Gépészet

Gépújdonságok az olajnövények termesztési technológiáiban – Vetéstechnika

Agrofórum Online

Cikkünk azokat az új vetőgépeketgyűjötte csokorba, amelyekkel jobb munkaminőséggel, kisebb veszteségek mellett, optimális technológiai időkön belül, hatékonyabban lehet a munkát elvégezni.

VETÉSTECHNIKA

 

 

Újdonságok a vetéstechnikában

Forradalmi újdonságokat jelentenek a napraforgó, szója és a repce vetésében az elektromos meghajtású szemenként vetőgépek, amelyekkel gyorsabban és pontosabban lehet vetni és többféle – szóló, hagyományos ikersoros, közölt tőtávolságú ikersoros vetés, mátrixba történő vetés stb. – vetési szisztémák valósíthatók meg. Ezek a növények számára kísérletekkel igazolhatóan jobb tenyészterületi eloszlást, kedvezőbb növekedési feltételeket teremtenek, és nagyobb hozamokat eredményeznek. A vetőelemek egyedi elektromos meghajtása leegyszerűsíti a sortáv beállításokat és a tőtáv állításokat, ill. az automatikus sorelzárásokat is. Lehetővé válik a tőtávolságnak a változó talajerő szerinti táblán belüli változtatása menetközben is (digitalizált tápanyag-ellátottsági térképek szerint). Ezekkel pedig vetőmagot és kombinációban starter-műtrágyát (ill. talajfertőtlenítő szereket) lehet megtakarítani.

Napjainkban a vetőgépgyártók többségének kínálatában már megtalálhatók az elektromos meghajtású, szemenként vető gépek (Amazone, Gaspardo, HORSCH, John Deere, Lemken, Kverneland, Mascar, MatterMacc, Monosem, Foggia, Valkira, Väderstad stb.). Ezeknél a sortávolság rendszerint széles tartományban – 37,5 és 80 cm között fokozatmentesen állítható, a vetőelemeknek a gerendelyen történő eltolásával. A tőtávolság pedig a megfelelő vetőmagmérethez igazodó furatméretű és furatszámú tárcsák alkalmazásával, ill. a vetőtárcsák fordulatszámának szabályozásával a növények igényeinek megfelelően nagyon széles tartományban változtatható. Az elektromos meghajtású elsősorban keskeny (40/45/50 cm) sortávolságú szemenként vető gépek mechanikus vetőszerkezettel is készülnek (Kverneland Monopill, Vicon Unicorn), míg az univerzális szemenként vetőgépek többsége pneumatikus rendszerű. A kettő között jelentősek a munkasebességbeli különbségek. A mechanikus vetőszerkezetek vetési pontossága max. 8-10 km/h munkasebességig kielégítő. A talajkerék hajtású pneumatikus rendszerű gépek általában 12 km/h-ig, míg az elektromos meghajtású pneumatikus gépek 15-16 km/h-ig megfelelnek az elvárásoknak.

A vetéstechnikában megfigyelhető másik fő tendencia, hogy általánossá vált a vetéssel egy menetben a starter-műtrágyák kihelyezése. A műtrágya feltöltések gyakoriságának csökkentésére korábban a vetőgépen elhelyezett műtrágyatartályok helyett a traktor elejére függesztett nagyobb (1,5-2,8 m3) térfogatú tartályokat használnak, amelyek hasznos terhelésükkel javítják a traktor mellső pótsúlyozását és műtrágyával történő feltöltésük is egyszerűbbé válik. A másik megoldás a nagy (2,8-8,0 m3) befogadó képességű, vontatott műtrágyakocsik alkalmazása, amely a vetőgépet is hordozza. Az elektromos meghajtású szemenként vetőgépek további újdonságokat hoztak a vetési technológiákban is. Ilyen az ikersoros vetés soronként eltolt fél- (közölt) tőtávolsággal (deltában) történő vetés. Erre alkalmas kéttárcsás elektromos meghajtású vetőszerkezettel dolgozik a Lemken Azurit Delta Row vetőgépe, amelynél az ikersorok közötti sortávolság 12,5 cm, a sortávolság pedig 50 és 75 cm között változtatható. Több elektromos meghajtású vetőgéppel lehet mátrixba, négyzetbe, vagy rombuszba vetni, amely szintén a jobb tenyészterületi eloszlást eredményez a növények számára.

