Figyelmébe ajánljuk

Pisztácia-láz: egészséges snackből gasztronómiai őrület

Agrofórum Online

Hazánkban is szembetűnően felkapott alapanyag lett a pisztácia. A pékségekben és cukrászdákban sorra jelennek meg a pisztáciás finomságok, a közösségi médiában tarol a pisztáciakrémmel töltött dubaji csoki nevű édességőrület. Sőt a McDonald’s is előrukkolt idén egy pisztáciafagylalttal. Mindez jól mutatja, hogy a pisztácia népszerűsége – nemzetközi és hazai szinten egyaránt – ugrásszerűen nő.

A pisztáciát sokan egészséges snackként tartják számon, nem véletlenül. Gazdag fehérjében, élelmi rostban, antioxidánsokban, valamint számos vitaminban és ásványi anyagban. Rendszeres fogyasztása hozzájárulhat a szív- és érrendszeri egészség védelméhez. Segíthet a koleszterinszint és a vércukorszint szabályozásában. Sőt, egyes kutatások szerint a kognitív funkciókat és hangulatot is javíthatja.

Nem meglepő tehát, hogy az utóbbi években az egészségtudatos táplálkozás hívei körében ugrásszerűen nőtt a pisztácia népszerűsége. Fontos megjegyezni, hogy bár a pisztácia szuperélelmiszer hírnévnek örvend, kalóriatartalma is magas, így mértékkel ajánlott fogyasztani.

Gasztronómiai különlegességek pisztáciával

A pisztácia sokoldalúsága kulcsfontosságú szerepet játszik a népszerűség növekedésében. A mag jellegzetes, édeskés-mazsolás íze és élénk zöld színe egyaránt vonzóvá teszi, így a gasztronómiai trendek élvonalába került. A hagyományos közel-keleti és mediterrán konyhában régóta használják – gondoljunk a török baklavára vagy az olasz pisztáciafagylaltra. De ma már új hullámos édességek és italok sztárja is.

Mára a pisztácia a gasztronómiai trendek élvonalába került
Mára a pisztácia a gasztronómiai trendek élvonalába került

Pisztáciával töltött croissant-variációk (az olasz cornetti), pisztácia-mártásos tészták és halételek, sőt pisztáciás pesztó is megjelent a gasztro-repertoárban. Fagylaltok, krémes desszertek, pralinék egész sora készült el belőle világszerte. 2025-re a szakértők egyenesen az év ízének kiáltották ki a pisztáciát.

Közösségi média hype a pisztácia körül

Az internet és a közösségi média tovább fűti a pisztácia körüli rajongást. A TikTok-on és Instagramon sorra bukkannak fel a pisztáciás receptek. Hatalmas trend lett például a pisztáciával ízesített latte és egyéb kávéitalok megosztása, a szemnek is tetszetős, matchára emlékeztető zöld árnyalat miatt.

A legnagyobb vihart azonban a már említett dubaji csoki kavarta. Egy csokoládészelet, amelyet ragacsos pisztáciakrémmel és kadayif tésztával töltenek meg. Ez a Közel-Keletről indult édesség a TikTokon milliós nézettségű kóstolóvideók révén vált világszenzációvá. Nyomában több neves csokoládégyártó is előállt a saját pisztáciás termékével.

A pisztáciához a luxus és az extravagancia imázsa is társul. Sok kultúrában már eleve a jólét jelképe volt. Manapság pedig a Dubaihoz köthető fényűzés és a prémium édességek világában betöltött szerepe csak tovább növeli a vonzerejét.

Nem véletlen, hogy a pisztácia a legdrágább magvak közé tartozik. Fái lassan nőnek (akár 15-20 év, mire teremnek) és a betakarítás is munkaigényes. Mégis a kereslet hajlandó megfizetni az árát a különleges élményért.

A pisztácia a legdrágább magvak közé tartozik
A pisztácia a legdrágább magvak közé tartozik

Érdekesség, hogy a közösségi médiás hype nemcsak a konyhában érezteti hatását, hanem a piaci folyamatokat is befolyásolta. A dubaji csoki körüli mánia 2024 végén olyan extra keresletet generált a pisztácia iránt, hogy az addig bőséges termés miatti csökkenő trendben lévő pisztáciaárak hirtelen megfordultak, és meredeken emelkedni kezdtek.

Növekvő kereslet a pisztácia iránt

A pisztácia globális piaca rohamos bővülést mutat. Az elmúlt tíz évben a négy legnagyobb fogyasztó régió (az USA, Törökország, Kína és az EU) együttesen a világ pisztáciafogyasztásának mintegy 72%-át adja, és mindegyiknél erőteljes növekedés tapasztalható.

Az Egyesült Államokban például az éves fogyasztás 2005-höz képest több mint ötszörösére nőtt (41,5 ezer tonnáról 225 ezer tonnára 2023-ra), ami évi 13%-os átlagos növekedési ütemnek felel meg. Törökországban 7%-os, Kínában 5%-os, az EU-ban pedig 6%-os éves növekedést mértek ugyanezen időszakban – jól mutatva, hogy szinte mindenhol egyre kapósabb a pisztácia.

Európában különösen nagy a kereslet. A kontinens viszi el a világ pisztáciatermése jelentős részét. Az európai fogyasztás 2014 óta évente kb. 4%-kal bővül, jelenleg évi ~135 ezer tonna pisztáciát nassolnak el az EU lakosai. A legnagyobb európai importőr Németország, de Olaszország, Spanyolország és Franciaország is sok pisztáciát fogyaszt.

