5℃ -4℃
február 21. Eleonóra, Zelmira, Péter
Életmód, gasztronómia

Lassan lemondanának a magyarok a húsról

Nestlé Hungária Kft.

A 2022-es eredményekhez képest több magyar figyel oda az egészségtudatos táplálkozásra, 60 százalékuk pedig beiktat egy-egy húsmentes napot a hetébe, amelyet a spórolás mellett egyre inkább az egészségmegőrzés is motivál.

Azok között, akik saját bevallásuk szerint nagy hangsúlyt fektetnek az egészséges étkezésre, egy év alatt 5%-kal erősödött a vörös húsokkal szembeni kritikusabb hozzáállás, és szinte nincs olyan magyar, aki ne hallott volna a növényi alapú termékekről – derült ki a Nestlé Hungária a Veganuary kapcsán folytatott második nagy, országos kutatásából.

A Nestlé Hungária 2023 végén is felmérte a magyar lakosság egészséges táplálkozáshoz és húsfogyasztáshoz való hozzáállását1, megismételve az ugyanilyen témájú 2022-es reprezentatív kutatást2.

Többek között arra is keresték a választ, hogy mennyire ismert hazánkban a külföldön egyre népszerűbb Veganuary3, azaz vegán január jelensége, ami a húsfogyasztás csökkentését célzó kezdeményezés, de azt is megvizsgálták, hogy egy év alatt mennyit változott a lakosság hajlandósága az állati eredetű ételek elhagyására vagy csökkentésére.

6 százalékos növekedés

2022-ben a válaszadók 52%-a nyilatkozott úgy, hogy lemondana legalább egyfajta állati eredetű élelmiszerről vagy hústermékről. Ehhez képest egy évre rá 58%-ra nőtt a lakosság erre vonatkozó hajlandósága, ami különösen a feldolgozott húskészítményeket és a vörös húsokat érintette.

A kiegyensúlyozott táplálkozásra nagyobb hangsúlyt fektetők körében 23%-ról 28%-ra emelkedett azoknak az aránya, akik úgy vélik, a vörös húsok fogyasztásának csökkentése vagy elhagyása kulcsa lehet az egészséges táplálkozásnak.

Összességében az előző évhez hasonlítva többen lettek azok, akik odafigyelnek az egészséges táplálkozásra, amelyről továbbra sem változott a lakosság véleménye. Még mindig a zöldség- és gyümölcsfogyasztást tartják ebből a szempontból a leglényegesebbnek, sőt, ez az arány 64%-ról 68%-ra nőtt.

Ezt követi a cukor elhagyása vagy csökkentése, valamint a tartósítószerek és színezékek kerülése, melyeket a korábbi eredményekhez képest még többen tartanak fontosnak. Hasonlóan alakult a rostdús élelmiszerek megítélése is, amit már 2022-ben is az egészséges táplálkozás egyik alappillérének tartottak a válaszadók (47%), 2023 végén pedig még 6%-kal többen gondolták ugyanezt.

Az egészségtudatosság motiválja a húsfogyasztás csökkentését

Elméletben egyre nő az egészséges táplálkozásra irányuló tudatosság, és tízből három ember tart valamilyen speciális, 10% pedig valamilyen hús vagy állati eredetű élelmiszer korlátozásával járó étrendet; ez némileg magasabb a tavalyi aránynál.

Tízből hat megkérdezett hetente többször, de nem mindennap fogyaszt húsételeket, a húsmentes napokat pedig elsősorban a spórolás motiválja. Ez egybevág a korábbi eredményekkel, ugyanakkor fontos különbség, hogy az anyagi megfontolás szerepe 58%-ról 48%-ra csökkent, miközben az egészségügyi érvek súlya 12%-ról 18%-ra nőtt.

Érdekesség, hogy a válaszadók 6%-a a jövőben akár el is hagyná, 45%-a pedig csökkentené a húsfogyasztását, minden harmadik megkérdezett pedig szívesen kipróbálná a különböző növényi alapú alternatívákat a feldolgozott hústermékek helyettesítésére.

Sárga Diána, a Nestlé Hungária dietetikusa szerint bíztatóak ezek az eredmények: „Jó látni, hogy a magyar lakosság nyitottabb a hús- vagy egyéb állati eredetű termékek csökkentésére, hiszen egészségünk szempontjából kiemelt fontosságú, hogy az étrendünkben a növényi alapú élelmiszerek legyenek nagyobb arányban. Ezek fogyasztásával ráadásul nemcsak a szervezetünkre, hanem a környezetünkre is pozitív hatást gyakorolhatunk” – mondta el a szakember.