Ilyen vetési szisztéma a legtöbb elektromos meghajtású vetőgéppel megvalósítható (Amazone EDX 6000/9000; Kverneland Optima és Kverneland Monopill e-drive II, Vicon Unicorn Synchro-drive II; Monosem Meca V4E; John Deere 1725 NT; Gaspardo Julia Isotronic 24 Ferti; MaterMacc MS 8130; Sfoggia Elektra/Vento Smart; Hors Maestro cc/SW; Väderstad Tempo L és V).
Nem elektromos meghajtású, de a nagyteljesítményű kategóriába sorolható két Kuhn gyártmányú szemenként vetőgépet is bemutatunk, amelyekkel naponta akár 100 ha területen is elvégezhető a vetés.

Részletesebben a vetőgépekről

Amazone EDX 6000 TC/9000 TC központi magtartályos elektromos meghajtású vetőgépek

Központi magtartályos és központi magadagolású vetőgépek 8-soros 6 m max. munkaszélességű és 12-soros 9 m max. munkaszélességű, vontatott műtrágyakocsival (TC) kapcsolt kivitelben kaphatók a piacon. Az EDX 6000 TC 37,5/45/50/55/70/75 és 80 cm-es sortávolságra, a 9000 TC modell pedig 45/50/55/70/75 és 80 cm sortávolságra állítható be. Az előző max. 16, ez utóbbi pedig max. 20 vetőelemmel szerelhető fel. Egyaránt alkalmasak repce, szója és napraforgó vetésére is. A műtrágyakocsi tartályának befogadó képessége, az EDX 6000 TC modellnél 3000 liter, a vetőgép központi magtartályáé pedig 600 liter, a 9000 TC modell műtrágyatartálya 5000 literes, a vetőmagtartályoké pedig 2×400 liter.


1. kép: Amazone EDX 6000 TC központi magtartályos elektromos meghajtású vetőgép

A vetőgépek aktív Xpress túlnyomásos magadagoló rendszerrel dolgoznak, amely soronként, pontosan, nagy sebességgel juttatja ki a magot a csoroszlyák által nyitott magbarázdába, akár 15 km/h munkasebesség esetén is. A cserélhető központi magadagoló dobok furatméretei és furatszáma a különböző vetőmagok tulajdonságaihoz igazodnak. A vetőgépek egy-egy feltöltéssel 20-25 ha területen képesek elvégezni a vetést. A vetőgépek maximális vetési mélysége 10 cm.


2. kép: Amazone EDX 9000 TC központi magtartályos elektromos meghajtású vetőgép

A csoroszlyaterhelések egyenként mechanikusan, vagy központilag hidraulikusan állíthatók be max. 200 kg-os értékre, ez utóbbi és a vetőgép legtöbb beállítása az Amatron 3 terminálon keresztül távműködtetéssel végezhető és ellenőrizhető. Így központilag vezérelhetők a művelőnyomok kialakításához szükséges, vagy a felülvetést elkerülendő sorelzárások is. Az EDX 6000 TC idényteljesítménye 600-800 ha közötti a 9000 TC modellé pedig akár az 1000 ha-t is elérheti. A 8 soros 6 m munkaszélességű kialakítások a vetőgépre rögzített (2C), ill. a traktor elejére függesztett front műtrágyatartályos (2FC) kivitelben is elérhetők.

