Gépinfo

Gazdariport – A tapasztalat és az innováció összhangja Tarnaörsön

Agrofórum Online

Jó látni, amikor egy családi gazdaságon belül apa és fia harmóniában tud együtt dolgozni, egymást kiegészítve, segítve. A rutin és a tapasztalat mellett így az innováció és az újítás igénye eredményes, hatékony termelést szavatol. Erre láthattam kiváló példát, mikor a közelmúltban a Heves megyei településen, Tarnaörsön jártam. Amikor bekanyarodtam Csécsei János és Csécsei Zoltán telepére, négy tisztán csillogó, hadirendbe állított zöld gép fogadott: három Deutz-Fahr traktor és egy Deutz-Fahr kombájn. A családot ugyanis már régen meggyőzte a német minőség és megbízhatóság.

„Jelenleg 400 hektáron gazdálkodunk. A ’80-as években apum állattenyésztéssel kezdte, négy marha volt összesen. Ezt fejlesztette fel a mostani állapotokra. 60 darab fejős tehenet és annak növendékeit gondozzuk, ami összesen 170-180 szarvasmarhát jelent” – kezdte a beszélgetést a fiatalabbik Csécsei, méghozzá Zoltán. A tarnaörsi földeken ebben a szezonban 90 hektáron napraforgót, 40 hektáron kukoricát, 30 hektáron őszi árpát, 150 hektáron pedig őszi búzát termesztettek, miközben a repce vetésterületét idén növelték 40 hektártól több mint 60 hektárra. Az ok egyszerű: jó termést lehetett betakarítani az utóbbi években, most például hektáronként 38 mázsát, amit viszonylag magas áron is lehetett értékesíteni. A gabonával ellentétben a repcének biztos piaca van, legutóbb tonnáját 114 000 Ft-ért tudták eladni.

Csécsei János és Csécsei Zoltán

 

Kiegészíti egymást a növénytermesztés és az állattenyésztés

„A búzát és az árpát egyelőre raktározzuk, mert nagyon mély, nyomott áruk van, ennyiért nem szeretnénk értékesíteni” – magyarázta Csécsei János, aki az idei kukorica és napraforgó szezonról is beszámolt: a tengeriből 50, míg az olajos növényből 35 mázsás termésátlagot tudtak elérni. Emellett, hogy megfeleljenek a zöldítésnek, takarmánylucernával is foglalkoznak.

Az állatállománynak a takarmányt nagyrészt maguknak tudják előállítani a szemestől a szálas takarmányig. „Szinte mindent megtermelünk, igaz, tavaly az aszály miatt 50-100 bálát kellett vásárolnunk, de egy átlagos évben nincs szükség erre sem. Ez a környék viszont nem a legjobb kukoricatermő vidék, így valamikor azt is pótolnunk kell. Ilyenkor jól jön az alacsony felvásárlási ár, de meg kell mondjam, ettől még nem öröm 30 000 Ft-on látni a kukorica tonnáját” – mondta.

Csécsei János a beszélgetésünk során az állattenyésztési ágazatra is kitért: „A tej ára egy kicsit megmozdult felfelé, ez a lassú emelkedés pedig biztató. Mi a nehezebb időszakokat annak köszönhetően tudtuk túlélni, hogy volt közvetlen értékesítésünk is. A több mint 30 éves tevékenységem alatt ez már a harmadik válság, de ennyire hosszadalmas még egyik sem volt. Mostanra viszont annyi szarvasmarhát vágtak ki, hogy tejhiány várható a piacon. Reménykedünk, hogy a következő években pozitív fordulat jön.”


Szántani indul az „öreg” Deutz-Fahr Agrotron 215

Az öreg és a pici Deutz

„Nagyjából 10 évvel ezelőtt vásároltuk az első Deutz-Fahr traktorunkat, amiben már 6000 üzemóra van, és tökéletesen meg vagyunk elégedve a géppel. Ezt az Agrotron 215-öst még a korábbi forgalmazótól vettük. Kalmár Tamással, a Dorker Kft. területi képviselőjével 3 éve ismerkedtünk meg, akkor szereztünk be 200 LE-s Agrotron M 650 traktorukat, amit követően két éve belevágtunk egy kombájn-beruházásba is. Idén tavasszal pedig megvettük a „picit”. Mi csak így hívjuk, hogy „Pici Deutz”, ez az új 5090.4G típus” – kezdett be a zöld gépek történetébe a fiatalabb Csécsei.

