A német Fendt nem olyan régen lépett be az elektromos traktorok piacára, de most már rohamosan bővíti gépkínálatát ezen a területen is.
Idén márciusban már az Agrofórum is beszámolt arról, hogy a német Fendt 205 LE-s, tisztán elektromos hajtású erőgéppel bővítette kínálatát. Az Electric 700 Vario névre keresztelt traktor a holland Agromec vállalattal közös projektnek számít.
Külsőre csupán abban különbözik a hagyományos, dízelüzemű változattól, hogy az orrán egy hatalmas akkumulátorcsomagot hordoz. Ez a kísérleti gép sem vonta el a figyelmét a Fendtnek attól, hogy piacra dobja az első „igazi” (szériagyártásban készülő), keskeny nyomtávú, tisztán elektromos hajtású traktorát, amely az e100 V Vario nevet viseli.
90 LE
Ennek a 107 LE-s modellnek most elkészült a 90 LE-s sztenderd változata (a „sima” e100 Vario), amelynek a prototípusát már a 2023-as hannoveri Agritechnica szakkiállításon bemutatta a Fendt. A fülke, az átvitel és az egész karosszéria a 200 Vario verzión alapul, ezért találhatunk például a kabinban utasülést is.
Az akkumulátor 100 kWh kapacitású (D-vitamin hajtja a gépet, ahogy a Fendt fogalmaz, utalva az akár napelemekből származó elektromos energiára), és nem folyamatos terhelés mellett a traktor akár 7 óra munkavégzésre is képes egyetlen töltéssel.
A Fendt az ülés és az ablakok fűtésére sem sajnálja az áramot, ezek komfortosabbá és biztonságosabbá teszik az erőgép téli használatát, sőt még elektromos padlófűtés is van. A hidraulikaszivattyú teljesítménye 113 l/min.
Széles alkalmazási lehetőség
Az e100 Vario elsősorban az állattenyésztésben, a zöldségtermesztésben, valamint a kommunális szektorban lehet hasznos segítőtárs. Akár a telepeken is bevethetik, ha egy gazdaság képes önmaga megtermelni az elektromos áramot, mert így költségtakarékos lehet a traktor használata. Az új Fendt 2,16 méter széles és 2,64 magas, vagyis a szűkebb, alacsonyabb bejáratokon nehezen juthat át.
Az e100 Vario felszerelhető a Fendt Cargo 3X65 homlokrakodóval, ami nagyban kibővíti az alkalmazási lehetőségeit. A tetőablak 100 fokos rálátási szöget biztosít, ami például bálarakodásnál jól jöhet. Az opcionális 3L-joystickkal a homlokrakodó működtetése még egyszerűbb és komfortosabb lehet.
Az e-traktor természetesen zéró károsanyag-kibocsátású, és sokkal csendesebb, mint a dízelmotorral hajtott társai. Maximális sebessége 40 km/h, ami megkönnyíti a telepek közt, illetve lakott területen belüli közlekedését. Az integrált hőkezelő rendszer biztosítja, hogy az akkumulátor mindig az optimális hőmérsékleten működjön, bármilyen időjárási körülmények között, és ez meghosszabbítja az élettartamát.
A német sajtó 210 ezer euróra (84 millió forintra) becsüli a keskeny nyomtávú változat árát, és feltevéseik szerint a normál e100 Vario sem lesz olcsóbb.