A traktorok elsődleges feladata a mezőgazdaság szolgálata, ahol az alkalmazandó sebességet az agrotechnikai követelmények határozzák meg. A fejlődés során a traktorok végsebessége folyamatosan növekedett. Sokáig az alkalmazható maximális sebesség határa 25 km/h volt. Az mezőgazdasági termelés európai körülményei – elsősorban a farmok/táblák szabdalt (különböző települések határa) elhelyezkedése – megkívánta a sebesség határ növelését (40-50 km/h). Különleges követelmény alapján a briteknél még ez a határ is feljebb tolódott, ahol a sorozatgyártású JCB traktoroknál elérte a 65 km/h-t.
Az emberekben azonban él a kíváncsiság, hogy a traktorok műszaki paraméterei alapján milyen maximális sebességet lehet elérni. Ennek következtében az idők során számos csúcsdöntési kísérletet szerveztek, ahol széria traktorokkal, illetve azok „felturbózott változataival” igyekeztek mind feljebb tornázni a világcsúcsot.
Először viszonyítási alapként nézzük a leggyorsabb széria traktorok listáját:
- JCB 4160&4190 Maximális sebesség: 37 m/h (59,5 km/h),
- Fendt 939 Vario Maximális sebesség: 37 m/h (59,5 km/h),
- JCB 8330 Maximális sebesség: 43,5 m/h (70 km/h).
Traktorokkal végzett sebességi világcsúcs kísérletek
A traktorok sebességi kísérleteit természetesen nem szántóföldön és általában nem farmerek hajtották végre.
1. Az egyik leghíresebb traktor sebességi rekord David Abbot Jenkins autóversenyző nevéhez fűződik, aki az Allis Chalmers traktor és Firestone gumiabroncsok reklámozása során 1935-ben, Bonneville-ben (Utah, USA) érte el a 67,67 m/h (108,9 km/h) sebességet.
2. A traktor sebességi próbálkozásokból nem maradtak ki az oroszok sem. Részletes adatokhoz sajnos nem lehet hozzájutni, de annyi tudható, hogy egy módosított MTZ 80 típusú traktorral 85 km/h sebességet értek el a 2009-es Bizon Track Show keretében tartott bemutatón. Ez az esemény arról híres, hogy a részvevők bármilyen járművel indulhatnak a versenyben, ami gyakorlatilag a motokrosz versenyek szabályai szerint kerül megrendezésre. Ezt a rekordot 2012-ben Szergej Szuhovenko megjavította, amikor 121 km/h sebességgel száguldott egy Rosztov melletti befagyott tavon.
3. A következő csúcsjavítást egy Nokian Hakkapeliitta TRI téli abronccsal szerelt Valtra T234 traktorral Észak-Finnországban, 2300 méter hosszú zárt pályán, tartósan fagypont alatti hőmérséklet mellett hajtották végre 2015. február 9-én. A rallyversenyző Juha Matti Pellervo Kankkunen 130,165 km/h végsebességet ért el a traktorral, amely új világrekordot jelentett.
4. Az ezt követő csúcskísérlet szintén autóversenyzőhöz köthető. Jack Donohue NASCAR versenyző farmon nevelkedett, ahol két 1952-ben gyártott Ford 8N traktort használtak (Fletcher, North Carolina, USA). Ezek közül alakította át az egyiket, oly módon, hogy kicserélte a motort és a sebességváltót, valamint átalakította a kormányrendszert. A “8NCREDIBLE” névre keresztelt traktorral 2015-ben 96,3 m/h (155 km/h) majd 2016-ban 101,2 m/h (162,9 km/h) csúcssebességet ért el (Wilmington Ohio’s Airborne Park Wilmington, Ohio, USA).
5. A közismert angol autós műsor sem akart kimaradni a traktor gyorsasági versenyből, ezért a Matt LeBlanc által épített Track-tor járművükkel 2018-ban beszálltak a vetélkedőbe. A speciális Track-tor 5,7 literes V8 Chevy motorral (500 bhp) volt felszerelve és a Bruntingthorpe Proving Ground-on (korábbi repülőtér, Leicestershire, UK ) a televiziós műsorból ismert Stig által vezetve 87,2 m/h (140,3 km/h) sebességet értek el, amelyet hivatalos Guinness rekordként ismertek el.
6. A legfrissebb világcsúcskísérleteket az angol Fastrac cég traktorával hajtották végre 2019 júniusában. Amint az köztudott a cég híres a gyorsművelő traktorairól, a Fastrac márkanév is gyors traktort jelent. A Williams Formula One Team által átalakított Fastrac One traktort 7,2 literes hathengeres dupla turbós motorral szerelték fel, a fokozatmentes váltót hatsebességes manuálisra cserélték. A kísérlet során a Yorkshire’s Elvington Airfield területén 103,6 m/h (166,7 km/h) maximális sebességet sikerült elérni.
Az átalakítást végző mérnökcsoport azonban az eredménnyel nem volt megelégedve, ezért októberben újra nekifutottak a csúcskísérletnek, ami ezúttal sokkal jobb eredményt hozott. A Guy Martin motorversenyző által vezetett Fastrac 2.0 traktor, az újabb módosítások eredményeként 1016 LE teljesítmény és 2500 Nm nyomaték kifejtésére volt képes. Az új csúcsot a Guinness World Records előírása alapján határozták meg, amelynek során az egyik irányban 153,771 m/h (247 km/h) csúcssebességet mértek, míg az oda-vissza menetben mért átlagsebesség 135 m/h (217,6 km/h) volt.
A traktorokkal végzett sebességi csúcskísérletek elsősorban a hírnévről szólnak, de nem öncélú törekvések. A cél érdekében végzett átalakítások (motor, sebességváltó, kormányzás, tömegcsökkentés, gumiabroncs módosítás, fékrendszer, áramvonalas forma kialakítás) ugyanis valamilyen formában, később bekerülnek a sorozatgyártású traktorokba.
Forrás:
http://russia-ic.com/news/show/9547/#.Xlj0JPlKiUk
https://www.cnbc.com/2015/12/30/former-nascar-driver-hits-96-mphon-a-tractor.html
https://www.hotcars.com/fastest-tractors-ranked-speed/
https://www.claasharvestcentre.com/the-worlds-fastest-tractor-20