A jól csengő Rolls-Royce elnevezéssel nem csak a luxusautó és a repülőgép motorok esetében találkozhatunk. Az angol Rolls-Royce Holding öt vállalatcsoporttal jelen van a nagy teljesítményű energiaellátó rendszerekben. A németországi Friedrichshafenben található Rolls-Royce Power Systems termékportfóliója magában foglalja az MTU márkájú dízelmotorokat, amelyeket többek között ipari, mezőgazdasági, vasúti és katonai járművekhez, valamint tengeri hajókhoz, villamosenergia-termeléshez használnak fel. Az MTU (Motoren- und Turbinen-Union) elnevezést 1969 óta használják a sok viszontagságot megélt, 1909-ben, Wilhelm Maybach és fia, Karl Maybach által alapított kereskedelmi belsőégésű motorgyárra.
1. kép: Fendt Katana 85 járva szecskázó 680 kW-os (912 LE-s) MTU 12V 1600 C60 motorral
Az MTU megbízható, nagy teljesítményű dízelmotorokat készít a mezőgazdaság számára traktorhoz, kombájnokhoz, takarmány betakarítókhoz, fa- és erdészeti mobilgépekhez (1. kép).
A legnehezebb körülmények között üzemelő MTU dízelmotorok alkalmazásának előnyei: a megbízhatóság, a nagy nyomaték alacsony motorfordulatszámnál, a kiváló teljesítmény-tömeg arány, a nagy teljesítménysűrűség, a jelentős költségmegtakarítás az alacsony hajtóanyag-fogyasztás és a hosszú karbantartási időközök miatt.
A modern, második generációs common rail üzemanyag-befecskendezéssel, az égésoptimalizált turbófeltöltő rendszerrel és a nagynyomású EGR, illetve az SCR kipufogógáz-utókezeléssel az MTU dízelmotorok megfelelnek a szigorú Tier 4 Final kipufogógáz emissziós előírásoknak is. A kipufogógáz-utókezelő rendszer továbbfejlesztésével több 2016 második felétől gyártott motorszéria a 2019-ben életbelépő Stage V előírásokat is teljesítik. Ezeknek a hosszú élettartamú, könnyű karbantartású dízelmotoroknak szervizelése és pótalkatrész-ellátása világszerte megoldott.
MTU mezőgazdasági dízelmotor választék
Motor sorozat típusjelzése | Névleges teljesítmény | Névleges fordulatszám | |
kW | LE | ||
4R 1000 A20 | 100 | 134 | 2200 |
4R 1000 A30 | 129 | 173 | 2200 |
6R 1000 A20 | 180 | 241 | 2200 |
6R 1000 A30 | 210 | 282 | 2200 |
6R 1100 A30 | 280 | 375 | 1700 |
6R 1300 A20 | 320 | 429 | 1700 |
6R 1300 A30 | 340 | 456 | 1700 |
6R 1500 A30 | 400 | 536 | 1700 |
10V 1600 C60 | 567 | 760 | 2100 |
12V 1600 C60 | 680 | 912 | 2100 |
1. táblázat: Új MTU dízelmotorok a mezőgazdaság számára
A 2014-es évtől gyártott új, nehéz üzemeltetési körülményekhez alkalmazható mezőgazdasági MTU dízelmotorok 4-6 hengeres soros illetve 10-12 hengeres V900 henger elrendezéssel készülnek, és a 100÷680 kW (134÷912 LE) névleges teljesítménykategóriát fedik le (1. táblázat).
2. kép: MTU 4R 1000 sorozat jelzésű 100 kW (134 LE) teljesítményű dízelmotor
A mezőgazdaság részére gyártott legkisebb új MTU motorszéria 4R 1000 jelölésű (2. kép). A 4 hengeres, soros henger elrendezésű motor lökettérfogata 5,1 liter, a turbófeltöltős levegő-levegő (intercooler) visszahűtésű motor beállítástól függően 100÷170 kW névleges teljesítményt szolgáltat 2200 percenkénti fordulatszám mellett. A motor maximális nyomatéka 600÷900 Nm 1200÷1600 1/min fordulatszám tartományban. A motor igen alacsony hajtóanyag-fogyasztás értéke névleges teljesítménynél 206÷193 g/kWh, míg a maximális nyomaték értéknél 189÷185 g/kWh. A motor kipufogógáz utókezelő rendszere magasnyomású kipufogógáz visszavezetésű
(EGR) SCR katalizátorral kombinálva.
