Emelkednek a fekete-tengeri szállítási díjak
Az év eleje óta több mint ötödével emelkedtek a Fekete-tengerről áruszállító hajók bérlésének költségei, ami a magasabb háborús kockázati biztosítási rátákat tükrözi – közölték iparági források.
A Fekete-tenger döntő fontosságú a gabona, az olaj és az olajtermékek szállítása szempontjából. Vizein Bulgária, Grúzia, Románia, Törökország, valamint Oroszország és Ukrajna osztozik.
Január 1-je óta, amikor a szerződéseket megújítják, a biztosítótársaságok számára pénzügyi védelmet nyújtó viszontbiztosítók a fehéroroszországi, oroszországi és ukrajnai hajókra és repülőgépekre vonatkozó kizárásokat vezettek be.
Hat, névtelenül nyilatkozó biztosítási forrás szerint a viszontbiztosítók piacról való elvándorlása tovább növelte a nyugtalanságot az oroszországi hajófoglalások kockázata és az ukrajnai háborúval kapcsolatos kötelezettségek, köztük a vízi aknák vagy a kikötőkben elakadt hajók miatt. A kizárások idei bevezetése óta a fedezetet nyújtó biztosítók nagy károk esetén nem kapják meg a viszontbiztosítás védelmét.
A források szerint egyetlen hajót sem veszítettek el, de a háborús kockázati díjak eddig több mint 20%-kal emelkedtek. Ez növelheti az inflációs nyomást, amely tavaly több évtizedes csúcsot ért el, miután az ukrán háború rekordszintre sodorta egyes nyersanyagok árát.
„A viszontbiztosítók kilépése csökkenti a háborús kockázatok piacának biztosítási kapacitását, és az emberek többet fognak fizetni idén”
– mondta egy érintett tengeri biztosítási forrás.
A hajók általában rendelkeznek védelmi és felelősségbiztosítással, amely fedezi a harmadik fél felelősségi körét, beleértve a környezeti károkat és sérüléseket. Külön hajótestre és gépekre vonatkozó szabályzat vonatkozik a hajókra a fizikai sérülések ellen. Ezenkívül a hajók általában éves háborús biztosítási kötvényekkel rendelkeznek.
Tavaly a londoni Lloyd’s magas kockázatú zónává nyilvánította a Fekete- és Azovi-tenger vizeit, még mielőtt Oroszország február 24-én megkezdte Ukrajna elleni invázióját.
Iparági források azt mondják, hogy a hajótestbiztosítások megsértése miatti háborús kötvények 20-25%-kal emelkedtek tavaly év vége óta, ami napi több tízezer dolláros többletköltséget jelent egyetlen út után, és várhatóan tovább fog emelkedni.
„Az Oroszországba be- és kimenő szállítmányok díja emelkedni fog. Akár 50%-kal is emelkedhet a múlt év végéhez képest, hogy tükrözze a viszontbiztosítás hiányából származó tőkeköltséget”
– mondta egy másik tengeri biztosítási forrás.
Az árakat a hajó értékének százalékában számítják ki. A hajók értéke a régebbi hajók esetében körülbelül 20 millió dollártól indul, de az ultramodern tartályhajók esetében 100 és 250 millió dollár is lehet – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.
A különálló rakományok, így a gabona háborús biztosításainak emelkedése a kereskedőket is komolyan érinti.
Iparági források szerint a tengeri és légi közlekedés háborús kockázati piacának körülbelül 90%-a a Lloyd’s-ban és a tágabb értelemben vett londoni kereskedelmi biztosítási piacon biztosított.