Gépészet

Lépéstartás a gépfejlesztéssel – Gumiabroncs körkép 2018 (2. rész)

Agrofórum Online

Az amerikai Harvey S. Firestone 85 évvel ezelőtt készítette el az első traktor gumiabroncsot, amelynek fejlődése nagy utat járt be napjainkig. A mezőgazdasági gumiabroncsok innovációja folyamatos, ugyanis a gumiabroncs gyártóknak a gépfejlesztések ütemében kell a növekvő méreteknek, a nagyobb teljesítményeknek, a szigorú agrotechnikai követelményeknek és a közúti biztonságnak, nem utolsó sorban pedig az üzemeltetői igényeknek megfelelő újdonságokkal megjelenniük.

A két részből álló cikksorozatunk 1. részében egy általános ismertető után a Michelin, a Bridgestone, a Trelleborg és az Apollo Vredestein által gyártott legújabb gumiabroncsokat mutattuk be. Most folytatjuk a kitekintést a többi jelentős szereplő termékeinek bemutatásával.

A Goodyear Európában elsőként Angliában mutatta be idén saját LSW (Low Sidewall) technológiájával gyártott Optitrac tipusú, 1400/30 R46 méretű óriás gumiabroncsát. A szokatlanul alacsony oldalfal magasságú gumiabroncs maximális terhelhetősége 14,2 tonna. Ezekhez az abroncsokhoz azonban különleges méretű keréktárcsák szükségesek.

Goodyear Optitrac

A nagy hagyományokkal rendelkező Continental két új márkával tért vissza a piacra. A TractorMaster65 prémium sorozat mellett újdonság a kombájnokra, járvaszecskázókra tervezett CombineMaster modell, amelyből a 800/65 R32 méret kapható már.

Az innovációs kihívásokra a BKT a magasabb teljesítménykategóriába tartozó traktorokhoz kifejlesztett Agrimax V-Flecto tipussal reagált, amelyek VF 600/60 R28 vagy R30 NRO (Narrow Rim Option) és 710/60 R42 NRO méretpárosítással készülnek. Kapaszkodó bordáik újszerűen kialakított szögelrendezése következtében szilárd burkolatú úton ezeknél csekély a vibráció és alacsonyabb a zajkeltő hatás. A szintén új, FL 637 tipusjelű flotációs gumiabroncsukat a hosszabb élettartam mellett a kis gördülési ellenállás és a hatékony öntisztulás jellemzi.

BKT Agrimax

A flotációs implement gumiabroncsok kifejlesztésében úttörő szerepet játszó Alliance gyár a világon elsőként készített ilyen abroncsokat VF technológiával. A 380-as sorozat legújabb tagja az ultraszéles, 800/60 R32 méretű változat, amelynek nedves talajon is hatékony az öntisztulása, betonúton pedig nyugodt a futása.

Az új Agriflex+ 389 VF széria 26,5 coll belső átmérővel többféle szélességben készül nehéz vontatmányokhoz. A CLAAS szakgárdájával közösen tervezett 800/35-22,5 méretű, extra alacsony profilú, diagonál abroncsuk előnye a csekély mértékű talajtömörítés, a hosszabb élettartam és az alacsony üzemi költségráfordítás.

Az Alliance újdonsága még a hat változatban is rendelkezésre álló idényjellegű, a sorközben dolgozó erő- és munkagépekre való, nagy rugalmasságú 363 VF széria is. A cég ezek mellett a legújabb fejlesztései közül a bolognai EIMA kiállításon mutatja be a 372 IF, a 372 Agriflex, a 390 HD (Heavy Duty), valamint a 354 VF szériákat is. 

Alliance Agriflex

A Bridgestone a VT Tactor sorozatot a VF 710/70 R42 mérettel bővítette, emellett kifejlesztette a VT-Combine tipust betakarítógépekre. Ebből szériában az IF 900/60 R32 CFO (Cyclic Field Operation) méret került piacra. A ciklikus terheléshez alkalmazkodó gumiabroncsnak stabil gördülés mellett nagyon jó a vonóképessége a meredekebb lejtős területeken is. A hosszabb méretű, ív alakú kapaszkodóbordás futómintázata kisebb talajtömörödést okoz, nedves talajon is jók a vontatási jellemzői.

