Gépészet
Gépészet

Mosolyogni fogsz – Ford Ranger Raptor teszt

Mosolyogni fogsz – Ford Ranger Raptor teszt

Agrofórum Online

Egy pickup a gazdálkodó egyik leghűségesebb társa lehet. Több, mint munkaeszköz, afféle iroda is, hiszen rengeteg időt tölt benne. Pénzt is keres vele, ugyanis ezzel járja a határt, ellenőrzi az állományokat, ezzel visz olykor vetőmagot, műtrágyát, ebédet a kombájnosnak. És hogy mindezt jókedvűen tegye, arról képes gondoskodni a Ford Ranger Raptor.

Mi ez, tank? Amerikai? Tuningolt? Épített pickup? – csak néhány a záporozó kérdések közül, amelyeket azok tettek fel, akik először látták élőben a Ford Ranger Raptort. Rengeteg különböző kérdés, azonban mindenkinek az arcán ugyanaz a döbbenet és ugyanaz a kamaszos mosoly, ami mögött a „bárcsak kipróbálhatnám” érzés bújt meg.

És akkor álljon itt néhány hevenyészett válasz a kérdésekre, mielőtt részletesebben szólnánk az autóról.
Nem, nem tank, de hatalmas jármű a Raptor, biztosan kilóg majd minden parkolóból, és elég széles is ahhoz, hogy centizgetni kell majd a fehér vonalak közé. Majdnem 5,4 méter hosszú (vagyis hosszabb, mint az X7-es BMW), közel 2,2 méter széles és 1,9 méter magas. Tekintélyes, robusztus darab a hazai utakon, de terepen ebből semmit nem lehet érezni, márpedig ez a pickup inkább oda való, nem a belvárosba. A nagyság persze relatív fogalom, hiszen amerikai rokona a Ford F150 Raptor nemcsak szélesebb, magasabb, hanem bő fél méterrel hosszabb is.

Ha már Amerika … Nem, nem amerikai. Viszont az ötlet a tengeren túlról származik. Talán sokaknak meglepő, de az Egyesült Államokban hosszú ideje a legnagyobb darabszámban értékesített új autó, a Ranger nagy testvére, a Ford F150 pickup. Ebből készült 9 éve egy – ahogyan a Ford fogalmaz – teljesítményorientált változat, az F150 Raptor, amely hihetetlen népszerűségnek örvend. Így született meg a marketingguruk fejében az ötlet, hogy az európai vásárlók is választhassanak a „macsósabb” változatból, ha már az öreg kontinensen – Magyarországon is – a Ford Ranger a legkelendőbb pickup. A Ford 13.600 darabot adott el a járműből 2019 első negyedévében, ami 15 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. Magyarországon tavaly összesen 2248 Ranger talált gazdára, amivel a modell toronymagasan, 45,5 százalékkal vezeti a hazai pickup szegmenst.

A Ranger Raptor tuningolt vagy épített pickup? Ahogy vesszük. Az autót a Ford Performance csapata fejlesztette ki. Ők gondoskodtak a tekintélyt parancsoló kiállásról, extrém stíluselemekről, nagy sebességű off-road képességekről, illetve az egyedi Ford Performance futóműről is.

Olyan is

A Ranger Raptor nem csak úgy néz, hanem valóban olyan is. A tervezők célja az volt, hogy olyan látványos, nagyteljesítményű pickup-ot tervezzenek, amellyel az igazi öröm akkor kezdődik, amikor lekanyarodunk az aszfaltos útról. A Raptor egyedi, szupererős alváza nagy szilárdságú, ötvözött acél elemeket is tartalmaz, amelyek az ígéretek szerint, még a terepversenyek extrém terheléseit is jól bírják. A futóművét speciális megerősítésekkel látták el, hogy a szerkezet nagy sebesség mellett is jól működjön a kemény terepen, miközben tökéletes irányíthatóságot és kényelmes rugózást kínál. Az autó nyomtávját 150 mm-rel kiszélesítették, és a hasmagasság is 51 mm-t nőtt Ranger XLT változathoz képest.