Az „öreg Deutz”-cal mindeddig komolyabb probléma nem volt az évek során, mindössze a kötelező szervizeket kellett elvégezni rajta. Mindemellett nagy változás volt az elődökhöz képest az alacsonyabb fogyasztás mellett a kezelőszervek, és a fülke kényelme. „Az sem mellékes, hogy sok versenytársa jóval drágább, miközben kényelemben, teljesítőképességben nem jobbak. Ár-érték arányban tehát nagyon jól jár az ember a Deutz-Fahr gépekkel” – tette hozzá a tapasztaltabb gazdálkodó.

Kíváncsi voltam, vajon mit jelent a kevesebb fogyasztás, ám számszerűsíteni nem tudták, mindössze a tapasztalat igazolta vissza a minőségi javulást. A kombájn esetében azonban már konkrétumokról is szó esett – később.


A 200 LE-s Agrotron M 650 traktor

Gépesítés nélkül nem lehet minőséget elérni

„A 200 lóerős gépünkben 1500 üzemóra van, a vásárlás óta tökéletesen működik, és a tavasszal vásárolt „Pici Deutz”-ot is nagyon megszerettük. Ezt az 5090.4G típust igazából a régi MTZ traktorunk kiváltására szereztük be, mert fontosnak tartottuk, hogy növekedjen a kényelem. Permetezésre, sorművelésre használjuk, és éppen ezért nem mindegy, hogy a fülke kényelmes, alacsony a zajszint, és a permetezőszer sem tud bejutni. Amikor reggeltől estig a gépben ülünk, akkor ez nagyon fontos, és hamar megérzi az ember a minőségi javulást” – számolt be a saját tapasztalatáról Csécsei Zoltán.

Édesapja gyorsan hozzátette: nagyon fontos a megfelelő gépesítés, amit ő már a kezdetektől fejleszteni próbált. „A 90-es években átlagosan 2-3 LE jutott egy hektárra az országban, és mi már akkor 4-5 LE-nél tartottunk, ami azóta is növekszik. Mi nem feléltük az agrártámogatást, hanem fejlesztettük belőle a gépparkot, ami elengedhetetlen az eredményes munkához. Ahhoz, hogy mindig mindennel időben végezzünk, szükség van a traktorokra. Ennek köszönhetően egyébként a környéken jellemzően mi aratunk le elsőként, utána pedig kezdjük a bérmunkát.


A „Pici Deutz” vagyis az 5090.4G erőgép

De jó példa erre az is, hogy a 63 ha repcénket augusztus 19-ére el is vetettük, és minden vegyszerezést időben el tudtunk végezni. Van egy barátom, aki mindig azt mondja, hogy az a nagy baj, hogy az emberek 70%-ban az időjárásban, 30 %-ban pedig magukban keresik a hibát, miközben ezt meg kellene fordítani. Az időjárástól ugyanis természetesen nem tudjuk függetleníteni magunkat, de alkalmazkodni lehet és kell is. Ha a környezet engedi, akkor aratunk. Nagyon nagy munka, rengeteg időt kint vagyunk, ha jó az idő, de ha nem csináljuk meg, akkor lehet, hogy másnap már késő. Gépesítés nélkül nem lehet minőséget elérni.”

Kiváló fogyasztás, tiszta munka

Mindezek után nem meglepő, hogy a Deutz-Fahr C7206 TS kombájnnal is meg vannak elégedve Tarnaörsön, főleg, hogy a zöld gép mellett jelenleg is dolgozik egy másik márka másik típusa a betakarítási szezonban, így összehasonlítási alap is van.
„A Deutz-Fahr kombájnunk rendkívül tisztán dolgozik, a Schumacher kaszapenge és a behordó csiga is nagyon hatékony, emiatt jól lehet etetni a gépet. A repcét úgy aratja le, hogy azt nem kell tisztítóra küldeni, a fülke pedig kényelmes, de ami még fontosabb, hogy jó a rálátás a ferdefelhordóra” – mondta az ifjabbik Csécsei.


A Deutz-sor a C7206 TS kombájnnal

A motor teljesítményét a Deutz ebben a kombájnszériában megosztotta, így a cséplőrendszer és a kerekek hajtása külön történik, ami a gazdálkodó szerint mind a fogyasztás, mind pedig a szerelhetőség tekintetében előnyt jelent. A gyártó fejlesztéseinek köszönhetően a karbantartás és a tisztítás nem csak egyszerű, de gyorsan el is végezhető, ami kampányidőszakban kiemelten fontos. Az ékszíjak cseréje is nagyon könnyen, gyorsan megoldható, miközben a magtartályra is jól rá lehet látni.

