Gépészet
Fizetett tartalom

Automatizált gépek? A CASE IH már a jövővel kísérletezik

Forrás: Case IH. Willie Vogt (Farm Industry News) - Agrofórum Online

A Case IH az autonóm járműkoncepció felmerülése óta részt vett a technológia fejlesztésében és a mezőgazdasági alkalmazások kutatásában. A cég munkatársai világméretű felmérést végeztek a felhasználók között annak érdekében, hogy meghatározhassák az autonóm technológia alkalmazásától várható előnyök mértékét. Mindezek alapján elindították az Autonómia és Automatizálási Programjukat, amelynek részeként kutatásokat és kísérleteket kezdtek valós körülmények között.

Az autonóm koncepciós jármű 2016-ban történő bemutatása csupán egy elképzelés megjelenítése volt. A működőképes traktor lehetőséget teremtett arra, hogy a gazdálkodók és az ipar képviselőivel széleskörű vitát folytassunk arról, hogy a hatékony mezőgazdaság megvalósításához milyen technológia szükséges jelenleg, valamint a jövőben” – mondta el Robert Zemenchik, a Case IH AFS programjának globális vezetője. „Készek vagyunk arra, hogy bemutassuk az autonómia és az automatizálás mezőgazdasági lehetőségeit, amelyek hozzájárulnak a precíziós megoldások jelenlegi gyakorlati alkalmazásához.”

Az automatizálás öt kategóriája a mezőgazdaságban

A különböző mezőgazdasági műveletek eltérő automatizálási szinteket igényelnek. A felhasználói igények alapján történő terméktervezési (Customer Driven Product Design) program során a Case IH kutatói arra a meggyőződésre jutottak, hogy a mezőgazdaságban alkalmazott jelenlegi és jövőbeni technológiai műveletek megvalósítása öt automatizálási kategória által lehetséges. Ezek a kategóriák a következők:

  • Kormányzás: olyan technológiák, mint a Case IH Advanced Farming Systems (AFS), az AccuGuide™autoguidance és az AFS AccuTurn™.

  • Koordinálás és optimalizálásadatmegosztás, amely lehetővé teszi a táblán belüli járművek közötti kommunikációt, útvonaltervezést, az ISOBUS Class 3 technológia alkalmazását.

  • Automatizálás kezelői közreműködéssel: az AFS Soil Command™ alkalmazásával a kezelő a járművön belül felügyeli az automatikus és manuális gépbeállítást, az ISOBUS Class 3 technológia alkalmazását

  • Automatizálás felügyelettel: táblán belül több jármű felügyelete, például az Axial-Flow® kombájn vezetőüléséből a traktor és a magszállító kocsi vezérlése.

  • Teljes automatizálás: az autonómia szintjeinek egyesítése a teljes automatizálás érdekében.

Érdekes találkozni a hatékonyságbeli különbségekkel, amelyet az automatizálási lehetőségek jelentenek az üzemelési eljárások során” – mondta Zemenchik. A kategóriák felépítésének logikája felfedezhető a megvalósítás különbözőségében, ami nem lineáris, mivel egy adott flotta több kategóriához is tartozhat. Napjainkban sok felhasználó képes a „kormányzás” és/vagy az „automatizálás kezelői közreműködéssel” kategóriák szerinti üzemeltetésre.

A Case IH által felállított öt kategória kialakulása egy adott eszköz speciális automatizálási feladatával kezdődik. A Case IH első automatizálási technológiája 1990-ben az AFS AccuGuideTM automatikus kormányzással kezdődött, és jutott el a mai, sokkal fejlettebb megoldásokhoz, mint például az AFS AccuTurnTM automatikus táblavégi fordulási és az AFS SoilCommandTM magágy szenzor technológiához.

Az autonóm technológia kutatása és kísérleti alkalmazása szántóföldön

A Case IH 2018-ban egy kísérleti autonóm traktor programot indít együttműködve a Bolthouse Farms társasággal. A program célja az új autonóm technológia működésének megértése és tanulmányozása valós mezőgazdasági körülmények között. „Az autonóm technológia alkalmazhatóságának egyetlen validálási lehetősége, egy olyan üzemi kísérlet, amelyben a gazdálkodók a saját üzemükben, saját géprendszerükbe és termelési programjukba illesztve használják” – mondta Zemenchnik.

