Gépészet

Drónos monitoringrepülések szabályainak változása

Agrofórum Online

A mezőgazdaságban az utóbbi években elterjedtek a különböző drónos felmérések, melyek során nemcsak növény- vagy talajállapot-felmérést lehet pontosan, gyorsan, és olcsón elvégezni, hanem például precíziós növényvédelmi kijuttatási tervet is könnyedén lehet létrehozni foltkezeléshez, vagy differenciált kijuttatáshoz.

Ezen túl még centiméter pontosságú területhatár felmérést is lehet végezni, és az újabb földi precíziós gépekbe, vagy akár pályázatokhoz határfile elkészítése is lehetséges a drónok segítségével.

Az új, precíziós mezőgazdaságba illeszkedő drónos megoldások elterjedésében segített, hogy a felmérő repüléseket relatíve elérhető áron megvásárolható drónokkal és nyílt kategóriában, azaz könnyedén megszerezhető, úgynevezett A1/A3 vizsgákkal is el lehetett végezni. Eddig.

Az EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) 2024 októberében módosított a drónokat érintő szabályozáson, igazítva néhány addig „tágabban” értelmezhető ponton.

A Magyarországon is érvényben levő, EU 2019/947-es rendeletéhez kiadott útmutatóban olyan új értelmezéseket, fogalmakat, és pontosításokat vezetett be, amik jórészt kizárják a drónos monitoring repüléseket a nyílt kategóriából, mivel a tevékenység során nem lehet biztosítani a művelet szabályosságát.

Ezután ezek a műveletek – egyes kisebb területeket érintő monitoringműveleteket leszámítva – csak a speciális műveleti kategóriában hajthatók végre.

Mi változott?

A legfontosabb változás a nyílt kategóriában a drónnak a távpilótától való legnagyobb eltávolodást megengedő VLOS (visual line of sight) fogalmát érinti, amit kiterjesztettek két újabb fogalommal:

  • ALOS (attitude line of sight – drón térbeli észlelési határa) az a maximális távolság, ameddig a drónpilóta képes szabad szemmel észlelni a drónt;
  • DLOS (detection line of sight – észlelhetőségi határ) az a távolság, ameddig más repülő járművek szabad szemmel észlelhetők.

Mindkét új fogalomhoz deklarálva lett egy-egy számítás.

Az ALOS multirotoros drónok esetén méterben meghatározva, a drón legnagyobb jellemző méretének 327-szerese, plusz 20 m. A DLOS pedig szintén méterben meghatározva, a szabad látótávolság 30%-a. VLOS-ként azt kell értelmezni, amelyik a kettő közül a kisebb értéket adja meg.

A nyílt kategória korlátait jól láthatóan az ALOS adja, hiszen a leggyakrabban használt felmérő drónok maximum 180-265 m-re távolodhatnak el a távpilótától. Ez pedig nem életszerű egy átlagos felmérő repülés során.

Ha a távpilótától az eltávolodás meghaladja a VLOS határát, akkor a művelet onnantól kezdve már úgynevezett BVLOS (látótávolságon túli) művelet lesz, melyet nyílt kategóriában nem lehet végrehajtani.

További fontos változás még az utak, autópályák, vasútvonalak, mozgó járművek feletti átrepülés szabályai, illetve ezek pontosítása. Erről a hivatkozott EASA útmutatóban találhatók pontos leírások, táblázatok.

Milyen lehetőségek vannak a továbbiakban?

A mezőgazdasági felmérő repülések zömét a továbbiakban speciális kategóriában, BVLOS műveletként lehet csak végezni, az ehhez szükséges minimum A2-es vizsga, vagy pilóta nélküli légijármű irányítói igazolvány, valamint a vonatkozó műveleti engedély megszerzésével.

A műveleti engedélyt kérelemre a Légügyi Hatóság adja ki, az ehhez szükséges dokumentumok, iratok, jogosultságok, és igazolások ellenőrzése után. A szükséges dokumentumok (pl. a terjedelmes üzemeltetési kézikönyv) előállítását érdemes egy erre szakosodott cégre bízni, ahol egyben a hatósági engedélyezési eljárást is megoldják.

