A kertészkedés divatos hobbi lett napjainkra: zöldségeket és virágokat nevelünk erkélyeken, közösségi kertekben és saját kertekben. A kertészkedés mint hobbi növekvő népszerűsége miatt egyre nagyobb igény mutatkozik a megbízható információforrások iránt is. De hogyan változott a kertészeti ismeretek megszerzésének módja az elmúlt évtizedekben?
A nagymama tudása és tapasztalata
Régebben a kertészeti ismeretek általában nemzedékről nemzedékre szálltak. Sok család számára a saját kert volt a gyümölcs- és zöldségforrás, a nagyszülők és szülők pedig átadták tudásukat és tapasztalatukat unokáiknak, gyermekeiknek. Még ma is sok hobbikertész támaszkodik felmenői tudására, és a tőlük ellesett ismereteket használja kertészkedés során.
A családon belüli tapasztalatcsere mellett a kertészkedéssel foglalkozók közösségei is információforrásként szolgáltak és szolgának máig is.
A modern média mint tudásközvetítő
A múltban a kertészeti ismereteket főként a tapasztalt kertészekkel folytatott személyes beszélgetéseken keresztül vagy a kertészeti szakkönyvek tanulmányozásával lehetett megszerezni.
Míg korábban a szakértői tudás gyakran nehezen volt elérhető a hobbikertészek számára, az utóbbi évtizedekben a technológiai fejlődésnek köszönhetően, az internet és a közösségi média megjelenésével drámaian megváltozott az információk elérhetősége, és ezáltal az információszerzés és a tanulás módja is.
Ma már számos online forrás, például weboldalak, blogok és a közösségi média áll a hobbikertészek rendelkezésére. Ezeken a felületeken szakemberek osztják meg tudásukat és tapasztalataikat, a hobbikertészek így könnyen hozzáférhetnek hasznos tippekhez, információkhoz, a kertjük kialakításához és gondozásához szükséges útmutatásokhoz.
Az elmúlt években az internet, mint a kertészeti ismeretekkel kapcsolatos információforrás jelentősége, nagymértékben megnőtt: az Európai Bizottság 2020-as tanulmánya szerint az európaiak közel 60%-a használja az internetet a növényekkel, a kert gondozásával kapcsolatos információk beszerzésére.
A közösségi média mint információforrás
A közösségi média a modernitás, a digitalizáció, a kapcsolatépítés és a globalizáció megtestesítője, amelynek első szereplője a Facebook volt.
2023 januárjában világszerte mintegy 4,76 milliárd közösségimédia-felhasználó volt – ez a világ népességének valamivel kevesebb mint 60%-a. És a használat meglehetősen intenzív: a felhasználók globálisan átlagosan napi 2 óra 31 percet töltenek el közösségimédia-fogyasztással.
A közösségi médiát világszerte leginkább a barátokkal és a családdal való kapcsolattartásra használják (47,1%), de a különféle tartalmak, például cikkek, videók keresése (30,3%), vállalkozási vagy vásárlási ötletek keresése is jelentős hányadot képvisel (24,5%). A közösségimédia-felhasználók 25,9%-a pedig valamilyen terméket keres.
A Facebook, a YouTube és az Instagram, amelyek mindegyikének több mint 2 milliárd a havi látogatóinak a száma, népszerű platformokká váltak a kertészeti témák iránt érdeklődők körében. A YouTube-on számos olyan videó található, amelyekben szakértők osztják meg tudásukat, és akár bonyolultabb kertészeti témák esetén is képesek egyszerű instrukciókkal segítséget nyújtani a felhasználóknak. Az Instagramon és a Facebookon számos hobbikertész és influencer mutatja be kertjét és osztja meg tapasztalatait.
Kertész influencerek mint az inspiráció forrásai
A közösségimédia-platformok fejlődésével a kertészettel foglalkozó influencerek is egyre nagyobb jelentőséggel bírnak, és egyre több embert inspirálnak posztjaikkal.
Az első kertész influencerek a 2000-es évek elején jelentek meg, ekkor kezdték megosztani tapasztalataikat, tippjeiket, trükkjeiket az egyre növekvő rajongótáborral, és azóta is rengeteg embert ösztönöztek kertészkedésre.
A kertészettel foglalkozó influencerek száma és elérése Európában jelentősen megnőtt az elmúlt években, nem utolsósorban a kertészettel kapcsolatos tartalmak széles skálájának köszönhetően. Például a YouTube, az Instagram és a Facebook legismertebb influencerei közül néhányan több millió követőt vagy feliratkozót érnek el.
Bizonyos dolgok változatlanok
Bár a tudásátadás formája sokat változott, vannak bizonyos dolgok, amelyek évtizedek óta változatlanok a kertészkedés terén. Ezek közé tartoznak a kertészkedésben bevált módszerek és technikák mellett a kertészeti eszközök klasszikusai, amelyek évtizedek óta szinte minden kertben megtalálhatók, és számtalan kerttulajdonost segítettek a munkájukban.
Klasszikus kerti szerszámok
A WOLF-Garten egy olyan márka, amely számos európai országban a kertészkedés örömének szinonimája, és amely évtizedek óta ismert kiváló minőségű kerti szerszámairól.
Kezdetben apró találmányok tették naggyá a WOLF céget. Az első vívmányok között volt a mezőgazdasági munkát megkönnyítő kapa, amelynek használata „Wolfen” néven vonult be a történelembe. Gregor Wolf 1927-ben fejlesztette ki az apja, August Wolf által 1922-ben Betzdorf an der Sieg-ben fiaival, Gregorral és Ottóval együtt alapított vasárugyárában. Az ötlet akkor jutott eszébe, mikor hazafelé menet megfigyelt egy földművest a földeken dolgozni.
Az első innovációt sok más követte, és a mai napig az állandó innovációra való törekvés jellemzi az August Wolf által 1922-ben vasárugyárként alapított vállalat történetét.
De mi teszi klasszikussá a WOLF-Gartent?
Erre a kérdésre sokféle válasz adható, de az egyik legfontosabb tényező kétségtelenül a minőség. A WOLF-Garten olyan kerti szerszámok gyártásával szerzett hírnevet magának, amelyek nemcsak robusztusak és strapabírók, hanem a kertek különleges igényeinek is megfelelnek. A vállalat nagy hangsúlyt fektet arra is, hogy termékei mindig a felhasználó igényeihez igazodjanak, és mindenki számára könnyen kezelhetőek legyenek, a kertészkedő tapasztalatától vagy képességétől függetlenül. Például a multi-star® click rendszerrel – a WOLF-Garten 100 éves történetének talán legismertebb termékcsoportjával – a szerszámok, fogantyúk és markolatok széles választéka gyorsan és egyedileg kombinálható egymással, és minden kerti munkához használható.
A WOLF-Garten népszerűségének másik oka, hogy a márka mindig a technológia élvonalában áll. A vállalat folyamatosan új termékeket fejleszt, amelyek kielégítik a vásárlók igényeit és megfelelnek a piac aktuális trendjeinek: épp a multi-star® termékcsalád 40. évfordulójára, a klasszikust akkumulátoros nyéllel és akkumulátorral működő eszközökkel bővítették. Az új, e-multi-starTM rendszer pedig kielégítette a vásárlók hatékony rendszermegoldás iránti igényét. Így nem csoda, hogy a WOLF-Garten termékek a jövőben is számos kertben megtalálhatók lesznek.