Gépinfo

Egy új akkumulátor-technológia mindent megváltoztat az agráriumban is

Agrofórum Online

A nátrium-ion akkumulátor fejlesztését sokáig beárnyékolta a lítium-ion akkumulátor. Ez azonban megváltozni látszik, a kínai akkumulátorgyártók már megkezdték a tömeggyártást, és már használnak nátrium-ion akkumulátorokat az elektromos autókban.

Németországban is intenzív kutatás folyik ezzel kapcsolatban. A mezőgazdaságban is egyre több területen használják az akkumulátoros elektromos hajtásláncot. A nátrium-ion (Na-ion) akkumulátorok technológiája mára annyira fejlettnek tűnik, hogy hasonló energiasűrűséget tudnak elérni, mint a versenytárs megoldások.

Ezenkívül a nátrium-ion akkumulátor könnyebb, biztonságosabb, olcsóbb és tisztább, mint a lítium-ion akkumulátor. A kínai akkumulátorgyártók már nátrium-ion akkumulátorokat használnak az elektromos autókban.

A sanghaji autószalonon bemutatott egyik városi autó 10 500 euróba kerül, hatótávja pedig körülbelül 300 kilométer. Az akkumulátorokat ehhez már sorozatban gyártják tavaly óta. Szakértők szerint egyre világosabbá válik, hogy a nátrium-ion akkumulátor képes forradalmasítani az elektromos járműipart a következő néhány évben. 

Beugró technológia – amely azonnal működik

A lítiumnak jelentős hátrányai vannak: a globális készletek korlátozottak, a bányászat drága és szennyezi a környezetet. Ezenkívül a lítium-ion akkumulátorok elektródáihoz kobalt és nikkel is szükséges. Ezek olyan fémek, amelyeket szintén problémás körülmények között bányásznak, és szintén nagyon mérgezőek. A nátrium-ion akkumulátorokra való átállás „beugró technológia” lenne. Ez azt jelenti, hogy gyorsan átültethető a technológia az általános akkumulátorgyártásba. 

Az új technológia előnyei

A nátrium-ion akkumulátoroknak számos előnye van. A legfontosabb, hogy nem igényelnek sem kobaltot, sem nikkelt. Ezenkívül a nátrium az asztali só természetes összetevőjeként könnyen hozzáférhető. Az is eltérés, hogy az új akkumulátorokban a nátriumionok töltéshordozóként működnek a pólusok között.

A lítiumról a nátriumra való átállás óriási költségelőnyöket kínál. A konfliktushelyzetektől terhes országokban előforduló kobalt nélkülözhetősége egyrészt megszabadítja az akkumulátorokat a meghibásodás kockázatától, másrészt az ellátási lánc előre nem látható áringadozásaitól.

További előnye, hogy az akkumulátor- és járműgyártók különböző kémiai összetételük ellenére ugyanazokkal az eszközökkel, eljárásokkal és szerkezeti elemekkel gyárthatják a nátrium-ion akkumulátorokat.

Mezőgazdasági használat

Az alternatív hajtásláncok használata a közúti közlekedés mellett a mezőgazdaságban is egyre inkább előtérbe kerül. Sorra érkeznek a hírek arról, hogy elektromos hajtással készülnek traktorok vagy egyéb gépek, amelyeket az agráriumban alkalmaznak.

A nehéz gépjárművek területén csak egy-egy speciális területen váltható ki egy az egyben egy belső égésű, hagyományos motorral szerelt jármű, de számos olyan részterület lehet, ahol valós és versenyképes alternatívát jelenthet az akkumulátoros elektromos hajtás. A nehéz gépjárművek területén a szakértők az üzemanyagcellás hidrogénhajtásban látnak komolyabb lehetőségeket, amely szintén elektromosnak számít. 

Nátrium-ion akkumulátor: olcsó és nem túl érzékeny a hőmérsékletre

„A nátrium-ion akkumulátorok az 1980-as évek óta ismertek. A gyenge pont eddig a viszonylag alacsony energiasűrűség volt, amely most láthatóan jelentősen javult. Az ára körülbelül 40 százalékkal alacsonyabb, mint a lítium-ion termékeké”

– számolt be a német agrarheute mezőgazdasági szakportál. A nátrium-ion akkumulátorok emellett lényegesen kevésbé érzékenyek a hőmérséklet-ingadozásra. Az akkumulátor-szakértők szerint még -20 °C-on is a tárolt kapacitás 90 százaléka használható anélkül, hogy az akkumulátort először fel kellene melegíteni.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Életjeleket mutat a Zetor, fantasztikus újdonsággal tért vissza

2025. november 16. 13:10

A cseh Zetor sikeresen átvészelte a válság éveit, és előrukkolt a 6-os traktorszériával, amely a 130–171 LE-s teljesítménytartományt foglalja magában.

Új fegyverrel jelentkeztek az indiaiak, most már a világelsőség a cél

2025. november 15. 13:10

A 100 LE alatti teljesítménytartományban tör világelsőségre az indiai TAFE, amely most új fegyvert vet be ennek érdekében.

Kínos nevet kapott a német önjáró silózó, gyorsan el is tűnt a színről

2025. november 13. 09:10

Minden márka büszke a történelmi örökségére, de akadnak olyan esetek is, amikor egy név már vállalhatatlanná válik.

Új motorról suttognak a Fendt háza táján, ez új korszakot hoz el

2025. november 8. 13:10

Az ötödik generációs Fendt 800 Vario traktorokba már az új AGCO Power CORE80 motorok kerülnek, amelyek kiemelkedő teljesítményűek, miközben hihetetlenül takarékosak.

Maradtak a gondok: éhezés és klímaváltozás – Mit tehetünk az élelmiszerproblémák megoldása érdekében?

2018. december 1. 03:33

A mezőgazdaságot általában és az élelmiszer-biztonságot jelentősen veszélyezteti a szélsőséges időjárási események gyakoribbá válása és az emberi tevékenység miatt erősödő klímaváltozás más következményei.

Mezőgazdaság 4.0 - a jelen

2020. június 11. 04:36

Egy globális válság – háború, járvány vagy klímakatasztrófa – hoz hideget, meleget. Nemegyszer fordult már elő, hogy egy-egy válság katalizátorként robbantott be küszöbönálló vagy épphogy elindult változásokat.

Versenyképesebb a magyar mezőgazdaság

2019. március 4. 10:33

Az agrártárca várakozásai szerint a mezőgazdaság beruházásainak dinamikus bővülése 2019-ben is folytatódik, amit a vidékfejlesztési források kifizetésének felfutása, és a minisztérium által tervezett beruházási hitelprogram is ösztönöz.

Továbbra sincs ember mezőgazdasági feladatokra

2020. április 24. 13:39

Csak részben jelenthet megoldást a mezőgazdaság akut munkaerő-igényére a más ágazatok nehézségei miatt felszabaduló munkaerő. Az elbocsátott dolgozók közül főként azok mehetnek majd idénymunkákra, akiknek már van tapasztalatuk ebben és közel élnek a termelés helyszíneihez – véli Malatinszki György. A Malagrow Kft. ügyvezetője szerint a mezőgazdasági szereplők számára hosszabb távon kifizetődőbb a technológiai fejlesztésre, a professzionális árutermelés feltételeinek megvalósítására koncentrálni.