Lehetővé teszi-e a digitális technológia a kombájnok automatikus működését? A jövőben lehet, most viszont könnyebbé és hatékonyabbá teszi a kezelő munkáját.
A fejlesztés legújabb eredményei: automatikus sebességszabályozás- és kormányzás, távbeállítás, illetve automatikus cséplési beállítás, magleválasztás és tisztító rendszer. A közeljövőben már az is elérhető lesz, hogy a vezető munka közben újságot olvas, és időnként feltölti a hajtóanyag tartályt. A vágási, anyagmozgatási, cséplési, tisztítási és ürítési komplex folyamatok lehetővé teszik, hogy a kezelőnek nincs más dolga, mint felügyelni a kombájn képességeinek érvényesülését.
Beállítási lehetőségek
A kombájn üzemeltetése egy igen komplex feladat mivel a kombájn működését befolyásoló, a motollától a szalma aprítóig terjedő mintegy 50 beállítást kell áttekinteni, továbbá több mint egy tucat működési beállítást állandóan figyelemmel kísérni. Valóságos csoda, amit a gépgyártók végeznek, annak érdekében, hogy a kezelő műveleteket figyelő munkáját fedélzeti eszközökkel segítsék, és automatizálási törekvésekkel csökkentsék terhelését.
A kombájnvezetőt segítő megoldások
A John Deere cég németországi független teszt eredményekről számolt be, amely a kombájnkezelő képességeinek hatását vizsgálta és azt mutatta, hogy a kombájn teljesítményének akár 20% -os változása is lehetséges az üzemeltetés körülményeitől, a kezelő gyakorlatától és kondíciójától függően. A visszajelző és szabályzó megoldások komoly mértékben segítik a kezelő képességének érvényesítését a mai magas technikai színvonalú gépek teljesítményének kihasználásában.
A Claas cég véleménye szerint a fedélzeti visszajelző és beállítást segítő megoldások előnyösek kevésbé képzett kezelők esetén, mivel lehetővé teszik számukra a biztonságos munkavégzést. A gyakorlott kezelő teljesítményének növelését viszont a beépített automatikák segítik, főleg akkor, ha szalma ládás kombájnról kell átállnia rotoros kombájnra.
A John Deere Integrated Combine Adjust (ICA), a Claas CEMOS és az AGCO Ideal Harvest rendszere soha nem látott lehetőségeket biztosít a kombájnkezelő informálására. Ezeknek a támogató rendszereknek a legnagyobb előnye az, hogy a kezelő által beállított határértékek között a kombájn szabályozását automatikusan végzik.
Távműködtetést segítő berendezések
A kombájn termináljához történő külső távhozzáférést az olyan telematikus rendszerek teszik lehetővé, mint a Case IH Connect, Claas Telematics, JD Link Connect/Remote Display Access és a New Holland IntelliView Connect.
Például, egy jól képzett Case IH Axial-Flow kombájnvezető képes az AFS Connect kijelzőjét használva ellenőrizni egy a táblán belül dolgozó másik kombájn munkáját és felhasználva az AFS Pro 700 kétutas üzenő rendszerét módosíthatja annak beállítását.
A Claas Lexion vezetők szükség esetén segítségül hívhatják a CEMOS Dialog csomagot, amely lépésről lépésre haladva nyújt segítséget a magleválasztási és tisztítási munka javítására.
Fordulás a helyes irányba
Az automata kormányzás, nemcsak a fárasztó figyeléstől és kemény munkától mentesíti a kezelőt, hanem optimalizálja a teljesítményt, továbbá a vágási szélesség tartásával segíti a pontos terménytérkép készítését gabona és olajnövény esetén. Ezen felül javítja a hatékony munkavégzést azáltal, hogy minimalizálja az új fogásnál jelentkező kiesést. A táblán az oda-vissza haladás végén az éles forduló helyett, képes „csúsztatott” fordulásra, ami csökkenti az idő kiesést és könnyíti a kezelő munkáját.
A kukorica és egyéb soros kultúrákban az automata kormányzás tapogató karokkal felszerelt adapterekkel lehetséges, a gabona, olajosmagvak és hasonló terményekhez viszont minden gyártó ajánl GPS/RTK automatikus kormány berendezést.
Automatikus táblavégi fordulás
A Claas GPS Pilot berendezés kétféle automatikus táblavégi fordulásra képes. A Turn In paranccsal a kombájn a következő fogáshoz fordul, míg az Auto Turn paranccsal a csúsztatott fordulást lehet végrehajtani.
A John Deere Machine Sync alkalmazásával a kombájnvezető képes a kombájn mellett haladó traktort kormányozni és sebességét szabályozva szinkronban haladni a kombájnnal a magtartály pontos ürítése érdekében. A program segítségével a magszállító pótkocsi vezetője monitorján látja egy vagy több kombájn magtartályának töltési szintjét.
Ahol a GNNS korrekciós jele gyenge, ott alternatív megoldásként a Claas Laser Pilot berendezés használható. A berendezés villogó fényt bocsájt ki, ugyanakkor a vágóasztal egyik vagy mindkét szélén elhelyezett elektro-optikai szenzorok pásztázzák a terményt és a tarlót, adatokat biztosítva a kormány berendezés számára annak érdekében, hogy automatikusan tartsa a vágóasztalt a megfelelő helyzetben.
Lézer szkenner
A Case IH Cruise Cut és a New Holland SmartSteer berendezése lézer szkennert használ, a vezető fülke tetejének közepén elhelyezve, amely a termény és a tarló magasságának különbségét észleli. Ez a berendezés tökéletesen működik poros körülmények között és éjjel is, nem úgy, mint az optikai rendszerek.
