Nem szeret szerepelni és csak elvétve ad interjút, pedig van bőven mondanivalója és arra érdemes is figyelni. Pár fővel indult egykor a családi vállalkozás, amelynek árbevétele az elmúlt évben 14 milliárd Ft felett volt. Az AgroSprint Zrt. 224 embernek biztosít munkát és gyáregységei Nyírlugoson, Karcagon és Romániában is jelen vannak. Fülöp Gábornéval, a Zrt. egyik tulajdonosával és igazgatósági tagjával eredményeikről, generációváltásról és az ágazat nehézségeiről is beszélgettünk.
Kis családi vállalkozásként indult az AgroSprint, ma pedig már a Forbes 100-as listáján szerepelnek. Felvázolná azt az utat, amely elvezetett idáig?
Cégünk 30 éves múltra tekint vissza, mint zöldég-gyümölcs termékek feldolgozásával és gyorsfagyasztásával foglalkozó, exportorientált, magyar tulajdonú családi vállalat. A hazai gyáregységen túl egy leányvállalatunk van Romániában, amely a gyorsfagyasztott kiskereskedelmi forgalmú zöldség- és gyümölcstermékek csomagolásával és értékesítésével foglalkozik. Mára a vállalat a román kiskiszerelt gyorsfagyasztott zöldség-gyümölcs szegmens piacvezetője. A másik aktív leányvállalat a Sprint-Farm Kft., mely több száz hektáron az anyacég termeléséhez szükséges zöldség és gyümölcs alapanyagokat részben biztosítja.
A kezdeti friss zöldség és gyümölcs nyugat-európai export sikereinek köszönhetően a ’90-es évek végén felépítettük gyorsfagyasztó hűtőüzemünket Karcagon, amelyet még négy ütemben tovább bővítettünk, létrehozva ezzel a megye, illetve a régió legnagyobb fagyasztóüzemét. Megfelelve az elvárásoknak és a nemzetközi piaci igényeknek, 2008-ban cégünk megvásárolta nyírlugosi fagyasztóüzemét, amelynek köszönhetően mára, több mint 30 féle zöldség- és gyümölcstermék feldolgozása folyik üzemeinkben.
8 km hosszú öntöző fürt csatorna
Amikor három évvel ezelőtt beszélgettünk, már akkor is aktuális probléma volt a munkaerőhiány, illetve a klimatikus változások…
Ezek a problémák az azóta eltelt idő óta csak még hangsúlyosabbak lettek. A mezőgazdasági cégünk extenzíven termelt, vagyis nagy kézimunka ráfordítással, hagyományos öntözéssel. Ez magával vonta, hogy bizonyos zöldségek és gyümölcsök termelését csökkenteni kellett a munkaerőhiány és a klimatikus változások miatt. Ezzel nem csak mi voltunk így, ezért ipari feldolgozásra a paprika, a brokkoli, a málna, az eper, a szeder gyakorlatilag eltűnt az országból.

Milyen lépéseket tudtak tenni a klimatikus változások hatásainak az enyhítésére?
Mint termelők, az öntözés korszerűsítését céloztuk meg, egy pályázat segítségével 200 hektárt úgynevezett lineár berendezésekkel láttunk el. Egy 8 km hosszú öntöző fürt csatornát hoztunk létre, amivel megoldottuk ennek a területnek a korszerű vízellátását. Intenzív zöldségkultúrákban termesztünk: karfiolt, brokkolit, paprikát, babféléket, borsót, csemegekukoricát. A területeink itt, Karcag körül találhatóak. Itt van a cég központja, itt folyik a mezőgazdasági tevekénység. A települést 30.000 hektár földterület veszi körbe, jelentős része a nem megfelelő talajszerkezet miatt nem kedvez a zöldség-gyümölcstermesztésnek, de van amelyik igen, értelemszerűen ott végezzük ezt a tevekénységet. Az általunk termelt kukorica, borsó mennyisége, ahhoz viszonyítva, amennyit összesen feldolgozunk, elenyésző. Megközelítőleg 6500-7000 hektáron termesztenek nekünk kukoricát, borsót és babot.