A Bolthouse Farms társaság Észak-Amerika egyik legnagyobb sárgarépatermelője, amely egy egyéves programot valósít meg, ami négy államra és Kanadára terjed ki. A társaság nyitott az olyan új technológiákra, amelyek alkalmasak a hatékonyság növelésére, ezért ideális helyszín a Case IH Autonómia és Automatizálási Program kísérleteire.

A kísérleti program elsősorban az alap talajművelésre és mélyművelésre fókuszál, amely a Bolthouse Farms ismétlődő feladata. Egy autonóm üzemeltetésű Steiger Quadtrac flottát üzemeltetnek Tru-TandemTM tárcsás boronával vagy Ecolo-TigerTM középmély lazítóval. Ez a program segíti az autonóm gépcsoport szabályozásának értékelését változó talajművelési műveletek során, változó talajtípus és meteorológiai feltételek között.

Traktorok szinkron üzemeltetése (Két traktor, egy vezető)

Elsődleges célunk az autonóm technológia alkalmazásával valós agronómiai és kezelői visszajelzésekhez jutni, amelyek hozzájárulnak a Case IH technológiai- és gépcsoport optimalizálási fejlesztési tevékenységéhez” – tudtuk meg Zemenchiktől. „További előny lehet az olyan, a Bolthouse Farms automatizálásról alkotott elképzeléseinek megismerése, amelyekre mi nem gondoltunk”. Brian Grant, a Bolthouse Farms mezőgazdasági elnökhelyettese szerint az automatizálási kísérlet új lehetőséget ad a társaság hatékonyságának növelésére annak érdekében, hogy a növekvő népesség számára jó minőségű terméket tudjanak előállítani.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

John Deere 8R/RT/RX új nyomatékváltó-opcióval: az egyedi EVT/eAutoPowr

2024. szeptember 16. 15:10

Az EVT nyomatékváltó fokozatmentes kategóriájú, ami az 50 m/h – 50 km/h sebességtartományban bármekkora haladási sebesség kiválasztását lehetővé teszi.

Fliegl KDS 140 láncos mélyágyas egytengelyes trágyaszóró nagy lábakon

2024. szeptember 12. 14:10

Tipikusan a depóból szórás eszköze, amikor a holtidőben előre kideponáljuk a kiszórandó szervestrágyát, és onnan gyorsan juttatjuk ki a táblára a megfelelő időpontban.

Optimalizáljuk a termelési költséget és maximalizáljuk a hozamot!

2024. szeptember 10. 17:10

A 4 és 6 méter munkaszélességű LEMKEN Solitair DT vetőgép-kombinációk a 2023. évben kerültek kereskedelmi forgalomba és több országban azonnal sikert arattak sokoldalúságukkal, valamint magas szintű „precíziós tudásukkal”. Az idei évben egy új, 9 méter munkaszélességű változat is forgalomba került.

Kubota M6002 széria – a gazdák elvárásai alapján tervezve

2024. szeptember 7. 12:10

Az M6002 motorháztetője alatt a mezőgazdasági piac legerősebb 4 hengeres, Stage V besorolású motorja rejlik.

A Grammer megalkotta a legtökéletesebb vezetőülést

2024. január 11. 13:40

A német Grammer saját állítása szerint megalkotta a legkényelmesebb és legpraktikusabb ülését mezőgazdasági gépek számára. Elképesztő, de még masszázsfunkció is van benne.

Kilőtt a traktorpiac szeptemberben

2020. október 6. 07:07

Szeptemberben 266, az első kilenc hónapban összesen 2268 traktort helyeztek forgalomba Magyarországon – derült ki a Datahouse adatiból.

Sárga festést kapott az MTZ traktor, így is észbontóan néz ki

2024. szeptember 3. 07:10

Maga a 2022.3-as modell nem újdonság, a szokatlan fényezést pedig az indokolja, hogy a Belarus/MTZ ezt a verziót reptéri használatra szánja.

Autóipari formatervezők a traktorpiacon

2019. július 30. 13:33

A traktorgyártók közötti piaci verseny, hasonlóan az autóiparhoz, előtérbe hozza az új formai megoldások keresését. A színek, a formák hatásának elemzése eredményeként, egyes gyártók arra a következtetésre jutottak, hogy igazi, átütő sikert csak profi formatervezők bevonásával érhetnek el.