A biztonság megteremtése jelenti a legnagyobb problémát a humán kezelő nélküli etetőkocsik kifejlesztésénél. A Kuhn vállalat Aura nevű gépe már 13 ezer üzemórát dolgozott „éles bevetésen”, minden gond nélkül.
Kísérletek szerint egy szarvasmarhatelepen már az is 3-5 százalékos tejhozamnövekedést eredményez, ha egy vontatott takarmánykeverő-kiosztó kocsiról önjáró etetőkocsira állnak át. Az autonóm (humán kezelő nélküli) etetőkocsik bevezetése pedig feltehetőleg további emelkedést eredményez, hiszen minél inkább kiiktatjuk az emberi tényezőt (és ezzel a késlekedést, hibalehetőségeket), annál precízebbé, kiszámíthatóbbá, hatékonyabbá válik a munkavégzés.
A francia Kuhn jó ideje fejleszti már az önműködő Aura takarmánykeverő-kiosztót, amelyet a közelmúltban gyakorlati működés, vagyis „éles bevetés” közben is bemutatott. A demó pedig jó néhány előre nem várt érdekességgel szolgált.
Egyelőre dízelmotorral
A gép autonóm módon, kezelő beavatkozása nélkül végzi az előre beprogramozott feladatsort: lemarja a silófalat, mixeli a takarmányt, végül pedig kiosztja a jószágok elé. Az egyik meglepő dolog az Aurával kapcsolatban, hogy nem halkan duruzsoló, tisztán dolgozó elektromos motor hajtja, hanem kissé hangos dízel-erőforrás – osztotta meg tapasztalatait az Agrarheute nevű német szaklap.
Ennek legfőbb oka a marófej, amely működés közben a teljes motorerő 80 százalékára tart igényt (37 kW). Amikor a Kuhn 2015-ben nekilátott az autonóm gép kifejlesztésének, akkor az akkumulátortechnológia még nem volt elég fejlett ahhoz, hogy napi 16-18 üzemórát kibírjon.
Ez pedig alapvető elvárás az állattartó telepeken, ezért döntöttek a dízelmotor mellett, annak a füst- és zajterhelése ellenére. A francia gyártó ígérete szerint a jövőben tisztán elektromos változata is készül majd az Aurának a fenti hátrányok kiküszöbölésére.
Fő a biztonság
A gyakorlati bemutatót egy olyan gazdaságban tartották, ahol 280 tehenet, azok szaporulatát, valamint néhány bikát nevelnek. Az önjáró etetőkocsi előre beprogramozott útvonalon halad, és előre kijelölt feladatokat végez, bámulatos precizitással, 7 km/h maximális sebességgel.
A legnagyobb gondot a biztonság megteremtése jelenti, hiszen egy hatalmas méretű és tömegű gép járja folyamatosan a telepet, a fűsilótól a kukoricasilóig, szalmát, tápokat „feltankolva”, hogy mindezt összekeverve aztán az istállóban fejezze be a munkáját.
Az útvonalat közben számos szenzor figyeli, és az Aura azonnal megáll, ha váratlan akadályt észlel. A gazda riasztást kap erről, és csak a helyszínen tudja újraindítani a gépet, miután meggyőződött arról, hogy biztonságosan folytatható az üzemelés.
A Kuhn ezen kísérleti telepén a masina már 13 ezer üzemórát robotolt mindenféle nagyobb probléma nélkül. Az Aura ára 300 ezer euró (közel 120 millió forint) lesz, és 2025 végén kerülhet piacra.
Így működik a Kuhn Aura: