Ha a kereskedelmi célú hajózás a Vörös-tengerről átterelődik az afrikai kontinens megkerülésével a Jóreménység-foka irányába, az beláthatatlan következményekkel jár a szállítási költségekre nézve.
Az Irán által támogatott hutik támadásainak megszaporodása után a világ legnagyobb hajózási vállalatai távol tartják magukat a Vörös-tengertől és a Szuezi-csatornától. Az elmúlt héten a legtöbb nagy hajózási cég közölte, hogy elkerüli a Vörös-tengert és így a Szuezi-csatornát is.
A Távol-Keletről Európába tartó hajóknak az egész afrikai kontinenst meg kell kerülniük a dél-afrikai Jóreménység-fokán keresztül. Az út több mint egy héttel tovább tart, és körülbelül 3500 tengeri mérfölddel (6482 kilométer) hosszabb. Ipari elemzők szerint ez a lépés már most nagyban befolyásolja az áruszállítás költségeit.
Peter Sand, a koppenhágai székhelyű Xeneta piacelemző cég vezető elemzője szerint egy oda-vissza út Sanghajból Rotterdamba egymillió dollárral növelné az üzemanyagköltséget, ha a Jóreménység-fokon keresztül vezetne az útvonal.
A támadások hatására a biztosítási díjak is az egekbe szöktek, míg az Ázsia és Európa között heti rendszerességgel közlekedő konténerhajózási társaságoknak három plusz hajó költségeit kell figyelembe venniük ahhoz, hogy hasonló szintű szolgáltatást tudjanak biztosítani.
A hajóforgalomban bekövetkező késedelmek aztán a konténerkikötőkben is éreztetik hatásukat Európa-szerte, amelyek általában igen hatékonyan képesek kezelni a nagyszámú konténerforgalmat.
Körülbelül 35 milliárd dollárnyi rakományt már átirányítottak
A szállítmányozók eddig több mint 30 milliárd dollár értékű rakományt irányítottak át a Vörös-tengerről. Jelenleg 57 konténerszállító hajó hajózik a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán való áthaladás helyett a hosszú afrikai kerülőúton, és ez a szám várhatóan növekedni fog.
Fokozott tengeri biztonság
Kedden az Egyesült Államok több nemzetet érintő műveletet jelentett be a Vörös-tenger tengeri kereskedelmének védelmére. Lloyd Austin védelmi miniszter bejelentette egy nemzetközi munkacsoport létrehozását a biztonsági kérdések kezelésére.
Az intézkedés részeként Nagy-Britannia, Bahrein, Kanada, Franciaország, Olaszország, Hollandia, Norvégia, a Seychelle-szigetek és Spanyolország közös járőrözést tart a Vörös-tenger déli részén és az Ádeni-öbölben.
A térségben tartózkodó amerikai és brit hadihajók megkezdték a huti rakéták és drónok lelövését. Nem világos azonban, hogy a nagyobb haditengerészeti erők jelenléte elegendő lesz-e a támadások teljes leállításához.
(Fotó: dendoktoor/Pixabay)