Az év mezőgépe választás 1997-ben kezdődött, először Machine of the Year, napjainkban Farm Machine néven. A több mint tizenkét ország szakújságírójából álló zsűri az Agrotechnica kiállítás alkalmából készíti el értékelését. A mezőgépfejlesztés legjobbjait tizenkét kategóriába sorolják, amelyet a látogatók által legjobbnak tartott fejlesztés díja (Audience Choice Award) egészít ki.
A világjárvány miatt a gépkiállítás időpontja többször változott, ezért a zsűrizést csak most tartották meg, és a döntés eredményeit március 2-23. között szakaszosan közlik.
Az első eredményközlés már megtörtént, amelyből megtudhattuk, hogy a traktor kategória nyertese a Massey Ferguson 8S traktor, míg a takarmány-betakarítás kategóriájáé a Pöttinger Jumbo 7000 rendfelszedő pótkocsi lett.
Terveink szerint a győztesekről az olvasóink számára folyamatos tájékoztatást adunk. Elsőként a traktor kategória győztesét mutatjuk be.
Massey Ferguson 8S traktorok
Az MF 8S széria négy modellt tartalmaz, amelyek megjelenése a „neo-retro” stílust képviseli. A 3,05 m tengelytávú traktorok teljesítménye 205-265 LE, amely az Engine Power Management (EPM) használatával 20 LE extra teljesítménnyel növelhető. Az egyes modellek megnevezése szintén új rendszer szerint történik: például az MF 8S.265 modellnél a 8 a szériát, az S a specifikus szintet, a 265 pedig a motor teljesítményét jelzi.
Az új MF 8S traktorok, a fenntartható gazdálkodás megvalósításának érdekében, rendelkeznek az okos gazdálkodás (smart farming) és a hálózati üzemeltetés (connectivity) lehetőségével, amely növeli a felhasználók hatékonyságát. Az MF felhőalapú megoldása, az MF Connect Telemetry és az új MyMF Customer Portal (országfüggő) szolgáltatásokkal lehetővé teszi a felhasználók számára a flottarendszerű üzemeltetést.
Az MF 8S széria főbb konstrukciós jellemzői
- Teljesen új, speciális formavilágú vezetőfülke. A „Protect-U” dízájn lehetővé teszi a zaj-, a hő-és a vibráció csökkentést, továbbá a tiszta, friss levegő biztosítását;
- Az optimális szabályozás és az okos farming képességek lehetőségét a digitális “MF vDisplay” műszerfal, a Datatronic 5 terminál és az új MultiPad/ “Control Centre” joystick biztosítja;
- Az MF 8S szériához két teljesen új és hatékony hajtásrendszert fejlesztettek ki, amelyekkel 26%-os vesztességcsökkentés és 10% hajtóanyag-megtakarítás érhető el;
- Az új Dyna E-Power kettős tengelykapcsoló CVT érzetű kapcsolást és egy direkt mechanikus hajtómű hatékonyságát teszi lehetővé, alternatív lehetőségként választható az új szuper hatékony Dyna-7 Semi-Powershift hajtómű 28 előre és hátra fokozattal;
- Az új hátsótengely és a megnövelt olajszállítás javítja a hatékonyságot és sokoldalúságot. A 10%-kal nagyobb vontatási teljesítmény és a 20%-kal nagyobb átfolyás eredményeként szélesebb munkagépek üzemeltethetők;
- A tökéletesebb hálózati üzemeltetés növeli a profitabilitást és a fenntartható gazdálkodás lehetőségét. Az új MF 8S traktorok alapváltozatban MF Connect Telemetry, illetve opcióban MF Task Doc szoftverrel vannak felszerelve, amelyek a felhasználók számára lehetővé teszik a legjobb üzemeltetési döntéshozatalt;
- A felhasználók igényük szerint választhatják az Exclusive vagy az Efficient specifikációs csomagot;
- Az MF Always Running szervizcsomag alapfelszereltség.
