Gépészet

A szélesebb gumiabroncsok mélyebben okoznak talajtömörödést?

Agrofórum Online

Közkeletű vélekedés, hogy a káros talajtömörödés a szélesebb gumiabroncsok, gumihevederes járószerkezetek alkalmazásával elkerülhető, hiszen nagyobb felületen oszlatják szét a terhet. Ezt azonban a friss vizsgálatok megcáfolni látszanak.

A talajmechanika törvényei szerint minél kisebb az egységnyi felületre eső nyomóerő, annál kisebb az általa okozott tömörítő hatás. Ez azonban nem feltétlenül van így, vizsgálatok szerint a szélesebb gumiabroncsok a talajokat nagyobb mélységben tömörítik a keskenyeknél. De vajon miért?

A válasz egyszerű: azért, mert a széles gumiabroncs alatt a talaj nem tud oldalirányban elmozdulni, ezáltal a terhelés, a tömörödés mélyebben hatol a talajba. Ezt a régi feltevést most Roger Stirnimann svájci kutató vizsgálatai is megerősítették.

Azonos terhelés mellett egy szélesebb abroncs a fele akkorához képest fele akkora talajtömörödést okoz, és a tömörödés nem is következik be olyan mélységben. Ha azonban a terhelést a kétszeresére növeljük, a felszíni talajtömörödés mértéke ugyan nem változik, ám a nyomás sokkal mélyebbre hatol a talajban a szélesebb abroncsok használatával.

Arra már az 1950-es években végzett kutatások is rámutattak, hogy 20 centiméteres mélységben a talajnyomás mértéke már a gumiabroncs méretével együtt növekszik. Éppen azért, mert a talajból kipréseli a levegőt és a vizet, a földrészecskék pedig kemény réteggé alakulnak át, így a nyomás csakis lefelé terjedhet.

A talajnyomás terjedése során nemcsak az egységnyi területre jutó erőhatás nagysága fontos, hanem az is, hogy a terhelés mennyi ideig hat. Minél tovább, annál jobban fog tömörödni a talaj, ezért fordulhat az elő, hogy a gumihevederes járószerkezetek esetében a talajtömörödés nagyobb, mint a hagyományos pneumatikus abroncsoknál, ami szintén meglepő lehet sokak számára.

(Fotó: Titan International)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Keskeny nyomtávú traktorok CMATIC fokozatmentes váltóval és új többfunkciós kartámasszal a CLAAS-tól

2025. november 23. 16:10

A CLAAS az Agritechnica 2025 kiállításon mutatta be első fokozatmentes, teljesítményosztású hajtóművel szerelt keskenynyomtávú traktorait, négy új NEXOS 2 CMATIC modellel.

Fél nap alatt bő 4000 tonna szilázs betakarításával született új világrekord

2025. november 22. 13:10

12 óra alatt 4096 tonna teljesnövény-szilázst takarított be a CLAAS új JAGUAR 1200-as gépe, ezzel hivatalos világrekordot állított fel a takarmánybetakarításban.

Permetezőgép újdonságok Hannoverben

2025. november 22. 04:51

A 2025. évi Agritechnica kiállításon a HARDI is bemutatta újdonságait. Egy teljesen új önjáró permetezőgépet is megtekinthettek a látogatók.

Gépészet Videó

Új traktorsorozat a kompakt, hathengeres osztályban a CLAAS-tól

2025. november 21. 16:10

A CLAAS az Agritechnicán mutatta be az érzelmekre ható dizájnnal és új kényelmi funkciókkal rendelkező új ARION 6 CMATIC sorozatot.

Nokian Tyres: intelligens gumiabroncsok traktorokhoz

2020. október 11. 10:38

Az intelligens gumiabroncsokat az alkalmazás regisztrálja, majd monitorozza a gumiabroncsok helyzetét és nyomását, valamint az összes ilyen abronccsal rendelkező jármű hőmérsékleti adatait.

Gumihevederként viselkedő konvencionális abroncs készült

2024. március 7. 13:10

Gumihevederként viselkedő abroncsot fejlesztett ki egy izraeli cég. Az akár 17 százalékkal nagyobb felfekvőfelület sokkal kíméletesebben bánik a talajjal, és az üzemanyag-fogyasztást is csökkenti.

Nemszeretem munka: okos szerkezet könnyíti és gyorsítja meg a kerékcserét mezőgazdasági nagygépeknél

2023. november 12. 15:10

Könnyen, gyorsan, biztonságosan cserélhetők le a mezőgazdasági nagygépek kerekei egy új kanadai fejlesztésnek köszönhetően.

Gumiabroncs nagy szállítókapacitáshoz és teherbíráshoz

2024. április 30. 16:10

A flotációs képesség a talajtömörödés csökkentésében jut szerephez, az alacsonyabb gördülési ellenállás üzemanyag-megtakarítást eredményez.