Agrárgazdaság

Impozáns tervet dolgozott ki Oroszország a gabonaszállítása felpörgetésére

Agrofórum Online

Oroszország az Ukrajnával vívott háborúja ellenére továbbra is fontos globális szereplő a terménypiacokon. Megnehezült azonban a gabonaszállításuk, ám erre talán most megtalálták a megoldást.

2022. februárja óta tart az orosz-ukrán háború, amely nemcsak emberéletek százezreit követelte, de megroppantotta a két ország (sőt egész Európa) gazdaságát is. Most, az aratási időszak vége felé mindkét fél azon ügyködik, hogyan juttassa el terményeit a külföldi piacokra.

Ukrajnát az orosz blokád hátráltatja, júliusban ugyanis Oroszország hivatalosan is kilépett abból a megállapodásból, amely lehetővé tette, hogy Ukrajna gabonát exportáljon a fekete-tengeri kikötőin keresztül.

Oroszországot pedig a nyugati szankciók sújtják, amelyek rendkívül megnehezítették számára a nemzetközi kereskedelmet. Idén talán még nehezebb helyzetben vannak ebből a szempontból, mint tavaly, nagyon kevés ugyanis az a célország, ahová például a megtermelt gabonájukat eladhatnák.

Most részben talán megoldást találtak a problémáikra, Oroszország ugyanis saját szállítóhajók építését határozta el. Ez azért fontos, mert néhány fogadóország ugyan akadna, de a globális gabonakereskedők igencsak visszafogott aktivitással tevékenykednek abban a térségben. Érthető, hiszen a háború miatt a szállítási és biztosítási költségeik alaposan megemelkedtek.

Az orosz mezőgazdasági minisztérium közlése szerint várhatóan 24 százalékkal esik vissza a gabonaexportjuk, ám a várakozások szerint a nagyhatalom a 2023/2024-es szezonban továbbra is a legnagyobb búzaexportőr lesz 45,5 millió tonna kivitt terménnyel.

Ennek elszállításához lenne tehát szükség az említett hajókra, amelyek megépítése természetesen időbe telik. Putyin elnök nyilatkozata szerint a terv az, hogy Ukrajna helyett Oroszország váljon Afrika gabonaellátójává. Jelenleg csak kisebb kapacitású és idősebb szállítóhajóik vannak, ezért szeretnének mintegy 61 gabonaszállító hajót építeni a lehető legrövidebb határidővel, ami számításaik szerint fedezné a szükségleteiket.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

1000 nap: mennyibe került az oroszok inváziója Ukrajnának?

2024. november 20. 09:10

Ukrajna az állami bevételek nagy részét a védelem finanszírozására költi. Minden egyes napi harc körülbelül 140 millió dollárba kerül.

Rohannak eladni gabonájukat az orosz gazdák

2024. november 18. 09:40

Könnyebb azonnal eladni a gabonát és 20% feletti kamattal bankba tenni, és elfelejteni a gabona ármozgásának kockázatát.

Fegyverszállításra használhatják a fekete-tengeri agrárfolyosót?

2024. november 17. 16:10

Az ukrán fekete-tengeri kikötők elleni orosz támadások hat polgári hajót és gabona-infrastruktúrát károsítottak meg szeptember 1. óta.

Történelmi csúcson a vaj és a tejszín ára az EU-ban

2024. november 15. 11:10

Az Európai Unióban a tejtermékek, különösen a vaj és a tejszín ára új rekordokat ért el. A tejszínt most történelmi, 10 155 eurós tonnánkénti áron lehet kapni.

A napraforgóra is exportadót vethetnek ki az oroszok

2021. március 12. 04:46

Moszkva december óta azzal fenyegetőzik, hogy valamilyen típusú exportadót vet ki a napraforgóolajra is.

Oroszország látványosan csökkenti a gabonaexport adóját

2022. július 2. 13:26

A szankciók által sújtott Oroszország jelentősen csökkentette gabonaexportadóit.

Oroszország megfenyegette a Nyugatot

2023. április 11. 10:41

Oroszország pénteken azzal fenyegetőzött, hogy megkerüli az ENSZ-közvetítéssel létrejött gabonával kapcsolatos megállapodást, hacsak nem szüntetik meg a mezőgazdasági exportjának akadályait.

Románia is ellenőrzi a Duna menti csatornák mélységét

2023. március 13. 08:22

Ukrajna és Románia megállapodott abban, hogy megvizsgálják a Duna partján fekvő csatornák mélységét, amelyeket Kijev mezőgazdasági áruk exportálására használ a forgalom növelése érdekében.