A rózsa tápanyagigényes növény, ezért folyamatos tápanyag-utánpótlásra van szüksége ahhoz, hogy egészséges maradjon. Különösen igaz ez a vegetációs időszakban.
Ám, ahogy az egyes fajtáknak sem feltétlenül van szükségük ugyanarra a tápanyagra, ugyanabban a mennyiségben és időben, úgy az újonnan ültetett növények tápanyagigénye is eltérhet a többéves egyedekétől.
Végezzen talajvizsgálatot!
A rózsák a semleges vagy enyhén savanyú, 5,5-6,5 pH-értékű talajt kedvelik. A túl savas vagy túlzottan lúgos talaj csökkenti a rózsák tápanyagfelvevő képességét, ami a növekedés elmaradásához, gyenge virágzáshoz, rosszabb esetben a növény elhalásához vezet. Végezzen talajvizsgálatot, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a talaj pH-értéke megfelelő-e a rózsák számára, és szükség esetén növelje vagy csökkentse a talaj pH-értékét.
A rózsák számára szükséges tápanyagok
- A nitrogén elengedhetetlen makrotápanyag a rózsa lombozatának egészséges növekedéséhez.
- A foszfor a gyökerek fejlődését segíti. A legtöbb rózsatrágya magas foszfortartalommal rendelkezik.
- A kálium elengedhetetlen a bőséges virágképződéshez.
- A fent említett makrotápanyagokon kívül a rózsáknak mikrotápanyagokra is szükségük van, többek között vasra, kalciumra és magnéziumra.
A rózsák trágyázásában mutatkozó különbségek
Az, hogy mikor kell trágyázni a rózsákat és mennyi műtrágyát használjunk, a rózsa típusától és korától, valamint a virágzástól is függ. A többször virágzó rózsák több tápanyagot igényelnek. A tudatos tápanyag-utánpótlás érdekében célszerű a kezelés idejét naptárban vagy alkalmazásban feljegyezni magunknak.
Hogyan és mikor kell trágyázni az új rózsákat?
- Már ültetéskor érdemes tápanyagban gazdag környezetet teremteni a rózsa számára. Célszerű lehet az ültetőgödör földjébe gilisztahumuszt keverni, ezzel is segítve a növény megerősödését.
- Az új rózsák trágyázását körülbelül egy hónappal az ültetés után kezdjük el, amikor a rózsák már némi növekedésnek indultak, ami azt jelzi, hogy kezdenek meghonosodni.
- Óvatosan juttassunk ki magas foszfortartalmú, lassan oldódó műtrágyát a használati utasításban javasoltak szerint, egy maréknyi csontliszttel kombinálva, hogy elősegítsük a gyökérfejlődést.
- Folytassuk a műtrágyázást 3-4 hetente, amíg a rózsák meghonosodnak, de csak kíméletes hatású műtrágyával, például halemulzióval.
- Figyelmeztetés: Kerüljük a teljes értékű műtrágyák használatát az újonnan ültetett rózsabokrokon. Azok ugyanis kiszáríthatják a növényt, és a levélszélek és a gyökércsúcsok megéghetnek.
Hogyan és mikor kell trágyázni a meghonosodott rózsákat?
- Akkor trágyázzunk, amikor az első levelek megjelennek, és már nem áll fenn a kemény tavaszi fagyok veszélye. Ezt követően a trágyázási ütemtervet annak függvényében kell összeállítani, hogy a rózsa mennyi ideig és milyen gyakran virágzik, általában havonta egyszer-kétszer.
- Minden egyes virágzási ciklus után trágyázni kell, a műtrágya mennyiségét minden alkalommal fokozatosan a felére csökkentve. Hat-nyolc héttel az első átlagos fagyok időpontja előtt hagyjuk abba a trágyázást, hogy megakadályozzuk, hogy a növény nagy mennyiségű új, zsenge hajtást hozzon létre késő nyáron, amely ősszel és télen ki van téve a hideg okozta károsodásoknak.
- Trágyázzuk akkor a rózsákat, ha már nyugalmi állapotba kerültek. A műtrágya hozzáadása ekkor még nem árt a növényeknek, de felkészíti őket a következő tavaszra.
Szerves rózsatrágyák
- Az érett vagy komposzttal elkevert trágya, körülbelül 5-8 centiméter mélyen a talajba dolgozva, kiváló NPK-trágya. (Csak mindig győződjünk meg arról, hogy a trágya „érett”, azaz nem friss. Ellenkező esetben a trágyának magas lesz a nitrogéntartalma, ami megégeti a növényeket).
- A csontliszttel pedig foszfort adunk a talajhoz. Keverjük mélyen a talajba, nemcsak azért, mert öntözéssel nem jut be könnyen a talajba, hanem azért is, hogy a vadon élő állatokat ne vonzza a szaga, és ne ássák fel a talajt. Adjunk hozzá rózsatövenként körülbelül egy-egy evőkanálnyi mennyiséget.
- A szárított vérliszt szintén jó nitrogénforrás. Körülbelül egy evőkanálnyit vigyünk fel minden egyes növény köré. A túl sok nitrogén megégeti a gyökereket, ezért ne használjunk a szükségesnél többet.
- Ha nem zavar minket a szaga, a folyékony haltrágya vagy halemulzió a termék címkéje szerint vízzel hígítva gyorsan felszabaduló szerves nitrogénforrás.
Egyéb szerves trágyák közé tartoznak:
- A káliumot és a mikrotápanyagokat tartalmazó zöldhomok.
- Foszfor, kalcium és mikrotápanyagokat tartalmazó kőzetfoszfát.
- Lucernaliszt, mint kiegyensúlyozott műtrágya,
- Hínár a nitrogén és a foszfát pótlására.
- A bokrok tövébe szórt kávézacc a nitrogénszint növelésére.
Tipp: Az Epsom-sót (keserű só, magnézium-szulfát) gyakran alkalmazzák szerves trágyaként a talaj magnéziumtartalmának pótlására.
Szervetlen rózsatrágyák
Léteznek speciális, a rózsák speciális, magasabb foszforigényére szabott tápok. Ezeknek a műtrágyáknak az N-P-K aránya olyan, hogy a második szám a legmagasabb, például 18-24-16.
Nem feltétlenül kell azonban speciális rózsatrágyát beszereznünk. Használhatunk általános, magas foszforarányú teljes értékű műtrágyát is, például 5-10-5, 4-8-4 vagy 4-12-4. Egy másik lehetőség, hogy olyan műtrágyaszámmal ellátott növénytápot használ, mint például a 6-12-6, mivel ez 24 százalékban tartalmaz teljes tápanyagot és 76 százalékban töltőanyagot.
A mennyiséget illetően kövessük a címkén található utasításokat. A teljes értékű műtrágya esetében az alapszabály szerint növényenként fél csészényit kell alkalmazni.
Mivel a szervetlen műtrágyák koncentráltabbak, mint a szerves trágyák, ne halmozzuk fel őket a száraz talajra, mert ez égési sérüléseket okoz. Ehelyett vékonyan és egyenletesen oszlassuk el a műtrágyát a növény körül, és enyhén gereblyézzük be a nedves talajba. A műtrágya kijuttatásának legjobb ideje az eső vagy öntözés előtt van. A műtrágyát tartsuk távol a vesszőktől és az oltványkötéstől, és a trágyázás után jól öntözzük meg a növényeket.