Agrárgazdaság
Agrárgazdaság

Emelkednek a fekete-tengeri szállítási díjak

Emelkednek a fekete-tengeri szállítási díjak

Agrofórum Online

Az év eleje óta több mint ötödével emelkedtek a Fekete-tengerről áruszállító hajók bérlésének költségei, ami a magasabb háborús kockázati biztosítási rátákat tükrözi – közölték iparági források.

A Fekete-tenger döntő fontosságú a gabona, az olaj és az olajtermékek szállítása szempontjából. Vizein Bulgária, Grúzia, Románia, Törökország, valamint Oroszország és Ukrajna osztozik.

Január 1-je óta, amikor a szerződéseket megújítják, a biztosítótársaságok számára pénzügyi védelmet nyújtó viszontbiztosítók a fehéroroszországi, oroszországi és ukrajnai hajókra és repülőgépekre vonatkozó kizárásokat vezettek be.

Hat, névtelenül nyilatkozó biztosítási forrás szerint a viszontbiztosítók piacról való elvándorlása tovább növelte a nyugtalanságot az oroszországi hajófoglalások kockázata és az ukrajnai háborúval kapcsolatos kötelezettségek, köztük a vízi aknák vagy a kikötőkben elakadt hajók miatt. A kizárások idei bevezetése óta a fedezetet nyújtó biztosítók nagy károk esetén nem kapják meg a viszontbiztosítás védelmét.

A források szerint egyetlen hajót sem veszítettek el, de a háborús kockázati díjak eddig több mint 20%-kal emelkedtek. Ez növelheti az inflációs nyomást, amely tavaly több évtizedes csúcsot ért el, miután az ukrán háború rekordszintre sodorta egyes nyersanyagok árát.

„A viszontbiztosítók kilépése csökkenti a háborús kockázatok piacának biztosítási kapacitását, és az emberek többet fognak fizetni idén”

– mondta egy érintett tengeri biztosítási forrás.

A hajók általában rendelkeznek védelmi és felelősségbiztosítással, amely fedezi a harmadik fél felelősségi körét, beleértve a környezeti károkat és sérüléseket. Külön hajótestre és gépekre vonatkozó szabályzat vonatkozik a hajókra a fizikai sérülések ellen. Ezenkívül a hajók általában éves háborús biztosítási kötvényekkel rendelkeznek.

Tavaly a londoni Lloyd’s magas kockázatú zónává nyilvánította a Fekete- és Azovi-tenger vizeit, még mielőtt Oroszország február 24-én megkezdte Ukrajna elleni invázióját.

Iparági források azt mondják, hogy a hajótestbiztosítások megsértése miatti háborús kötvények 20-25%-kal emelkedtek tavaly év vége óta, ami napi több tízezer dolláros többletköltséget jelent egyetlen út után, és várhatóan tovább fog emelkedni.

„Az Oroszországba be- és kimenő szállítmányok díja emelkedni fog. Akár 50%-kal is emelkedhet a múlt év végéhez képest, hogy tükrözze a viszontbiztosítás hiányából származó tőkeköltséget”

– mondta egy másik tengeri biztosítási forrás.

Az árakat a hajó értékének százalékában számítják ki. A hajók értéke a régebbi hajók esetében körülbelül 20 millió dollártól indul, de az ultramodern tartályhajók esetében 100 és 250 millió dollár is lehet – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.

A különálló rakományok, így a gabona háborús biztosításainak emelkedése a kereskedőket is komolyan érinti.

Iparági források szerint a tengeri és légi közlekedés háborús kockázati piacának körülbelül 90%-a a Lloyd’s-ban és a tágabb értelemben vett londoni kereskedelmi biztosítási piacon biztosított.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ez várhat a magyar gazdákra is: a dánok hatalmas adóval sújtják a szén-dioxid-kibocsátást

2024. július 2. 13:10

A termelőknek 2030-tól 120 dán korona (16 euró, vagyis 6000 forint) adót kell fizetniük minden egyes tonna kibocsátott szén-dioxidért.

Zuhannak az élelmiszerárak Magyarországon, de még mindig „fájdalmas” a bolti bevásárlás

2024. július 2. 08:40

A KSH konkrét termékek átlagárát tartalmazó adatsorában több olyan élelmiszer is van, amelyek ára májusban kétszámjegyű mértékben csökkent.

Regeneratív szemléletű üzleti modell a mezőgazdaságban?

2024. június 23. 10:10

A Bayer igazgatója a regeneratív mezőgazdaságot támogatja. Ehhez szerinte új, eredményközpontú üzleti szemléletre és digitalizációra van szükség.

Bővült az élelmiszerek kiskereskedelme

2024. június 21. 14:10

A kiskereskedelem minden ágazatában forgalomnövekedést mért a KSH az egy évvel korábbihoz képest.

Erdogan szerint hamarosan újraindulhatnak a fekete-tengeri gabonaszállítások

2023. szeptember 5. 08:10

Erdogan szerint Ukrajnának enyhítenie kell az Oroszországgal szembeni tárgyalási pozícióját a megállapodás újjáélesztéséről szóló tárgyalásokon.

A gazdák 45 százaléka fizetésképtelenné vált az ukrán gabonabehozatal miatt Romániában

2023. szeptember 13. 14:10

Az ukrán mezőgazdasági termékekre vonatkozó, szeptember 15-én lejáró uniós behozatali korlátozások meghosszabbítását követelik a román gazdaszervezetek, kilátásba helyezve, hogy eltorlaszolják a konstancai kikötőt és a határátkelőket, ha követeléseiket nem teljesítik.

Tíz millió tonnához közelít az ukrán gabonaexport

2021. szeptember 10. 06:26

A világ legnagyobb kukoricatermesztői közé tartozó Ukrajna megkezdte a 2021-es betakarítást az első 25 800 tonnás tétellel.

Hat százalékos pluszban az uniós búza-export

2023. február 6. 06:36

Az idei szezon eddigi teljes mennyisége 6 százalékkal nőtt a 2021/22-es év azonos hetében kiszállított 17,10 millió tonnához képest.