Ukrajna hadserege segíti a kikötőkbe be- és kilépő hajókat, a gabonaszállító hajók kapitányai pedig meghatározott biztonsági utasítások szerint dolgoznak.
„Az ukrán légvédelmi erők lefedik a gabonaszállítás szempontjából fontos szállítási folyosókat és kikötőket. A légvédelmi csoportoktól a part menti rakétarendszerekig minden eszköz hozzájárul ehhez az erőfeszítéshez” – nyilatkozta Olekszij Neizspapa, az ország haditengerészetének főnöke a Reutersnek.
Extrém nehézségek
Mindazonáltal Ukrajnának számos más nehézséggel kell megbirkóznia, beleértve a kikötőik elleni támadásokat és különböző katonai műveleteket és az exportot megzavaró energiakimaradásokat.
Ukrajnán belüli célpontok
Munro Anderson, az Egyesült Királyságban működő egyik legnagyobb speciális biztosítási vállalkozás, a Pen Underwriting tagja, a tengeri háborús kockázatokért felelős Vessel Protect biztosítási szakértője elmondta, hogy az orosz csapások Ukrajnán belüli célpontokra is gyakran támadnak, bár ritkábban, mint korábban a háború egyes szakaszaiban, de továbbra is nyomást gyakoroltak Kijevre.
Nem tudnak teljes kapacitással dolgozni
„Az ilyen támadások továbbra is nyomást gyakorolnak Ukrajnában a kereskedelmi tengeri környezetre, és így elérik azt az orosz szándékot, hogy aláássák Ukrajna képességét, hogy teljes mértékben kihasználhassa e kikötők potenciális kibocsátását” – tette hozzá Munro Anderson.
Már 3 százalék
Az ukrán kikötőkbe belépő hajók háborús kockázati díját az elmúlt hónapokban a hajó értékének 1,2 százalékáig határozták meg, olyan engedménnyel, amely alacsonyabb díjakat eredményezett – közölték biztosítói források. Ezek a prémiumok novemberben 3 százalékra emelkedtek, miután egy rakétacsapás megrongált egy hajót Pivdennyiben.
Ez még mindig több százezer dollár becsült többletköltséget jelent egy hétnapos szállításhoz, és ezek a költségek növekedhetnek, ha a biztonsági feltételek romlanak.
Felülvizsgált háborús kockázatok
Iparági források szerint a biztosítási piacon érdekelt felek a közelmúltbeli támadások fényében folyamatosan figyelemmel kísérik a helyzetet.
„A gabonaszállítási folyosók kikötőiben a hajók fokozott bombázása arra késztetheti a viszontbiztosítókat, hogy felülvizsgálják háborús kockázatokra vonatkozó biztosítási díjaikat” – mondta Maksym Dubovyi, az Atria biztosítási alkusz ügyvezető partnere.
Összesen 2059 hajó
Az ukrán tengeri folyosó működése során 2059 hajó 57,7 millió tonna rakományt szállított 46 országba, ebből 39 millió tonna mezőgazdasági terméket – emelte ki Neil Roberts, a Lloyd’s Market Association tengerészeti és légiközlekedési vezetője. A Lloyd’s of London a biztosítási piacon minden biztosítási üzletágban érdekelt.
„Az egyes biztosítók az események fényében döntik el a megfelelő díjakat, és saját véleményt alkotnak a kockázatról” – fűzte hozzá Neil Roberts.
(Kép: Canva)