A hivatásos mentősofőrök számára rendezett mesterkurzuson az expedíciós járművek építésének legnagyobb európai szakértője, az eredetileg Toyota offroaderekre szakosodott, de most már más márkákkal is foglalkozó, izlandi Arctic Trucks demonstrálta azokat a lépéseket, amelyek érdemes ügyelni, ha hosszabb időre megy terepre valaki.
Egy átlagos hobbiterepjárós számára talán túlságosan is szigorúnak hathat ez a rutin, de akkor is érdemes megfontolni a tanácsokat.
1. Minden használat előtt és után ellenőrizd autódat!
Amikor véget ért a napi használat, vizsgáld át a kocsit! Ellenőrizd a folyadékszinteket, és pótold, ami hiányos! Keresd a sérüléseket vagy meghibásodásokat, javítsd ki azokat, valamint gondoskodj a cserealkatrészek beszerzéséről!
2. Ügyelj az abroncsok épségére!
Egy orvosi vagy expedíciós felszereléssel megpakolt autón rendszerint nem jut hely egynél több pótkeréknek, ezért különösen fontos, hogy óvd a felszerelt gumikat. Ellenőrizd rendszeresen a megfelelő nyomást, az oldalfalak és a futófelület épségét, ne csak a könnyen látható helyeken, hanem belül is! A rosszul beállított nyomás fogyasztásnövekedést, stabilitásvesztést okoz, és csökkenti az abroncs várható élettartamát. Ne feledd: a terepen a megfelelő nyomás nem feltétlenül azonos az aszfaltra előírttal.
3. Ismerd a járműved!
Minden autónak más a kedvence. Járj utána, tapasztald ki, hogy milyen kenőanyagot, milyen hűtőfolyadékot szeret! Ezek szintjét minden esetben tartsd a maximumon, ne csupán valahol a megengedett tartományon belül! Ha így teszel, a legextrémebb dőlésszögek esetén is biztosított a kenés, a hűtés, és elkerülhető az idő előtti kopás, elhasználódás.
4. A szerszámkészlet nem csak alibi
Hol találod az emelőt? Működik? Az összes kerékcsavar könnyen lejön, ha szükséges? A pótkerék erőlködés nélkül elővehető, és fel is van fújva? Szezononként legalább egyszer ellenőrizd ezeket az elemeket!
5. Mit csinálsz, ha kifogy az üzemanyag?
Hogyan kell levegőteleníteni és újra üzembe helyezni az üzemanyag-szállító rendszert? Hogyan tudod megtisztítani a szennyezett üzemanyagot, illetve eltávolítani azt a rendszerből? Készülj fel a legkényelmetlenebb helyzetre!
6. Biztosítékok és relék
Legyél tisztában a biztosítékdoboz helyével, valamint hogy melyik biztosíték melyik áramkört védi! Ha szükséges, tudd, mit helyettesíthetsz mivel – ha például kiég az ablaktörlő biztosítéka, pótolhatod-e a hátsó ködlámpáéval? Mindig legyenek tartalékbiztosítékok a kocsiban, és ha cserélni kell, inkább a kelleténél alacsonyabb áramerősségű biztosítékot szerelj be, mint magasabbat, különben fődarabok hibásodhatnak meg, vagy akár kigyulladhat a kábelköteg!
7. Légy tisztában a mentési pontokkal!
Vedd sorra a jármű lekötési és mentési pontjait, ellenőrizd a gépkönyvben a teherbírásukat, és győződj meg arról, korrózió vagy mechanikus sérülés nem tette-e őket alkalmatlanná a vontatásra, emelésre!
8. Rögzítsd a rakományt!
Ennek magától értetődőnek kellene lennie közúti személyautókban is: ütközéskor akár egy félliteres palack is súlyos károkat és sérüléseket tud okozni, nem beszélve egy kemény bőröndről.
9. Töltsd fel a készleteket!
Egy filléres apróság miatt is dugába dőlhet egy még oly alaposan megtervezett expedíció. Kint a természetben az autó nem csupán közlekedési eszköz, de az életedet is megmentheti – ennek megfelelő komolysággal kezeld! Legyen nálad az abroncsok, a vezetékek vagy a hűtő javítására szolgáló készlet, tartalékékszíj – és persze tudd is, hogy ezeket hogyan kell használni!
10. Válassz helyesen járművet!
Ha nincs személyes tapasztalatod, és profik tanácsát sem tudod kikérni, válassz olyan járművet, amely a lehető legjobb nemzetközi hírnévnek örvend! Ne a reklámokra hallgass: igyekezz megtudni, mit használnak a világ legeldugottabb tájain azok, akiknek nincs lehetőségük rendszeres időközönként szervizbe vinni autójukat!