Firestone VX-Tractor

A Firestone a jobb vonóerőt biztosító kettős bordaszögű Maxi Traction 65 traktorabroncs sorozatát a 650/65 R42 mérettel bővítette. További újdonságaik közül az EIMA kiállításon látható a VX-Tractor és a permetezőgépekre tervezett Firestone Performer 95 abroncsszéria.

Firestone Performer 95

A Nokian változó út- és terepviszonyok esetén is jól funkcionáló CT flotációs implement szériája négy új taggal bővült. A három acélövvel erősített, rugalmasabb oldalfalú abroncsoknak mintegy 20 százalékkal nagyobb a felfekvő felülete, közülük a legnagyobb a 600/60 R30,5 méretű változat.

Nokian

Kuriózum a piacon a Magna 24 R20,5 méretű, AG24 TL jelű gumiabroncsa, mely elsősorban a nehéz pótkocsik, illetve tartálykocsik számára készült. Maximális terhelhetősége 65 km/h sebességnél 7500 kg, 10 km/h-nál már 12.750 kg a teherbírása.

A cégfelvásárlások, illetve -egyesítések során időnként megjelenik egy-egy új abroncsmárka is, amely minél előbb igyekszik „láthatóvá válni” a világpiacon. Ilyen az indiai CEAT, amelynek történetében megtalálható a kivásárlás. Az eredetileg olasz kábelgyár (Cavi Electrici Affini Torino, CEAT) a múlt század közepén Indiában volt sikeres.

A hetvenes években megvásárolta a Pirelli, majd 1981-ben az indiai üzletrészeket átadta a CEAT anyacégének, az RPG Group-nak, amely 2010-ben megszerezte a CEAT világméretű névhasználati jogát. Az Indiában negyedik legnagyobb gumiabroncs gyártó cég az USA, Kanada, és Mexikó piacain igen aktív. A világ egyik legmodernebb gyártóbázisával rendelkezik, 7 év garanciát vállal abroncsaira. Az agrárgépeket is gyártók terén beszállítói kapcsolatban van mások mellett a JCB, a CNH, a Caterpiller cégekkel.

Az október eleji Farm Progress Show után Európában először Bolognában mutatja be mezőgazdasági gumiabroncsait. A Farmax R85 radiál abroncsok az alacsony belső levegőnyomásuknak köszönhetően nagy vontatási képesség mellett jó talajkímélő tulajdonsággal rendelkeznek. Sorközben járásra alkalmas a Farmax Row Crop széria, amely jelenleg a 320/80 R42, 340/85 R48, 230/95 R48 és a 270/95R48 méretű, keskeny profilú abroncsokból áll.

Framax R85

Leginkább a közúti közlekedésre, a szállítási feladatokra fejlesztik néhányan a blokkprofilú, ipari (MPT) jellegű traktorabroncsokat, amelyek jelenleg a 200 LE feletti teljesítményű traktorokhoz kaphatók, és nagyobb tapadást, magasabb vezetési komfortot és nyugodtabb futást biztosítanak téli útviszonyok között is.

A Michelin RoadBib modellnél a középső profilsáv egybefüggő, ami jelentős mértékű felfekvési felületnövekedést eredményez, ugyanakkor a BKT Ridemax sorozatánál ez a sáv osztott kialakítású, ami havas úton kedvezőbb. Igazi téli traktorabroncs a Nokian TRI 2 tipus, amellyel jeges útfelületen is nagy sebességgel lehet közlekedni. Ebben a szegmensben a leguniverzálisabb profilkialakítás a Mitas HMC abroncsain található.

Amint látható és tapasztalható, az új fejlesztésű mezőgazdasági gumiabroncsok egyre nagyobb méretben (átmérő, szélesség) készülnek annak érdekében, hogy a nagy motorteljesítményű traktorok vonóerő kifejtését, illetve az önjáró betakarítógépek nagy tömegének hordozását alacsony talajtömörítéssel legyenek képesek megvalósítani. Ezek az elvárások gumihevederes járószerkezettel is teljesíthetők, sőt számos esetben felülmúlják a korszerű gumiabroncsok képességeit.

