Figyelmébe ajánljuk

Pisztácia-láz: egészséges snackből gasztronómiai őrület

Agrofórum Online

Hazánkban is szembetűnően felkapott alapanyag lett a pisztácia. A pékségekben és cukrászdákban sorra jelennek meg a pisztáciás finomságok, a közösségi médiában tarol a pisztáciakrémmel töltött dubaji csoki nevű édességőrület. Sőt a McDonald’s is előrukkolt idén egy pisztáciafagylalttal. Mindez jól mutatja, hogy a pisztácia népszerűsége – nemzetközi és hazai szinten egyaránt – ugrásszerűen nő.

A pisztáciát sokan egészséges snackként tartják számon, nem véletlenül. Gazdag fehérjében, élelmi rostban, antioxidánsokban, valamint számos vitaminban és ásványi anyagban. Rendszeres fogyasztása hozzájárulhat a szív- és érrendszeri egészség védelméhez. Segíthet a koleszterinszint és a vércukorszint szabályozásában. Sőt, egyes kutatások szerint a kognitív funkciókat és hangulatot is javíthatja.

Nem meglepő tehát, hogy az utóbbi években az egészségtudatos táplálkozás hívei körében ugrásszerűen nőtt a pisztácia népszerűsége. Fontos megjegyezni, hogy bár a pisztácia szuperélelmiszer hírnévnek örvend, kalóriatartalma is magas, így mértékkel ajánlott fogyasztani.

Gasztronómiai különlegességek pisztáciával

A pisztácia sokoldalúsága kulcsfontosságú szerepet játszik a népszerűség növekedésében. A mag jellegzetes, édeskés-mazsolás íze és élénk zöld színe egyaránt vonzóvá teszi, így a gasztronómiai trendek élvonalába került. A hagyományos közel-keleti és mediterrán konyhában régóta használják – gondoljunk a török baklavára vagy az olasz pisztáciafagylaltra. De ma már új hullámos édességek és italok sztárja is.

Mára a pisztácia a gasztronómiai trendek élvonalába került
Mára a pisztácia a gasztronómiai trendek élvonalába került

Pisztáciával töltött croissant-variációk (az olasz cornetti), pisztácia-mártásos tészták és halételek, sőt pisztáciás pesztó is megjelent a gasztro-repertoárban. Fagylaltok, krémes desszertek, pralinék egész sora készült el belőle világszerte. 2025-re a szakértők egyenesen az év ízének kiáltották ki a pisztáciát.

Közösségi média hype a pisztácia körül

Az internet és a közösségi média tovább fűti a pisztácia körüli rajongást. A TikTok-on és Instagramon sorra bukkannak fel a pisztáciás receptek. Hatalmas trend lett például a pisztáciával ízesített latte és egyéb kávéitalok megosztása, a szemnek is tetszetős, matchára emlékeztető zöld árnyalat miatt.

A legnagyobb vihart azonban a már említett dubaji csoki kavarta. Egy csokoládészelet, amelyet ragacsos pisztáciakrémmel és kadayif tésztával töltenek meg. Ez a Közel-Keletről indult édesség a TikTokon milliós nézettségű kóstolóvideók révén vált világszenzációvá. Nyomában több neves csokoládégyártó is előállt a saját pisztáciás termékével.

A pisztáciához a luxus és az extravagancia imázsa is társul. Sok kultúrában már eleve a jólét jelképe volt. Manapság pedig a Dubaihoz köthető fényűzés és a prémium édességek világában betöltött szerepe csak tovább növeli a vonzerejét.

Nem véletlen, hogy a pisztácia a legdrágább magvak közé tartozik. Fái lassan nőnek (akár 15-20 év, mire teremnek) és a betakarítás is munkaigényes. Mégis a kereslet hajlandó megfizetni az árát a különleges élményért.

A pisztácia a legdrágább magvak közé tartozik
A pisztácia a legdrágább magvak közé tartozik

Érdekesség, hogy a közösségi médiás hype nemcsak a konyhában érezteti hatását, hanem a piaci folyamatokat is befolyásolta. A dubaji csoki körüli mánia 2024 végén olyan extra keresletet generált a pisztácia iránt, hogy az addig bőséges termés miatti csökkenő trendben lévő pisztáciaárak hirtelen megfordultak, és meredeken emelkedni kezdtek.

Növekvő kereslet a pisztácia iránt

A pisztácia globális piaca rohamos bővülést mutat. Az elmúlt tíz évben a négy legnagyobb fogyasztó régió (az USA, Törökország, Kína és az EU) együttesen a világ pisztáciafogyasztásának mintegy 72%-át adja, és mindegyiknél erőteljes növekedés tapasztalható.

Az Egyesült Államokban például az éves fogyasztás 2005-höz képest több mint ötszörösére nőtt (41,5 ezer tonnáról 225 ezer tonnára 2023-ra), ami évi 13%-os átlagos növekedési ütemnek felel meg. Törökországban 7%-os, Kínában 5%-os, az EU-ban pedig 6%-os éves növekedést mértek ugyanezen időszakban – jól mutatva, hogy szinte mindenhol egyre kapósabb a pisztácia.

Európában különösen nagy a kereslet. A kontinens viszi el a világ pisztáciatermése jelentős részét. Az európai fogyasztás 2014 óta évente kb. 4%-kal bővül, jelenleg évi ~135 ezer tonna pisztáciát nassolnak el az EU lakosai. A legnagyobb európai importőr Németország, de Olaszország, Spanyolország és Franciaország is sok pisztáciát fogyaszt.

