Életmód, gasztronómia

A Diageo a költséginfláció enyhülését látja a „kétszámjegyű” megugrás után

Agrofórum Online

A Diageo alkoholgyártó vállalat költséginflációja mérséklődik az elmúlt pénzügyi év „kétszámjegyű” megugrása után – közölte a Guinness és a Johnnie Walker gyártja.

A szappantól a szeszes italokig számos terméket gyártó cégek a COVID-19 világjárvány óta küzdenek azért, hogy alacsonyan tartsák kiadásaikat, problémáikat pedig tovább súlyosbította Oroszország ukrajnai inváziója.

Tavaly ilyenkor a Diageo szerint a költségek inflációja 7-8 százalékkal nőtt a háború kezdete óta. De ez a 2023 júniusával zárult pénzügyi évben „kétszámjegyűre emelkedett” – mondta Lavanya Chandrashekar pénzügyi igazgató.

Számunkra a költségek szempontjából a legnagyobb kitettséget az energia jelenti”

– mondta, megjegyezve, hogy az energiaárak hatással voltak a műtrágyákra, a gabonafélékre, az üvegre és a szállítási költségekre.

Egy korsó Guinness, amelyet néha üvegpalackban szolgálnak fel, öt kulcsfontosságú összetevőből készül – pörkölt árpa, árpamaláta, komló, élesztő és víz. A Diageo Johnnie Walker whiskyt is készít, amelynek készítése szintén a gabonával kezdődik. A cég Baileys Irish Cream-je tej-, cukor- és kakaókivonatok felhasználásával készült.

A cukor ára eléggé emelkedett. Úgy értem, a gabonafélék sokkal magasabbak voltak, mint a történelmi szintek. Tehát tényleg az inflációt látjuk az egész szegmensben”

– mondta Chandrashekar.

A szélesebb körű infláció kilátásaira térve azt mondta: „Azt látjuk, hogy ez a mérsékeltség a következő fiskális évben legalább nem emelkedik tovább.”

Ez szűrhető le a versenytárs vállalatok legutóbbi kommunikációiból is. Az Unilever pénzügyi vezérigazgató-helyettese, Graeme Pitkethly júliusban azt mondta: „most már túl vagyunk a csúcsinfláción, de a gyorsjelentésekben szereplő számainkon belül továbbra is magas szintű árnövekedés lehet.”

Míg az energia és egyes nyersanyagok árai már egy ideje esnek, a vállalatok ennek érvényesítését saját áraikban késleltethetik, szerződéseik feltételeitől és fedezeti stratégiájuktól függően – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Édes, roppanós, friss – a tökéletes főtt kukorica receptje

2025. augusztus 8. 16:10

A friss kukorica édes és illatos, de csak akkor, ha tudjuk, hogyan főzzük meg helyesen. Mutatjuk a lépéseket a tökéletes eredményhez.

Miért csökken a vegánok száma? Most minden kiderül!

2025. augusztus 3. 11:10

Sok fogyasztó elbizonytalanodott a vegán étrend hatékonyságában: egészségi, gazdasági és ízélménybeli okokból térnek vissza húsos ételekhez.

Bioforradalom küszöbén: szárnyal a kereslet, bírják-e a hazai gazdák?

2025. július 21. 08:10

Rekord ütemben nő a bioélelmiszer-forgalom, csökken a biofelár, de a gazdáknak az átállás még mindig komoly kihívás.

Mi legyen a barackkal? Tippek a kajszi otthoni feldolgozásához

2025. július 12. 16:10

A friss barack gyorsan romlik, de szerencsére sokoldalú gyümölcs: mutatjuk, hogyan és mire dolgozhatjuk fel a nyár egyik legnépszerűbb termését.

Kemény lépés: 5000 élelmiszertermék árát fagyasztották be Franciaországban

2023. szeptember 2. 12:10

A francia kormányzat megelégelte, hogy a gyártók „nem tesznek meg mindent” az élelmiszerárak növekedése ellen. Az Unilever, a Nestlé és a Pepsi név szerint is „dorgálást” kaptak.

108 százalékkal drágult az alma

2020. augusztus 18. 10:05

Egyetlen év alatt az alma átlagára 297 forintról 617 forintra emelkedett, ez 108 százalékos drágulást jelent. Ha csak az idei áremelkedést nézzük, akkor az is 79 százalékos.

Ravasz trükkel kúsznak egyre feljebb az árak a magyar boltokban

2023. november 5. 07:10

Vajon az áremelésnek számít, ha bizonyos élelmiszertermékeket változatlan áron, de kisebb kiszerelésekben találhatunk meg a boltokban? Bizony az, és nem is a legelegánsabb módja a drágításnak.

45 százalékkal drágultak egy év alatt a gyümölcsök

2020. augusztus 14. 08:55

Az előző év júliusához viszonyítva az élelmiszerek 7,8 százalékkal drágultak, ugyanúgy, mint júniusban. A három leginkább dráguló termék vagy termékcsoport a friss hazai és a déligyümölcsök, a sertészsiradék, illetve a párizsi felvágott és kolbász volt. A friss hazai és a déligyümölcsök ára összesítve 44,9 százalékkal lőtt ki, a sertészsiradék 16,4 százalékkal, a párizsi felvágott és kolbász pedig 16,1 százalékkal drágult.