Gépinfo

120 millióba kerül majd a Kuhn autonóm etetőkocsija, amely tartogat pár meglepetést

Agrofórum Online

A biztonság megteremtése jelenti a legnagyobb problémát a humán kezelő nélküli etetőkocsik kifejlesztésénél. A Kuhn vállalat Aura nevű gépe már 13 ezer üzemórát dolgozott „éles bevetésen”, minden gond nélkül.

Kísérletek szerint egy szarvasmarhatelepen már az is 3-5 százalékos tejhozamnövekedést eredményez, ha egy vontatott takarmánykeverő-kiosztó kocsiról önjáró etetőkocsira állnak át. Az autonóm (humán kezelő nélküli) etetőkocsik bevezetése pedig feltehetőleg további emelkedést eredményez, hiszen minél inkább kiiktatjuk az emberi tényezőt (és ezzel a késlekedést, hibalehetőségeket), annál precízebbé, kiszámíthatóbbá, hatékonyabbá válik a munkavégzés.

A francia Kuhn jó ideje fejleszti már az önműködő Aura takarmánykeverő-kiosztót, amelyet a közelmúltban gyakorlati működés, vagyis „éles bevetés” közben is bemutatott. A demó pedig jó néhány előre nem várt érdekességgel szolgált.

Egyelőre dízelmotorral

A gép autonóm módon, kezelő beavatkozása nélkül végzi az előre beprogramozott feladatsort: lemarja a silófalat, mixeli a takarmányt, végül pedig kiosztja a jószágok elé. Az egyik meglepő dolog az Aurával kapcsolatban, hogy nem halkan duruzsoló, tisztán dolgozó elektromos motor hajtja, hanem kissé hangos dízel-erőforrás – osztotta meg tapasztalatait az Agrarheute nevű német szaklap.

Ennek legfőbb oka a marófej, amely működés közben a teljes motorerő 80 százalékára tart igényt (37 kW). Amikor a Kuhn 2015-ben nekilátott az autonóm gép kifejlesztésének, akkor az akkumulátortechnológia még nem volt elég fejlett ahhoz, hogy napi 16-18 üzemórát kibírjon.

Ez pedig alapvető elvárás az állattartó telepeken, ezért döntöttek a dízelmotor mellett, annak a füst- és zajterhelése ellenére. A francia gyártó ígérete szerint a jövőben tisztán elektromos változata is készül majd az Aurának a fenti hátrányok kiküszöbölésére.

Fő a biztonság

A gyakorlati bemutatót egy olyan gazdaságban tartották, ahol 280 tehenet, azok szaporulatát, valamint néhány bikát nevelnek. Az önjáró etetőkocsi előre beprogramozott útvonalon halad, és előre kijelölt feladatokat végez, bámulatos precizitással, 7 km/h maximális sebességgel.

A legnagyobb gondot a biztonság megteremtése jelenti, hiszen egy hatalmas méretű és tömegű gép járja folyamatosan a telepet, a fűsilótól a kukoricasilóig, szalmát, tápokat „feltankolva”, hogy mindezt összekeverve aztán az istállóban fejezze be a munkáját.

Az útvonalat közben számos szenzor figyeli, és az Aura azonnal megáll, ha váratlan akadályt észlel. A gazda riasztást kap erről, és csak a helyszínen tudja újraindítani a gépet, miután meggyőződött arról, hogy biztonságosan folytatható az üzemelés.

A Kuhn ezen kísérleti telepén a masina már 13 ezer üzemórát robotolt mindenféle nagyobb probléma nélkül. Az Aura ára 300 ezer euró (közel 120 millió forint) lesz, és 2025 végén kerülhet piacra.

Így működik a Kuhn Aura:

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Pontpermetezés: a rengeteg előny mellett megmutatkoznak a hátrányok is

2024. szeptember 16. 16:10

Normál gyomnyomás esetén legfeljebb a táblák 25 százalékát kellett kezelni, így 80 százaléknyi herbicidmennyiséget sikerült megtakarítani.

Küzd a Pöttinger is, nincs jó évük a mezőgépgyártóknak

2024. szeptember 16. 13:10

A Pöttinger értékesítései 491 millió euróra estek. Ez nagyjából annyi, mint két évvel ezelőtt (akkor 506 millió volt), viszont jelentős csökkenésnek számít a tavalyi 641 milliós forgalomhoz képest.

Guruló áramfejlesztővé változtatható a Toyota Land Cruiser 300-as

2024. szeptember 13. 13:40

Eddig áramforrásként nem volt használható a Toyota legendás típusa, mostantól azonban az alapjárat-emelővel négykerekű generátorként is működhet.

45 éve rozsdamentesen: Massey Ferguson 135

2024. szeptember 12. 16:10

A traktor eddig 14 ezer üzemórát dolgozott, de a kuplungja is eredeti még, jól összerakott, kiforrott konstrukcióról van tehát szó.

„Ilyen etetőkocsit még nem láttunk” – Megérkezett az első önjáró Trioliet Magyarországra

2018. december 5. 08:24

A közelmúltban a Pusztaszabolcsi Mezőgazdasági Zrt. szarvasmarhatelepén adták át Magyarország első Trioliet Triotrac önjáró takarmánykeverő-kiosztó kocsiját.

A Keenan bemutatta a MechFiber345SP önjáró takarmánykeverő gépet

2017. szeptember 5. 21:47

A Keenan év elején, a párizsi SIMA 2017 kiállításon mutatta be a MechFiber345SP típusjelzésű önjáró szálastakarmány rakodó-keverő-kiosztó gépét.

Storti - Kutya egy etetőkocsi, de a jó értelemben

2016. június 10. 12:38

Egy Storti Dunker TVs 80-as vontatott kivitelű gépet már az idei, hódmezővásárhelyi Alföldi Állattenyésztési és Mezőgazdasági Kiállításon is látni lehetett.

Kézi gereblyétől az önjáró takarmánykeverő-kiosztóig

2016. január 27. 18:53

A Strautmann múltjáról, jelenéről és a jövőbe ívelő terveiről Keller Károllyal, a Strautmann Hungária Kft. kereskedelmi igazgatójával beszélgettünk.