Gépészet

Gazdariport – Újakra cserélték az öreg Deutz-Fahr kombájnt

Agrofórum Online

Magyaratád és Seregélyes után Kápolnásnyékre is elkísértük a Dorker Kft.-t még májusban, ahol az előző helyszínekhez hasonlóan egy Deutz-Fahr kombájn átadásán vehettünk részt a nyári aratási szezon előtt. A Vörösmarty Kft. udvarán szépen felsorakoztak a zöld gépek, hiszen tavaly két traktort és egy betakarítógépet is vásároltak a bajai forgalmazótól. Ezúttal az egyébként is impozáns sor egy újabb 7205TS típusú kombájnnal gyarapodott. A márkaválasztás nem volt túl nehéz a cégnél, hiszen egy szinte már veteránnak számító Deutz-Fahr betakarítógép két évtizeden át bizonyított a Velencei-tó közelében működő vállalatnál.

Két új Deutz-Fahr kombájn egy év leforgása alatt

„A Vörösmarty Kft. a korábbi Vörösmarty Termelőszövetkezet jogutódja. Mintegy 1200 hektáron folytatunk szántóföldi növénytermesztést. Kukoricával, napraforgóval, őszi búzával, őszi árpával, valamint a zöldítéshez kapcsolódva szójával foglalkozunk. A talajadottságaink összességében jók, Kápolnásnyék határában például kiváló földjeink vannak. A Sukoró környéki területeink ugyanakkor nagyon rosszak: kőpados, murvás, agyagos részeken dolgozunk. Pusztaszabolcs környékén közepes minőségűek. A méretük viszont nagyon kedvezőtlen, 70 táblánk van, amiből a legnagyobb 60 hektár, a legkisebb pedig 1,2 hektár” – mutatta be röviden a gazdaságot Kovács Tamás növénytermesztési ágazatvezető az új Deutz-Fahr kombájn szélárnyékában.

20 éve bizonyít a Deutz-Fahr

A kombájn átadásakor az új gép mellett helyet kaptak a tavaly megvásároltak is, hiszen akkor egy szintén 7205TS típusú betakarítógéppel, valamint két 100 LE-s, 5105.4G traktor érkezett a Velencei-tó partjára. Bár a Dorker Kft.-val viszonylag fiatalnak mondható a szakmai kapcsolat, a Deutz-Fahr márka már régóta bizonyítja rátermettségét, hiszen 1999 óta egy Topliner 4065 HTS dolgozott a vállalat földjein.


Kovács Tamás növénytermesztési ágazatvezető

„A régi gép 1999-ben került ide, és közösen használtuk a helyi mezőgazdasági szakiskolával. Az övék volt a kombájn, ők jutottak hozzá, de mi arattunk vele, mi tartottuk karban, amiért cserébe learattuk a tanüzemben megtermelt terményt, valamint jöhettek a diákok is gyakorlatra. Tavalyelőtt aztán megvásároltuk, és az utolsó két évben már sajátunkként használtuk” – tudtuk meg a kápolnásnyéki szakembertől, aki azt is elárulta, hogy mindössze két napja szállították el a régi gépet, így éppen lemaradtunk arról, hogy egy fotón szerepeljen az új kombájn és elődje.

A Topliner egyébként olyan jó állapotban volt, hogy a Dorker Kft. beszámította az új kombájn árába, majd vitték is Szerbiába, ugyanis ott rögtön gazdára talált. „Akkoriban ez volt a Deutz-Fahr zászlóshajója. Rendkívül gazdaságosan lehetett üzemeltetni, és amiért nagyon szerettük, hogy kiváló magtisztaságot és kimagasló teljesítményt nyújtott. Remekül működött, amit az bizonyított, hogy a vetőmag búzánkat még tavaly is azzal takarítottuk be. Nem is akadt gondunk a csávázás előtti tisztítással. Egyetlen hátránya, hogy nem volt szecskázója, a rendre rakott szalmával pedig állattenyésztés híján nem tudtunk mit kezdeni” – avatott be a gépcsere okaiba Kovács Tamás, aki hozzátette, hogy a két új Deutz-Fahr kombájn természetesen már szecskázóval is fel van szerelve, terítik a szármaradványt.


