A francia Roquette vállalat áremelkedésre figyelmeztetett a növényi alapú élelmiszerek piacán. A borsóárak globális megugrását az alacsony kínálat és a növekvő növényi fehérje iránti kereslet okozta, ezek miatt elkerülhetetlenül át kell hárítani a vásárlókra az árak emelkedését. Ebbe beleértik az alternatív élelmiszerek, például a húsmentes hamburgerek gyártóit is - közölte a Roquette.
Az alternatív fehérjék piaca az utóbbi években megugrott, és jelentős befektetéseket vonzott a globális agrár-élelmiszeripari csoportok, köztük a Nestlé, a PepsiCo és az Archer Daniels Midland részéről, remélve, hogy ki tudják használni az egészségesebb táplálkozási növekvő trendet.
A borsótermelés azonban idén visszaesett, főként a nyári súlyos aszály miatt Kanadában, a legnagyobb szállítónál, ahol 45%-kal csökkent a termelés, és 120%-kal emelték az árakat tavalyhoz képest – közölte Roquette. Eközben Franciaországban a termést súlyosan károsította a nedves időjárás a betakarítás során.
„Az árak drámai növekedése elkerülhetetlenül a költségek áthárítását eredményezi az ügyfelek irányába” – hangoztatta Roquette. A vállalat nem volt hajlandó részleteket közölni az áremelésekről, amelyeket világszerte érvényesíteni kíván. A családi kézben lévő Roquette a legnagyobb borsófehérje-termelő az élelmiszerpiacon. A kanadai Manitoba-ban építette fel a világ legnagyobb borsófehérje-gyárát, amely 2022-ben éri el teljes kapacitását, és évente mintegy 125 000 tonna borsót dolgozhat fel. Van egy borsófehérje-gyára Észak-Franciaországban is.
Tavaly 2022 végéig hároméves szállítási megállapodást írt alá az amerikai Beyond Meat hamburgergyártóval. A Grand View Research kutatócég szerint a globális borsófehérje-piac évente mintegy 12%-kal nő, és 2028-ra eléri az 554,9 millió dollárt. A növényi eredetű fehérje más kulcsfontosságú összetevői, mint a szójabab, a kukorica és a búza is drágult az elmúlt időszakban, az árak az elmúlt évben az erős nemzetközi kereslet és a globális ellátás hiánya miatt emelkedtek.