Grimme Matrix 1200/1800 vetőgép

A 12 és 18-sorosváltozatban elérhető mechanikus magadagolású elektromos maghajtású vetőgépek 45, 48 és 50 cm-es sortávolsággal képesek dolgozni és a szomszédos sorokban, háromszögben (Delta-Saat) mindig fél tőtávolsággal eltolva kivetni a magokat. A vetőtárcsák pozícionálását ezeknél a gépeknél is szenzorok vezérlik a vetőszerkezetet egyenként meghajtó elektromotorok szinkronizálásával. A szenzorok és a motorok működését CCI 100 ISOBUS-terminál hangolja össze, amelyen keresztül az egyes beállítások is elvégezhetők, ill. ellenőrizhetők.


3. kép: Grimme Matrix 1200 vetőgép

A Grimménél is fejlesztés alatt ál a Mátrix vetőgépekhez a szinkronizáció fejlettebb, RTK GPS által vezérelt változata, amelyre a közeljövőben szintén lehet számítani. A Grimme Mátrix vetőgépek összecsukható gerendelyére felfűzve helyezkednek el az elektromos meghajtású, mechanikus magadagolású vetőelemek. Ezek rugós terhelésű paralelogramma felfüggesztéssel rendelkeznek és 90 kg a csoroszlyaterhelésük, de direkt és mulcsba vető kivitelben 190 kg-os csoroszlyanyomással is készülnek. Ennek megfelelően normál vagy mulcsba vető csoroszlya tartozik hozzájuk.


4. kép: Grimme Matrix 1800 vetőgép

A vetőtárcsák peremcellás kialakításúak és az egyes szemenkénti vetést lesodró ujjak biztosítják. A kivetett magot magnyomó kerék rögzíti a talajba, majd ujjas magtakaró kerekek takarják be. A vetési mélység a Farmflex mélységhatároló kerekeken keresztül szabályozható. A vető kocsik magtartályainak térfogata 10 liter.


5. kép: A tenyészterület változása ikersoros delta vetés esetén

HORSCH Maestro elektromos meghajtású szemenként vető gépek

A HORSCH Maestro vetőgépek keskeny (40/45 cm) sortávolságú, ill. a széles (70/75/80 cm) sortávolságú kultúrák szemenkénti vetésére alkalmasak 8/12/18/24 soros változatban. Különlegességük a speciális vetőszerkezetük, amely a más pneumatikus vetőgépeknél megszokott furatos vetőtárcsák helyett kisebb átmérőjű fűrészfogas tárcsákkal és speciális ívelt fogazott maglesodróból épül fel, amely akár 30 mag/sec adagolási sebességnél is megbízhatóan dolgozik. Ez a gyakorlatban 15 km/h munkasebességeknek felel meg. A Maestro kétféle CC és SW felépítésben áll rendelkezésre. Mindkét változat vetőkocsira függesztett változatban érhető el.


6. kép: Maistro 8.75 CC szemenkénti vetőgép

A Maestro CC vetőelemei 70 literes egyedi magtartályokkal rendelkeznek és a starter-műtrágya pedig a vető kocsi 2800 literes műtrágya tartályából elosztókúpok közbeiktatásával jut el a vetőgép műtrágyacsoroszlyájához. A CC modell 45/50/70/75 és 80 cm sortávolsággal 8- és 12-soros kivitelben áll rendelkezésre a 100-120 LE-s traktorokhoz. A Maestro SW modell vetőelemei nem rendelkeznek vetőmagtartállyal, hanem azok a vetőmagot a vetőkocsi 9000 literes tartályának 2000 literes szekcionált magtartályából kapják pneumatikus úton.

A vetőkocsi másik tartályszekciójában pedig, 7000 liter starter-műtrágya tölthető, amely szintén fluid állapotban jut el a vetőgép műtrágyacsoroszlyáihoz. A HORSCH SW 12/18- és 24-soros változatban 70 és 75 cm sortávolsággal érhető el. Vontatásukhoz 180-280 LE motorteljesítményű traktorok szükségesek. Valamennyi vetőmag- és műtrágy-adagoló berendezés és vetőelem elektromos működtetésű, ezáltal széles tőszámtartományban szabályozható. A vető- és a műtrágyacsoroszlyák 125 és 300 kg/db között terhelhetők, amely a legtöbb talajtípus és talajállapot esetén, ill. mulcsba vetésre is alkalmassá teszi a Maestro vetőgépeket. A területteljesítményük a munkaszélességüktől függően 4 és 14 ha/h között alakul.