A kaliforniai Fox Racing-től érkezett Shox lengéscsillapítók erősebb csillapítást és jobb terepképességet kínálnak az extrém helyzetekben, az országúton viszont úgy változik a csillapítás mértéke, hogy az autó simábban gurulhasson. A 63,5 mm-es dugattyúkkal működő lengéscsillapítókhoz alumínium lengőkarok csatlakoznak, a hátsó, spirálrugós felfüggesztést pedig Watt-rudazat egészíti ki, ami nagyon kis oldalirányú kitérés mellett is nagymértékű fel-le mozgást enged a tengelynek. A száraznak tűnő számadatok a gyakorlatban azt eredményezik, hogy minél gyorsabban haladunk terepen, annál kiegyensúlyozottabb az autó rugózása, szinte kívánja a sebességet, meglepően jól irányítható marad. Egyáltalán nem nehézkes a Raptor aszfalton sem, oldaldőlésnek pickup-hoz képest szinte nyoma sincs.

A biztonságos megállásról ikerdugattyús első féknyergek és 332×32 mm-es hűtött első tárcsafékek gondoskodnak. A 332×24 mm-es hűtött hátsó tárcsákat markoló hátsó féknyereg dugattyújának átmérője 54 mm.

Az egyedi futómű off-road geometriájának köszönhetően az autó hasmagassága 283 mm, gázlómélysége 850 mm, első terepszöge 32,5 fok, rámpaszöge és hátsó terepszöge pedig 24 fok; kevés olyan helyzet akad, amire ez ne lenne elegendő. A Raptor motor- és sebességváltó-védőelemeit egy 2,3 mm vastag, a normál kivitelnél 60 százalékkal merevebb, nagy szilárdságú acéllemezből készül kartervédő egészíti ki.

A Ford mérnökei természetesen az olyan vevőkre is gondoltak, akiket csábít a földút, a szántóföld vagy a sár, viszont nem rendelkeznek kellő off-road tapasztalattal. A Ranger Raptor vezetője a terepvezérlési rendszer hat előre programozott beállítása közül választva igazíthatja az autó viselkedését az adott terep- vagy útviszonyokhoz, bolondbiztossá téve így a vezetést.

  • Normál üzemmód: kimagasló kényelemmel, kedvező üzemanyag-fogyasztással és könnyű irányíthatósággal
  • Sport üzemmód: gyorsabb reakciókkal a közúti autózáshoz
  • Fű/Murva/Hó üzemmód: a biztonságos, magabiztos autózáshoz, a csúszós terepekhez és egyenetlen útfelületekhez
  • Sár/Homok üzemmód: ami úgy hangolja át az autó reakcióit, hogy a kerekek tapadása optimális legyen a süppedős közegekben, például a homokon vagy a sárban
  • Szikla üzemmód: kifejezetten a sziklás talajon történő, kis sebességű araszoláshoz, ahol kulcsfontosságú a finom irányíthatóság
  • Baja üzemmód: ami úgy hangolja át az autó reakcióit, hogy optimális legyen a nagy sebességű terepezéshez (pontosan úgy, ahogyan a híres Baja Sivatagi Rallyn szükséges).

A minden útviszonyra alkalmas BF Goodrich 285/70 R17 gumiabroncsokat kifejezetten a Ranger Raptorhoz tervezte a gyártó. A 838 mm átmérőjű és 285 mm széles gumik erős oldalfallal készülnek, hogy a vezető bármilyen terepen magabiztosan mozoghasson az autóval, miközben az abroncsok terepmintázata ugyanolyan stabil tapadást kínál a felázott utakon, mint a sárban vagy a homokban. Ráadásul mindezt aszfalton nagyon halkan, pedig első látásra azt gondolhatnánk, erős gumizajra kell számítani. És nem csak az utastér szigetelését dicséri mindez, hiszen a mellettünk elhaladó autónak sincs kirívó gördülési zaja.

Ha már egyszer elment mellettünk, essen szó a látványról is. A legtalálóbb kifejezés talán a brutális jelző. Az orr-rész Ford F-150 Raptor hangulatát idézi: a xenon-fényszórók között és a rácsszerkezetre épített első lökhárító fölött erőteljes megjelenésű, új hűtőrács uralja a látványt fekete Ford felirattal, a kék ovális embléma helyett. A kiszélesített kompozit első sárvédőket úgy tervezték, hogy jól bírják a használat során keletkező sérüléseket, és persze, hosszabb rugóutat biztosítsanak a túlméretes kerekek számára. Az oldalsó fellépők a Raptor esetében nem látványelemek, kialakításuk megakadályozzák a kőfelverődést a karosszéria hátsó részére, kivezető nyílásaik pedig megelőzik a sár, a homok és a hó lerakódását a felületen.