Amint a szükséges jogosítvány és engedély rendelkezésre áll, a monitoring repülések a vonatkozó szabályok betartása mellett elvégezhetők. Sőt, a nyílt kategóriában megszokott korábbi limitáción is át lehet így lépni, hiszen a művelet során külön légtérfigyelő(k) bevonásával akár több kilométeres távolságra is tervezhető a monitoring repülés.

Egyetlen nagy hátránya a kategóriaváltásnak a műveletek nagyobb adminisztrálási kötelezettsége, melynek módját az üzemeltetési kézikönyv részletezi.

Tapasztalatok az átállással

A két éve drónos szolgáltatásokkal is foglalkozó Futó Kft.-nél 2024 végén kezdtük el előkészíteni az átállást az új szabályoknak való megfelelőségre. A kijuttatási műveletekhez már rendelkezésre álltak a szükséges távpilóta jogosítások, illetve a kijuttatáshoz készített műveleti engedély.

Így a műveleti engedély monitoring műveletekre írt kiegészítése merült csak fel ahhoz, hogy a továbbiakban legálisan folytatható legyen a monitoringszolgáltatás. Ehhez a korábbi műveleti engedélyt készítő cég lett felkérve, akik nagyjából két hét alatt el is készítették a hatósági eljáráshoz szükséges dokumentációkat.

A kijuttatási műveleti részt is frissítették az újabb előírásoknak megfelelően – mivel az azóta eltelt időben változtak a hazai és EU-s jogszabályok –, így egy körben teljesen „up to date” lett a műveleti engedély dokumentációs anyaga.

Futó Gábor
Futó Kft., Kaposvár

dr. Sándor Zsolt
CloudIA Zrt., Rajka

A cikk teljes terjedelmében az Agrofórum újság 2025. márciusi számában olvasható.

Kiemelt kép forrása: Pixabay.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

AI asszisztált, precíziós hígtrágya kijuttatás? - igen, lehetséges!

2025. december 5. 16:10

A MATE és az AJG Kft. közös konzorciuma az elmúlt három és fél évben azon dolgozott, hogy kifejlesszen egy mesterséges intelligencia alapú precíziós hígtrágya kijuttatási technológiát.

Perfect szárzúzók profiknak és kisebb gazdaságoknak

2025. december 4. 16:10

A holland Perfect szárzúzók, mulcsozók, körforgó kaszák, soraljművelő talajmarók és seprők 7 és fél évtizede szolgálják ki a zöldség- és gyümölcstermesztőket, valamint a szántóföldi növénytermesztőket, állattartó telepeket és önkormányzatokat. A kiemelkedő minőségű termékek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Magabiztosan bővül a mezőgazdasági pótkocsik magyarországi piaca

2025. december 4. 07:10

Novemberben 68 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 33 százalékos bővülés 2024 azonos időszakához képest.

Tartósság és jó használhatóság – Briri szerves- és hígtrágya-kijuttató járművek

2025. december 3. 16:10

A német Briri cég mára a szerves- és hígtrágya-kijuttatás vezető specialistája lett. A hannoveri Agritechnica kiállításon 400 nm-es standon állították ki jó néhány gépüket, amelyek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Újgenerációs madárijesztők – madárriasztó drónok a szőlőültetvényekben

2019. április 23. 14:22

A szőlőt dézsmáló madarak távoltartására alkalmazott madárijesztőktől hosszú út vezetett a legújabb technika felhasználásáig. A drónokat 4-5 tagú flottákban használják, olyanok is kaphatók, amelyek ragadozómadár-hangot adnak ki.

Nemzetközi piacra készül a magyar permetező drón

2022. szeptember 22. 11:27

A győri Széchenyi István Egyetem fontos szereplője a drónkutatásnak.

Több száz hektárt teszteltünk a drónókkal, megmutattuk az eredményeket

2019. november 24. 11:21

Közös innovációs konferenciát tartott az Agrárközösség és az MKB Bank Hódmezővásárhelyen. A mezőgazdaság modernizációjának egyik eszköze lehet a drón.  Ezt felismerve az Agrárközösség 2017 óta foglalkozik drónokkal és most elérkezettnek látta az időt az eredmények bemutatására.

Könnyen kezelhető drón, professzionális képességekkel

2023. március 2. 14:24

A precíziós mezőgazdaság legfőbb elveinek megfelelően inputanyagainkat mindig a megfelelő időben és a megfelelő helyre célszerű kijuttatni.