Gépészet

Talajkímélő járószerkezet CLAAS erőgépeken

Agrofórum Online

A talaj káros tömörödése csökkenti a termést, ugyanakkor megszüntetése komoly feladatot jelent. A CLAAS ezért már a tervezési folyamat során nagy figyelmet fordít a talajvédelemre. A gyártó harminc évvel ezelőtt elsőként mutatott be szériagyártású gabonakombájnt gumihevederes járószerkezettel. Ezt követte néhány évvel ezelőtt a TERRA TRAC koncepció megjelenése. Azóta a gumihevederes technológia szisztematikus alkalmazását figyelhetjük meg a nagyteljesítményű LEXION gabona kombájnokon.

Gumihevederes CLAAS gyártmányok

A kombájnokon alkalmazott gumihevederes járószerkezet előnyei a következők szerint foglalhatók össze:
• a kerekes járószerkezethez képest 66% -kal kisebb talajnyomás,
• 40km/h sebesség közúti közlekedésnél a szállításra vonatkozó szélességi előírások betartása mellett,
• magas szintű vezetői komfort a hidropneumatikus rugózásnak köszönhetően,
• könnyű vágóasztal kormányzás és jó iránytartási stabilitás,
• jó stabilitás lejtős területen,
• költségmegtakarítási lehetőség a talajszerkezet megóvása és az állapotvisszaállítási műveletek csökkentése által.

A fejlesztési tevékenység következő logikus lépése az AXION traktor és a JAGUAR járvaszecskázó felszerelése az előnyös járószerkezettel.

Gumihevederes JAGUAR járvaszecskázó

A JAGUAR járvaszecskázó TERRA TRAC hevederrel történő felszerelésével a CLAAS társaság az első, aki takarmánybetakarító gépen alkalmazza a talaj- és növénykímélő járószerkezetet, amelynek előnye a táblavégi fordulóknál is jelentkezik. Fordulás közben a gép ugyanis a középső támgörgőkre támaszkodik, aminek következtében a felfekvő felület és ezáltal a talajnyomás kismértékben változik, így hatása nagyjából egyezik egy 800-as méretű gumiabroncséval. A Kiel University of Applied Sciences által készített tanulmány szerint a felfekvő felület rövidülésével a nem kívánatos nyíróhatás (amely gumihevederes járószerkezeteknél gyepen előfordul) a gumikerekes kivitelekhez hasonló mértékűre csökkenthető. Ez az innovatív megoldás lehetővé teszi a járvaszecskázó teljes szezonbeli alkalmazását átszerelési időkiesés nélkül.

A JAGUAR TERRA TRAC járvaszecskázó 635 mm széles hevederrel is az előírt 3.0 m szállítási szélességen belül marad, és közúton elérheti a 40km/h sebességet. Ha 800 mm széles hevedert alkalmazunk, a szállítási szélesség akkor sem haladja meg a 3,5 m-t. A másik praktikus előny akkor jelentkezik, ha a szemroppantó berendezést akarjuk fel- vagy leszerelni, mivel a heveder alacsonyabb mint a nagyméretű abroncs.

Gumihevederes AXION traktor

Az AXION 900 TERRA TRAC az első, teljes rugózási rendszerű fél-gumihevederes traktor. Az új koncepciót az Agritechnica kiállításon ezüstéremmel díjazták. A traktoron alkalmazott gumihevederes járószerkezet megegyezik a CLAAS kombájnokon alkalmazott megoldással. A hevedert hajtó kerék mérete nagyobb, mint a kombájokon és a járvaszecskázón alkalmazottak, ennek eredményeként a hajtómű nyomatéka is nagyobb. Alacsony sebességgel végzett, nehéz talajművelésnél a gumihevederes járószerkezet kisebb szlippel dolgozik.


AXION 900 TERRA TRAC gumihevederes traktor

Az AXION 900 TERRA TRAC rendszer egyesíti a gumihevederes járószerkezetek vontatási és talajkímélő előnyeit, a hagyományos kerekes traktorok vezetési komfortjával. A hajtókerék, a feszítőkerék és a támgörgők egymástól független rugózása lehetővé teszi a gumiheveder talajfelszínhez történő hatékony illeszkedését.

Az AXION 900 TERRA TRAC járószerkezet nagy felfekvő felülete ellenére lényegesen keskenyebb, mint egy széles vagy iker gumiabronccsal szerelt traktor. A kiváló rugózási megoldás eredményeként a vezetési komfort még 40km/h sebességnél is magasszintű.

(Jóri J. István – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kverneland: innovációk, amelyek új korszakot nyitnak a professzionális mezőgazdaságban

2025. december 17. 14:10

A Kverneland idei újdonságai a műtrágyaszórástól a vetésen át a permetezésig minden területen új mércét állítanak: nagyobb precizitás, kisebb környezeti terhelés.

Fliegl SteerX – a fordulékonyság új dimenziója

2025. december 17. 09:10

Az új, elektronikus SteerX kényszerkormányzás kitágítja a tengelykormányzás határait, mivel a rendszernek már nincs szüksége mechanikus kapcsolatra a vontató és vontatmány között.

Magágyat készít, szántást munkál el, bokrosít: Földmester kompaktor

2025. december 16. 13:10

Bár a forgatásos talajművelést egyre gyakrabban kerülik a magyar gazdák is, néha szükség lehet a szántás elmunkálására, de a Güttler Földmester kompaktor emellett magágykészítésre, sőt bokrosító hengerezésre is alkalmas.

Einböck sorközművelő kultivátorok, kifejezetten mulcs- és direktvetéshez is tervezve

2025. december 15. 17:10

Az Einböck Ausztria legjelentősebb mezőgépgyártói közé tartozik, termékei elsősorban a mechanikai gyomirtás terén kínálnak megoldásokat.

Sárga festést kapott az MTZ traktor, így is észbontóan néz ki

2024. szeptember 3. 07:10

Maga a 2022.3-as modell nem újdonság, a szokatlan fényezést pedig az indokolja, hogy a Belarus/MTZ ezt a verziót reptéri használatra szánja.

Közel a kilábalás? Meglódultak az egyik traktorgyártó eladásai

2024. augusztus 5. 15:10

Összességében a Mahindra 27 209 erőgépet értékesített az elmúlt hónapban, ami 2023 júliusához (25 175 darab) képest mintegy 8 százalékos emelkedést jelent.

Rossz út a villamosítás, jöhetnek a hidrogénüzemű traktorok?

2024. november 17. 10:10

Megfelelő módosításokkal a hidrogén műszakilag képes meghajtani az eredetileg dízel- vagy benzinüzemű belsőégésű motorral felszerelt járművet.

Szeptemberben jön az első dízel-elektromos MTZ traktor

2018. május 2. 10:02

Bemutatták az MTZ 3623 típusú traktort, amelynek 270 kW teljesítményű generátorát igény szerint egy 360 LE-s QSL9 Cummins vagy egy 373 LE-s OM470 Mercedes motor működteti.