A kínálati oldalon három ország uralja a piacot: az USA, Irán és Törökország. Az USA az utóbbi években messze a legnagyobb termelővé lépett elő, köszönhetően Kalifornia intenzív ültetvényfejlesztéseinek. A legfrissebb adatok szerint Kalifornia egyedül ~676 ezer tonna pisztáciát termelt a 2023/24-es szezonban, míg Irán ~180 ezer tonnát, Törökország ~175 ezer tonnát.

Amerika részesedése így a világtermelés több mint felét adja. A kaliforniai sikert a meleg-száraz éghajlat, a modern agrártechnológia és az öntözéshez rendelkezésre álló víz biztosítja. (Érdekesség, hogy míg a pisztáciafák vízigényesek – egy szem mag kifejlődéséhez átlagosan 3-4 liter víz kell –, a kaliforniai pisztáciák mégis viszonylag szárazságtűrők az olyan konkurens növényekhez képest, mint a mandula.)

Iránban és Törökországban is növelték az ültetvényeket az elmúlt évtizedben, hogy lépést tartsanak a kereslettel. Törökország ráadásul a jelentős termelése ellenére is importra szorul. A hatalmas belföldi igény miatt évente mintegy 38 ezer tonna pisztáciát kénytelenek behozni más országokból. Elsősorban azért, mert a világszerte népszerű török édességhez, a baklavához rengeteg pisztácia kell.

A baklavához rengeteg pisztácia kell
A baklavához rengeteg pisztácia kell

Élelmiszeripari innovációk

A magas kereslet ösztönzi az élelmiszeripari innovációt is. A gyártók sorra állnak elő új termékekkel és felhasználási módokkal. Ma már kaphatók pisztácia alapú kenőkrémek, sőt megjelent a pisztáciából készült növényi tejital is, mint alternatív tejpótló.

Több fagylaltlánc új ízként vezette be a pisztáciát, és a szupermarketek polcain az új termékek jelentős része már ezzel az ízesítéssel jelenik meg. A felmérések szerint az utóbbi időben az üzletekben debütáló új snack- és édességtermékek több mint harmada valamilyen formában pisztáciás. Mindez jelzi, hogy a kereslet nem csupán a nyers mag fogyasztását pörgeti, hanem az élelmiszeripar is igyekszik minél kreatívabban kielégíteni a pisztáciaimádók vágyait.

Pistáciaőrület Magyarországon

Bár a pisztácia népszerűsége Magyarországon is látványosan nő, a hazai ellátás teljes mértékben behozatalra épül. Magyarország éghajlata ugyanis alapvetően nem kedvez a pisztáciatermesztésnek.

A boltokban kapható pisztácia zöme Kaliforniából vagy Iránból származik, európai importőrökön keresztül. A globális trendek változásai közvetlenül begyűrűznek hozzánk is. Az utóbbi időben forintban mérve is drágulást tapasztalhattunk a pisztáciánál, ami részben a nemzetközi kereslet megugrásának tudható be.

Minden jel arra utal, hogy a pisztácia továbbra is a reflektorfényben marad. A fogyasztói szokások változásával a „zöld arany” iránti kereslet várhatóan tovább fog nőni. A pisztácia körüli őrület tehát nem csillapul. Sőt, a jelek szerint egy tartós, ígéretes piaci és kulturális trenddé vált, amely még sokáig velünk maradhat.

Képek: Pixabay

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A vadgesztenye halálos lehet – tanulja meg felismerni!

2025. október 8. 08:10

Tudja, melyik gesztenye ehető és melyik mérgező? Most megtudhatja, hogyan különböztesse meg őket biztosan!

Zöldtakarmány: mikor és hogyan gyűjthető?

2025. október 3. 13:10

Szabad-e csak úgy zöldtakarmányt szedni a réten? A válasz sokkal összetettebb, mint elsőre gondolnánk.

Hogyan lett a vegyészből vadvirágkirálynő?

2025. szeptember 30. 16:10

A sarkkör, Peru és a Csendes-óceán után végül a magyar vadvirágoknál kötött ki. Így született meg a Vadvirágom projekt.

Mit üzen a fákon a zuzmó megjelenése?

2025. szeptember 26. 11:10

Kóros tünet vagy ártalmatlan szépség? A fákon élő zuzmók valójában többet árulnak el a környezetről, mint gondolnánk.

Pisztácia a kiskertben – lehet-e hobbi szinten próbálkozni vele?

2025. október 5. 11:10

A pisztácia nem tipikus kerti fa, de kis lépéssel, megfelelő klíma és talaj mellett hobbi termesztésre is alkalmas lehet.

Aki spórol, miért költ hatezer forintot egy dubaji csokira?

2024. december 11. 13:10

Egyszerűen emelni az árakat, de semmi újat nem kínálni kockázatos stratégia, amely jogosan büntetendő a vásárlók részéről.

A pisztácia lehet az egyik új kultúránk?

2024. október 1. 10:40

Úgy tűnik, a pisztácia termesztésére egyre több lehetőségünk nyílik hazánkban is. Vannak gazdálkodók, akik kísérleti jelleggel már belekezdtek a kultúra termesztésébe.

Irán és az USA a két legnagyobb pisztácia-termelő

2021. március 10. 04:33

Egy év alatt 338 ezer tonna pisztáciát termesztettek Iránban, ezzel világelsők lettek ebben a rangsorban.