Agrárgazdaság

Amerikai és brit hadihajók próbálják védeni a Vörös-tenger vidékét

Agrofórum Online

Ha a kereskedelmi célú hajózás a Vörös-tengerről átterelődik az afrikai kontinens megkerülésével a Jóreménység-foka irányába, az beláthatatlan következményekkel jár a szállítási költségekre nézve.

Az Irán által támogatott hutik támadásainak megszaporodása után a világ legnagyobb hajózási vállalatai távol tartják magukat a Vörös-tengertől és a Szuezi-csatornától. Az elmúlt héten a legtöbb nagy hajózási cég közölte, hogy elkerüli a Vörös-tengert és így a Szuezi-csatornát is.

A Távol-Keletről Európába tartó hajóknak az egész afrikai kontinenst meg kell kerülniük a dél-afrikai Jóreménység-fokán keresztül. Az út több mint egy héttel tovább tart, és körülbelül 3500 tengeri mérfölddel (6482 kilométer) hosszabb. Ipari elemzők szerint ez a lépés már most nagyban befolyásolja az áruszállítás költségeit.

Peter Sand, a koppenhágai székhelyű Xeneta piacelemző cég vezető elemzője szerint egy oda-vissza út Sanghajból Rotterdamba egymillió dollárral növelné az üzemanyagköltséget, ha a Jóreménység-fokon keresztül vezetne az útvonal.

A támadások hatására a biztosítási díjak is az egekbe szöktek, míg az Ázsia és Európa között heti rendszerességgel közlekedő konténerhajózási társaságoknak három plusz hajó költségeit kell figyelembe venniük ahhoz, hogy hasonló szintű szolgáltatást tudjanak biztosítani.

A hajóforgalomban bekövetkező késedelmek aztán a konténerkikötőkben is éreztetik hatásukat Európa-szerte, amelyek általában igen hatékonyan képesek kezelni a nagyszámú konténerforgalmat.

Körülbelül 35 milliárd dollárnyi rakományt már átirányítottak

A szállítmányozók eddig több mint 30 milliárd dollár értékű rakományt irányítottak át a Vörös-tengerről. Jelenleg 57 konténerszállító hajó hajózik a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán való áthaladás helyett a hosszú afrikai kerülőúton, és ez a szám várhatóan növekedni fog.

Fokozott tengeri biztonság

Kedden az Egyesült Államok több nemzetet érintő műveletet jelentett be a Vörös-tenger tengeri kereskedelmének védelmére. Lloyd Austin védelmi miniszter bejelentette egy nemzetközi munkacsoport létrehozását a biztonsági kérdések kezelésére.

Az intézkedés részeként Nagy-Britannia, Bahrein, Kanada, Franciaország, Olaszország, Hollandia, Norvégia, a Seychelle-szigetek és Spanyolország közös járőrözést tart a Vörös-tenger déli részén és az Ádeni-öbölben.

A térségben tartózkodó amerikai és brit hadihajók megkezdték a huti rakéták és drónok lelövését. Nem világos azonban, hogy a nagyobb haditengerészeti erők jelenléte elegendő lesz-e a támadások teljes leállításához.

(Fotó: dendoktoor/Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kína jót nevet a németeken, a sertéstartók bánják a kormányzat ügyetlenkedését

2025. november 27. 09:10

A kínai piac bezárulása érzékenyen érinti a német sertéstenyésztőket, miközben a spanyolok és franciák okos kiskapukat találtak.

Már rég nem a gazdák a termőföldek legnagyobb tulajdonosai, leleplező riport született

2025. november 19. 09:10

Amikor válság alakul ki a világban, a termőföldek – mint stabil és biztonságos befektetések – alaposan felértékelődnek. Lassan luxuscikké is válhatnak egy leleplező videó szerint.

Felrobbant a Black Friday, egy nap alatt annyit költöttek a románok, mint a magyarok egész évben

2025. november 14. 09:10

Itt a november, és elkezdődött a Black Friday szezon szerte a világban. Magyarországon takaréklángon költenek a fogyasztók, a szomszédos Romániában viszont minden rekordot megdöntöttek.

Fényévekre húzott el tőlünk a lengyel mezőgazdaság, sosem érjük utol őket

2025. november 11. 09:10

Más „pályán” játszik a lengyel agrárium a magyarhoz képest, háromszor akkora földterületet művelnek, és van, amiben éllovasok az Európai Unióban.

Az ukrán helyzet miatt vár nagyobb bevételt a Bunge

2022. április 28. 12:03

Egy elhúzódó konfliktus hátszél lenne a Bunge számára, amely révén több pénzt kereshet a cég.

Problémák az első Ukrajnából indult hajóval

2022. augusztus 12. 12:47

A fekete-tengeri kezdeményezésnek köszönhetően készek vagyunk több mint 23 000 tonna gabonát Etiópiába exportálni.

Zuhan a Szuezen keresztül szállított búza mennyisége

2024. január 19. 14:10

A Vörös-tengeri támadások közepette zuhannak a Szuezen keresztül szállított búzaszállítások, közölte a WTO.

Műtrágyahiánytól tartanak Ukrajnában

2023. február 16. 08:02

A legtöbb ukrán műtrágyagyárat leállították a konfliktus miatt, a két fennmaradó üzemben a termelés 1,1 millió tonnára esett vissza 2022-ben a 2021-es 5,2 millió tonnáról.