Elektromos meghajtású JD 1725 NT szemenként vető gép

A John Deere újfejlesztésű pneumatikus szemenként vetőgépe kúpos-tárcsás vetőszerkezetét soronként, külön-külön vezérelhető elektromotorok működtetik. A sebességarányos kijuttatást radaros sebességmérő garantálja. A vetőgép 16 km/h sebességig nagy pontossággal vet, tartja a tőtávolságot, a magkihagyás és kettős vetések aránya elhanyagolható. A kúpos tárcsás vetőszerkezet által kiadagolt magot kazettában futó, speciális kefés szalagok szállítják a csoroszlyákhoz, ezzel is garantálva a beállított tőtávolság pontos betartását. A vetőkocsik terhelése állítható légrugókon keresztül történik.


7. kép: Elektromos meghajtású JD 1725 NT szemenkénti vetőgép

A magbarázdát nagyátmérőjű vetőcsoroszlyák nyitják és V-formájú tömörítő kerekek zárják le. A vetőgéphez pneumatikus sortrágyázó és opciósan talajfertőtlenítő-granulátum szóró is rendelhető. A vetőgép napraforgó és szója vetésében kétszer akkora teljesítményre képes, a hagyományos mechanikus hajtású vetőgépekhez képest. A vetőgép 76,2 cm sortávolsággal 8- és 12-soros változatban készül. Területteljesítménye 8-12 ha/h körül alakul.

Kverneland Monopill e-drive és Optima V e-drive elektromos meghajtású vetőgépek

A Kvernland Monopill e-drive elektromos meghajtású gépek 6/12/18/24-soros változatban, 40/45/50 és 55 cm sortávolsággal merev és hidraulikusan felhajtható gerendelyekkel készülnek. Valamennyi gépre (opcióban) műtrágya- és mikro-granulátum-kijuttató adapterek is felszerelhetők. Az elektromos motorokkal meghajtott vetőszerkezetek igen jó munkaminőségi mutatókkal rendelkeznek.


8. kép: Kverneland Monopill e-drive elektromos meghajtású vetőgép

Műszaki tartalmukat – a gördülésmentes „0” sebességű maglehelyezés mellett – a menet közbeni tőtávolság-átállítás (tőszámváltoztatás), vagy egyes vetősorok elzárása (opto-elektronikus vetésellenőrzés, művelőút vezérlő automatika stb.) tovább növeli. A vetés valamennyi paramétere a traktor vezetőfülkéjéből irányítható és ellenőrizhető, az ehhez szükséges készülékek és berendezések (Level 1./Level 2. GeoSeed rendszerek, ISOBUS-kompatibilis IsoMach Tellus terminálok stb.) opcióban rendelkezésre állnak. Ezek közül a Level 1. rendszer nem igényel RTK GPS kapcsolatot, ISOBUS-on keresztül működtethető. A Level 2. Geo Speed rendszere RTK GPS-szel üzemeltethető.


9. kép: Kverneland Optima V e-drive elektromos meghajtású szemenkénti vetőgép

A vetőgépek a hagyományos módon előkészített talajokon, vagy kiegészítő felszereltségükkel mulcsbavetésre is alkalmazhatók. A Kverneland Optima V e-drive vetőgépe többféle 45/50/70/75/76,2/80 cm sortávolsággal 6/8- és 12-soros változatban, pneumatikus magadagolással készül. Különlegessége, hogy a különböző sortávolságra történő átállítás a teleszkópos gerendelye segítségével egyszerűen és könnyen végezhető. A gép a keskeny sortávolságú (repce, szója) és a széles sortávolságú (napraforgó) kultúrák vetésére egyaránt használható. A géppel háromszögbe (DeltaRow) és négyzetbe vetés egyaránt megvalósítható a Level 1. és Level 2. vezérlések segítségével hasonlóan, mint a Monopill e-drive vetőgépeknél. Az Optima V e-drive vetőgép sorműtrágyázóval és mikro-granulátum szárral is rendelkezik.

