Oroszország az Ukrajnával vívott háborúja ellenére továbbra is fontos globális szereplő a terménypiacokon. Megnehezült azonban a gabonaszállításuk, ám erre talán most megtalálták a megoldást.
2022. februárja óta tart az orosz-ukrán háború, amely nemcsak emberéletek százezreit követelte, de megroppantotta a két ország (sőt egész Európa) gazdaságát is. Most, az aratási időszak vége felé mindkét fél azon ügyködik, hogyan juttassa el terményeit a külföldi piacokra.
Ukrajnát az orosz blokád hátráltatja, júliusban ugyanis Oroszország hivatalosan is kilépett abból a megállapodásból, amely lehetővé tette, hogy Ukrajna gabonát exportáljon a fekete-tengeri kikötőin keresztül.
Oroszországot pedig a nyugati szankciók sújtják, amelyek rendkívül megnehezítették számára a nemzetközi kereskedelmet. Idén talán még nehezebb helyzetben vannak ebből a szempontból, mint tavaly, nagyon kevés ugyanis az a célország, ahová például a megtermelt gabonájukat eladhatnák.
Most részben talán megoldást találtak a problémáikra, Oroszország ugyanis saját szállítóhajók építését határozta el. Ez azért fontos, mert néhány fogadóország ugyan akadna, de a globális gabonakereskedők igencsak visszafogott aktivitással tevékenykednek abban a térségben. Érthető, hiszen a háború miatt a szállítási és biztosítási költségeik alaposan megemelkedtek.
Az orosz mezőgazdasági minisztérium közlése szerint várhatóan 24 százalékkal esik vissza a gabonaexportjuk, ám a várakozások szerint a nagyhatalom a 2023/2024-es szezonban továbbra is a legnagyobb búzaexportőr lesz 45,5 millió tonna kivitt terménnyel.
Ennek elszállításához lenne tehát szükség az említett hajókra, amelyek megépítése természetesen időbe telik. Putyin elnök nyilatkozata szerint a terv az, hogy Ukrajna helyett Oroszország váljon Afrika gabonaellátójává. Jelenleg csak kisebb kapacitású és idősebb szállítóhajóik vannak, ezért szeretnének mintegy 61 gabonaszállító hajót építeni a lehető legrövidebb határidővel, ami számításaik szerint fedezné a szükségleteiket.