Nem mindenkinél működik Trump elnök „kiszorítósdija”, a német mezőgépgyártó csattanós választ adott az amerikai kihívásra.
Donald Trump – úgy tűnik – emlékezetessé akarja tenni a második elnöki ciklusát, januárban ugyanis hatalmas lendülettel vetette bele magát a munkába. A nemzetközi diplomáciában viszont egyelőre úgy viselkedik, mint elefánt a porcelánboltban, elsősorban a nyíltan protekcionista kereskedelempolitikájával okoz gondot a partnerországoknak.
A régi-új elnök az amerikai gazdaság védelmét tűzte ki fő céljául, ehhez pedig a büntetővámok bevezetését tartja a legjobb eszköznek. Már áprilisban új vámtarifákat jelentett be, ezek mértéke viszont szinte egyik hétről a másikra is változott, Trump nem túl konzekvens ezen a téren. Elsősorban azokat az államokat igyekszik megregulázni, amelyekkel szemben az Egyesült Államoknak a legnagyobb kereskedelmi deficitje van.
A rendelkezések nem hagyták érintetlenül az USA nagy kereskedelmi partnerének, illetve természetes politikai szövetségesének számító Európai Uniót sem. A közösségnek korábban Trump 20–30 százalékos vámtételt ígért, ehelyett lett végül júliusban 15 százalékos általános vám, ami még mindig elég húsba vágó az uniós áruk szempontjából.
Súlyos büntetővámok
Amint arra számítani lehetett, az intézkedésekre sorra-másra következnek a különböző vállalati reakciók. A napokban például a német Claas jelentette be, hogy a kombájngyártást részben hazahozza Harsewinkelbe, mert az acélra és alumíniumra kivetett 50 százalékos büntetővámok túlságosan megdrágítják a gépek előállítását. Bármennyire is hihetetlennek tűnik, mostantól sokkal gazdaságosabb a kanadai piacot Európából ellátni.
A Claas intézkedése a Land&Forst című szakoldal – csak részben helyes – értesülése szerint a Lexion 8000 és 7000 betakarítógépeket érinti, amelyek a legkedveltebbek Kanadában. A Trion 700 szintén népszerű Észak-Amerikában, ám azt eddig is Németországban gyártották. A Lexionok eddig a Nebraska állambeli Omahában készültek, ezen a téren lesz némi változás.
„A jövőben a kanadai piacot az USA-ból és Németországból fogjuk kiszolgálni”
– erősítette meg az információkat a Claas, de csak félig-meddig tehát, hiszen ezek szerint a gyártás egy része mégiscsak marad az Egyesült Államokban. A vállalat tájékoztatása alapján az USA-ba szánt Lexion kombájnok a jövőben is Omahában készülnek, minden nehézség ellenére.
Nem csoda, hiszen a Claas már eddig is sokat költött az omahai gyárára, ahol egy 65 hektáros területen folyik a termelés, 250 dolgozót alkalmazva. Idén augusztusban egy kutatás-fejlesztési központ alapjait is letették, vagyis hosszú távra terveznek az Újvilágban. Harsewinkelben is sokat költöttek az elmúlt években, amelyet ők most a világ legmodernebb kombájngyárának tartanak.
(Vezérkép: Pixabay)
Így néz ki a Claas ultramodern omahai gyára: