Az infrastrukturális projektek előrehaladtával egyre közelebb kerül Románia azon célkitűzéséhez, hogy az ukrán gabona havi szállítási kapacitását négymillió tonnára növelje a fekete-tengeri konstancai kikötőjén keresztül – mondta a román közlekedési miniszter.
A Románián áthaladó tranzit csak októberben rekord szintet, 3 millió tonnát ért el – mondta Sorin Grindeanu miniszter, miután Ukrajna, Moldova, az Európai Bizottság és az Egyesült Államok tisztviselőivel tárgyalt Ukrajna legnagyobb alternatív gabonakiviteli útvonaláról.
„Ez azt mutatja, hogy van lehetőség a 4 millió tonna eléréséhez” – mondta. Hozzátette, befejeződött az Európai Unió által finanszírozott, éjjel-nappali hajózást lehetővé tévő projekt a Duna Sulina-csatornáján, amely Konstancáig tart, és a személyzet továbbképzésével működő képessé válik.
A Romániával és Ukrajnával határos Moldova szintén korszerűsítette az ellenőrző pontokat és a vasúti infrastruktúrát a tranzit elősegítése érdekében.
Olekszandr Kubrakov ukrán miniszterelnök-helyettes elmondta, hogy 2023 eleje óta átlagosan több mint 3 millió tonnát exportáltak Románián keresztül, aminek a fele gabona volt, a közúti ellenőrző pontok sokat javultak, miközben a meglévő vasúti infrastruktúrán még nincs kihasználva a kapacitáslehetőség.
Ukrajna a világ egyik legnagyobb gabonaexportőre, Konstanca pedig Ukrajna legnagyobb alternatív exportkikötőjévé vált Oroszország 2022 februári támadása óta. A gabona közúton, vasúton vagy uszályon érkezik ide a Dunán keresztül.
Január-október folyamán Ukrajna 11,7 millió tonna gabonát szállított át Konstancán – közölte a kikötői hatóság a Reuters hírügynökséggel, szemben a szeptember végi 10,5 millióval és a 2022-es összesített 8,6 millióval.
„A Duna-folyosó a leghatékonyabb azon szolidaritási sávok közül, amelyeket az Európai Bizottság Oroszország Ukrajna elleni támadása után vezetett be” – mondta Magda Kopczynska, a Bizottság mobilitásért és közlekedésért felelős főigazgatója.
„Nemcsak most, a háború alatt van ez így, de fontos összekötő elemnek kell maradnia Ukrajna és Moldova Európai Unióval való közlekedési integrációjában is” – fűzte hozzá.
(Fotó: Canva)