Növényi alapanyagok fenntartható módon

A legfrissebb tanulmányok szerint az állati eredetű termékek kiváltása növényi alternatívákkal jelentősen csökkenti az adott termékhez köthető kibocsátás, földhasználat és vízfogyasztás mértékét. A Nestlé Garden Gourmet vegetáriánus és vegán termékeinek előállítása során több módon is igyekszik környezeti lábnyomát csökkenteni: a márka elkötelezett amellett, hogy gazdálkodóival és beszállítóival együtt széles körben alkalmazza a talajmegújító gyakorlatokat.

Ez azt jelenti, hogy támogatja ebben például a szójafehérjét beszállító gazdálkodókat, akiket a talajegészség javítása érdekében többek között takarónövények ültetésére, szerves trágya használatára, valamint talajkímélő művelés alkalmazására ösztönöz.

„A kutatásból is látszik, hogy nagy azoknak az aránya, akik csökkentenék az állati eredetű termékek fogyasztását, azonban nem szeretnék teljesen elhagyni azokat, emellett azt is látjuk, hogy 2022-höz képest 85%-ról 90%-ra változott azoknak az aránya, akik hallottak már a növényi alapú termékekről.

Nekik nyújthat ízletes alternatívát a Garden Gourmet kínálata, melyek a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett hozzájárulnak a napi fehérje- és rostbevitelhez. Ezekkel a finomságokkal olyan növényi alapú termékeket ajánlunk, amelyek segítségével azok is beiktathatnak – akár a vegán január keretein belül – egy-két húsmentes napot az étrendjükbe, akik eddig még nem tették meg” – mondta el Sárga Diána.

A Nestlé felméréséből kiderült, hogy a lakosság egynegyede már hallott a Veganuary kezdeményezésről, és ha kis mértékben is, de a kipróbálására való nyitottság aránya évről évre nő. A Nestlé Garden Gourmet termékcsaládról bővebb információkat és recepteket a gardengourmet.hu weboldalon találhat.

118–65 éves, 1000 fős mintán felvett reprezentatív kutatás, 2023. novemberében.
218–65 éves, 1000 fős mintán felvett reprezentatív kutatás, 2022. decemberében.
3A vegán január (Veganuary) azoknak szól, akik étrendjükből nem szeretnék vagy nem tudják teljesen száműzni az állati eredetű élelmiszereket, viszont szeretnék csökkenteni ezek fogyasztását, akár egészség, akár fenntarthatósági vagy etikai megfontolásból.

(Fotó: pasja1000/Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Prémium japán kávézó nyílt Magyarországon – tényleg az ő kávéjuk a legfinomabb a világon?

2025. február 18. 09:40

A % Arabica kávézólánc a 2014-es alapítása óta folyamatosan terjeszkedik, és immár Budapesten is van üzletük.

Kiosztották a pálinkák „Oscar-díjait” Magyarországon – ezeket kóstolja meg!

2025. február 17. 09:40

Magyarországon kívül Romániából, Szlovákiából és Szerbiából is adtak be tételeket, összesen 151 településről.

Sütőtök februárban: a vastag héjú fajták igazán ellenállóak

2025. február 16. 14:10

A sütőtök az őszi és téli időszak egyik legkedveltebb zöldsége, amely nemcsak ízletes, hanem rendkívül jól tárolható is.

Csökkentette számos tej és tojás árát a magyarországi multi

2025. február 14. 16:10

Február 13-tól a tojás mellett többféle különböző márkájú tej is a korábbi árhoz képest jóval olcsóbban érhető el.

Joga van az emberiségnek húst enni? Morális kérdéseket boncolgatnak a szakértők

2023. augusztus 27. 15:10

Időről időre felmerül a kérdés, hogy nem lenne-e kíméletesebb megoldással a Földünkkel szemben, ha a teljes emberiség áttérne a növényi alapú étrendre. Mindehhez kapcsolódik az a témakör is, hogy morális szempontból védhető cselekedet-e a húsevés.

Négy év múlva érheti el a csúcsot az európai húsfogyasztás

2021. április 1. 05:39

A növényi alternatívák gyors növekedése azzal jár, hogy a hagyományos hús fogyasztása csökkenni kezd majd a jövőben.

Kötelező állattartási jelölések jöhetnek az éttermekben is

2025. január 4. 14:10

Folyamatosan újra kellene nyomtatni az étlapokat, és egyeztetni a beszállítókkal, hogy valóban azt szállítják-e, amit ígértek.

Egyre kevesebb húst esznek az osztrákok

2023. január 7. 08:03

Ausztriában csökken a húsfogyasztás, és ezzel párhuzamosan az alternatívákkal kapcsolatos szkepticizmus is.