Gépészet

Mercedes a földeken – ismét hódítana az Unimog

Agrofórum Online

Az UNIMOG története egészen az 1940-es évekig nyúlik vissza, s talán kevesen tudják, hogy kimondottan – a II. Világháborúban vesztes – Németország mezőgazdaságának talpra állítása volt a fő motiváció a jármű megalkotásakor. Az azóta már több területen – honvédség, katasztrófavédelem, vasút, útépítés – bizonyított gép egy jogszabályi változásnak köszönhetően, ismét forgalomba helyezhető Magyarországon is traktorként, pontosabban mezőgazdasági vontatóként.

A II. Világháború nem csak a német ipart nullázta le, a mezőgazdasági termelés is katasztrofális állapotban volt. Az újjáépítés egyik legfontosabb pillére a vidék helyreállítása lett, hiszen abban az időben, az 1940-es évek második felében (is), gyakori volt az élelmiszerhiány. A háborúban a mezőgazdasági gépek többsége is megsemmisült, a megmaradottakhoz nem volt alkatrész, így gyorsan világossá vált, hogy a szántóföldek megműveléséhez új eszközökre, gépekre van szükség, méghozzá olyanokra, amelyek minden féle terepviszonyok között jól boldogulnak, és nagy vonóerővel is rendelkeznek.

Az Unimog prototípusa már 1946-ban elkészült Albert Friedrich és Heinrich Rößler mérnökök tervei alapján, ám akkoriban még kapacitás hiányában nem a Daimler-Benznél gyártották, hanem a Boehringer Szerszámgépgyárban. Az UNIMOG, vagyis „Universal-Motorgerät” (magyarul: univerzális motoros eszköz) 1947-ben mutatkozott be a gazdálkodóknak egy mezőgazdasági vásáron, és a sikerét mi sem bizonyítja jobban, minthogy 150 darabra érkezett megrendelés. A termelők lelkesedése a Daimler vezetőit is meglepte, így döntés született arról, hogy a jármű gyártásához helyet biztosítanak, végül 1951-ben került fel a már jól ismert csillag az Unimog elejére.

Érdemes megjegyezni, hogy az Unimog fejlesztésekor semmilyen katonai szerepvállalás nem játszott szerepet, mint vesztes hatalom, hadieszközöket nem is fejleszthetett Németország akkoriban. A jármű kifejezetten a mezőgazdaság számára készült, az első széria nyomtávja pl. úgy lett meghatározva, hogy a káposztaföldek sortávolságához igazították. A prototípust 1700 köbcentis Mercedes benzinmotor hajtotta, a szériagyártáskor azonban egy ugyanekkora lökettérfogatú dízelmotort alkalmaztak, melynek teljesítménye 25 lóerő volt.

Az évek múlásával, ahogy a politikai viszonyok is konszolidálódásnak indultak, a német és a francia hadsereg is szemet vetett az Unimogra, s tulajdonképpen ez adott még nagyobb lendületet a fejlesztéseknek, amelyek napjainkig sem álltak meg.

Bakondi Károly, a Pappas Auto Magyarország Kft. Unimog értékesítési vezetője

– A jármű előnye az volt, hogy tudta azt, amit egy akkori traktor, de mégis sokkal több volt annál – mondja lapunknak Bakondi Károly, a Pappas Auto Magyarország Kft. Unimog értékesítési vezetője. Volt vezetőfülkéje, amiben ketten elfértek és nem áztak el. Volt platója, kiváló terepjáró képességekkel rendelkezett. Az első és a hátsó nyomtáv megegyezett, így az első kerekek által kijárt sávban a hátsó tengely kerekei már könnyebben boldogultak, ráadásul kapcsolható volt az összkerékhajtás is, amit differenciálzárak tettek még biztosabbá. Az abroncsok – ellentétben a traktorokkal – azonos átmérőjűek voltak, terepmintázattal rendelkeztek.

Kezdettől fogva portálhíddal gyártották, vagyis a magasabban lévő differenciálzáraknak köszönhetően az Unimog hasmagassága is nagyobb volt a hagyományos traktorokénál. Mivel a járműnek nem voltak túllógásai, ma is irigylésre méltóak a terepszögei, gyakorlatilag nem létezett akadály a földeken, ami megállíthatta volna ezeket a gépeket. Egyedül a motorteljesítmény bizonyult kevésnek kezdetben, de ez az évek során természetesen már az adott kor követelményei szerint változott – teszi hozzá Bakondi Károly.

Érdekesség, hogy a volt szocialista országok közül Magyarország vásárolhatott először az Unimogokból, 1958-ban az erdészetek kaptak 80 darabot. Később a közútkezelő vállalatok kezdték el alkalmazni, talán innen lehet leginkább ismerős a típus.
Nagyot ugorva az időben, öt évvel ezelőtt jelentek meg az Unimogok EURO VI-os környezetvédelmi besorolású motorokkal. Ezt követően, 2019-ben engedélyezte az Európai Unió ismét, hogy mezőgazdasági vontatóként – traktorként – kerüljenek forgalomba, mintegy 20 év kihagyás után.

– Egy ilyen példány mutatkozott be a közelmúltban a magyar gazdálkodóknak is Mezőfalván, a Szántóföldi Napokon. A kiállított jármű hathengeres, 300 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 1200 Nm. A váltója 8 előre- és 6 hátrameneteli fokozatot kínál, illetve rendelkezésre áll hidrosztatikus hajtás is, amellyel a gép 50 km/h-s sebességre is képes. Saját tömege 9500 kg, a megengedett legnagyobb össztömege pedig 13500 kg – tudtuk meg.