Rendelkezni kell harminc százalékos betakarítási többlettel
Köztudott, hogy a zöldborsót évek óta folyamatosan negatív jelenségek érik. Ez más zöldség esetében sem szerencsés, de tudomásom szerint a zöldség-gyümölcs feldolgozóipar kibocsátásnak mintegy kétharmadát a hűtő- és konzervipar szakágazata adja, e szakágazat kibocsátásának, illetve alapanyag-felvásárlásának 70-80%-át pedig a csemegekukorica és a zöldborsó teszi ki…
Ez így van! A zöldborsó esetében a kitettség 30 nap, ennyi idő alatt, gyakorlatilag bármi megtörténhet. 2021-ben júniusban két negyvenfokos hőhullámon ment át a borsó, az azt megelőző évben pedig hihetetlen mennyiségű eső érte, nem tudtuk betakarítani. Összetett a probléma, és a magyarországi fajtakínálat nem tudja követni az éghajlati változásokat. A probléma olyan súlyú, hogy a szaktárcához fordultunk segítségért, azt kértük, hogy támogassák ennek a magas kockázatú, „rizikófaktoros” növénynek a termesztését. Azt gondoljuk, hogy a területalapú támogatás újbóli elosztása megoldást jelenthet erre a problémára. Úgy tudjuk, hogy meghallgatták a kérésünket. Természetesen nem csak erre apellálunk, és közben a fajták nagyobb alkalmazkodóképességének a lehetőségeit is vizsgáljuk. Legfőképpen pedig óriási beruházásokat eszközöltünk, hogy, ha hirtelen felszökik a hőmérséklet, akkor nagyobb mennyiségben is tudjunk betakarítani. Ez magával vonja természetesen azt, hogy a feldolgozó kapacitást is növelni kellett.
A szélsőséges időjárás nemcsak a borsót sújtja, a többi zöldséget is megviseli. Negyven foknál a vegetáció megáll, hiszen a növény a túlélésért küzd, ilyenkor rendelkezni kell harminc százalékos betakarítási többlettel, hogy a helyzetet tudjuk kezelni. Jelenleg nehéz helyzetben van az iparág.

Az ár/érték aránynak változnia kellene
Mit ért ez alatt?
A világ jelenlegi értékrendje nem kedvez a szektorunknak. Előbb vagy utóbb változás kell, hogy bekövetkezzen a feldolgozóiparban. Nehéz a piacon az új belépőknek, mert kis jövedelmezőségű az ágazat és ez nagy befektetést igényel. A nagy feldolgozóknak és a kicsiknek is egyaránt, új fejlesztésekre van szükségük. Amikor négyszáz forintba kerül egy kilogramm friss félkész sárgarépa a boltban, a hűtőiparban meg azért vitatkozunk a kiskereskedelmi vásárlóval, hogy 140 vagy 145 Ft-ot fizessen a megfőzve, feldarabolva, lefagyasztva oda szállított termékért, az ár/érték aránynak változni kell! De sorolhatom tovább: egy fél kilogramm brokkoli ára, amelynek negyven százalékát eldobja a háziasszony, 500-600 Ft, a fagyasztott pedig, megint csak megfőzve feldarabolva, mindössze fele annyit ér. Nincs értéket/használhatóságot mutató árképzés a friss és a fagyasztott zöldség esetében.
Tükrözi a nem megfelelő értékrendet az is, hogy a takarmánykukorica kilója 90-100 Ft, a feldolgozó ezért az összegért egy kilogramm brokkolit szerződött eddig! Hogyan lehet ennek a két terméknek az előállítási költségét összehasonlítani? Ha a takarmánykukorica árrobbanás visszább megy, vagyis csökken, akkor is növekedni kellene a zöldség felvásárlási árának legalább 30%-kal, hogy reális értéket kapjunk. Az elmúlt időszakban 60%-kal növekedett többek között az étolaj ára, liszt ára, így új problémával nézünk szembe, hiszen a termelők egy része, ha választania kell, a napraforgót és búzát fogja előnyben részesíteni a csemegekukoricával szemben.
Mindezek ellenére üzemnövekedést hajtottak végre.
