Gépinfo

Egy új akkumulátor-technológia mindent megváltoztat az agráriumban is

Agrofórum Online

A nátrium-ion akkumulátor fejlesztését sokáig beárnyékolta a lítium-ion akkumulátor. Ez azonban megváltozni látszik, a kínai akkumulátorgyártók már megkezdték a tömeggyártást, és már használnak nátrium-ion akkumulátorokat az elektromos autókban.

Németországban is intenzív kutatás folyik ezzel kapcsolatban. A mezőgazdaságban is egyre több területen használják az akkumulátoros elektromos hajtásláncot. A nátrium-ion (Na-ion) akkumulátorok technológiája mára annyira fejlettnek tűnik, hogy hasonló energiasűrűséget tudnak elérni, mint a versenytárs megoldások.

Ezenkívül a nátrium-ion akkumulátor könnyebb, biztonságosabb, olcsóbb és tisztább, mint a lítium-ion akkumulátor. A kínai akkumulátorgyártók már nátrium-ion akkumulátorokat használnak az elektromos autókban.

A sanghaji autószalonon bemutatott egyik városi autó 10 500 euróba kerül, hatótávja pedig körülbelül 300 kilométer. Az akkumulátorokat ehhez már sorozatban gyártják tavaly óta. Szakértők szerint egyre világosabbá válik, hogy a nátrium-ion akkumulátor képes forradalmasítani az elektromos járműipart a következő néhány évben. 

Beugró technológia – amely azonnal működik

A lítiumnak jelentős hátrányai vannak: a globális készletek korlátozottak, a bányászat drága és szennyezi a környezetet. Ezenkívül a lítium-ion akkumulátorok elektródáihoz kobalt és nikkel is szükséges. Ezek olyan fémek, amelyeket szintén problémás körülmények között bányásznak, és szintén nagyon mérgezőek. A nátrium-ion akkumulátorokra való átállás „beugró technológia” lenne. Ez azt jelenti, hogy gyorsan átültethető a technológia az általános akkumulátorgyártásba. 

Az új technológia előnyei

A nátrium-ion akkumulátoroknak számos előnye van. A legfontosabb, hogy nem igényelnek sem kobaltot, sem nikkelt. Ezenkívül a nátrium az asztali só természetes összetevőjeként könnyen hozzáférhető. Az is eltérés, hogy az új akkumulátorokban a nátriumionok töltéshordozóként működnek a pólusok között.

A lítiumról a nátriumra való átállás óriási költségelőnyöket kínál. A konfliktushelyzetektől terhes országokban előforduló kobalt nélkülözhetősége egyrészt megszabadítja az akkumulátorokat a meghibásodás kockázatától, másrészt az ellátási lánc előre nem látható áringadozásaitól.

További előnye, hogy az akkumulátor- és járműgyártók különböző kémiai összetételük ellenére ugyanazokkal az eszközökkel, eljárásokkal és szerkezeti elemekkel gyárthatják a nátrium-ion akkumulátorokat.

Mezőgazdasági használat

Az alternatív hajtásláncok használata a közúti közlekedés mellett a mezőgazdaságban is egyre inkább előtérbe kerül. Sorra érkeznek a hírek arról, hogy elektromos hajtással készülnek traktorok vagy egyéb gépek, amelyeket az agráriumban alkalmaznak.

A nehéz gépjárművek területén csak egy-egy speciális területen váltható ki egy az egyben egy belső égésű, hagyományos motorral szerelt jármű, de számos olyan részterület lehet, ahol valós és versenyképes alternatívát jelenthet az akkumulátoros elektromos hajtás. A nehéz gépjárművek területén a szakértők az üzemanyagcellás hidrogénhajtásban látnak komolyabb lehetőségeket, amely szintén elektromosnak számít. 

Nátrium-ion akkumulátor: olcsó és nem túl érzékeny a hőmérsékletre

„A nátrium-ion akkumulátorok az 1980-as évek óta ismertek. A gyenge pont eddig a viszonylag alacsony energiasűrűség volt, amely most láthatóan jelentősen javult. Az ára körülbelül 40 százalékkal alacsonyabb, mint a lítium-ion termékeké”

– számolt be a német agrarheute mezőgazdasági szakportál. A nátrium-ion akkumulátorok emellett lényegesen kevésbé érzékenyek a hőmérséklet-ingadozásra. Az akkumulátor-szakértők szerint még -20 °C-on is a tárolt kapacitás 90 százaléka használható anélkül, hogy az akkumulátort először fel kellene melegíteni.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Hatalmas bejelentés a Claas kombájnjairól, az ügybe Trump elnök bicskája is beletört

2025. október 7. 13:10

Nem mindenkinél működik Trump elnök „kiszorítósdija”, a német mezőgépgyártó csattanós választ adott az amerikai kihívásra.

2 millió problémamentes kilométert ígér a kínai motor, a mezőgazdaságot is forradalmasíthatja

2025. október 6. 13:10

Óriási lépést tett előre a kínai Weichai óriásvállalat, amely izgalmas motorújdonsággal rukkolt elő a közelmúltban.

Lesben állnak a rendőrök, 150 ezret is fizethet a figyelmetlen traktoros és kombájnos

2025. október 6. 09:10

Egy fárasztó munkanap végén sem szabad elfeledkezniük a gépkezelőknek egy nagyon fontos dologról, mert mulasztás esetén mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk.

Piros színű John Deere traktor került piacra, az ok rendkívüli

2025. október 5. 16:10

Mély jelentéstartalma van a John Deere márka zöld-sárga festésének, ezért ettől csak nagyon indokolt esetben térnek el.

A mezőgazdasági kibocsátás csaknem felét az Alföld adja

2020. augusztus 30. 04:36

A területileg legnagyobb alföldi régiók szerepe kiemelkedő a mezőgazdasági termelésben: folyó alapáron a teljes kibocsátás közel felét adják.

A klímaváltozás és az özönnövények II.

2023. február 24. 06:38

Mi a titka azoknak az idegenhonos fajoknak, amelyek özönnövényként képesek megbolygatni nemcsak a szántóföldi és kertészeti mezőgazdasági tevékenységet, de gondot okozhatnak a kertben és a természetes vegetáció egyensúlyában is? Miért olyan sikeres a parlagfű, a szerbtövis-fajok és a különböző kölesfajok hazai terjedése?

Mezőgazdaság Japánban: a drón nem divat, hanem szükség

2018. május 20. 06:38

Japánban 2015 óta be kell jelenteni a mezőgazdasági drónokat, így pontos adatokkal rendelkezik az agrárminisztérium a különböző permetező drónok számáról.

5 trend amely átformálja a mezőgazdaságot

2018. augusztus 28. 10:17

A Boston Consultig Group (BCG) felmérése szerint a következő trendek fogják meghatározni a mezőgazdaságot: precíziós gazdálkodás, automatizálás, konszolidáció, professzionalizmus és munkaerő hiány.