Vicon Unicorn/Multicorn DPII Synshro-drive II elektromos meghajtású szemenként vető gépek

Hasonlóan az Accord bázison fejlesztett keskeny sortávú Monopill e-drive és a széles sortávú Optima V e-drive vetőgépekhez, a jól hangzó Unicorn és Multicorn vetőgépek a RAU vetőgépek bázisán kerültek továbbfejlesztésre. Az Unicorn 6/12/18- és 24-soros változatban 40/45/50/55 cm sortávolsággal, elektromos meghajtással és mechanikus magadagolással készül.


10. kép:Vicon Unicorn szemenkénti vetőgép

A Multicorn hasonlóan az Kverneland Optima családhoz 6/8- és 12-soros kivitelben 45-75 cm közötti sortávolság beállítási lehetőségekkel rendelkezik. Az elektromos meghajtásaikon keresztüli (közölt tőosztással történő) háromszögbe, ill. négyszögbe vetésvezérlését is az Accord vetőgépektől kölcsönözték.

Lemken Azurit 9 DeltaRow ikersoros elektromos meghajtású vetőgép

Az Azurit vetőgép központi magtartályos nyomólevegővel dolgozó, ikertárcsás, elektromos meghajtású vetőgép, amely többféle vetőmag univerzális Delta Row vetésére alkalmas gép. A vetőgép ikersoros rendszerében a két eltolt sor egymástól 12,5 cm-re helyezkedik el. Ez az elrendezés 70%-kal nagyobb tenyészterületet biztosít az egyes növények növekedéséhez, továbbá jobb hozzáférést tesz lehetővé a talajban lévő vízhez és tápanyagokhoz is. A vetés során a két sávtisztító kereket követő műtrágyacsoroszlya a két ikersor közé helyezi le a műtrágyát, majd ezt követően egy trapéz tömörítőhenger lezárja azt, egyben előtömöríti a vetősávot.


11. kép: Lemken Azurit 9 DeltaRow elektromos meghajtású vetőgép

A szemenkénti adagolást két szinkronizált, egymáshoz képest fél tőtávnyi távolságra eltolt furatos tárcsa végzi felváltva. A furatos tárcsák csak minden második mag adagolását végzik, ezért az átmérőjük és így a kerületi sebességük is kisebb. Ezzel a mag adagolására hosszabb idő áll rendelkezésre, jelentősen javul a hosszirányú tőtáv eloszlás, a duplázás lehetősége minimálisra csökken, és a maglehelyezés pontossága még nagy munkasebesség (13-15 km/h) esetén is kimagasló. A vetőmagot két darab kettős tárcsás csoroszlya helyezi az előtömörített magárkokba, ezt követően az ikersorokat egy V-alakú nyomókerék zárja le. Az Azurit kukorica, szójabab, napraforgó, valamint repce nagy pontossággal és hatékonysággal történő vetését teszi lehetővé, akár 15 km/h munkasebesség esetén is. Ráépített, vagy frontfüggesztésű műtrágyatartállyal is megvásárolható, valamint mikrogranulátum-szóró is rendelkezésre áll a géphez.

Maschio-Gaspardo Julia Isotronic 24 Ferti elektromos meghajtású műtrágyakocsira függesztett szemenként vető gép

A 16/18- és 24-soros változatban készülő 12-18 m munkaszélességű 70 és 75 cm sortávolságra beállítható vetőgép széles sortávú (pl. napraforgó) kultúrák nagy teljesítményű vetésére használható. Vontatható műtrágyakocsi tartálya 7500 literes, amely két elektromos meghajtású és széles tartományban (25-350 kg/ha) szabályozható adagolóberendezéssel rendelkezik, és amelyek két elosztókúp közbeiktatásával 12-12 vetőelemhez juttatják el a starter-műtrágyát.


