Gépinfo

Egy új akkumulátor-technológia mindent megváltoztat az agráriumban is

Agrofórum Online

A nátrium-ion akkumulátor fejlesztését sokáig beárnyékolta a lítium-ion akkumulátor. Ez azonban megváltozni látszik, a kínai akkumulátorgyártók már megkezdték a tömeggyártást, és már használnak nátrium-ion akkumulátorokat az elektromos autókban.

Németországban is intenzív kutatás folyik ezzel kapcsolatban. A mezőgazdaságban is egyre több területen használják az akkumulátoros elektromos hajtásláncot. A nátrium-ion (Na-ion) akkumulátorok technológiája mára annyira fejlettnek tűnik, hogy hasonló energiasűrűséget tudnak elérni, mint a versenytárs megoldások.

Ezenkívül a nátrium-ion akkumulátor könnyebb, biztonságosabb, olcsóbb és tisztább, mint a lítium-ion akkumulátor. A kínai akkumulátorgyártók már nátrium-ion akkumulátorokat használnak az elektromos autókban.

A sanghaji autószalonon bemutatott egyik városi autó 10 500 euróba kerül, hatótávja pedig körülbelül 300 kilométer. Az akkumulátorokat ehhez már sorozatban gyártják tavaly óta. Szakértők szerint egyre világosabbá válik, hogy a nátrium-ion akkumulátor képes forradalmasítani az elektromos járműipart a következő néhány évben. 

Beugró technológia – amely azonnal működik

A lítiumnak jelentős hátrányai vannak: a globális készletek korlátozottak, a bányászat drága és szennyezi a környezetet. Ezenkívül a lítium-ion akkumulátorok elektródáihoz kobalt és nikkel is szükséges. Ezek olyan fémek, amelyeket szintén problémás körülmények között bányásznak, és szintén nagyon mérgezőek. A nátrium-ion akkumulátorokra való átállás „beugró technológia” lenne. Ez azt jelenti, hogy gyorsan átültethető a technológia az általános akkumulátorgyártásba. 

Az új technológia előnyei

A nátrium-ion akkumulátoroknak számos előnye van. A legfontosabb, hogy nem igényelnek sem kobaltot, sem nikkelt. Ezenkívül a nátrium az asztali só természetes összetevőjeként könnyen hozzáférhető. Az is eltérés, hogy az új akkumulátorokban a nátriumionok töltéshordozóként működnek a pólusok között.

A lítiumról a nátriumra való átállás óriási költségelőnyöket kínál. A konfliktushelyzetektől terhes országokban előforduló kobalt nélkülözhetősége egyrészt megszabadítja az akkumulátorokat a meghibásodás kockázatától, másrészt az ellátási lánc előre nem látható áringadozásaitól.

További előnye, hogy az akkumulátor- és járműgyártók különböző kémiai összetételük ellenére ugyanazokkal az eszközökkel, eljárásokkal és szerkezeti elemekkel gyárthatják a nátrium-ion akkumulátorokat.

Mezőgazdasági használat

Az alternatív hajtásláncok használata a közúti közlekedés mellett a mezőgazdaságban is egyre inkább előtérbe kerül. Sorra érkeznek a hírek arról, hogy elektromos hajtással készülnek traktorok vagy egyéb gépek, amelyeket az agráriumban alkalmaznak.

A nehéz gépjárművek területén csak egy-egy speciális területen váltható ki egy az egyben egy belső égésű, hagyományos motorral szerelt jármű, de számos olyan részterület lehet, ahol valós és versenyképes alternatívát jelenthet az akkumulátoros elektromos hajtás. A nehéz gépjárművek területén a szakértők az üzemanyagcellás hidrogénhajtásban látnak komolyabb lehetőségeket, amely szintén elektromosnak számít. 

Nátrium-ion akkumulátor: olcsó és nem túl érzékeny a hőmérsékletre

„A nátrium-ion akkumulátorok az 1980-as évek óta ismertek. A gyenge pont eddig a viszonylag alacsony energiasűrűség volt, amely most láthatóan jelentősen javult. Az ára körülbelül 40 százalékkal alacsonyabb, mint a lítium-ion termékeké”

– számolt be a német agrarheute mezőgazdasági szakportál. A nátrium-ion akkumulátorok emellett lényegesen kevésbé érzékenyek a hőmérséklet-ingadozásra. Az akkumulátor-szakértők szerint még -20 °C-on is a tárolt kapacitás 90 százaléka használható anélkül, hogy az akkumulátort először fel kellene melegíteni.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A gazdák új legjobb barátja: így dolgozik a robotkutya

2025. augusztus 9. 16:10

Tényleg jönnek a robotkutyák! Egy új fejlesztés azt ígéri, hogy a négylábú gépek hamarosan a gazdák legjobb segítőivé válhatnak.

Forradalom a traktorok alatt: jönnek az okos abroncsok

2025. július 13. 11:10

Az agrár gumiabroncspiac 2025-ben világszerte eléri a 7 milliárd dollárt, Európában 2,3 milliárdot – fenntarthatóság és IoT vezérli a jövőt.

100 éve mozgásban – jubileumot ünnepel a Kramer

2025. július 9. 14:10

A mezőgazdasági és építőipari gépek egyik legismertebb európai gyártója, a Kramer idén ünnepli alapításának 100. évfordulóját.

Töretlenül nő a kereslet az akkumulátoros gépekre

2025. június 7. 14:10

Egyre népszerűbbek Magyarországon is az akkumulátoros kerti gépek és a robotfűnyírók – a Husqvarna szerint a piac szárnyal.

Sosem lesz biztonságos a mezőgazdaság?

2019. február 19. 06:55

A fluktuáció a mezőgazdaságban igen magas, gondoljunk csak az idénymunkákra, ahol akár hetente is változhat a munkavállalói állomány összetétele. A munkahelyeken megjelenő újabb és újabb munkavállalók komoly nehézséget okoznak a megfelelő és biztonságos munkahelyi körülmények kialakításában.

A gyakran belvizes területeken meg kell változtatni a művelési ágat

2018. március 2. 10:20

A tavaly elfogadott Nemzeti Vízstratégia új korszakot nyitott a hazai vízgazdálkodásban – mondta a Nemzeti Közszolgálati Egyetem honlapjának adott interjújában Somlyódy Balázs, az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője.

AKI: nőtt a mezőgazdasági termékek kivitelének értéke

2023. január 12. 14:59

A mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek kivitelének értéke 9,844 milliárd euróra, behozatala 6,878 milliárd euróra nőtt 2022 első háromnegyedévében az első félévi 6,519 milliárd eurónyi export, valamint 4,383 milliárd eurónyi importról - olvasható az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) összesítésében.

Már a gazdálkodókat is hibáztatják a rovarok pusztulásáért

2023. november 28. 14:10

A német szövetségi kormány szerint az utóbbi 10 év intenzív mezőgazdasága tehető felelőssé a rovarpusztulásért, amiben a talajmunkák is közrejátszanak.