8℃ -1℃
március 4. Kázmér, Lúciusz, Zorán
Gépinfo

Egy új akkumulátor-technológia mindent megváltoztat az agráriumban is

Agrofórum Online

A nátrium-ion akkumulátor fejlesztését sokáig beárnyékolta a lítium-ion akkumulátor. Ez azonban megváltozni látszik, a kínai akkumulátorgyártók már megkezdték a tömeggyártást, és már használnak nátrium-ion akkumulátorokat az elektromos autókban.

Németországban is intenzív kutatás folyik ezzel kapcsolatban. A mezőgazdaságban is egyre több területen használják az akkumulátoros elektromos hajtásláncot. A nátrium-ion (Na-ion) akkumulátorok technológiája mára annyira fejlettnek tűnik, hogy hasonló energiasűrűséget tudnak elérni, mint a versenytárs megoldások.

Ezenkívül a nátrium-ion akkumulátor könnyebb, biztonságosabb, olcsóbb és tisztább, mint a lítium-ion akkumulátor. A kínai akkumulátorgyártók már nátrium-ion akkumulátorokat használnak az elektromos autókban.

A sanghaji autószalonon bemutatott egyik városi autó 10 500 euróba kerül, hatótávja pedig körülbelül 300 kilométer. Az akkumulátorokat ehhez már sorozatban gyártják tavaly óta. Szakértők szerint egyre világosabbá válik, hogy a nátrium-ion akkumulátor képes forradalmasítani az elektromos járműipart a következő néhány évben. 

Beugró technológia – amely azonnal működik

A lítiumnak jelentős hátrányai vannak: a globális készletek korlátozottak, a bányászat drága és szennyezi a környezetet. Ezenkívül a lítium-ion akkumulátorok elektródáihoz kobalt és nikkel is szükséges. Ezek olyan fémek, amelyeket szintén problémás körülmények között bányásznak, és szintén nagyon mérgezőek. A nátrium-ion akkumulátorokra való átállás „beugró technológia” lenne. Ez azt jelenti, hogy gyorsan átültethető a technológia az általános akkumulátorgyártásba. 

Az új technológia előnyei

A nátrium-ion akkumulátoroknak számos előnye van. A legfontosabb, hogy nem igényelnek sem kobaltot, sem nikkelt. Ezenkívül a nátrium az asztali só természetes összetevőjeként könnyen hozzáférhető. Az is eltérés, hogy az új akkumulátorokban a nátriumionok töltéshordozóként működnek a pólusok között.

A lítiumról a nátriumra való átállás óriási költségelőnyöket kínál. A konfliktushelyzetektől terhes országokban előforduló kobalt nélkülözhetősége egyrészt megszabadítja az akkumulátorokat a meghibásodás kockázatától, másrészt az ellátási lánc előre nem látható áringadozásaitól.

További előnye, hogy az akkumulátor- és járműgyártók különböző kémiai összetételük ellenére ugyanazokkal az eszközökkel, eljárásokkal és szerkezeti elemekkel gyárthatják a nátrium-ion akkumulátorokat.

Mezőgazdasági használat

Az alternatív hajtásláncok használata a közúti közlekedés mellett a mezőgazdaságban is egyre inkább előtérbe kerül. Sorra érkeznek a hírek arról, hogy elektromos hajtással készülnek traktorok vagy egyéb gépek, amelyeket az agráriumban alkalmaznak.

A nehéz gépjárművek területén csak egy-egy speciális területen váltható ki egy az egyben egy belső égésű, hagyományos motorral szerelt jármű, de számos olyan részterület lehet, ahol valós és versenyképes alternatívát jelenthet az akkumulátoros elektromos hajtás. A nehéz gépjárművek területén a szakértők az üzemanyagcellás hidrogénhajtásban látnak komolyabb lehetőségeket, amely szintén elektromosnak számít. 

Nátrium-ion akkumulátor: olcsó és nem túl érzékeny a hőmérsékletre

„A nátrium-ion akkumulátorok az 1980-as évek óta ismertek. A gyenge pont eddig a viszonylag alacsony energiasűrűség volt, amely most láthatóan jelentősen javult. Az ára körülbelül 40 százalékkal alacsonyabb, mint a lítium-ion termékeké”

– számolt be a német agrarheute mezőgazdasági szakportál. A nátrium-ion akkumulátorok emellett lényegesen kevésbé érzékenyek a hőmérséklet-ingadozásra. Az akkumulátor-szakértők szerint még -20 °C-on is a tárolt kapacitás 90 százaléka használható anélkül, hogy az akkumulátort először fel kellene melegíteni.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ez lett a nemzet kedvenc traktora Németországban – meglepő?

2025. február 20. 09:40

2024-ben összesen 29 291 darab új traktor talált gazdára Németországban. Ez 1042 darabos, vagyis 3,4 százalékos visszaesést jelent.

Háromtengelyessé szerelték át az orosz nagytraktort

2025. február 19. 08:10

A Kirovec 6x6 erőgép immár 20,5 tonnás tömeggel büszkélkedhet, amivel persze nem túl kíméletes a talajhoz.

Elsőként a világon: elektromos hajtású forgóborona született – de mennyire bírja a kemény munkát?

2025. február 17. 14:40

Az olasz gyártó egyelőre a legkisebb, 3 méteres munkaszélességben készítette el az elektromos munkagép prototípusát.

Bikaerős gumihevederes traktorral kísérleteznek a kínaiak

2025. február 12. 13:10

Az egyelőre prototípusként létező gép 220 LE-s motorral szerelt, powershift váltóval ellátott, és meglepően fordulékony.

Így lehet élelmiszert termelni a legmostohább körülmények között

2023. december 6. 10:10

A DANA Global a Temasek által támogatott nemzetközi öntözéssel és éghajlatváltozással foglalkozó vállalattal – a Rivulis-szal – együttműködve az Abu Dhabi Masdar Cityben egy demófarmot hozott létre, amely a fenntartható mezőgazdasági módszereket demonstrálja a lehető legmostohább körülmények között.

Feketefoglalkoztatás: csökkenés tapasztalható a mezőgazdaságban

2019. január 20. 12:34

A mezőgazdasági vállalkozások az összes feketén foglalkoztatott munkavállaló 6%-át (466 fő) alkalmazták, amely a 2017-es hasonló időszak 9%-ához (859 fő) képest csökkenést mutat.

Nagyot fordult velünk a világ, és közben mi is megváltoztunk

Épphogy kilábaltunk a járványügyi korlátozásokból, amikor háború tört ki a szomszédos országban, a mezőgazdasági alapanyagok piacán árrobbanás következett be, aszályos évjáratok következtek, jelenleg pedig az emelkedő infláció és a gazdasági válság adja fel a leckét.

Tudja-e Ön? - Mi történik a szalmával a gabona betakarítása után

2020. május 24. 11:03

A gabonatermesztési technológiák fejlődésével folyamatosan nő a termésmennyiség. A magok betakarítása után viszont ott marad a nagy mennyiségű szalma, amellyel valamit kezdeni kell.