A következő lépés az automatikus szabályzás
A Cemos Automatic rendszer a következő szint. Ez a berendezés a kombájn indulása után rögzíti az optimális beállítási adatokat, amelyeket a munka közben folyamatosan ellenőriz és módosít a betakarítási feltételeknek megfelelően. A Lexion 600 szalmarázó ládás kombájnnál a CEMOS Automatic berendezés szabályozza a ventilátor fordulatszámát és elosztja a légáramot a felső és alsó rosták számára, míg a Lexion 700 rotoros kombájnnál szabályozza a rotor fordulatszámát és a rotortakaró lemezek helyzetét.
Mindeközben a CEMOS Dialog funkció mindig aktív a háttérben, folyamatosan figyeli az összes munkafolyamatot, kiértékeli az adatokat és figyelmezteti a gépkezelőt, ha a gép teljesítménye nincs teljes mértékben kihasználva. A gépkezelő választhat az optimalizálási lehetőségek közül (a kombájn típustól függően): maximális áteresztőképesség, minimális üzemanyagigény, kiváló szalmaminőség, kimagasló cséplési minőség és kiegyenlített arányok a működés, a cséplési minőség, valamint a vesztességek között. A GRAIN QUALITY CAMERA képe is látható a képernyőn, ezen a gépkezelő a termény minőségét folyamatosan tudja ellenőrizni.
Ezek a jellemzők megtalálhatók a John Deere Integrated Combine Adjusment (ICA2) rendszerben, amelyet az új S700 Series rotációs kombájnokon mutattak be. A meglévő passzív rendszert kiegészítve az ICA2 rendszer optimalizálja a kombájn működését, a cséplés minőségét, tehermentesítve a kezelő munkáját. A kezelő elvégzi a kezdeti beállításokat, majd rábízza az elektronikára, a cséplő- és tisztítóegységek megfelelő működéséhez szükséges módosítások végrehajtását.
A terményáram valós idejű megjelenítése
Az AGCO Ideal kombájnjának IdealHarvest rendszere automatikus beállítási funkciókkal is rendelkezik. A cséplés minőségét ellenőrző kamera és 52 akusztikus szenzor adatait felhasználva értékeli a termény áramot a cséplés, a magleválasztás és a tisztítási fázisok során és ez alapján végzi a szükséges beállítási módosításokat. Az IdealHarvest működtethető a Tech Touch terminálon vagy az AGCO SmartConnect app. alkalmazásával mobil telefonon keresztül, aminek eredményeként a kezelő optimalizálhat a működés vagy a cséplési minőség szerint.
Különösen előnyös tulajdonsága a valós idejű megjelenítésnek az, hogy látható a termény útja a kombájn belsejében és ily módon finom módosítások végezhetők a rotor fordulatszámon, a ventilátor fordulatszámán és a rostatávolságon a kívánt minőség elérésének érdekében.
A haladási sebesség szabályozása
Az automatikus haladási sebesség szabályozási technológia (Constant Flow a Massey Ferguson Centora szalmarázó ládás és a Delta rotoros kombájnon), célja az, hogy a kombájn teljes terhelését biztosítsa változó termény mennyiség esetén. A cséplőrendszer hajtásrendszerébe épített érzékelők folyamatosan mérik a cséplőrésen áthaladó termény által okozott terhelés mértékét. A Constant Flow rendszer azáltal biztosítja az egyenletes anyagellátást, hogy a haladási sebességet a cséplőrésen áthaladó anyagmennyiségtől függően szabályozza. A Massey Ferguson által végzett vizsgálatok szerint a kombájn teljesítménye 15%-kal nő, a szemveszteség alacsony szinten tartása mellett.
A ferde felhordó terhelése
A CX7 és CX8 szalmarázó ládás és a CR Relevation két-rotoros kombájnon egyaránt megtalálható a New Holland IntelliCruise rendszer, amely a ferde felhordó hajtás rendszerébe épített érzékelővel folyamatosan ellenőrzi a vágóasztal terhelését.
A Claas Lexion 600 szalmarázó ládás kombájnokon alkalmazott Cruise Pilot rendszer a motorterheléstől függően, automatikusan szabályozza a betakarítás sebességét. A rendszer a következő paraméterek alapján tud beavatkozni: haladási sebesség, rétegvastagság a ferdefelhordóban, szemveszteség. A motorterhelést figyelembe véve a következő vezetési módozatok állnak rendelkezésre: állandó sebesség, előre megadott elvárt sebesség, állandó áteresztőképesség, előre megadott elvárt áteresztőképesség, állandó áteresztőképesség veszteséggel, előre megadott elvárt áteresztőképesség és veszteségi szint.
Eltömődés megelőzés
Az össze Lexion kombájnon megtalálható Auto Crop Flow berendezés megelőzi az eltömődést, különösen kedvezőtlen körülmények között, amikor a kombájn a határterhelés közelében üzemel. A berendezés figyeli a motor terhelését, az APS elő-cséplő rendszert, a szalmarázó vagy rotoros leválasztó rendszert és a szalma aprító berendezést, és amikor túlterhelést észlel, automatikusan aktiválja a vágóasztalféket, kikapcsolja a ferdefelhordót és az adaptert majd a CRUISE PILOT berendezéssel a sebességet csökkenti, s végül a magtartályürítés is kikapcsol, ha aktív. Ezek az intézkedések biztosítják, hogy már ne jusson több anyag a gépbe, így a dugulás vagy károsodás miatti állásidők csökkennek.
Forrás: Peter Hill, Future Farming