Gépészet

A szélesebb gumiabroncsok mélyebben okoznak talajtömörödést?

Agrofórum Online

Közkeletű vélekedés, hogy a káros talajtömörödés a szélesebb gumiabroncsok, gumihevederes járószerkezetek alkalmazásával elkerülhető, hiszen nagyobb felületen oszlatják szét a terhet. Ezt azonban a friss vizsgálatok megcáfolni látszanak.

A talajmechanika törvényei szerint minél kisebb az egységnyi felületre eső nyomóerő, annál kisebb az általa okozott tömörítő hatás. Ez azonban nem feltétlenül van így, vizsgálatok szerint a szélesebb gumiabroncsok a talajokat nagyobb mélységben tömörítik a keskenyeknél. De vajon miért?

A válasz egyszerű: azért, mert a széles gumiabroncs alatt a talaj nem tud oldalirányban elmozdulni, ezáltal a terhelés, a tömörödés mélyebben hatol a talajba. Ezt a régi feltevést most Roger Stirnimann svájci kutató vizsgálatai is megerősítették.

Azonos terhelés mellett egy szélesebb abroncs a fele akkorához képest fele akkora talajtömörödést okoz, és a tömörödés nem is következik be olyan mélységben. Ha azonban a terhelést a kétszeresére növeljük, a felszíni talajtömörödés mértéke ugyan nem változik, ám a nyomás sokkal mélyebbre hatol a talajban a szélesebb abroncsok használatával.

Arra már az 1950-es években végzett kutatások is rámutattak, hogy 20 centiméteres mélységben a talajnyomás mértéke már a gumiabroncs méretével együtt növekszik. Éppen azért, mert a talajból kipréseli a levegőt és a vizet, a földrészecskék pedig kemény réteggé alakulnak át, így a nyomás csakis lefelé terjedhet.

A talajnyomás terjedése során nemcsak az egységnyi területre jutó erőhatás nagysága fontos, hanem az is, hogy a terhelés mennyi ideig hat. Minél tovább, annál jobban fog tömörödni a talaj, ezért fordulhat az elő, hogy a gumihevederes járószerkezetek esetében a talajtömörödés nagyobb, mint a hagyományos pneumatikus abroncsoknál, ami szintén meglepő lehet sokak számára.

(Fotó: Titan International)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fendt 620 Vario: új csúcs a traktorhatékonyságban

2025. május 25. 13:10

A Fendt 620 Vario kategóriájában a legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztást érte el a DLG PowerMix teszten – hatékonysága új mércét állít fel.

Új, technológiailag fejlett precíziós mezőgazdasági megoldás a John Deere-tól

2025. május 16. 14:10

A John Deere Precision Essentials Package egy új, technológiailag fejlett precíziós mezőgazdasági megoldás.

Tartja az ütemet a magyar mezőgazdasági pótkocsipiac

2025. május 7. 13:10

Idén eddig összesen 258 mezőgazdasági pótkocsit adtak el, ami 2,4 százalékos plusz éves alapon.

Új DeereNS kombájnok – Digitalizált betakarítás

2025. május 1. 16:10

A John Deere betakarítógépek új modellsorai, a T5/T6, S7 és X9 kombájnok a teljes betakarítási folyamat automatizálását elvégzik.

Új kotró gumiabroncs született: Alliance 399

2024. április 3. 12:10

Bemutatjuk az új Alliance 399 gumiabroncsot, amelyet kifejezetten kotrógépekhez terveztek.

Gumiabroncs levegő nélkül

2018. február 26. 13:35

A Michelin X-Tweel SSL levegőnélküli kerék-gumiabroncs kombinációja mostantól az európai piacon is elérhető.

Lépéstartás a gépfejlesztéssel - Gumiabroncs körkép 2018 (1. rész)

2018. november 23. 06:33

A követelmények jelentős részének manapság a nagy átmérőjű, széles profilú, radiál szerkezetű, nyitott nyílbordázatú (AS mintázatú), IF (Improved Flexion) vagy VF (Very High Flexion) technológiával gyártott gumiabroncsok felelnek meg leginkább.

A mezőgazdasági műveleteket forradalmasító abroncs került piacra

2023. december 1. 12:40

A Yokohama Off-Highway Tires első alkalommal mutatta be az új Alliance Agriflex+ 373 gumiabroncsot az AGRITECHNICA kiállításon. Ez egy innovatív gumiabroncs, amelyet kifejezetten úgy fejlesztettek ki, hogy terepen és közúton egyaránt használható legyen szállításra.