Az első időkben a kombájn esetében a fogyasztást is mérték. Eszerint az első évben egy nap alatt 25 hektárnyi búzát tudtak learatni tisztán, kiváló minőségben, 50 mázsás termésátlaggal – 10-12 literes fogyasztás mellett. Azóta is 10-15 liter között tartják a fogyasztást, még az idei 70 mázsás átlagnál is.


Kényelmes és még a kilátás is jó a fülkéből

„Mindezek mellett a kombájnnál is ki kell emelnem az ár-érték arányt. Egy ekkora gazdaságban ugyanis a minőség és megbízhatóság mellett az sem mindegy, hogy egy gép 20 millió forinttal olcsóbb vagy drágább” – jegyezte meg Csécsei János, aki hozzátette: fia járt a Deutz-Fahr horvátországi, zupanjai kombájngyárába, és ott győződhetett meg arról, hogy a zöld gép jó választás lesz. Mint kiderült, nem ez volt az első hasonló eset, hiszen az idősebbik Csécsei vallja: az új technológiákkal a fiataloknak kell foglalkozniuk. „Nálunk ez így működik, méghozzá eddig jól és hatékonyan. ’98-ban készítettük el a fejőházunkat dán technológiára alapozva, akkor is engem akartak kivinni, de mondtam, hogy a fiam megy. Én elfogadom azt, amit mond. A fejőállás pedig azóta is kitűnően működik”.

„Sokan tartanak a Deutz-tól, de mi maximálisan meg vagyunk elégedve, és ezt tényleg nem azért mondom, hogy toljam a Dorker Kft. vagy a gyártó szekerét. Azért mondom, mert 10 éve meg vagyok elégedve a gépeinkkel a kezelhetőség, a kényelem, a karbantartás és megbízhatóság szempontjából is. Ráadásul nem bonyolult traktor, ha pedig bármilyen probléma adódik, nagyon gyors a szerviz” – hangsúlyozta Zoltán.


Könnyű és gyors a karbantartás és a tisztítás

Az új gépeket a Csécsei család egyébként önerőből és hitelből tudta megvásárolni. Míg az Agrotron M 650-es Deutz-Fahr-nál a Növekedési Hitelprogram segítette a gazdaság fejlesztését, addig az 5-ös széria esetében a Dorker Kft. nyújtott kamatmentes hitelt a gépvásárláshoz.

Tarnaörsön tehát jól megfér egymás mellett a két generáció, a parttalan viták, az egymás győzködése helyett mindkét fél elfogadja, amiben a másik jobb. Csécsei János az elmúlt évtizedek tapasztalatával, fia, Zoltán pedig a fiatalos lendületével segíti a családi vállalkozást. Az ilyen jó példákat pedig minden újságírónak öröm bemutatnia…

(Gribek Dániel – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Román kistraktorok a fiatal gazdáknak

2024. december 13. 08:40

Uniós országként Romániában is működik a Fiatal Gazda pályázat, amelyen a termelők 45 éves korukig vehetnek részt.

Letarolják a kínaiak az európai autópiacot?

2024. december 8. 14:10

A Chery vállalat 2024-ben kezdte meg európai terjeszkedését, elsőként az Omoda és Jaecoo márkák bevezetésével.

A Ford Ranger év végére megelőzheti a Toyota Hiluxot a magyar pickup-piacon

2024. december 5. 13:10

A tavalyihoz képest 13 százalékkal 4966 darabosra hízó pick-up-piacon a Toyota Hilux az első 43,1 százalékos piaci részesedéssel.

Éjszakai kiadás készült a Claas traktorokból

2024. november 21. 15:10

Exkluzív verzióban érhető el az Arion 550 Cmatic és 660 Cmatic, valamint az Axion 830 Cmatic, 870 Cmatic, 930 Cmatic és 960 Cmatic.

Megvan a pótkocsi nyertese - véget ért az előfizetői nyereményjáték

2019. november 20. 08:16

November 18-án, közjegyző előtt sorsoltuk ki az Agrofórum előfizetői nyereményjáték nyerteseit.

ÚJDONSÁG: Megérkezett az 5D Keyline sorozat - Miért ne termelhetne még gazdaságosabban?

2019. október 14. 08:40

Sokoldalú és gazdaságos traktor, könnyebb szállítási feladatok és kisebb gazdaságok számára – az új 5D Keyline sorozat tagjai ideálisak a kisebb és idényjellegű munkák számára.

Giugiaro design és német minőség, kell ennél több?

2018. október 2. 10:36

Nem árulok el nagy titkot azzal, ha kijelentem, a mezőgazdasági technológiák fejlődése már régóta túlmutat a személyautókon.