Minden márka büszke a történelmi örökségére, de akadnak olyan esetek is, amikor egy név már vállalhatatlanná válik.
Massey Ferguson, Claas, Lemken, Väderstad, Kverneland – csak néhány ismert példa arra, hogy a mezőgépmárkák gyakran egy (alapító) személy vagy egy település nevét viselik. Mindez jó alkalmat teremt arra, hogy például egy családi vállalkozás esetében hangsúlyozzák, miszerint a cég a sokadik generáció irányítása alatt áll, és ezzel külön kiemeljék az ágazat iránti elköteleződésüket.
De mi van akkor, ha egy márkanév hirtelen rosszul kezd el csengeni? Mindez ritkán fordul elő természetesen, de a történelemben erre is akad példa. Az 1871-ben Günzburgban alapított német Mengele Agrartechnik éppen így járt, ugyanis a kései leszármazottak közé tartozott a második világháborúban „a halál angyalának” nevezett Josef Mengele is, akit háborús bűnei miatt még felelősségre sem tudtak vonni, Dél-Amerikában sikerült elrejtőznie 1945-öt követően.
A Mengele Agrartechnik alapítója egy bizonyos Andreas Eisenlauer volt, a vállalkozás pedig mezőgazdasági gépek javításával indult. Ezt vette át 1907-ben Karl Mengele, aki a később hírhedtté vált orvos apja volt. A cég az 1930-as években Németország legnagyobb cséplőgépgyártói közé tartozott, egymillió márka fölötti forgalommal.
A második világháborút követően is sikeresek tudtak maradni, az alkalmazottak száma elérte a 2000 főt. Olyan kapós termékekkel rukkoltak elő, mint a Doppel-Trumpf szervestrágyaszóró, amelyből fél évtized alatt 50 ezer darabot értékesítettek. A Mengele Agrartechnik 2009-ben lépett partnerségre a holland Lely gyártóval, amely 2010-ben teljesen fel is vásárolta a patinás céget. 2017-ben a Lely takarmányozás-gépesítési részlege az amerikai AGCO Csoport tulajdonába került, így ma ők számítanak a közvetlen örökösöknek.
A Mengele gépek Németországban, vagy akár Hollandiában ma is használatban vannak, amint az alábbi videó is bizonyítja. Itt például egy SF 6600-as önjáró silózó dolgozik a kukoricatáblában. A szecskázót 1989 és 1994 között gyártották, a meghajtásáról nyolchengeres, 350 LE-s Mercedes-Benz motor gondoskodott.