3. kép: MTU 6R 1000 sorozat jelzésű dízelmotor és kipufogógáz utókezelő rendszere
A következő új mezőgazdasági MTU motorszéria a 6R 1000 jelzést viseli (3. kép). A 6 hengeres, soros henger elrendezésű motor lökettérfogata 7,7 liter, a turbófeltöltős levegő-levegő visszahűtésű motor beállítástól függően 180÷260 kW névleges teljesítményt ad le 2200 1/min fordulatszámon, míg a maximális nyomaték értéke 1000÷1400 Nm 1200÷1600 1/min fordulatszám tartományban. A motor igen alacsony hajtóanyag fogyasztás értéke névleges teljesítménynél 203÷205 g/kWh, míg a maximális nyomatékértéknél 187÷190 g/kWh. A motor kipufogógáz-utókezelő rendszere az előbbi szériával megegyezik.
4. kép: MTU 6R 1500 sorozat jelzésű turbocompound dízelmotor
Az MTU 6R 1500 jelzésű széria 6 hengeres, soros henger elrendezésű, 15,6 liter lökettérfogatú , turbófeltöltős, levegő-levegő visszahűtésű és turbocompound rendszerű dízelmotor, magas nyomású EGR és SRC kipufogógáz utókezelő rendszerrel rendelkezik (4.kép). A motor beállítástól függően 400÷460 kW névleges teljesítmény szolgáltat 1700 1/min fordulatszámon, a maximális nyomaték értéke 2600÷2900 Nm 1300 1/min fordulatszámon. A motor igen alacsony hajtóanyag fogyasztású, névleges teljesítménynél 198 g/kWh, míg a maximális nyomaték értéknél 187 g/kWh a fajlagos hajtóanyag-fogyasztás értéke.
5. kép: MTU 12V 1600 sorozat jelzésű 680 kW (912 LE) teljesítményű dízelmotor
A mezőgazdaság számára gyártott legnagyobb új MTU motor széria a 12V 1600 jelzést viseli (5. kép). A legújabb tervezésű széria 12 hengeres, 900-os V hengerelrendezésű, 21 liter lökettérfogatú, hengersoronként két turbófeltöltős és két levegő-levegő visszahűtéssel rendelkező nagy teljesítményű dízelmotor. A motor beállítástól függően 636÷736 kW névleges teljesítményt ad le 1900÷2100 1/min fordulatszámon, a maximális nyomaték értéke 4020÷4220 Nm 1300 1/min fordulatszámon. Ennek a motornak is alacsony a hajtóanyag fogyasztás értéke, névleges teljesítménynél 203 g/kWh, míg a maximális nyomaték értéknél 195 g/kWh. A motor kipufogógáz utókezelő rendszere magas nyomású levegő-kipufogógáz visszahűtésű.
MTU mezőgazdasági dízelmotorok a Claas gépekbe
Az új MTU dízelmotorokat számos mezőgazdasági gépgyár kívánja alkalmazni. Példaképen említendő, hogy nemrég együttműködést kötött egymással a Claas és a Rolls-Royce. A Claas vállalat az igen kedvező hajtóanyag-fogyasztású, új MTU 1000, 1100, 1300 és 1500 szériajelzésű motorokat kívánja a Lexion és Tucano kombájnba, a Jaguar járva szecskázóba, valamint a Xerion traktorokba szerelni. A tervek szerint évente 4-5 ezer MTU dízelmotor kerül majd a Claas mezőgazdasági gépekbe.
Forrás: www.mtu-online.com
(Dr. Varga Vilmos – Agrofórum Online)