Közkeletű vélekedés, hogy a káros talajtömörödés a szélesebb gumiabroncsok, gumihevederes járószerkezetek alkalmazásával elkerülhető, hiszen nagyobb felületen oszlatják szét a terhet. Ezt azonban a friss vizsgálatok megcáfolni látszanak.
A talajmechanika törvényei szerint minél kisebb az egységnyi felületre eső nyomóerő, annál kisebb az általa okozott tömörítő hatás. Ez azonban nem feltétlenül van így, vizsgálatok szerint a szélesebb gumiabroncsok a talajokat nagyobb mélységben tömörítik a keskenyeknél. De vajon miért?
A válasz egyszerű: azért, mert a széles gumiabroncs alatt a talaj nem tud oldalirányban elmozdulni, ezáltal a terhelés, a tömörödés mélyebben hatol a talajba. Ezt a régi feltevést most Roger Stirnimann svájci kutató vizsgálatai is megerősítették.
Azonos terhelés mellett egy szélesebb abroncs a fele akkorához képest fele akkora talajtömörödést okoz, és a tömörödés nem is következik be olyan mélységben. Ha azonban a terhelést a kétszeresére növeljük, a felszíni talajtömörödés mértéke ugyan nem változik, ám a nyomás sokkal mélyebbre hatol a talajban a szélesebb abroncsok használatával.
Arra már az 1950-es években végzett kutatások is rámutattak, hogy 20 centiméteres mélységben a talajnyomás mértéke már a gumiabroncs méretével együtt növekszik. Éppen azért, mert a talajból kipréseli a levegőt és a vizet, a földrészecskék pedig kemény réteggé alakulnak át, így a nyomás csakis lefelé terjedhet.
A talajnyomás terjedése során nemcsak az egységnyi területre jutó erőhatás nagysága fontos, hanem az is, hogy a terhelés mennyi ideig hat. Minél tovább, annál jobban fog tömörödni a talaj, ezért fordulhat az elő, hogy a gumihevederes járószerkezetek esetében a talajtömörödés nagyobb, mint a hagyományos pneumatikus abroncsoknál, ami szintén meglepő lehet sokak számára.
(Fotó: Titan International)