1999 óta ez a Deutz-Fahr Topliner 4065 HTS kombájn dolgozott a vállalat földjein (Fotó: Lempel László)

Rendkívüli magtisztaság, biztonságos üzemeltetés

A két új Deutz-Fahr kombájn egyik nagy előnye a háromdobos rendszer, ami gyomos területen, nedvesebb száron lévő termény betakarításakor is nagy tisztaságot biztosít. „A harmadik dob még egyszer átdolgozza a bekerült anyagot, de a tisztaságot tovább javítja a légáram is, aminek segítségével sokkal kevesebb lesz a szemveszteség. Az új gépek megbízhatósága és tartóssága szerintem kimagasló, amit a tavaly vásárolt kombájn is alátámaszt” – kezdett be az egy éves tapasztalatok elemzésébe az ágazatvezető. A jövőben a gazdaság teljes mértékben az új szerzeményekre fog támaszkodni

Az eddigi tapasztalatok nagyon biztatóak, a tavaly üzembe helyezett Deutz-Fahr kombájnnál ugyanis májusig mindössze egy kisebb elektronikai problémát észleltek, valamint egy alkalommal az ékszíjat kellett kicserélni. A Dorker szakemberei mindkét javítást azonnal elvégezték, így nem kellett sokáig állni a szezonban. „Az ékszíjcseréhez hozzátartozik, hogy egy nagyon gyomos, 5 hektáros szójatáblán történt a meghibásodás, ami szerintem bármelyik más márkával megesett volna, olyan arányú volt a vadkender borítása” – tette hozzá a szakember.


Kombájnátadás a kápolnásnyéki Vörösmarty Kft.-nél

Az első idényben egyébként a szója mellett 200 hektár búzát, 30 hektár napraforgót és 50 ha árpát takarított le a gép. Ez alapján már a második kombájn megvásárlása előtt bebizonyosodott, hogy az új szériák is rendkívül tisztán és gyorsan dolgoznak, ráadásul a fülke is kényelmes, emberbarát, minden kézhez áll – ami a traktorokra is igaz.

Két Deutz-Fahr traktor a zökkenőmentes betakarítás érdekében

Az idei és a tavalyi kombájn mellé 2016-ban két Deutz-Fahr traktor, valamint velük együtt két 13 tonnás, lengyel Pronar pótkocsi is érkezett Kápolnásnyékre, hogy a betakarítás zökkenőmentes legyen. „Örökös probléma volt az aratáskor, hogy nem elég hatékony a behordás. Van egy szintén új, nagy teljesítményű szárítónk, amit ki kell szolgálni, és tudtuk, hogy hamarosan két új kombájn fogja végezni a betakarítást, így le kellett cserélnünk a régi MTZ-ket modernebb, nagyobb teljesítményű erőgépekre. Nem volt kérdés, hogy ebben is a Deutz-Fahrt választjuk. Két közepes kategóriájú, nagyjából 100 LE-s traktort vettünk, két Pronar pótkocsival. Őszintén mondhatom, hogy nagyon meg vagyunk elégedve velük. Egyedül az ősz végi kukorica betakarításnál volt annyi problémánk, hogy a nedves, laza talajon már kevésnek bizonyult a teljesítményük, de ez nem a gép hibája, hiszen ha 10-15 LE-vel erősebbek lettek volna, akkor a tengelyig érő sárból is kihúzták volna a megtöltött pótkocsit. Egyébként nagyon fürgék, sok mindenre használhatóak, 40 km/h utazósebességre is képesek, és természetesen a mai kornak megfelelő környezetbarát, kiváló fogyasztású motorral rendelkeznek. Emellett pedig nagyon kényelmes traktorokról van szó, ami nem mellékes szempont” – zárta beszélgetésünket Kovács Tamás növénytermesztési ágazatvezető.


