszetős, matchára emlékeztető zöld árnyalat miatt.
A legnagyobb vihart azonban a már említett dubaji csoki kavarta. Egy csokoládészelet, amelyet ragacsos pisztáciakrémmel és kadayif tésztával töltenek meg. Ez a Közel-Keletről indult édesség a TikTokon milliós nézettségű kóstolóvideók révén vált világszenzációvá. Nyomában több neves csokoládégyártó is előállt a saját pisztáciás termékével.
A pisztáciához a luxus és az extravagancia imázsa is társul. Sok kultúrában már eleve a jólét jelképe volt. Manapság pedig a Dubaihoz köthető fényűzés és a prémium édességek világában betöltött szerepe csak tovább növeli a vonzerejét.
Nem véletlen, hogy a pisztácia a legdrágább magvak közé tartozik. Fái lassan nőnek (akár 15-20 év, mire teremnek) és a betakarítás is munkaigényes. Mégis a kereslet hajlandó megfizetni az árát a különleges élményért.

Érdekesség, hogy a közösségi médiás hype nemcsak a konyhában érezteti hatását, hanem a piaci folyamatokat is befolyásolta. A dubaji csoki körüli mánia 2024 végén olyan extra keresletet generált a pisztácia iránt, hogy az addig bőséges termés miatti csökkenő trendben lévő pisztáciaárak hirtelen megfordultak, és meredeken emelkedni kezdtek.
Növekvő kereslet a pisztácia iránt
A pisztácia globális piaca rohamos bővülést mutat. Az elmúlt tíz évben a négy legnagyobb fogyasztó régió (az USA, Törökország, Kína és az EU) együttesen a világ pisztáciafogyasztásának mintegy 72%-át adja, és mindegyiknél erőteljes növekedés tapasztalható.
Az Egyesült Államokban például az éves fogyasztás 2005-höz képest több mint ötszörösére nőtt (41,5 ezer tonnáról 225 ezer tonnára 2023-ra), ami évi 13%-os átlagos növekedési ütemnek felel meg. Törökországban 7%-os, Kínában 5%-os, az EU-ban pedig 6%-os éves növekedést mértek ugyanezen időszakban – jól mutatva, hogy szinte mindenhol egyre kapósabb a pisztácia.
Európában különösen nagy a kereslet. A kontinens viszi el a világ pisztáciatermése jelentős részét. Az európai fogyasztás 2014 óta évente kb. 4%-kal bővül, jelenleg évi ~135 ezer tonna pisztáciát nassolnak el az EU lakosai. A legnagyobb európai importőr Németország, de Olaszország, Spanyolország és Franciaország is sok pisztáciát fogyaszt.
A kínálati oldalon három ország uralja a piacot: az USA, Irán és Törökország. Az USA az utóbbi években messze a legnagyobb termelővé lépett elő, köszönhetően Kalifornia intenzív ültetvényfejlesztéseinek. A legfrissebb adatok szerint Kalifornia egyedül ~676 ezer tonna pisztáciát termelt a 2023/24-es szezonban, míg Irán ~180 ezer tonnát, Törökország ~175 ezer tonnát.
Amerika részesedése így a világtermelés több mint felét adja. A kaliforniai sikert a meleg-száraz éghajlat, a modern agrártechnológia és az öntözéshez rendelkezésre álló víz biztosítja. (Érdekesség, hogy míg a pisztáciafák vízigényesek – egy szem mag kifejlődéséhez átlagosan 3-4 liter víz kell –, a kaliforniai pisztáciák mégis viszonylag szárazságtűrők az olyan konkurens növényekhez képest, mint a mandula.)
Iránban és Törökországban is növelték az ültetvényeket az elmúlt évtizedben, hogy lépést tartsanak a kereslettel. Törökország ráadásul a jelentős termelése ellenére is importra szorul. A hatalmas belföldi igény miatt évente mintegy 38 ezer tonna pisztáciát kénytelenek behozni más országokból. Elsősorban azért, mert a világszerte népszerű török édességhez, a baklavához rengeteg pisztácia kell.

Élelmiszeripari innovációk
A magas kereslet ösztönzi az élelmiszeripari innovációt is. A gyártók sorra állnak elő új termékekkel és felhasználási módokkal. Ma már kaphatók pisztácia alapú kenőkrémek, sőt megjelent a pisztáciából készült növényi tejital is, mint alternatív tejpótló.
Több fagylaltlánc új ízként vezette be a pisztáciát, és a szupermarketek polcain az új termékek jelentős része már ezzel az ízesítéssel jelenik meg. A felmérések szerint az utóbbi időben az üzletekben debütáló új snack- és édességtermékek több mint harmada valamilyen formában pisztáciás. Mindez jelzi, hogy a kereslet nem csupán a nyers mag fogyasztását pörgeti, hanem az élelmiszeripar is igyekszik minél kreatívabban kielégíteni a pisztáciaimádók vágyait.
Pistáciaőrület Magyarországon
Bár a pisztácia népszerűsége Magyarországon is látványosan nő, a hazai ellátás teljes mértékben behozatalra épül. Magyarország éghajlata ugyanis alapvetően nem kedvez a pisztáciatermesztésnek.
A boltokban kapható pisztácia zöme Kaliforniából vagy Iránból származik, európai importőrökön keresztül. A globális trendek változásai közvetlenül begyűrűznek hozzánk is. Az utóbbi időben forintban mérve is drágulást tapasztalhattunk a pisztáciánál, ami részben a nemzetközi kereslet megugrásának tudható be.
Minden jel arra utal, hogy a pisztácia továbbra is a reflektorfényben marad. A fogyasztói szokások változásával a „zöld arany” iránti kereslet várhatóan tovább fog nőni. A pisztácia körüli őrület tehát nem csillapul. Sőt, a jelek szerint egy tartós, ígéretes piaci és kulturális trenddé vált, amely még sokáig velünk maradhat.
Képek: Pixabay