12. kép: Machio-Gaspardo Julia Isotronie 24 elektromos meghajtású szemenkénti vetőgép

A vetőelemek magtartályának befogadóképessége 55 liter, a pneumatikus vetőszerkezeteket külön-külön egy-egy vezérelhető elektromotor működteti. A csoroszlyakocsik felszereltsége és terhelhetősége (200 kg/db) alkalmassá teszi a vetőgépet mulcsbavetésre is. A vetőgéppel akár 15 km/h sebességgel is lehet dolgozni.

Monosem Meca V4E elektromos meghajtású univerzális szemenként vető gép

A John Deere-hez tartozó francia Monosem a pneumatikus magadagolású vetőgépek egyik legnagyobb gyártója Európában. A legújabb fejlesztésű Meca V 4E típusú elektromos meghajtású vetőelemekkel felszerelt gép 8/12/16- és 18-soros változatban készül (37,5) 45/50/55/60/70 és 75 cm sortávolsággal. A gép minden egyes vetőszerkezetének a tengelyét egy-egy villanymotor, bordás ékszíjak közvetítésével hajtja meg. A kis áramfelvételű elektromos motorok táplálását az üzemeltető erőgép elektromos rendszerén keresztül oldották meg, ezért az erőgépen vagy a vetőgépen külön generátor alkalmazása nem szükséges.


13. kép: Monosem Meca V4E elektromos meghajtású szemenkénti vetőgép

A korszerű elektromotoros meghajtó és elektronikai vezérlőrendszer révén a vetés valamennyi lényeges eleme és funkciója (az elméleti magtávolság, az egyes vetősorok elzárása, sorszakaszolás stb.) az erőgépből a CS 8000 Touch terminálon keresztül beállítható, ellenőrizhető, ill. üzemelés közben is megváltoztatható. Meca V4 E a vetőgépek rászerelt, vagy frontfüggesztésű műtrágyatartályokkal, valamint műtrágya- és mikrogranulátum-kijuttató adapterekkel is felszerelhetők, ill. műtrágyakocsis (Aulari) kapcsolatban is elérhetők. A Monosem kínál ISOBUS-szal vezérelt hidromotoros meghajtású (NX 2-Seed-Drive), radarszenzoros precíziós szemenként vetőgépet is, amely hasonló előnyökkel rendelkezik, mint az e-drive megoldások.

Väderstad Tempo V szemenként vetőgép

Az elektromos meghajtású Tempo szemenként vetőgépek új fejlesztésű tagja. Sajátossága, hogy a traktorok hátsó függesztőszerkezetéhez csatlakoztatható hidraulikusan összecsukható vázszerkezetű, függesztett vetőgép, a szintén új fejlesztésű a traktorok mellső függesztő szerkezetéhez csatlakoztatható 2200 (vagy növelt 2700) literes pneumatikus adagolású sorműtrágyázóval kombinációban alkalmazható. A sorműtrágyázónál 2 db Femix III adagoló végzi a műtrágya pontos kijuttatását. A sorműtrágyázó külön elektronikus Control Station vezérlő berendezéssel rendelkezik.


14. kép: Väderstad Tempo V szemenkénti vetőgép

A Tempo V vetőgép 8-soros változatban 70/75/76,2 cm-es sortávval, 12-soros változatban 45 és 50 cm-es sortávval üzemeltethető. A 12-soros változat egyszerűen átszerelhető 8-sorossá (széles sortávúra). A Tempo V vetőegységei mindazon előnyöket kínálják, mint a Tempo többi típusváltozatai (F/R/T), nagy munkasebesség és területteljesítmény, ill. pontos vetés.