A 2016-ban vásárolt Deutz-Fahr 5105.4G traktorok és a Pronar pótkocsik

„Öt éven belül megduplázzuk a gyártási kapacitásunkat”

A magyaratádi és a seregélyesi kombájnátadáshoz hasonlóan itt is jelen volt a horvátországi, zupanjai gyár képviselője, Rajan Pranjic régióvezető, akit ezúttal a Deutz-Fahr kombájngyár kapacitásfejlesztéséről kérdeztem.

„Ahogy ezt a traktornál is megfigyelhetjük, úgy a Deutz-Fahr kombájnok esetében is folyamatos a fejlesztés. Ez pedig nemcsak az új típusokat érinti, hiszen a gépek mellett a gyártási technológia színvonala is emelkedik. Folyamatosan fejlesztjük a gyártási kapacitást, haladunk a korral, a legmodernebb eljárásokat vezetjük be Zupanjában is. Horvátországban jelenleg 500 darab kombájn készül évente, amit a következő öt évben lépésről lépésre meg szeretnénk duplázni. A piaci előrejelzéseink azt mutatják, hogy az így előállított 1000 darab kombájnt értékesíteni tudjuk majd, főleg a sikeres németországi és franciaországi jelenlétnek köszönhetően. Természetesen nagyon fontos számunkra a magyar piac is, ezért is vagyok jelen a kombájnok átadásánál. Lényeges, hogy kommunikáljunk a partnereinkkel, megismerjük az igényeiket, tapasztalatikat. Két éve a Deutz-Fahr gyár tulajdonosa is személyesen látogatott meg több magyar gazdaságot, hogy információkat szerezzen, amiket aztán a fejlesztések során figyelembe lehet venni. A legfontosabb az, hogy legyen visszacsatolás. A Deutz-Fahr esetében egy rendkívül nagy cégről van szó, ám ettől függetlenül családias a légkör. Ha valaki vásárol tőlünk egy gépet, akkor azzal be is került az egyre bővülő Deutz-Fahr családba. Ez pedig nagyon fontos a számunkra.”

(Gribek Dániel – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kubota 7173 – Erő, teljesítmény, sokoldalúság és megbízhatóság egy traktorban

2024. szeptember 23. 16:10

Válasszon olyan traktort, amely kemény munkát végezhet kiváló teljesítmény mellett, folyamatos terhelés alatt.

A kompakt univerzális szállítókocsi: KRONE GX 360 PLUS

2024. szeptember 22. 14:10

A Krone a GX 360 PLUS, 36 köbméteres univerzális szállítókocsival ideális megoldást kínál a kis- és középméretű gazdaságok számára.

John Deere 8R/RT/RX új nyomatékváltó-opcióval: az egyedi EVT/eAutoPowr

2024. szeptember 16. 15:10

Az EVT nyomatékváltó fokozatmentes kategóriájú, ami az 50 m/h – 50 km/h sebességtartományban bármekkora haladási sebesség kiválasztását lehetővé teszi.

Fliegl KDS 140 láncos mélyágyas egytengelyes trágyaszóró nagy lábakon

2024. szeptember 12. 14:10

Tipikusan a depóból szórás eszköze, amikor a holtidőben előre kideponáljuk a kiszórandó szervestrágyát, és onnan gyorsan juttatjuk ki a táblára a megfelelő időpontban.

Giugiaro design és német minőség, kell ennél több?

2018. október 2. 10:36

Nem árulok el nagy titkot azzal, ha kijelentem, a mezőgazdasági technológiák fejlődése már régóta túlmutat a személyautókon.

Magyar gazdálkodókkal jártuk be Európa legmodernebb traktorgyárát

2018. július 9. 11:13

A 90 millió euróból felépített, 345 000 négyzetméteres Deutz-Fahr Land 150 000 négyzetméteres üzemében 16 típusból naponta 40 traktor készül el.

Gépészet Képgaléria Videó

Megvan a pótkocsi nyertese - véget ért az előfizetői nyereményjáték

2019. november 20. 08:16

November 18-án, közjegyző előtt sorsoltuk ki az Agrofórum előfizetői nyereményjáték nyerteseit.