Az MF 8S széria jellegzetességei
Az új “Protect-U” koncepció alapján kialakított vezetőfülke és a motor közötti 24 cm távolsággal leválasztható a zaj-, hő- és vibrációs hatás. A 3,4 m3 térfogatú fülke kényelmet biztosít a vezető számára és zajszintje is csupán 68 dB. A fülke 6,6 m2 kiterjedésű üvegfelülete kiváló látómezőt eredményez. A műszerfalat helyettesítő a jobboldali karfán lévő új, digitális “MF vDisplay” monitor alkalmazásával, a vezető előtt csupán a kormánykerék és a Power Control kar helyezkedik el.
Az új minőségi vezetőülés légrugózott, fűthető és szellőztethető kivitelű. Az automatikus légkondicionáló berendezés 14 fúvókával rendelkezik. Az Exclusive modell vezetőfülkéje ezen felül mechanikus működésű vibrációcsökkentő berendezéssel is el van látva.
A digitális “MF vDisplay” monitor a traktor összes információjának kijelzésére alkalmas, könnyen olvasható, és a kormánykeréken lévő gombbal szabályozható.
A karfán lévő új Control Centre és a hozzátartozó MultiPad kar „ujjheggyel” működtethető. Az ISOBUS kompatibilis karral, amelyben egy mikro-joystick is be van építve, a traktor összes funkciója szabályozható.
A továbbfejlesztett Datatronic 5, egy állítható karon helyezkedik el. A 9” méretű érintő képernyős terminál könnyen kezelhető, akár mobil telefonról vagy tabletről is. Az egyszerű monitorral a traktor funkciói felügyelhetők és az MF technológia elemei működtethetők: MF Guide, MF Section és Rate Control, MF Task Doc adatgyűjtő és -továbbító.
A 6-hengeres/ 7,4 literes Stage V AGCO motor alacsonyabb fordulatszám mellett, növelt teljesítménnyel, nagyobb nyomatékkal és kisebb üzemeltetési költséggel dolgozik. A Massey Ferguson straightforward All-In-One after-treatment technológia karbantartásmentes és költséghatékony. Az Engine Power Management (EPM) alkalmazása a 205-265 LE teljesítményen felül extra 20 LE teljesítményt eredményez szállításkor, illetve a TLT és hidraulika üzemeltetésénél. A maximális teljesítmény már 1000/min fordulatszámnál elérhető és 1500/min fordulatszámig állandó, amelynek eredményeként a hajtóanyag-fogyasztás 10%-kal, a zajszint 6 dB-lel csökken.
Az All-In-One integrált Selected Catalytic Reduction (SCR) és a Soot Catalyst (SC) rendszer alkalmazásának eredményeként nincs szükség a Diesel Particulate Filter (DPF) vagy a komplex Variable Geometry Turbocharger használatára. Ez a kompakt egység a motorházon kívül jól látható helyen van elhelyezve.
Az MF 8S szériával együtt, nagy hatékonyságú hajtóművek is bemutatásra kerültek. A saját fejlesztésű Dyna E-Power, Dual Clutch hajtómű egyesíti a CVT és a mechanikus hajtóművek előnyeit. Ez az új egység a korábbi MF 7700 S Dyna-6 hajtóművel összevetve, 26%-kal csökkenti a teljesítményveszteséget és 10%-kal a hajtóanyag-fogyasztást.
A feladatok és a körülmények által meghatározott igények maximális kielégítése érdekében az új hajtómű használható teljesen automatikus vagy manuális üzemmódban, a MultiPad gombbal, illetve a Power Control karral. A fogaskerekek kapcsolódása mindössze 9%-os áttétellel, lágyan és hatékonyan történik 5-20 km/h sebességtartományban. További hatékonyságnövelést és zajcsökkentést eredményez az, hogy a maximális sebességet alacsony motorfordulatszámmal képes megvalósítani. Például az 50 km/h sebesség 1500/min, míg a 40 km/h csupán 1200/min fordulatszámnál elérhető.
A felhasználók alternatívaként választhatják az új Dyna-7 kvázi – powershift hajtóművet, amely a korábbi Dyna-6 fejlesztett változata, amely 10% hatékonyságnövelést eredményez. A 28 előre, illetve hátra meneti fokozattal rendelkező hajtómű, költséghatékony megoldás manuális, illetve automatikus módban egyaránt. Azok számára, akik a CVT hajtómű által biztosított előnyöket igénylik, az MF 8S széria traktoraihoz, a cég a jövőben a Dyna-VT hajtómű beszerzését is lehetővé teszi.