Väderstad Tempo L szemenként vető gép

A legújabb fejlesztésű, ebben az évben piacra kerülő Tempo vetőgépek zászlóshajójának tekinthető L modell, 12- és 16-soros változatban 70/75/76,2 és 80 cm sortávolsággal műtrágyakocsival kombinált függesztett kialakításban készül. A traktorral vontatott 5000 literes magtartállyal rendelkező, nagyméretű keréken gördülő műtrágyakocsira függesztett vetőgép szállításhoz hidraulikusan a műtrágyatartály fölé csukható. A műtrágya adagolását Fenix III elektronikus meghajtású és vezérlésű adagolószerkezet végzi, amely 0 és 350 kg/ha közötti dózisra szabályozható be.


15. kép: Väderstad Tempo L szemenkénti vetőgép

A Tempo L magtartályai a többi típustól eltérően 70 liter helyett nagyobbak 100 liter befogadó képességűek, a mikrogranulátum-tartályai pedig 30 literesek. Ugyancsak újdonság a vetőgépen a hidraulikus szárny- és vetőelem terhelés, amellyel a vetőelemekre akár 150 kg terhelés is átvihető, és amely mulcsbavetéskor különösen előnyös. A Tempo vetőgépek vezérlése a Väderstad által kifejlesztett E-Control alkalmazáson keresztül vezeték nélkül valósítható meg, a traktorok terminálja, vagy WIFI és iPad számítógép segítségével.

Sfoggia Elektra elektromos meghajtású szemenként vető gépek

Az elektromos meghajtású pneumatikus vetőszerkezettel rendelkező vetőgépcsalád merevvázas, teleszkóposan összetolható, ill. hidraulikusan összecsukható gerendellyel is készül. Széles 70/78/80 cm sortávolsággal 6/8- és 12-soros változatban 4,2/5,5 és 8,5 méteres gerendelyekkel. A vetőelemenként elhelyezett egyedi magtartályok térfogata 50 liter, a starter-műtrágyatartályaik pedig 440/800 és 1000 liter befogadó képességűek. A gépekre granulátumszóró is felszerelhető. A 15 km/h max. sebességű vetésre is alkalmas, széles sortávú változat teljes egészében a traktorban elhelyezett terminálról vezérelhető.


16. kép: Sfoggia Elektra elektromos meghajtású szemenként vető gép

A keskeny sortávolságú Elektra 45 és 50 cm sortávolsággal 6/8/12/18- és 24-soros változatban 2,8 és 12,0 m közötti gerendellyel készül. A 24-soros változatok kivételével a többi modellhez starterműtrágya-kijuttató tartály és adagoló berendezés, valamint mikrogranulátum-szóró is választható. Teljesen elektronikusan vezérelhető a géphez tartozó terminálról, amely ISOBUS és GPS kompatibilis. A Sfoggia Elektra vetőgépek napraforgó-, szója- és repcevetésre is használhatók. A Foggia az Elektra vetőgépet Venta Smart néven a műtrágyakocsival összekapcsolt változatban is gyártja 12 soros változatban. A kapcsolt gép műtrágyatartályába 2800 liter műtrágya tölthető.

Kuhn Maxima 2 TRX vontatott műtrágyakocsival kapcsolt pneumatikus szemenként vető gép

A Kuhn Maxima 2 TRX 12 m munkaszélességű, 70/75/80 cm sortávolságra beállítható 16- vagy 18-soros pneumatikus szemenként vető gép, amely szállításhoz 3,5 méterre összecsukható. Műtrágyakocsijának tartályába 4300 liter starter-műtrágya tölthető. A vetőgép vetőelemeinek magtartálya 52 liter befogadóképességű. A vetőgép nagyátmérőjű, sok furatú vetőtárcsával dolgozik, amelynek a fordulatszáma nagyobb (10-12 km/h) vetési sebességnél is viszonylag alacsony, ezáltal a gép pontosan vet.


