Agrárközélet

Lezárult a „Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző projekt

Agrofórum Online

Lezárult az Európai Tengerügyi és Halászati Alap (ETHA) és Magyarország társfinanszírozásával megvalósuló „Kapj rá!” néven futó halfogyasztást népszerűsítő projekt, mely a hazai halfogyasztás növelését tűzte ki elsődleges céljául. A most lezárult projekt hét éves időtartama alatt számtalan eszközzel – többek között rendezvényekkel, roadshow megjelenésekkel és nagyszabású médiakampánnyal – népszerűsítette a halfogyasztást az Agrármarketing Centrum. A 950 millió forintos összköltségből megvalósuló marketingprogramnak érezhető hatása van: míg korábban alig került hal a magyarok tányérjára, a hét éves ciklus végén csaknem húsz százalékkal többet fogyasztanak belőle.

A magyarországi halfogyasztás népszerűsítése, az ágazati imázs javítása, valamint a halgazdálkodási és akvakultúra-termékek népszerűbbé és ismertebbé tétele a fő célja a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) részeként futó „Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző kampánynak. A 2014-2020-as programozási időszak fogyasztásösztönző programja most zárult, ennek során változatos eszközökkel, kis- és nagyrendezvényekkel, roadshow megjelenésekkel, médiakampánnyal, hirdetésekkel népszerűsítették az édesvízi halak fogyasztását, valamint ismertették az egészségre gyakorolt hatásait. A 2015-ös adatok alapján a magyarországi éves halfogyasztás fejenként alig haladta meg az 5 kilogrammos mennyiséget. Ezzel szemben Portugáliában ugyanez a szám több mint 57 kilogramm, és az uniós átlag is 23,28 kg, vagyis van még teendő e téren.  A hét éves szemléletformáló program ugyanakkor egyértelműen növelte a halfogyasztási hajlandóságot hazánkban, hiszen ma már csaknem hét kilogrammra nőtt a fejenkénti éves mennyiség. Ezzel teljesült az eredeti cél, azaz legalább húsz százalékkal növekedett a halak és haltermékek iránti fogyasztói kereslet. Ezt vélhetően nagyban elősegítette, hogy egyre több élelmiszerlánc forgalmaz konyhakész, csomagolt, filézett vagy darabolt halat.

A „Kapj rá!” szemléletformáló és fogyasztásösztönző marketingkampány lebonyolításával megbízott Agrármarketing Centrum 2017 és 2021 között összesen 15 kiemelt rendezvényen (pl. FEHOVA, OMÉK, Bábolnai Gazdanapok, Farmer Expó) volt jelen a „Kapj rá!” standjával, ahol többek között látványkonyhával, gyermek foglalkoztatóval, edukatív kiadványokkal igyekeztek kedvet csinálni a halételekhez. Ezeken a rendezvényeken több mint hárommillió embert szólíthattak meg közvetlenül, valamint több mint 17 ezer kóstolóadagot osztottak ki. A különböző regionális kisrendezvényeken, gasztronómiai fesztiválokon szintén önálló standon népszerűsítették a programot, 2018-2019 között összese 14 alkalommal, egyebek mellett a Tiszafüredi Halas Napokon, a Pápai Agrár Expón, vagy az Országos Halfőző Versenyen. Ezeken az alkalmakon több mint százezer ember értek el és csaknem tízezer kóstoló falattal kínálták a látogatókat. A kampány országos roadshow-ra is indult, melynek során 2017 és 2021 között ötvenhárom helyszínen látványkonyhával és ismeretterjesztő kiadványokkal várták az érdeklődőket. Ennek során csaknem kétmillió emberrel ismertethették meg a kampány üzenetét, illetve több mint hatvanezer kóstolóadag kiosztásával tudatosították a látogatókban, hogy a halhús finom és egészséges.

A potenciális fogyasztók közvetlen elérése mellett az Agrármarketing Centrum egy komplex marketingkommunikációs kampánnyal is népszerűsítette a „Kapj rá!” programot. Többek között médiahirdetésekkel, közösségi média felületeken, és flashmobok segítségével hívta fel a figyelmet a kampány üzeneteire. A promóciós időszakban négy reklámfilm is készült. A kapjra.hu weboldalon folyamatosan osztottak meg aktuális híreket, receptötleteket, szemléletformáló videókat. A „Kapj rá!” mobilalkalmazás pedig kifejezetten a fiatal célcsoport számára készült, hogy ott egyebek mellett halfogyasztást segítő ismeretterjesztő játékokkal irányítsák rá a figyelmet a programra és a halfogyasztás fontosságára. A „Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző kampány hátterét biztosító Magyar Halgazdálkodási Operatív Program ugyan 2023. december 31. napján lezárul, ám a tervek szerint a 2021-2027-es időszakban, a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program Plusz keretein belül újabb kampányidőszak veszi kezdetét.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Mit hozhat az új KAP ciklus? + podcast

2025. július 15. 16:10

A KAP átalakítása számos kérdést vet fel, ugyanakkor nehéz konkrétumokról beszélni. A BASF és NAK olyan platformot hoztak létre, ahol a témával kapcsolatos kérdéseket vitatták meg a meghívottak.

Gödöllőn kap új otthont a Mezőgazdasági Múzeum

2025. június 11. 13:10

Gödöllőre, a MATE területére költözik a Magyar Mezőgazdasági Múzeum. Az új létesítmény 2029-re készülhet el.

Akkumulátorok új élete: elindult a BASF új üzeme

2025. június 9. 13:10

A BASF új üzeme évente 40.000 EV-akkumulátor feldolgozására képes – kulcsszerepet kap az EU nyersanyagfüggetlenségi céljaiban.

Fügepálinka, aszú, libamáj – ilyen bonbont még nem evett!

2025. június 8. 13:10

Rekordszámú nevezéssel zárult a Brillante-2025 verseny, ahol a legjobb párlatok és pálinkás bonbonok is díjazásban részesültek.

Ingyenes lett a horgászvizsga!

2019. február 14. 04:49

A horgászat, mint rekreációs tevékenység a járulékos szolgáltatások igénybevételével együtt, összességében 100 milliárd forintos nagyságrenddel járul hozzá a bruttó hazai termék (GDP) összegéhez - mondta Nagy István agrárminiszter a VI. Nemzeti horgászsport gála és támogatói banketten.

Ha péntek, akkor halas recept: Sült ponty káposztával

2019. április 19. 06:03

A MA-HAL a Nagyböjtben minden pénteken megoszt egy különleges, de könnyen elkészíthető halas receptet, ami kizárólag hazai halat használ alapanyagként.

Hiába az áfacsökkentés: nem olcsóbb a hal

2018. szeptember 3. 10:54

A csapadékos időjárás és a forint gyengülése is hozzájárult ahhoz, hogy az üzletláncok számára fenntarthatatlan­ná vált az étkezési halak áfacsökkentése után ígért 17-22 százalékos árleszállítás.

Nagyböjt alatt is ajánlott a hal

2019. március 10. 09:26

A Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) a nagyböjti időszakban kampányt tart a halfogyasztás népszerűsítésére.