AZ MF 8S traktorokat 3,05 m tengelytávval építik, amely stabil járást biztosít még nagy szélességű munkagépek üzemeltetésekor is. A hatékony vonóerőkifejtést az új erős (rövid vagy hosszú) hátsótengely teszi lehetővé igazodva az üzemeltetési feltételekhez. Az abroncs választék igen gazdag, amelybe belefér a 2,05 m átmérőjű hátsó kerék, sőt opcióként elérhető a teljesen új VF650/75 R42 Trelleborg TM1000 PT gumiabroncs is.
A traktorokon a jól bevált rugózott első tengelyek találhatók, amelyekkel akár 5,7 m fordulási sugár is megvalósítható, de a mostani kivitel rugózárral és fékberendezéssel, az 50 km/h max. sebességű hajtóműves modellekhez is használható.
A hárompont függesztő berendezés emelési képességét 7%-kal, 10.000 kg-ra növelték és az új hidraulikarendszerrel nagyméretű, széles munkagépek is üzemeltethetők. A 150 lit/min teljesítményű, zártrendszerű erőszabályzós hidraulika 36%-kal nagyobb átfolyású, mint az előző volt. Opcióként 205 lit/min átfolyás is elérhető, sőt az ECO verzióval 230 lit/min is megvalósítható 1650/min motorfordulatnál. A kihelyezett hidraulikacsatlakozók száma elérheti az öt párat.
Minden modell négy TLT fordulatszámmal készül (540, 540ECO, 1,000 és 1,000ECO) az igényekhez igazodó választási lehetőséggel.
A 4800 kg emelőképességű homlokfüggesztés opciós, az ISOBUS csatlakozóhoz hasonlóan.
A hálózati üzemelés az MF Connect Telemetry rendszerrel alapfelszerelés és indításként háromévi előfizetéssel együtt jár. Ezzel a lehetőséggel csatlakozni lehet a mobil adatforgalmazó MF Connect Cloud rendszerhez. A gép helyzetének és adatainak ismeretében a rendszer hibajelzés és szervizigény közvetítésére is alkalmas (engedély esetén a felhasználó és a díler számára egyaránt).
Ez a rendszer integráltan működik a ‘MyMF’ portállal, amelynek eredményeként a felhasználók valós idejű adatszolgáltatást kapnak bármely internet hálózati eszköz alkalmazása esetén. Az MF 8S széria traktoraival a teljes Sustainable Farming Technologies rendszer használható.
Az informatikai rendszer lelke a Datatronic 5 érintőképernyős terminál, amellyel a traktor minden funkciója kezelhető, sőt az ISOBUS kompatibilis munkagépek is. A vezetőfülke elején kialakított helyen elhelyezhető a GPS, és az RTK vevő, amelyek használaton kívül egy kulccsal zárható dobozban helyezhetők el.
Opcióként a Fieldstar 5 terminál is beszerezhető, amellyel az MF Technologies elemei (MF Guide, MF Section és Rate Control) használhatók. Az MF Task Doc és Task Doc Pro szoftverek automatikusan rögzítik és továbbítják az adatokat, ezáltal lehetővé téve a felhasználó számára egy pontos dokumentációs rendszer kialakítását. Az MF Task Doc Pro kijuttatási tervek készítésére is alkalmas, amely a farmmenedzsment szoftverrel szinkronba hozható. A NEXT Machine Management adatok egyszerűen és biztonságosan forgalmazhatók az Agrirouter Cloud rendszeren keresztül.
Az MF 8S széria dízájnja kombinálja a radikális és praktikus elemeket. A „neo-retro” dizájn elemei között megtalálható az MF szürke csík a traktor oldalán és a lófej motívum a motorházon, amelyek az MF 100 szériára utalnak.
Az új MF 8S tulajdonosok alapszolgáltatásként megkapják az MF Always Running szerviz jogokat is, amelyek lehetővé teszik a biztonságos üzemeltetést.
Forrás: