Gépészet

Robot traktor és csuklós kombájn – Újdonságok, érdekességek a mezőgépészet területén

Agrofórum Online

Bemutatjuk a Case IH ACV (autonomous concept vehicle – autonóm jármű koncepció) fülke nélküli, robot Magnum traktort és a Tribine kombájn-magszállító kocsi kombinációját.

 

Vezető nélküli (robot) traktorok

A vezető nélküli traktorok létrehozása már igen régi óhaja, elképzelése a mezőgépész kutató-fejlesztő társadalomnak. Számos kísérleti megoldás született a közelmúltban, de az első igazi áttörést jelentő konstrukcióra 2016 augusztusáig kellett várni.
Tom Dean, a Case IH North America marketing igazgatója szerint a mezőgazdasági termelők hatékonysági igényeinek kielégítése csak a technológiai és az agronómiai tudás legmagasabb kombinációjával érhető el. Az általuk választott út első eredménye a CaseIH ACV (autonomous concept vehicle – autonóm jármű koncepció) tulajdonképpen egy fülke nélküli Magnum traktor. A 367 LE teljesítményű Magnum 370CVT traktor erőforrása egy 8,7 literes FPT Industrial Cursor9 motor. A CVT hajtómű sebességtartománya 0,03-50 km/h. A kapcsolódó munkagépek üzemeltetéséhez 6 pár kihelyezett hidraulikus munkahenger csatlakozóval rendelkezik.

A traktor szabályozása szenzor rendszerekkel történik, amelyek felügyelik a gyújtást, a gyorsítást, lassítást, a motor fordulatszámát, a kormányzás szögét, a hajtómű működését, a hátsó függesztőmű emelését/süllyesztését, a TLT kapcsolását, a mellső függesztőmű emelését/süllyesztését, a differenciálzár kapcsolását és a kürt működését. A traktor távfelügyeletét a kezelő a szántóföldön számítógéppel vagy táblagéppel végezheti. Az interaktív kapcsolat lehetővé teszi a kezelő beavatkozását, ha a működést akadályozó jelek érkeznek: alacsony hajtóanyag szint, káros kerékcsúszás, pontatlan GPS helyzet meghatározás, eltérés a kijelölt úttól.

A Magnum ACV haladás közben szenzorokkal „figyeli” az elkerülendő akadályokat. A rendszer LIDAR radart és kamera rendszereket (RGB) használ a működés biztonsága érdekében. A LIDAR egy lézer alapú rendszer, amely nemcsak előre „figyel”, hanem lefelé is, s ennek eredményeként tudja követni a talajfelszín változásait. A LIDAR rendszer nem használ látható fényt ezért alkalmas éjjel-nappali üzemelésre. Ha a traktor nem felismerhető akadállyal találkozik, akkor megáll és várja a távkezelő utasítását. Ha az akadályozás megszűnik, akkor automatikusan újra indul.

Az új rendszer kifejlesztését az Autonomous Solution Inc. segítette, amely több mint 20 éves autonóm technológiai tapasztalattal rendelkezik a bányászat és építőipar területén.
Az autonóm (vezető nélküli) traktorokkal elérhető előnyök: optimális terhelés, nagyobb teljesítmény, kisebb időkiesés, pontosabb munkavégzés, kisebb környezetterhelés, élőmunka megtakarítás, hajtóanyag és költségcsökkentés.

Forrás: Farm Industry News

Csuklós kombájn

A gabona betakarítógépek fejlesztése során a működő részek területén (elsősorban a szemleválasztásnál) számos újdonság jelentkezett, de a szerkezeti felépítés nem sokat változott. E téren „robbantott” Ben Dillon amerikai feltaláló, amikor létrehozta a Tribine kombájn-magszállító kocsi kombinációját. Az elképzelés lényege az, hogy egy személy képes a betakarítást végezni, ezáltal megtakarítható a traktoros szemszállító pótkocsi, kezelőjével együtt.

A Tribine kombájn két Cummins dízelmotorral rendelkezik. Egy 9 literes motor működteti a „hagyományos” kombájn részegységeket (vágóasztal, cséplődob stb.), míg egy 6,7 literes motor biztosítja a hidraulika rendszer energiaszükségletét. A nagy teljesítményű hidraulikarendszer hajtja a járószerkezetet, a magszállító csigákat és a hűtőberendezéseket. A „hagyományos” kombájnrészhez, amely jelenleg a legnagyobb áteresztő képességgel rendelkezik, csuklósan kapcsolódik az 35.000 liter térfogatú magtartály. A kapcsoló berendezésben elhelyeztek egy magszállító csigát, amely a tisztított magot a hátul lévő magszállító kocsiba juttatja. A magtartály nagyteljesítményű csigájával kb. két perc alatt végrehajtható az ürítés. Dillon példája szerint egy 40 hektáros 4/ha tonna termésátlagú szójatábla 4 ürítéssel betakarítható, míg hagyományos technológiával 12-szer kell üríteni, miközben a traktoros pótkocsi ennyiszer tömöríti a talajt.

A Tribine kombájn egy 1.900 liter térfogatú hajtóanyag tartállyal rendelkezik, amellyel megvalósítható a 24 órás üzemeltetés.

Dillon szerint az 1940-es évek óta ez az első igazi kombájn innováció. A 2017 évi sorozatgyártásig a gép tömegének 22 tonna alá csökkentése a feladat, amelyet üvegszálas tartószerkezettel kívánnak elérni. Az árral kapcsolatos kérdésre a következőket válaszolta: a csuklós kombájn ára megegyezik egy hagyományos kombájnnal plusz a traktor pótkocsi két-harmada.

Forrás: Farm Industry News

(Dr. Jóri István – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fliegl Őszi Akció: több mint 50 termék kedvezményes áron

2025. szeptember 10. 09:10

Kedvezményes Fliegl pótkocsik és adapterek 2025. november 1-ig, több mint 50 termék akciós áron, amíg a készlet tart!

Enyhe élénkülés a magyarországi pótkocsipiacon

2025. szeptember 5. 14:10

Augusztusban mélypontra süllyedt a mezőgazdasági pótkocsik piaca, éves szinten viszont enyhe növekedés látszik.

Állattartó telepi pályázathoz gépet keres? Mutatjuk a Massey Ferguson kínálatot!

2025. szeptember 4. 12:10

Széles Massey Ferguson kínálat érhető el az ÁTK támogatással – traktorok, bálázók és takarmánygépek prémium felszereltséggel.

Prémium védelem, határtalan lehetőség – ALPHA TITANIUM LINE

2025. augusztus 29. 16:10

Új szintre lép a precíziós növényvédelem: a Hardi Alpha TITANIUM minden részletében a hatékonyságot és kényelmet szolgálja.

Traktorral a suliba – akár Magyarországon is követendő példa lehetne

2024. április 7. 16:10

Figyelemfelkeltő szokásként traktorral mennek iskolába a diákok néhány amerikai megyében. Sokan ott is a mezőgazdaságból élnek, és ezt fontosnak tartják megmutatni.

Erőteljes, hatékony, tetszetős, gazdaságos – New Holland T7

2018. szeptember 3. 06:16

A New Holland méltán ismert a folyamatosan fejlődő, minden igényt kielégítő traktorkínálatáról. Ennek ékes bizonyítéka az utóbb években végrehajtott teljes körű modellfrissítés.

Különös pletyka röppent fel a Lamborghini traktorokról

2023. november 22. 11:10

Az olasz Lamborghini traktorok jövőjét a testvérmárka Deutz-Fahr egyfajta kiegészítőjeként képzeli el az anyacég SDF Group – röppent fel a hír az Agritechnica kiállításon.

Kubota M6002 széria – a gazdák elvárásai alapján tervezve

2024. szeptember 7. 12:10

Az M6002 motorháztetője alatt a mezőgazdasági piac legerősebb 4 hengeres, Stage V besorolású motorja rejlik.