17. kép: Kuhn Maxima 2 TRX vontatott műtrágyakocsival kapcsolt pneumatikus szemenként vetőgép

Kevésbé érzékeny a vetőmagok méretére és alakjára. A 120 kg-mal terhelhető vetőelemek nyugodt járásúak és tartják a beállított munkamélységet. A gép ISOBUS rendszerben a traktorról távvezérelhető és GPS vezérelte sorelzárásos szakaszolóval is rendelkezik. A vetőgép üzemeltetéséhez min. 150 LE motorteljesítményű traktorok szükségesek. A Kuhn Maxima család több tagból áll, amelyek között keskeny (45-50 cm) sortávra beállítható 8-12-soros modellek is megtalálhatók (pl. Maxima 2M és 2R).

Kuhn Planter 3TRS vontatott univerzális szemenként vető gép

A 12 m munkaszélességű 45 és 80 cm között többféle sortávolságra beállítható 16- vagy 24-soros változatban elérhető nagyteljesítményű Kuhn Planter 3TRS vetőgép mindhárom olajnövény vetésére használható. Szállításhoz 3,5 méterre hidraulikusan összecsukható. Vetőelemei robusztus kialakításúak, nyugodt járásúak, pontosan vetnek, és jól tartják a vetési mélységet.


18. kép: Kuhn Planter 3TRS vontatott univerzális szemenkénti vetőgép

A magok ejtési magassága kisebb, mint a Maxima vetőelemeinél. A vetőgép nagy (10-12 km/h) sebességű vetésre képes, amely ISOBUS kapcsolatban a traktorban elhelyezett terminálról vezérelhető és a vetőelemek működése GPS rendszerben szakaszolható. Vontatáshoz min. 120 LE-s traktorok szükségesek.

Dr. Hajdú József
Országos Bioenergetikai Kompetencia Központ, Gödöllő

(Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Nagy tömeghez extratartós gumiabroncsot

2024. december 16. 16:10

Legelőször az Alliance VF750/50R26, VF650/65R38 és VF620/70R46 méretek lesznek azonnali hatállyal elérhetők.

Terepre tervezve: újdonság érkezett a John Deere-től

2024. december 12. 16:10

Számos feladat végrehajtása hatékonyabbá válik az új Gator XUV 875M géppel, amely mostantól nagyobb rakodókapacitást, több kényelmet kínál.

Jön az AGROmashEXPO 2025!

2024. december 12. 12:40

2025-ben ismét megnyitja kapuit hazánk legjelentősebb mezőgazdasági eseménye, a 43. AGROmashEXPO kiállítás és vásár.

Megújult szervizháttér az AGRI CS Magyarországnál

2024. december 11. 10:40

A Case IH kizárólagos magyar márkakereskedőjeként az AGRI CS Magyarország Kft. számos jelentős átalakulással fut neki 2025-nek.

Klasszikus John Deere 6R 215 traktor – de miért piros?

2023. november 11. 13:10

Az élénkpiros traktor nem valamilyen feltűnősködés eredménye, hanem a tűzoltóknak készült. Egyebek mellett lehetővé teszi, hogy a gép kezelője az ülést akár 6 másodperc alatt átfordítva az addigi menetiránnyal szemben is probléma nélkül vezesse a járművet. Ezenkívül sok hasznos kiegészítővel is felszerelték.

Újabb telephelyet nyitott a KITE Szerbiában

2019. május 9. 12:30

A KITE Zrt. hosszú távon öt bázis létesítését tervezi Szerbiában, mely biztosítja majd a vállalat komplex tevékenységének megismertetését a szerbiai termelőkkel. Az újvidéki után a következő lépés a legújabb telephely megnyitása Topolyán.

Felülteljesítette az elemzői várakozásokat a Deere & Co

2020. február 25. 08:34

A 40 és 100 lóerő közötti teljesítményű, kétkerék-meghajtású traktorok piaca 3 százalékkal csökkent, azonban a Deere növekedni tudott.

John Deere 6R sorozatú traktorok – Univerzális alkalmazhatóság prémium szinten

2023. március 6. 10:35

A németországi Manheimben készülő 6R sorozatú traktorok fejlődésének története több mint 30 évvel ezelőttre, 1992-ig nyúlik vissza.