Gépészet

A szélesebb gumiabroncsok mélyebben okoznak talajtömörödést?

Agrofórum Online

Közkeletű vélekedés, hogy a káros talajtömörödés a szélesebb gumiabroncsok, gumihevederes járószerkezetek alkalmazásával elkerülhető, hiszen nagyobb felületen oszlatják szét a terhet. Ezt azonban a friss vizsgálatok megcáfolni látszanak.

A talajmechanika törvényei szerint minél kisebb az egységnyi felületre eső nyomóerő, annál kisebb az általa okozott tömörítő hatás. Ez azonban nem feltétlenül van így, vizsgálatok szerint a szélesebb gumiabroncsok a talajokat nagyobb mélységben tömörítik a keskenyeknél. De vajon miért?

A válasz egyszerű: azért, mert a széles gumiabroncs alatt a talaj nem tud oldalirányban elmozdulni, ezáltal a terhelés, a tömörödés mélyebben hatol a talajba. Ezt a régi feltevést most Roger Stirnimann svájci kutató vizsgálatai is megerősítették.

Azonos terhelés mellett egy szélesebb abroncs a fele akkorához képest fele akkora talajtömörödést okoz, és a tömörödés nem is következik be olyan mélységben. Ha azonban a terhelést a kétszeresére növeljük, a felszíni talajtömörödés mértéke ugyan nem változik, ám a nyomás sokkal mélyebbre hatol a talajban a szélesebb abroncsok használatával.

Arra már az 1950-es években végzett kutatások is rámutattak, hogy 20 centiméteres mélységben a talajnyomás mértéke már a gumiabroncs méretével együtt növekszik. Éppen azért, mert a talajból kipréseli a levegőt és a vizet, a földrészecskék pedig kemény réteggé alakulnak át, így a nyomás csakis lefelé terjedhet.

A talajnyomás terjedése során nemcsak az egységnyi területre jutó erőhatás nagysága fontos, hanem az is, hogy a terhelés mennyi ideig hat. Minél tovább, annál jobban fog tömörödni a talaj, ezért fordulhat az elő, hogy a gumihevederes járószerkezetek esetében a talajtömörödés nagyobb, mint a hagyományos pneumatikus abroncsoknál, ami szintén meglepő lehet sokak számára.

(Fotó: Titan International)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Aprítás, zúzás vagy talajkopírozás? A Müthing mulcsozói előtt nincs lehetetlen feladat

2025. december 19. 13:10

Méhlegelők, lucernatáblák, zöldugar szegélyek karbantartására egyaránt alkalmasak a Müthing profi kivitelű, elérhető árú szárzúzói.

Kverneland: innovációk, amelyek új korszakot nyitnak a professzionális mezőgazdaságban

2025. december 17. 14:10

A Kverneland idei újdonságai a műtrágyaszórástól a vetésen át a permetezésig minden területen új mércét állítanak: nagyobb precizitás, kisebb környezeti terhelés.

Fliegl SteerX – a fordulékonyság új dimenziója

2025. december 17. 09:10

Az új, elektronikus SteerX kényszerkormányzás kitágítja a tengelykormányzás határait, mivel a rendszernek már nincs szüksége mechanikus kapcsolatra a vontató és vontatmány között.

Magágyat készít, szántást munkál el, bokrosít: Földmester kompaktor

2025. december 16. 13:10

Bár a forgatásos talajművelést egyre gyakrabban kerülik a magyar gazdák is, néha szükség lehet a szántás elmunkálására, de a Güttler Földmester kompaktor emellett magágykészítésre, sőt bokrosító hengerezésre is alkalmas.

Kisebb nyomáson üzemeltethető, nagyobb teherbírású abroncsokkal rukkolt elő a Vredestein

2023. július 13. 13:10

Új mezőgazdasági abroncsokkal rukkolt elő a Vredestein, ráadásul rögtön hat termékkel. A VF abroncsok alacsonyabb nyomáson, talajkímélő módon üzemeltethetők.

Gumiabroncs levegő nélkül

2018. február 26. 13:35

A Michelin X-Tweel SSL levegőnélküli kerék-gumiabroncs kombinációja mostantól az európai piacon is elérhető.

A Vredestein új abroncsméreteket mutat be a VF Traxion Optimall sorozatához

2018. október 23. 15:37

Az új abroncsméreteket a Bolognában 2018. november 7–11. között megrendezésre kerülő Nemzetközi Mezőgazdasági és Kertészeti Munkagép (EIMA) kiállításon tekinthetik meg az érdeklődők.

BKT gumiabroncsok az Agritechnicán

2019. december 2. 10:47

A Balkrishna Industries Ltd. (BKT) indiai gumiabroncsgyár a terepjáró abroncsok specialistája. A cég 1987-es alapítása óta foglalkozik a mezőgazdasági, ipari, földmunkagép, bányászati, ATV, és kertészeti járművek gumiabroncsainak fejlesztésével és gyártásával.