A gumiheveder gyártók közül az utóbbi időben a kanadai Camso cég (korábban Camoplast Solideal) mutat igen aktív fejlesztési tevékenységet, amelynek eredményeként – véleményük szerint – ők rendelkeznek a legszélesebb választékkal az összes szántóföldi művelethez. Legutóbbi fejlesztésük az RD 4500 széria, amely a Case IH Steiger és Magnum Rowtrac traktorokon jelenik meg 2019-ben. A keskeny gumihevedereivel közúton 40 km/h sebességgel lehet közlekedni.

CAMSO RD4500

A gumihevederes járószerkezetek fejlesztése azonban nemcsak a traktorokat célozza, hanem igyekszik a kombájnok számára is új megoldásokat ajánlani. A Conversion Track System (CTS) High Speed hevederrel ellátott kombájnok, silózók azonos sebességgel közlekedhetnek, mint a gumiabroncsos változatuk.

A fejlődés azonban nem áll meg. A még nagyobb vonóerő kifejtés, a még alacsonyabb talajnyomás és a még magasabb sebességszint elérése érdekében a konstruktőrök a hagyományostól eltérő megoldásokkal kísérleteznek, reméljük, hogy ilyenekkel is hamarosan találkozhatunk a gyakorlatban.

Antos Gábor, Jóri J. István

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Aprítás, zúzás vagy talajkopírozás? A Müthing mulcsozói előtt nincs lehetetlen feladat

2025. december 19. 13:10

Méhlegelők, lucernatáblák, zöldugar szegélyek karbantartására egyaránt alkalmasak a Müthing profi kivitelű, elérhető árú szárzúzói.

Kverneland: innovációk, amelyek új korszakot nyitnak a professzionális mezőgazdaságban

2025. december 17. 14:10

A Kverneland idei újdonságai a műtrágyaszórástól a vetésen át a permetezésig minden területen új mércét állítanak: nagyobb precizitás, kisebb környezeti terhelés.

Fliegl SteerX – a fordulékonyság új dimenziója

2025. december 17. 09:10

Az új, elektronikus SteerX kényszerkormányzás kitágítja a tengelykormányzás határait, mivel a rendszernek már nincs szüksége mechanikus kapcsolatra a vontató és vontatmány között.

Magágyat készít, szántást munkál el, bokrosít: Földmester kompaktor

2025. december 16. 13:10

Bár a forgatásos talajművelést egyre gyakrabban kerülik a magyar gazdák is, néha szükség lehet a szántás elmunkálására, de a Güttler Földmester kompaktor emellett magágykészítésre, sőt bokrosító hengerezésre is alkalmas.

Fendt traktor, a világ legerősebb négyhengeres motorjával

2024. június 21. 15:10

A NAK Szántóföldi Napokon a Fendt 620 Vario traktort állították a középpontba, amely Magyarországon a mezőfalvi bemutatón debütált.

A STEYR Konzept újabb sikert aratott

2020. május 14. 04:36

A STEYR-koncepció egyedülálló módon ötvözi az innovatív technológiákat, így környezetbarát, ugyanakkor hatékony és mindenekelőtt funkcionális traktorkoncepciót kínál.

Szombaton Dutra-találkozót tartanak Komáromban

2019. január 18. 11:48

A találkozóra 180 embert várnak az ország minden részéből. A rendezvényen szó lesz a tavalyi géptalálkozókról, külön programpont a 2018-ban Balatonbogláron nyílt Dutra Múzeum bemutatása.

Trendek a traktorfejlesztésben

2020. január 6. 12:38

Az Agritechnica kiállítás egyik célja a legújabb fejlesztési eredmények bemutatása. A traktorgyártók által kiállított modellek (sorozatgyártású, koncepció) tanulmányozása lehetőséget ad a fejlesztési trendek elemzésére.