Az utastér szürke komorságát a Ford Performance jellegzetes stílusjegyei törik meg, kék öltésekkel varrott bőrbetétek díszítik. A perforált bőrrel borított, egyedi kormánykerék mögött található kis magnézium váltókarokkal gyorsan és pontosan lehet fokozatot váltani – erről még szót ejtünk később. A volánon jól látható varrott, piros jelzés mutatja a középállást, ami terepen hasznos segítség lehet. A felhasznált anyagok prémium minőségűek, a kidolgozás inkább átlagos. Kiváló viszont az első ülések oldalpárnázása, amire szükség is van a nagyobb sebességű terepezés közben.

A Ford konstruktőrei számtalan apró részletre figyeltek, érezni, hogy olyan autót akartak tervezni, amely mind teljesítményében, mind pedig megjelenésében magával ragadja a leendő vásárlót. Tudom, hogy csak ámítás a hangszórókból érkező erőteljesebb motorhang a Sport üzemmódban, mégis jól esik hallgatni, ha már nem egyszer nem V6-os aggregát dolgozik a pickup-ban. Éppen ezért okozott csalódást az ajtók nyitása, zárása. Igazából mást nehéz is lenne felróni a Raptornak, de ez illúzióromboló. Mivel az autó tényleg nagyon nagy, nem csak optikai csalódás a „tanknyi” méret, egyszerűen kellemetlen kinyitni vagy becsukni az ajtókat. Nemcsak nagyon könnyű hatást keltenek, a hangjuk is rémisztő – számomra. Már egy erősebb zsanérral is javíthatnának a nyitás-csukás érzetén, a hangja pedig jobb lenne, ha nem egy Wartburg Deluxe-éra hasonlítana. Nüansznyi dolgok ezek, de ennyi pénzért és főleg ilyen látvány mellett, nagyon mást vár az ember.

Meglepetés

Másra számítanánk a látvány alapján akkor is, ha a Raptor motorjáról esik szó. Poéngyilkos módjára azonban a részletek előtt el kell árulnom, a csalódás abszolút pozitív. A Ford F150 Amerikában konfigurálható V6-os dízellel, és itthon is rendelhető a Ranger 3,2 literes öthengeres dízelmotorral, míg a Raptor géptetője alatt egy 2,0 literes, négyhengeres EcoBlue dízel erőforrás lapul. Elsőre ijesztően hangzik, a tengeren túlon talán ki is nevetnék, de az 500 Nm-es nyomaték és a 213 lóerő igazán meggyőző. A boldogságot a két turbó szolgáltatja. Az alacsonyabb fordulatszám-tartományokban a két turbó egymással sorba kapcsolva biztosítja a motor teljesítményét és gyors gázreakcióit, magasabb fordulatszám mellett pedig a nagyobb méretű, alacsony nyomású turbótöltő biztosítja az erőforrás csúcsteljesítményét. A Ford mérnökei biztosra akartak menni, így a tesztelések során 200 órán át, megállás nélkül, a vörös izzásig pörgették a nagy nyomású és az alacsony nyomású turbótöltőket, hogy megbizonyosodjanak a hajtáslánc megbízhatóságáról.

Az erőátvitelről 10 (!) fokozatú automata sebességváltó gondoskodik, amely még az F-150 Raptor modellben mutatkozott be. A szélesebb fokozatkiosztásnak köszönhető a remek gyorsulás, a gyors gázreakciók és nem utolsó sorban a korrekt fogyasztás is. Bár a katalógusban szereplő 8,9 literes átlagfogyasztást nem sikerült reprodukálni, a 9,7 literes tesztátlag is igen jónak tekinthető. Különösen úgy, hogy a megtett út 40 százaléka nem szilárd burkolatú volt, és autópályán is bőven használtuk az autót. Érdemes megjegyezni azt is, hogy a tesztautó átvételekor 470 kilométer volt még csak a Raptorban – Magyarországon az Agrofórum próbálhatta ki először –, így gyakorlatilag még „bejáratós” volt.

A Raptor bár teljesítményorientált pickup, munkagép is maradt. Terhelhetősége – 620 kg – elmarad több versenytársétól, de az esetek zömében bőven elegendő. A szabvány raklap elfér a platón, amely vízhatlan rolóval zárható, a módosított hátsó lökhárítóba beépített vonóhorog pedig 2500 kg vontatási kapacitást biztosít.