A 24 collos, Michelin terepmintás abroncsok sebességindexe 90 km/h, és az Unimog természetesen guminyomás szabályozással rendelkezik, hogy a földeken minél alacsonyabb értékkel lehessen a jobb trakciót biztosítani. Vontatóként az összgördülőtömege 40 tonna lehet a szerelvénynek, így akár két kisebb vagy egy nagyobb pótkocsi vontatására is alkalmas. A 3 pont felfüggesztése kb. öt tonna emelésére képes, elöl és hátul is kardánhajtással rendelkezik a csatlakoztatott munkagépek kiszolgálására.

A vezetőfülke 2 vagy 3 személyes lehet. Két üléssel mindkettő rendelhető légrugóval, ülésfűtéssel, kartámasszal. Ezen kívül számtalan kényelmi felszereltség áll rendelkezésre, hogy a jármű négy évszakon keresztül dolgozhasson. Így, amikor mezőgazdasági munkára nincs szükség, az Unimoggal bérmunka végezhető pl. a közútkezelésben (hómarás, sószórás, padkakaszálás), vagy az önkormányzatoknál.

Bakondi Károly hangsúlyozta, hogy az Unimog rendkívül gazdaságosan üzemeltethető.

– Az első kötelező szerviz 5000 kilométernél esedékes, utána pedig évente vagy 1400 üzemóránként. Üzemanyagfogyasztása kedvező, a közútkezelő Unimogjai átlagosan 7 litert fogyasztanak üzemóránként, vasúti vontatás során pedig mindössze 5-5,5 litert (!).

Mivel a jármű 2019-től kezdve helyezhető ismét forgalomba mezőgazdasági vontatóként, nincs még ezirányú tapasztalatunk, de Unimogot használó gazdálkodókkal beszélgetve úgy gondoljuk, 500 hektár birtokméret felett ajánlható igazán a jármű – tette hozzá az értékesítési vezető megjegyezve azt, hogy nem a technika most az újdonság, hanem az, hogy a szabályozók ismét megengedik azt, hogy mezőgazdasági vontatóként kerüljön forgalomba a gép, ahogyan ez korábban is lehetséges volt.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Nagyobb teljesítmény, kisebb kopás: Amazone Teres 200 függesztett eke

2024. november 25. 12:10

A munkasebesség 6 km/h-ról akár 10 km/h-ra történő növelésével a fő kopási pont az ekefej közepe felé tolódik.

A forgatásos talajművelés előnyös a kultúrnövény fejlődése szempontjából

2024. november 22. 12:10

A talaj szerkezete romolhat a kenés és gyúrás szerkezetromboló hatása miatt. A szántáshoz legalkalmasabb talajállapot a nyirkos talaj.

Kétévente lehet AgrárgépShow, igazodva a nemzetközi trendekhez

2024. november 21. 14:10

A MEGFOSZ minden második évben szeretne AgrárgépShow-t szervezni a HUNGEXPO területén – januárban így a tagjaik nagy része távol marad.

Massey Ferguson 5700 M – ár/érték bajnok típusok

2024. november 20. 08:10

Az akciósan elérhető traktorok ugyanolyan minőségi alkatrészekből álló, átgondoltan felépített erőgépek, mint a nagyobb Massey Fergusonok.

Nappal szántóföld, este opera - Mercedes-Benz X-osztály

2018. április 3. 07:39

A terepjáró egyedülálló a piacon, hiszen a pickupok klasszikus tulajdonságait egyesíti a Mercedes dizájnelemeivel, kényelmével és biztonságával.

Életmód Videó

Mercedes-Benz V-osztály: a sikermodell még vonzóbb lett

2019. január 31. 11:18

A Mercedes-Benz V-osztály 2014-es premierje egy teljesen új tervezői szemléletről árulkodott a megjelenés, a minőségi összhatás és a biztonsági felszereltség terén. A koncepció áttörő sikerét igazolja, hogy a megjelenés óta 209 000 darab V-osztályt értékesítettek világszerte, 2018-ban pedig 64 000 eladott darabbal sikerült éves értékesítési rekordot beállítania a márkának. A 2018-as év más szempontból is sikeres volt, a Mercedes-Benz tudhatja ugyanis magáénak az egyik legfiatalabb vevőkört, illetve a stabil európai és amerikai jelenét után sikerrel vezették be a márkát az ázsiai piacokra is. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy idén a Mercedes-Benz V-osztály Indiában is megjelenik majd. A most bemutatott frissítések új lendületet biztosítanak a sikermodell számára.

Életmód Képgaléria

Permetező Unimog és öt felújított MB-Trac - Mercedes traktorszerelem Dunavecsén

2019. december 9. 14:38

Az elmúlt évtizedek egyik legkultikusabb márkáját jelentette és jelenti a Mercedes háromágú csillaga. Dunavecsén azonban nem személyautók viselik az emblémát, hanem mezőgazdasági gépek. Amikor ott jártunk, öt MB Trac és egy Unimog sorakozott fel Kiss László családi gazdaságának udvarán, hiszen egyetemista fiával már régóta imádja és gyűjti a német gyártmányú, univerzális erőgépeket.

Gépészet Videó

Zöld karbonkarosszériát kapott a tuningolt Mercedes-Benz X-osztály

2021. március 9. 05:02

A Carlex Design alapos munkát végzett, a Mercedes-Benz X-osztály rendkívüli, zöld karbonkarosszériával készül és látványos belsőt kapott.