A kínálati oldalon három ország uralja a piacot: az USA, Irán és Törökország. Az USA az utóbbi években messze a legnagyobb termelővé lépett elő, köszönhetően Kalifornia intenzív ültetvényfejlesztéseinek. A legfrissebb adatok szerint Kalifornia egyedül ~676 ezer tonna pisztáciát termelt a 2023/24-es szezonban, míg Irán ~180 ezer tonnát, Törökország ~175 ezer tonnát.

Amerika részesedése így a világtermelés több mint felét adja. A kaliforniai sikert a meleg-száraz éghajlat, a modern agrártechnológia és az öntözéshez rendelkezésre álló víz biztosítja. (Érdekesség, hogy míg a pisztáciafák vízigényesek – egy szem mag kifejlődéséhez átlagosan 3-4 liter víz kell –, a kaliforniai pisztáciák mégis viszonylag szárazságtűrők az olyan konkurens növényekhez képest, mint a mandula.)

Iránban és Törökországban is növelték az ültetvényeket az elmúlt évtizedben, hogy lépést tartsanak a kereslettel. Törökország ráadásul a jelentős termelése ellenére is importra szorul. A hatalmas belföldi igény miatt évente mintegy 38 ezer tonna pisztáciát kénytelenek behozni más országokból. Elsősorban azért, mert a világszerte népszerű török édességhez, a baklavához rengeteg pisztácia kell.

A baklavához rengeteg pisztácia kell
A baklavához rengeteg pisztácia kell

Élelmiszeripari innovációk

A magas kereslet ösztönzi az élelmiszeripari innovációt is. A gyártók sorra állnak elő új termékekkel és felhasználási módokkal. Ma már kaphatók pisztácia alapú kenőkrémek, sőt megjelent a pisztáciából készült növényi tejital is, mint alternatív tejpótló.

Több fagylaltlánc új ízként vezette be a pisztáciát, és a szupermarketek polcain az új termékek jelentős része már ezzel az ízesítéssel jelenik meg. A felmérések szerint az utóbbi időben az üzletekben debütáló új snack- és édességtermékek több mint harmada valamilyen formában pisztáciás. Mindez jelzi, hogy a kereslet nem csupán a nyers mag fogyasztását pörgeti, hanem az élelmiszeripar is igyekszik minél kreatívabban kielégíteni a pisztáciaimádók vágyait.

Pistáciaőrület Magyarországon

Bár a pisztácia népszerűsége Magyarországon is látványosan nő, a hazai ellátás teljes mértékben behozatalra épül. Magyarország éghajlata ugyanis alapvetően nem kedvez a pisztáciatermesztésnek.

A boltokban kapható pisztácia zöme Kaliforniából vagy Iránból származik, európai importőrökön keresztül. A globális trendek változásai közvetlenül begyűrűznek hozzánk is. Az utóbbi időben forintban mérve is drágulást tapasztalhattunk a pisztáciánál, ami részben a nemzetközi kereslet megugrásának tudható be.

Minden jel arra utal, hogy a pisztácia továbbra is a reflektorfényben marad. A fogyasztói szokások változásával a „zöld arany” iránti kereslet várhatóan tovább fog nőni. A pisztácia körüli őrület tehát nem csillapul. Sőt, a jelek szerint egy tartós, ígéretes piaci és kulturális trenddé vált, amely még sokáig velünk maradhat.

Képek: Pixabay

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Méhhotel vásárlás és elhelyezés: tippek a beporzók vonzásához

2025. május 23. 13:10

A méhhotel nemcsak látványos kerti kiegészítő, hanem a beporzók megóvásának praktikus eszköze is. De vajon milyet érdemes választani, hová helyezzük, és kik költözhetnek bele?

Méhek világnapja: május 20. – A beporzók védelmében

2025. május 20. 08:10

A méhek világnapja május 20-án hívja fel a figyelmet a beporzók nélkülözhetetlen szerepére és védelmük fontosságára.

Goji bogyó veszélyei és előnyei

2025. május 19. 16:10

A goji bogyó nemcsak trendi egészségbomba, hanem tudományosan igazoltan javítja az immunrendszert, segíti a memóriát és támogatja a fókuszált tanulást.

Teafaolaj mire jó? Természetes megoldás bőrproblémákra és fertőtlenítésre

2025. május 16. 08:10

A teafaolaj antibakteriális és gombaellenes tulajdonságai révén számos egészségügyi és háztartási alkalmazásban bizonyított.

Aki spórol, miért költ hatezer forintot egy dubaji csokira?

2024. december 11. 13:10

Egyszerűen emelni az árakat, de semmi újat nem kínálni kockázatos stratégia, amely jogosan büntetendő a vásárlók részéről.

Pisztáciát Magyarországon? Ez vicc?

2022. szeptember 22. 15:33

Habár még nem vagyunk elég sivatagosak a pisztácia számára, úgy tűnik, hazánkban is vannak lelkes próbálkozók: övék a szerencse?

Irán és az USA a két legnagyobb pisztácia-termelő

2021. március 10. 04:33

Egy év alatt 338 ezer tonna pisztáciát termesztettek Iránban, ezzel világelsők lettek ebben a rangsorban.

A pisztácia lehet az egyik új kultúránk?

2024. október 1. 10:40

Úgy tűnik, a pisztácia termesztésére egyre több lehetőségünk nyílik hazánkban is. Vannak gazdálkodók, akik kísérleti jelleggel már belekezdtek a kultúra termesztésébe.