Nem létezik olyan szériában gyártott, európai piacra szánt pickup, ami látványosabb a Raptornál. Biztosan kevesen fogják terepversenyzésre használni, így legfontosabb és legértékesebb tulajdonságainak egy része is elhomályosul, ugyanakkor igazi élményautót vásárolhatunk. Igen, most sokat nyomnak a latba az érzelmek is. De miért is kellene mindig racionálisan gondolkodni? Miért kellene megindokolni a szomszéd gazdának, hogy miért nem egy „fapados” Rangerrel megyünk nap mint nap határszemlére? Aki teheti, bátran válassza a Raptort, nem fog csalódást okozni. Valljuk be őszintén, néha jól esik tövig nyomni a gázt a szántóföldön, vagy a legelőn és ez a pickup még a legborúsabb napokon is mosolyt csal majd az arcunkra.

Nem árt sietni, az autó ugyanis limitált példányszámban lesz kapható, bruttó 16,3 millió forintért.

Műszaki adatok:
Összlökettérfogat: 1996 cm3
Hengerek/szelepek száma: S4/16 biturbó-dízel
Maximális teljesítmény: 157 kW (213 LE) 3750/perc
Maximális forgatónyomaték: 500 Nm 1750-2000/perc
Hossz./szél./mag.: 5374/2028/1873 mm
Tengelytáv: 3220 mm
Tömeg/teherbírás: 2510/620 kg
Üzemanyagtank: 80 l
0-100 km/h: 10,5 s
Maximális sebesség: 170 km/h
Átlagfogyasztás: 8,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,7l/100 km
CO2-kibocsátás: 233 g/km
Alapár: 16 383 000 Ft (bruttó)

Késes henger bemutatás – száraprítás minimális költséggel

2019. szeptember 12. 10:55

Késes henger ajánlatunk a száraprításra a Gladiator! A legújabb fejlesztésű Quivogne munkagép hatalmas területteljesítménnyel, minimális üzemeltetési költséggel és optimális száraprító képességgel áll az érdeklődők rendelkezésére.

Gépészet Képgaléria

A Kverneland cég kibővíti intelligens ekeparkját

2019. szeptember 2. 14:25

A most bemutatott 2300 S, 3300 S és 3400 S típusokkal, amelyek a 2500 i-Plow típussal megegyező műszaki paraméterekkel rendelkeznek, teljessé válik a Kverneland intelligens ekesorozat.

Új generációs bálázók a Kuhn-tól

2019. augusztus 27. 10:34

A Kuhn bemutatta új VB 7100 szériájú ISOBUS kompatibilis, változó kamrás bálázóit, amelyek a szabadalmaztatott i-DENSE rendszerrel vannak ellátva. A „maximális élettartam - minimális kieső idő” elv alapján tervezett bálázók a Kuhn szerint extrém sűrűségű bála készítésére képesek.

Területi Szántóverseny és Veterán Gép- és Gépésztalálkozó - Jászkisér 2019.08.17.

2019. augusztus 25. 04:36

Az idei verseny a szokásos ünnepélyes felvonulással, majd üdvözlő beszédekkel és ekeáldással kezdődött. A szántóverseny kiegészítéseként a nagyszámú látogató közönség számára különböző programokat szerveztek.

Több Rangert gyárt a Ford a rekordszintű európai értékesítés miatt

2019. július 31. 08:55

A Ford beindít egy harmadik műszakot, hogy növelje a dél-afrikai Silverton összeszerelő üzem gyártási kapacitását, ahol az új Ranger és Ranger Raptor modellek készülnek.

Továbbra is a Ranger, a Vitara és a Ducato vezet

2018. május 8. 09:10

Harminc százalékkal bővült az első négy hónapban a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma – derült ki a Datahouse adatiból.

A Ranger, a Vitara és a Ducato áll az élen

2018. július 9. 11:02

Huszonnyolc százalékkal bővült az első hat hónapban a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma – derült ki a Datahouse adatiból. Összesen 81 361 járművet adtak el a két kategóriában eddig ebben az évben.

Mindenki autót vesz - dübörög a piac

2019. augusztus 9. 09:10

Huszonhat százalékkal ugrott meg júliusban a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma – derült ki a Datahouse adatiból.