Amikor mi eldöntöttük az üzemnövekedést, akkor 4200 Ft volt a takarmánykukorica ára. Két gyáregységgel rendelkeztünk idehaza, az egyik Nyírlugoson van, teljes mértékben európai szintű, automatizált, megfelel a kor kívánalmainak, nagy hatékonysággal rendelkezik. Karcagon van egy kicsi üzem, amelynek a mérete már a fenntarthatóságot elérte, kezdett átváltani veszteségessé. Mérete miatt nem tudott a szükséges hatékonysággal működni. Két lehetőségünk volt: vagy bezárjuk, vagy új alapokra helyezzük a termelést. Az utóbbi mellett döntöttünk, hiszen a szakértelem megvan ehhez, a szervezet adott, és az sem elhanyagolható szempont, hogy Karcagiak vagyunk. Tehát, építünk hozzá egy modern, új üzemet és a gyártást teljesen áthelyezzük majd ide, csak a raktározási kapacitásra használjuk a régit. A nyírlugosi tapasztalatokkal a hátunk mögött itt is egy olyan üzemet építünk, amely megfelel a kor kihívásainak. Mindenképpen beépítettünk egy nagy gyártáskapacaitás többletet, pontosan azért, hogy a klimatikus változásokat kezelni tudjuk. Az anyagvesztés csökkentése is a céljaink között szerepelt, ezt is sikerül a fejlesztéssel megvalósítani. Az energiatakarékosság is elvárás volt, mint ahogy a munkaerő problémára is megadjuk a választ. A fejlesztéssel a kapacitás Karcag esetében megháromszorozódott a jelenlegihez képest, maga a létszám pedig mindösszesen 30 százalékkal nőtt és ez is a szakmunkás munkavállalókat érinti leginkább. Várhatóan 2023 végére befejezzük a beruházást.
Termékekről még nem esett szó…
Értékesítésünk 70%-a export 30%-a pedig belföldi irányú, melynek köszönhetően az évek során Európa legjelentősebb élelmiszeripari óriásvállalatainak beszállítójává tudtunk válni. Ez magával vonta az Uniós szabványok, úgymint a HACCP, BRC, IFS, és BIO normák teljes körű átvételét és alkalmazását, valamint a legmagasabb minőségi igényeknek történő megfelelést. Az elért nemzetközi szakmai sikerek mellett 2009-ben úgy döntöttünk, hogy a magyar gyorsfagyasztott termékek piacára bevezetjük első saját márkás termékünket SPRINT márkanév alatt, amely azóta is állandó kínálatát képezi a magyar kiskereskedelmi áruházláncoknak. Időben reagáltunk a piaci igények változására, cégünk 2012-ben bevezette a Magyarországon jelenleg egyedülálló, prémium minőségű bababarát SPRINT NATURA gyorsfagyasztott termékcsaládot, és ezt továbbfejlesztve a BIO termékcsaládunk is kapható az üzletekben. 2018-ban pedig kiskereskedelmi forgalomba kerültek a legújabb termékeink a Sprint márkanév alatt bevezetett, dietetikus segítségével összeállított gyorsfagyasztott SMOOTHIE mixeink, amelyek a mindennapi kiegyensúlyozott és fitt életmódot hivatottak támogatni minden korosztályra kiterjedően. Ezen túl, aki a Lidl, Metro, Penny vagy a Spar sajátmárkás termékeit vásárolja, az nagy eséllyel a mi termékeinket viszi haza.

Három évvel ezelőtt a cég egyik legfontosabb feladatának a generációváltást látta.
A családi szereposztásnak megfelelően az én feladatom ezt a folyamatot segíteni. A mi vezetési kultúránk eddig elvitte a vállalatot, most pedig az a dolgunk, nekünk, az elsőgenerációs vezetésnek, hogy biztosítsuk a feltételeket ahhoz, hogy az újfajta, úgynevezett coaching szemlélet megvalósuljon, és átvezessük a vállalatot a generációváltás időszakán. Korábban ketten, a férjemmel hoztuk a döntéseket, három éve már az Igazgatói Tanács. Mára kineveltük azokat a szakembereket, akik képesek arra, hogy megalkossák és végig is vigyék a stratégiai döntéseket. Természetesen mi is a háttérben ott leszünk, és segítjük tanáccsal a munkájukat. Két gyermekünk van, Csilla jelenleg kisbabával van otthon, de eddig a pénzügyi területeket kontrollálta, a marketing, illetve HR feladatokat segítette, ezeket fogja majd a jövőben is ellátni. Gábor az igazgatótanács tagja, ezen túl az exportkereskedelmet, a beszerzéseket felügyeli, illetve a karcagi új gyáregység gépbeszerzési projektjét vezeti.
Kiemelt kép forrása: https://www.agrosprint.hu